Gå til innhold

hvordan løse en overfullt hjem med ting og tang?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jobben virker som blir alt opp slukende, og får ikke utnyttet verdier som skjer utenfor arbeidstider. Kanskje økonomisk press påvirker, kanskje overveldende tingene i hjemmet er det som tar all overskudd, kanskje kostholdet er helt på trynet som bidrar meg i en ond sirkel. Hvem vet? 

Men jeg får begynne et sted, men jeg blir vekke fra forumtråden i 8 uker. Jeg har fått de verktøyene i form av deres skriftlige fremstilling av metoder og anbefalinger jeg trenger, så kan jeg benytte meg av det som fungerer for meg. 

 

Anonymkode: 1fa28...907

Lykke til :smilyblomst: Håper du oppdaterer her igjen, vi er mange som heier på deg!

Anonymkode: 64b45...cee

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Håper du rekker/gidder å svare på dette før du forsvinner. Jeg lurer sånn på hvor du er fra. Språket ditt er nesten, men ikke helt, norsk, med altfor stort ordforråd og komplekse setninger til å anta at du er nyinnflytter, og kompleksiteten i uttrykket ditt hemmer forståelsen litt. Å vite hvilket morsmål du har, kan kanskje gjøre det lettere å forstå deg, for de enkelte språkgruppene har en indre logikk som skiller dem fra hverandre, og å vite hvilken gruppe morsmålet ditt tilhører, kan fungere som en nøkkel.

Anonymkode: 9dda6...6d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

Håper du rekker/gidder å svare på dette før du forsvinner. Jeg lurer sånn på hvor du er fra. Språket ditt er nesten, men ikke helt, norsk, med altfor stort ordforråd og komplekse setninger til å anta at du er nyinnflytter, og kompleksiteten i uttrykket ditt hemmer forståelsen litt. Å vite hvilket morsmål du har, kan kanskje gjøre det lettere å forstå deg, for de enkelte språkgruppene har en indre logikk som skiller dem fra hverandre, og å vite hvilken gruppe morsmålet ditt tilhører, kan fungere som en nøkkel.

Anonymkode: 9dda6...6d3

Jeg opplever, som etnisk norsk, å ha null problem med å forstå ts. 

Anonymkode: 25cc3...9dc

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 minutter siden, AnonymBruker said:

jobben virker som blir alt opp slukende, og får ikke utnyttet verdier som skjer utenfor arbeidstider. Kanskje økonomisk press påvirker, kanskje overveldende tingene i hjemmet er det som tar all overskudd, kanskje kostholdet er helt på trynet som bidrar meg i en ond sirkel. Hvem vet? 

Men jeg får begynne et sted, men jeg blir vekke fra forumtråden i 8 uker. Jeg har fått de verktøyene i form av deres skriftlige fremstilling av metoder og anbefalinger jeg trenger, så kan jeg benytte meg av det som fungerer for meg. 

 

Anonymkode: 1fa28...907

Lykke til!

Anonymkode: 25cc3...9dc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jobben virker som blir alt opp slukende, og får ikke utnyttet verdier som skjer utenfor arbeidstider. Kanskje økonomisk press påvirker, kanskje overveldende tingene i hjemmet er det som tar all overskudd, kanskje kostholdet er helt på trynet som bidrar meg i en ond sirkel. Hvem vet? 

Men jeg får begynne et sted, men jeg blir vekke fra forumtråden i 8 uker. Jeg har fått de verktøyene i form av deres skriftlige fremstilling av metoder og anbefalinger jeg trenger, så kan jeg benytte meg av det som fungerer for meg. 

 

Anonymkode: 1fa28...907

Lykke til!

Anonymkode: f206d...1f6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jobben virker som blir alt opp slukende, og får ikke utnyttet verdier som skjer utenfor arbeidstider. Kanskje økonomisk press påvirker, kanskje overveldende tingene i hjemmet er det som tar all overskudd, kanskje kostholdet er helt på trynet som bidrar meg i en ond sirkel. Hvem vet? 

Men jeg får begynne et sted, men jeg blir vekke fra forumtråden i 8 uker. Jeg har fått de verktøyene i form av deres skriftlige fremstilling av metoder og anbefalinger jeg trenger, så kan jeg benytte meg av det som fungerer for meg. 

