Gå til innhold

Dere overvektige som har gått ned, hva var din "wakeup call"?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, temolitus skrev:

Så flott! Ønsker deg masse lykke til, dette greier du!:heiajente:

Takk! Det var så deilig å lese om folk som klarer det. Jeg må bare ha tro. På at også jeg klarer det! Vil ikke være en som gir opp før jeg har rukket å begynt! Eller en som gir opp etter en uke.

Anonymkode: 1449a...939

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! Så utrolig flinke dere er alle sammen! Jeg har bestemt meg! Jeg kan ikke fortsette å leve slik. Dere har faktisk hjulpet meg. Bare ved å lese deres historier så merker jeg motivasjonen stiger! 😁

Anonymkode: 1449a...939

Du fikk altså ikke med deg at motivasjon ikke er det du trenger?

Anonymkode: c63ec...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen tallet på vekta var tresifret, og jeg veide like mye som min bror (han 2,10 høy og jeg 1,70) tenkte jeg «herregud, DETTE går ikke». 

Gikk ned 30 kg på ett år og elsker «the new me» 😊

Anonymkode: 14c5f...7b1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du fikk altså ikke med deg at motivasjon ikke er det du trenger?

Anonymkode: c63ec...af5

? Hva mener du? Selvfølgelig er motivasjonen svært viktig.

Anonymkode: 3c2ed...787

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

? Hva mener du? Selvfølgelig er motivasjonen svært viktig.

Anonymkode: 3c2ed...787

Er du ny? Har du fått med deg hvor mange som fokuserer på motivasjon? Har du hørt etter hva folk som faktisk har lykkes, sier, og fått med deg hva de har gjort forskjellig fra de som ikke lykkes? 

Anonymkode: c63ec...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk! Det var så deilig å lese om folk som klarer det. Jeg må bare ha tro. På at også jeg klarer det! Vil ikke være en som gir opp før jeg har rukket å begynt! Eller en som gir opp etter en uke.

Anonymkode: 1449a...939

Har du lagt opp en strategi ennå?

Anonymkode: c63ec...af5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er du ny? Har du fått med deg hvor mange som fokuserer på motivasjon? Har du hørt etter hva folk som faktisk har lykkes, sier, og fått med deg hva de har gjort forskjellig fra de som ikke lykkes? 

Anonymkode: c63ec...af5

Jeg lyktes :)  Men fortell gjerne om det du tenker på :) 

Jeg brukte lærdom om motivasjon, fra denne boken, og gikk deretter ned 25% av vekten min på under ett år.

Kort fortalt:

Skriv ned på et ark:

-Hvorfor det er viktig for deg å nå ditt mål. (Og les dette hver dag :) )
-Skriv ned mål og delmål og tidsfrister for disse.
-Hva du skal gjøre for å nå ditt mål og dine delmål (dvs metoder).

På 13.2.2019 den 0.50, AnonymBruker skrev:

Skaff deg motivasjon! :) 

Her kan du lære om hvordan motivere deg:

https://www.adlibris.com/no/bok/alt-jeg-ikke-larte-pa-skolen-9788248906155?gclid=EAIaIQobChMIiLjlpLG34AIVgqiaCh15JwC0EAAYASAAEgKJePD_BwE

alt-jeg-ikke-larte-pa-skolen.jpg

Anonymkode: 3c2ed...787

 

Anonymkode: 3c2ed...787

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Dere overvektige som har gått ned, hva var din "wakeup call"?"

