Halle-Palle Skrevet 12. april 2020 #19361 Skrevet 12. april 2020 4 minutter siden, MaleficentAurora skrev: Jeg tror nok at hun brukte det ordvalget for å virke og høre mer profesjonelt ut. Samtidig at hun skulle slippe unna med en god del kritikk for sin tur til Oslo. Der er man jo i selve kjernen på en influensere dilemma i disse tider. Låst til hjemmet blir det mindre å blogge om, trening i kjelleren og barn som lager påskepynt kan man tross alt bare skrive om x antall ganger. Så når man tar en tur til hovedstaden blir fristelsen til å poste på IG for stor, til tross for at man vet at man trosser oppfordringene fra myndighetene. Så da blir løsningen å skape seg god nok grunn, et konfidensielt møte, ikke noe mindre enn det, hvor personlig oppmøte var påkrevd. Men dessverre kan man ikke gi flere opplysninger om det, men heldigvis har man en pose med kremer å vise til. De fremstår igjen korttenkte, egoistisk og selvopptatte. 21
Orly Skrevet 12. april 2020 #19362 Skrevet 12. april 2020 1 time siden, Levina skrev: Hadde vært interessant å høre hvilke regler hun brøt ved å ta en tur til et møte i Oslo. Viste ikke at det var ulovlig så lenge hun er frisk og forholder seg til FHI retningslinjer. Hun skriver at det var et møte som var viktig og at det ikke kunne tas digitalt. Hun skriver også at det er konfidensielt og ønsker dermed ikke å fortelle hva det gjelder spesifikt. Hun tok bilen til Oslo og møtte en person. Forhold seg til avstanden til andre mennesker og håndvask og deretter kjørte et sted for å hente produkter, og hjem igjen. Hun har ikke oppsøkt folkemengder og det var ett møte det var snakk om. Til å jobbe med Pandemi hver dag som du påstår, så virker det som du lager dine egne koronaregler, som ikke jeg kjenner til. Ja, det er viktig å holde seg til hjemmekontor der en kan det, men det er ikke portforbud. Nok et innlegg for å å prøve å sette henne i et dårlig lys, som at hun ikke tar hensyn. Det er desverre vanlig i denne tråden. Å tillegge henne motiver og holdinger som egentlig ikke er der, men som passer til det negative bildet som skapes og opprettholdes her inne. Hvorfor i det hele tatt fortelle om det? Hvorfor trenger hele verden å vite at hun har vært på et møte hun ikke vil fortelle om? Å hvordan i all verden vet du at hun kun forholdt seg til en person og at hun holdt regelen om avstand? Var du med på turen siden du vet alt dette? 38
Luvinesta Skrevet 12. april 2020 #19363 Skrevet 12. april 2020 (endret) 21 minutter siden, pøbelsara said: Jeg jobber med dette - nå må du SERIØST rulle inn. Dersom du jobber med dette så bør du vite at man kan fint oppholde seg ute i friluft på et sted der det ikke er store folkemengder samlet på en plass, holde to meters avstand til folk man evt. møter, og forøvrig ta forholdsregler, det er dette som står i retningslinjene til FHI, ikke at man ikke kan ta seg en joggetur ute i friluft i en annen kommune... Det er ikke slik at han møtte 6 andre og jogget opp og ned Grunerløkka skumpende borti folk heller, skulle tro det når man leste her, men det var altså snakk om en stor park der det er enkelt å holde avstand... Det er mye folk ute i løypene i naturen her jeg bor også i påsken, men det er ingen retningslinjer som forbyr folk å gå i marka, bruke parker eller naturen så lenge man har god plass, tvert i mot så oppfordres man til å gjøre det bare man tar forholdsregler, holder god avstand og viser sunn fornuft. . Det er ikke portforbud, man er ikke i karantene eller isolasjon med mindre man har mistanke om at man er smittet eller har oppholdt seg med andre smittede. Sunt vett holder lenge, og det her er hysteri og forsøk på å ha noe å ta dem på. Spesielt med tanke på at skoler og barnehager åpner om en liten uke, det er det som bør bekymre deg isåfall, ikke at en mann i likhet med så mange tusen andre daglig velger å ta seg en joggetur på et stort område... Endret 12. april 2020 av Luvinesta 10
Gjest Era Vulgaris Skrevet 12. april 2020 #19364 Skrevet 12. april 2020 10 minutter siden, MaleficentAurora skrev: Jeg tror nok at hun brukte det ordvalget for å virke og høre mer profesjonelt ut. Samtidig at hun skulle slippe unna med en god del kritikk for sin tur til Oslo. Da utviser hun særdeles dårlig dømmekraft, for ikke å snakke om hvor mye hun undervurderer andre mennesker som leser det hun skriver. Ingen kan være så dum at de tror hun har konfidensielle møter under en koronakrise? Jeg ler.