 

Anonymkode: 1fa28...907

Lykke til! :hjerte: Du har også inspirert meg til å ta tak i mitt eget rot, og jeg har fått kastet ut flere sekker med skrot bare i dag 😁 Takk for inspirasjonen :dagens-rose:

Anonymkode: 6ba80...508

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Glad for tipsene  jeg får inn. Det er overskuddet som mangler per dagsdato. 

 

Anonymkode: 1fa28...907

Jeg tror du må glemme tanken på å ha overskudd for å gjøre denne jobben. Hver gang du går ut av huset skal 5 ting enten tas med ut, eller kastes i søpla. Det er hver morgen du jobber. Glem at du er trøtt og sliten de dagene du er det i noen minutter. Se rundt deg nå - jeg vedder på at du i løpet av et par minutter kan se minst 5 ting du kan kvitte deg med. De går nå enten rett i søpla eller til gi bort/resirkulering, og legges da ved døra så du må gjøre det imorgen. 

:) som mange skriver, litt hver dag. Øvelsen over tar mellom 5-10 min daglig, det kan du gjøre mens maten koker eller før du legger deg.

Jeg sitter her, skikkelig forkjøla med null energi, og har likevel i dag funnet 9 bøker jeg skal kvitte meg med. Du klarer dette, men du må ha en enkel plan for dagene du ikke har overskudd. Dagene du har overskudd kan du bruke til å gjøre mer. 

Anonymkode: f35d8...646

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Håper det går bra med deg videre i prossessen ts :)

Anonymkode: 25cc3...9dc

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.3.2019 den 6.38, AnonymBruker skrev:

hvorfor havnet du i et rot? hva er roten til at man havner der? feil mennesker i livet? press? for mye ansvar generelt? tidsklemma? eller at man aldri har tenkt over det før man allerede er der, og ikke har hatt de riktige brillene på seg? student liv? lite penger?

Anonymkode: 1fa28...907

Jeg var veldig langt nede, deprimert. Hadde noen mennesker i livet som lagde det litt trøblete også, men skylder ikke på de. Andre mennesker lagde ikke rot i hemmet mitt, det var det JEG som gjorde. Og så var jeg samler. Alltid hatt store problemer med å kaste ting. Et klokt hode på serien The hoarders sa at det ofte er sammenheng mellom hoarding og depresjon. Man sitter fast i fortiden og tør ikke gi slipp. Det stemte godt for min del! Ikke tenk organisering, du må først kaste før du kan komme videre. 

Anonymkode: f51e4...559

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 18.2.2019 den 18.44, AnonymBruker skrev:

Vet du, jeg kjenner en dame som havnet i samme situasjon. Hun flyktet fra et voldelig forhold, og måtte flytte fra en stor leilighet til et lite krypinn. 

Hun fikk fraktet tingene sine vekk via et flyttebyrå mens mannen var på jobb, og fikk ikke sortert tingene på forhånd. Selv hadde hun ingen fast inntekt, liten omgangskrets og verken førerkort eller bil. Hun hadde vært utsatt for sterk sosial kontroll av mannen, og det hadde ødelagt mye for henne. Hun hadde slitt med dårlig helse, og hadde derfor ikke noe særlig utdanning eller arbeidserfaring og vise til. Det var et dårlig utgangspunkt for å stå på egne bein.

For henne føltes det uoverkommelig å skulle ta tak i flytteeskene, fordi hun hadde så mye annet å ta tak i. I to år bodde hun i en leilighet der det var «stier» mellom flyttekassene, rett og slett fordi hun fokuserte på å få livet sitt i orden, før hun tok tak i hjemmet sitt. 

I dag har det gått tre år siden hun reiste fra mannen. Hun har etterutdannet seg, fått fast heltidsjobb, bil og og mange venner. Hun er lykkelig, og fremstår som vellykket.

Da jeg besøkte henne i helga, sto de siste  flyttekassene fortsatt i stua. Det forstår jeg godt, det er mye annet som har gjort krav på kreftene hennes. 

De fleste av oss kan havne i situasjoner der rotet hoper seg opp, og føles uoverkommelig. Det er ingen grunn til å være krass og komme med slemme personkarakteristikker! Vi vet ingenting om hvordan TS havnet i denne situasjonen. 

Anonymkode: 10dc2...0d4

jeg vil gjerne treffe deg.