Ups :sjenert: jeg svarte hvisst i feil tråd. Jeg er jo ikke lengre overvektig :fnise:

Anonymkode: 3c2ed...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 2/14/2019 at 2:39 PM, drue said:


Det jeg har lært av alt dette er at motivasjon er bare noe som kommer i små blaff, og det er helst når du ser at du får resultater. Motivasjonen varer ikke. Du må bruke disiplin og viljestyrke, og ha en god dose tålmodighet. Vær konsekvent, ha en plan. Det kommer til å være ubehagelig å gå ned i vekt, og det kommer til å være kjipt å ikke kunne spise så mye usunt som man har spist før. Det syns jeg til og med nå, selv om jeg også elsker å spise sunn mat som er bra for kroppen min også. Det er en liten "fat kid" inni meg som ofte har lyst å spise mer enn jeg trenger, og mat som ikke nødvendigvis er bra for meg. Jeg spiser fortsatt chips, sjokolade, is, burger, osv., men i moderate mengder og ikke så ofte. 
 

Det stemmer. Er viktig å tenke på det man kan spise og hvor bra det er for kroppen, og forsøke ikke tenke for mye på det man ikke kan spise. Tross alt er hver eneste matbit som er grønnsaker osv bra for kroppen og er med på å holde deg frisk og beskytte mot kreft. Hver potetgullbit er ikke så bra for kroppen, og potetgull har også akrylmid i seg som er kreftfremkallende. Som et eksempel. 

Anonymkode: 8d84f...db8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer. Er viktig å tenke på det man kan spise og hvor bra det er for kroppen, og forsøke ikke tenke for mye på det man ikke kan spise. Tross alt er hver eneste matbit som er grønnsaker osv bra for kroppen og er med på å holde deg frisk og beskytte mot kreft. Hver potetgullbit er ikke så bra for kroppen, og potetgull har også akrylmid i seg som er kreftfremkallende. Som et eksempel. 

Anonymkode: 8d84f...db8

Å, jeg blir så lei, lei meg, sint, oppgitt osv. Kan ikke dette ta slutt??

Anonymkode: c63ec...af5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har dere som har gått ned 30kg++ fått mye løs hud, og hvor lang tid brukte dere? 

Hva var startvekten og målvekten?

Anonymkode: f47ff...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Har dere som har gått ned 30kg++ fått mye løs hud, og hvor lang tid brukte dere? 

Hva var startvekten og målvekten?

Anonymkode: f47ff...f5d

Jeg gikk ned fra ca 80 kg til 60 kg og fikk ikke løs hud. Brukte litt under ett år på vektnedgangen.

Anonymkode: 3c2ed...787

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS her! Så utrolig flinke dere er alle sammen! Jeg har bestemt meg! Jeg kan ikke fortsette å leve slik. Dere har faktisk hjulpet meg. Bare ved å lese deres historier så merker jeg motivasjonen stiger! 😁

Anonymkode: 1449a...939

Mitt råd er å ikke gape over for mye i starten så man ikke sprekker. Juster vanene dine.

Eks

Jeg kuttet først ut brød med knekkebrød.

Vanlig ost med lettost. 

Gradvis justerte porsjonstørrelsene mine litt og litt.

Så sukkerholdig brus med sukkerfri.

Så sjokoladen om kvelden med fruktkarameller.

Så fruktkarameller med sukkerfri sjokoladepudding og sukkerfri vaniljesaus.

Så det igjen med fruktsalat med sukkerfri vaniljesaus.

Så det med frukt.

Så frukt med te.

Tar lenger tid, men når man gradvis justerer vanen, en ting av gangen, så venner man seg til det og er enklere å holde seg til. Man går likefullt ned i vekt, men uten å lide. 

Sånn som det er nå så føles det surrealistisk at jeg pleide å sitte å spise to store sjokolader hver kveld. Nå orker jeg kanskje to rader på en lørdag før jeg blir kvalm siden det er så søtt. 