filifjonka Skrevet 12. april 2020 #19365 Skrevet 12. april 2020 30 minutter siden, Levina said: Du skrev jo at hun brøt regler og det stemmer ikke. Hun har svart i sitt eget kommentarfelt på hvorfor hun måtte inn til Oslo i et møte. Der får du svaret istedenfor å stille spørsmål om dette her inne. Så er det slik at enkelte samarbeid kan hun ikke fortelle om, fordi oppdragsgiver ønsker at det skal være konfidensielt. Slik er det bare, og egentlig ikke så vanskelig å forstå. Så er det anbefalt at vi både kan jogge ute og gå turer i denne tiden, men holde avstand og ikke opptre i grupper. Det at LK jogger ute sammen med en kompis er da helt innenfor i disse tider, selv i Oslo. Om det er konfidensielt, så hold kjeft. Må det jogges, gjør det i den parken du selv bor i. Så enkelt. 36
Jobbermedbarn Skrevet 12. april 2020 #19366 Skrevet 12. april 2020 Helsemyndighetene anbefaler å gå turer/jogge/løpe med utgangspunkt fra egen bolig, det er gjentatt mange ganger i den daglige oppdateringen kl 16. Spesielt gjelder dette i folketette strøk som i Oslo. Da forstår alle at man ikke skal dra inn til Oslo for å jogge når man ikke engang bor der! Hva om alle som bor tett på Oslo hadde gjort det? Det er faktisk lov til å tenke selv i disse tider! 46
Aricia Skrevet 12. april 2020 #19367 Skrevet 12. april 2020 10 minutter siden, Luvinesta skrev: Dersom du jobber med dette så bør du vite at man kan fint oppholde seg ute i friluft på et sted der det ikke er store folkemengder samlet på en plass, holde to meters avstand til folk man evt. møter, og forøvrig ta forholdsregler, det er dette som står i retningslinjene til FHI, ikke at man ikke kan ta seg en joggetur ute i friluft i en annen kommune... Det er ikke slik at han møtte 6 andre og jogget opp og ned Grunerløkka skumpende borti folk heller, skulle tro det når man leste her, men det var altså snakk om en stor park der det er enkelt å holde avstand... Det er mye folk ute i løypene i naturen her jeg bor også i påsken, men det er ingen retningslinjer som forbyr folk å gå i marka, bruke parker eller naturen så lenge man har god plass, tvert i mot så oppfordres man til å gjøre det bare man tar forholdsregler, holder god avstand og viser sunn fornuft. . Det er ikke portforbud, man er ikke i karantene eller isolasjon med mindre man har mistanke om at man er smittet eller har oppholdt seg med andre smittede. Sunt vett holder lenge, og det her er hysteri og forsøk på å ha noe å ta dem på. Spesielt med tanke på at skoler og barnehager åpner om en liten uke, det er det som bør bekymre deg isåfall, ikke at en mann i likhet med så mange tusen andre daglig velger å ta seg en joggetur på et stort område... Du følger kanskje ikke så nøye med i nyhetsbildet? Det alle andre i tråden har fått med seg er dette: https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2020/april-2020/friluftslivets-koronavettregler-lansert-for-pasken/ Sitat Velg turer i ditt nærmiljø! Bruk fantasien og utforsk nye turmuligheter der ikke alle andre går. 34
MaleficentAurora Skrevet 12. april 2020 #19368 Skrevet 12. april 2020 9 minutter siden, Era Vulgaris skrev: Da utviser hun særdeles dårlig dømmekraft, for ikke å snakke om hvor mye hun undervurderer andre mennesker som leser det hun skriver. Ingen kan være så dum at de tror hun har konfidensielle møter under en koronakrise? Jeg ler. Så absolutt og jeg er enig med deg i det. Alle vet at det er appen hun jobber herdig med nå. Men for å virke mer profesjonelt i svarene sine så bruker hun et ordvalg som hun tydligevis ikke vet betydningen av er. 10