Anonymkode: 1fa28...907

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

har funnet løsning på problemet. Men kan ikke uttale meg enda før jeg får tillatelse til det. 

 

Anonymkode: 1fa28...907

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oppdraget vil bli ferdig i neste uke.

Min erfaring det er ikke enkelt å bruke noe mal. Her handler det om å gjøre grep, starte et sted, og bare få ut det som kan fåes ut. 

Det er igjennom erfaring man kan sette opp mal designet for seg selv.

- kaste i avfallsdunker.

- få vekk store ting, evt. i mindre biter

- benytte seg av bod, få ut litt og litt av gangen.

- Det er umulig å gjøre det i kombinasjon med arbeid, fri fra jobb er eneste metode at man skal komme i mål.

- Gjenbruksstasjon er fantastisk!

Evig takknemlig for at det løste seg til slutt. 

TS

Anonymkode: 1fa28...907

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Oppdraget vil bli ferdig i neste uke.

Min erfaring det er ikke enkelt å bruke noe mal. Her handler det om å gjøre grep, starte et sted, og bare få ut det som kan fåes ut. 

Det er igjennom erfaring man kan sette opp mal designet for seg selv.

- kaste i avfallsdunker.

- få vekk store ting, evt. i mindre biter

- benytte seg av bod, få ut litt og litt av gangen.

- Det er umulig å gjøre det i kombinasjon med arbeid, fri fra jobb er eneste metode at man skal komme i mål.

- Gjenbruksstasjon er fantastisk!

Evig takknemlig for at det løste seg til slutt. 

TS

Anonymkode: 1fa28...907

Så flott! :dagens-rose:

Anonymkode: 6ba80...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lillyy

Digitalisering ♥️ Det meste finnes på nett i dag, for eksempen instruksjonsmanualer, musikk, film og bøker! Jeg kvittet meg med en hel kommode med gamle filmer og cd’er (bruker jo uansett bare netflix og spotify) :) kan evt. bruke biblioteket om du foretrekker å lese på papir fremfor lydbok/ebok. Sparer penger og plass :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Anser oppdraget som utført

Anonymkode: 1fa28...907

Så bra at du klarte det! :tommelopp:

 

Nå er det viktig å etablere rutiner for å holde det fint, hvis ikke forsvinner gulvet fort! (been there, done that)

Ha en regel om at 1inn = 1ut. Altså dersom du tar en ting inn i hjemmet ditt (magasin, stekepanne, genser etc) så må en tilsvarende ting ut. Altså bør du egentlig ikke kjøpe/skaffe noe nytt før du har noe du har planlagt å kvitte deg med.

Alt skal ha en plass, og alt skal legges på plassen sin etter bruk. 

Roteskuffe er lov, men du har bare en roteskuffe, og når den er full kan du ikke legge mer rot der. Da må noe enten legges på sin egentlige plass, eller kastes. Ting skal egentlig ikke ligge i roteskuffen hvis det har en egentlig plass, men det er bedre der enn at det flyter. Roteskuffen kan gjerne deles opp i flere seksjoner, jeg hadde en gang en roteskuffe delt i tre: Elektrisk rot (her bodde alle ladere fast, i tillegg til batterier, sykkellykter, en pose el-avfall og diverse), Kroppsrot (leppestift, håndkrem, tyggegummi, papirlommetørklær, sikkerhetsnåler etc.) og Kontorrot (post-it-lapper, penner, kvitteringer, parkeringslapper, småmynter, diverse medlemskort, etc) Det viktigste er at du vet hva som skal hvor, og at du legger alt riktig!

Ta en liten runde hver kveld og sett på plass ting. Rett opp putene i sofaen, sett oppvasken i oppvaskmaskinen (eller samle det ved vasken om du ikke har vaskemaskin), tørk av kjøkkenbenken, gjør klar vannkokeren/kaffetrakteren til neste dag, rist dyna og fluff puta. Når du legger deg må du henge opp klærne dine eller ha dem rett i skittentøyet.