Anonymkode: bf5a3...709

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det viktigste rådet av alt er å ikke gi opp! Jeg har "sprukket" flere ganger enn jeg kan telle de siste 4 månedene, men har gått ned 8 kg, mistet 12 cm rundt midjen, 8 cm rundt puppene og 5 cm under puppene. Jeg er stolt av det, og selv om jeg spiser junk oftere enn jeg burde, gir jeg ikke opp. Det er utrolig tøft, men verdt det! Lykke til TS 

Anonymkode: dd29f...89d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det viktigste rådet av alt er å ikke gi opp! Jeg har "sprukket" flere ganger enn jeg kan telle de siste 4 månedene, men har gått ned 8 kg, mistet 12 cm rundt midjen, 8 cm rundt puppene og 5 cm under puppene. Jeg er stolt av det, og selv om jeg spiser junk oftere enn jeg burde, gir jeg ikke opp. Det er utrolig tøft, men verdt det! Lykke til TS 

Anonymkode: dd29f...89d

Dette er viktig. 

Jeg var jojoslanker i mange år til jeg banket inn mantraet:

En sprekk er bare én sprekk. Du blir ikke diskvalifisert fra sunt kosthold og ny livsstil. 

Så da tok jeg sprekker med noenlunde godt mot og var på smal linje igjen neste dag. Der jeg før hadde tenkt stygge tanker om meg selv, at det er for tøft, det går ikke... Også varer sprekken i ukesvis, månedsvis... Og jeg er tilbake på start - eller større! 

En sprekk er en pust i bakken. Fortsett å gå, ikke bli sittende. 

Anonymkode: 35d75...5e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med det om sprekk. Skal du kjøre bil fra A til B og kjører av feil på motorveien så snur du ikke å kjører tilbake til A, du kommer deg på rett kurs igjen og kjører i mål til B.  Det tar litt lenger tid, en liten omvei, men du kommer i mål og ingen vits i å kjøre tilbake til start. 

Anonymkode: 60a68...b73

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Så bilder av meg selv i bikini i sommerferien, så selv at jeg var stor og at det ikke så bra ut, samt at jeg slet med å finne klær som satt fint på kroppen. jeg hadde lyst til å føle meg fin og gå på shopping og kunne finne klær som passer. Jeg har alltid handlet på vanlige butikker, men på denne tiden måtte jeg kjøpe typ XL. Jeg ble fort andpusten og hadde dårlig kondis. Så jeg måtte bare gjøre noe, lastet ned Lifesum og veide maten min, og begynte med powerwalk, har gått ned 15 kg til nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg var yngre så var all motivasjon til slanking knyttet til utseendet. Jeg ville gå ned 20 kg for å bruke tettsittende kjoler, for å være slank og sexy, for at menn skulle like meg, for å se bra ut i speilet...Kjørte på med diverse slankekurer, og gikk ned og så opp igjen ++.

Den varige vektnedgangen kom ikke før jeg endret tankegangen, og begynte å ta helsen min på alvor. Jeg var alltid så stolt av at jeg var frisk og relativt sprek med overvekten. Før en lege fortalte meg at unge mennesker som regel er friske og spreke fordi de er unge mennesker. En 20-åring kan dra på flatfylla 2 ganger i uken uten å affekteres. En 20-åring kan veie 150 kg uten å ha diabetes og andre livsstilssykdommer. 

Men når man nærmer seg middelalder så er ikke kroppen like tilgivende lenger. Jeg var nesten 40 år, 40 kg overvektig, og følte meg dårlig, tung, verkende ledd, andpusten i trapper, sløv. Blodsukkeret var i prediabetes-skiktet. Man smaker på sin egen dødelighet, og man faktisk har en mulighet til å gjøre noe med det så er det idiotisk å ikke gi kroppen det den fortjener: de beste forutsetningene for et langt og godt liv. Jeg vil være der for barnebarna mine når de kommer.

Det er mye vanskeligere å gå ned i vekt når man er over 40, men denne gangen var jeg 100% motivert til å gå ned til normalvekt og holde meg der. Og det har jeg klart. Er 48, og har vært slank i 7 år 😊Løp mitt første halvmaraton i høst, og flere skal det bli. Det er faktisk helt fantastisk å være så lett og sprek i kroppen, og selv om det fremdeles er utfordrende å ikke kunne spise alt jeg har lyst på hele tiden, så er det verdt det.

Anonymkode: 8bed7...651

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...