I løpet av et år bør du gå gjennom hele leiligheten. Hylle for hylle og skuff for skuff. Ta ut alt, se gjennom hva du skal beholde og hva som skal kastes. Vask hyllen/skuffen og la den tørke før du setter ting pent tilbake. Det som skal kastes går selvfølgelig rett i søpla.  Bruk også muligheten til å se om det er noe du bør flytte for å gjøre livet lettere. På kjøkkenet gjør jeg dette to ganger i året for skap og skuffer med mat i, siden disse ellers blir ekle og bortglemt mat blir dårlig. I løpet av gjennomgangen bør du også vaske oppå hyller og skap, så ikke hybelkaniner drysser ned på de nyvaskede hyllene. Jeg pleier å gjøre dette i et par skippertakshelger fordelt utover året, fordi jeg trives med skippertak. 

 

Dette virker sikkert vanskelig når jeg kan skrive så mye om det, men det er bare fordi jeg av natur ikke er veldig ryddig og derfor har veldig klare retningslinjer for meg selv. Jeg kunne skrevet dobbelt så langt om alle regler jeg har for å beholde orden, men jeg føler du kanskje kan bli litt overveldet... Tross alt har du nettopp vunnet kampen mot mengder med ting som tok over hjemmet ditt, så du er sikkert sliten.

Anonymkode: a2aa1...c60

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 4/1/2019 at 11:58 AM, AnonymBruker said:

Anser oppdraget som utført

Anonymkode: 1fa28...907

Kan du fortelle litt om prosessen og hvordan du gjorde det? Kan inspirere andre til å sette igang også :)

Anonymkode: 25cc3...9dc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du fortelle litt om prosessen og hvordan du gjorde det? Kan inspirere andre til å sette igang også :)

Anonymkode: 25cc3...9dc

tror jeg har skrevet det forut og noen innlegg før de siste. Men for det første så må du være borte fra jobben. Jeg var borte en uke fra jobb, og kunne bruke min energi på en helt annen måte i hjemmet. 

Dessuten så gjelder det å starte et sted, men det er viktig at man tar med ut det som ikke har rettighet mer å være hjemmet. Det kan være en tom eske, eller noe som ikke hører hjemme i leiligheten. Deretter går det igrunn slag i slag. 

Jeg skjæret opp flytte esker, pakkket det i poser, og fraktet det ut. 

Ting som ikke går under kjøkkenbenken ble fraktet til fots til gjenbruksstasjon. 

Jeg hadde allerede kjøpt oppbevaringsmøbler som jeg fikk plassert massive mengder av bøker og dvd. Dermed ble flere kasser frigjort. Jeg satte bestikk og asjetter etc i oppvaskmaskin og fikk vasket det, og dernest brettet og sammen store esker, og kastet. 

Deretter handler det om å bare få plassert det som ikke har noe hjem i oppbevaringsmøbler i kasser, for minimere det til et sted. 

Her handler det om styrke og vilje til å klare det alene. Det er et rent psykologisk spill, men man lærer ved å være i prosessen.  

Når det er frigjort, så blir man frigjort selv til å holde fokus på i livet det man egentlig skal fokusere på. 

Anonymkode: 1fa28...907

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 2.4.2019 den 19.11, AnonymBruker skrev:

tror jeg har skrevet det forut og noen innlegg før de siste. Men for det første så må du være borte fra jobben. Jeg var borte en uke fra jobb, og kunne bruke min energi på en helt annen måte i hjemmet. 

Dessuten så gjelder det å starte et sted, men det er viktig at man tar med ut det som ikke har rettighet mer å være hjemmet. Det kan være en tom eske, eller noe som ikke hører hjemme i leiligheten. Deretter går det igrunn slag i slag. 

Jeg skjæret opp flytte esker, pakkket det i poser, og fraktet det ut. 

Ting som ikke går under kjøkkenbenken ble fraktet til fots til gjenbruksstasjon. 

Jeg hadde allerede kjøpt oppbevaringsmøbler som jeg fikk plassert massive mengder av bøker og dvd. Dermed ble flere kasser frigjort. Jeg satte bestikk og asjetter etc i oppvaskmaskin og fikk vasket det, og dernest brettet og sammen store esker, og kastet. 

Deretter handler det om å bare få plassert det som ikke har noe hjem i oppbevaringsmøbler i kasser, for minimere det til et sted. 

Her handler det om styrke og vilje til å klare det alene. Det er et rent psykologisk spill, men man lærer ved å være i prosessen.  

Når det er frigjort, så blir man frigjort selv til å holde fokus på i livet det man egentlig skal fokusere på. 

Anonymkode: 1fa28...907

:klappe:

Anonymkode: 6ba80...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...