Nudeldama Skrevet 12. april 2020 #19369 Skrevet 12. april 2020 Selv om CBE evt holdt seg innenfor karantereglene så kan jeg være enig i at det å skrive om møtet kanskje ikke var det ideelle å gjøre i denne tiden. Uansett om man gjør alt riktig ang. koronabestemmelsene så har det litt å gjøre med hvilke signaler man sender utad. Likevel så ser jeg ikke hvorfor dette skal kritiseres over flere sider her inne. Det er der jeg faller av. Man kan ikke komme seg inn hit fort nok for å i innlegg etter inlegg fortelle hvor fæl CBE er som har møte i Oslo akkurat nå. Man prater seg i mellom, gir anekdoter om helsearbeidere og hva man selv gjør (som alltid er bedre enn hva CBE gjør) til man har hauset opp stemningen såpass at det CBE gjorde var helt utenfor enhver forståelse. Det er hva jeg reagerer på. Jeg kan lett se at CBEs møte kan kritiseres. Men det er ikke måte på hvordan det dramatiseres og overdrives i denne tråden.Og det er selvfølgelig ingen som forsøker å se det med andre briller enn de mest negative, som f.eks nevner at kanskje hun klarte å gjennomføre møtet samtidig som hun opprettholdet karantenebestemmelsene? (Bortsett fra oss "ihuga CBE-fans", selvsagt). 12
Luvinesta Skrevet 12. april 2020 #19370 Skrevet 12. april 2020 (endret) 45 minutter siden, Aricia said: Du følger kanskje ikke så nøye med i nyhetsbildet? Det alle andre i tråden har fått med seg er dette: https://www.miljodirektoratet.no/aktuelt/nyheter/2020/april-2020/friluftslivets-koronavettregler-lansert-for-pasken/ Dette er ikke en regel, men en påminnelse om å unngå steder med trengsel og mye folk. Jeg tviler på at "Du trenger ikke å gå alene" som står oppført rett under er en regel folk bør følge det heller. Og det er ingen her som kan konkludere med at parken var full av folk på dette tidspunktet med mindre man var der selv eller vet hvordan forholdene i parken er/var i påsken. Det er ingen regel eller retningslinjer som tilsier at man som frisk ikke kan gå på tur eller jogge i en annen kommune så lenge man ikke overnatter på hytta. Så lenge man ikke oppholder seg i nærheten av andre og holder god avstand så er det null problem. Det her er flisespikkeri og hysteri, og dette kommer fra en som tar retningslinjene meget seriøst, men jeg som frisk kan fint gå meg en tur, enten det er her hjemme eller andre steder, så lenge jeg holder god avstand til andre. Null problem, og man utsetter ikke andre for smitte eller risikerer å bli smittet selv når man ikke møter på andre ute i friluft, det er ganske enkel matetmatikk og jeg kan ikke forstå at det er noe å diskutere engang 🤦♀️ Endret 12. april 2020 av Luvinesta 6
Gjest Era Vulgaris Skrevet 12. april 2020 #19371 Skrevet 12. april 2020 49 minutter siden, Era Vulgaris skrev: Gi meg ett eksempel på et møte for en influenser som er så viktig, og ikke minst konfidensielt (vet du i det hele tatt hva det betyr?), som forsvarer at de må fysisk til Oslo for å møte noen, og i tillegg jogge i parken? Jeg synes det er helt uforståelig. Når statsledere, epidemiologer og helsevesen tar møter digitalt, mens CBE må fysisk møte opp. Og det er konfidensielt... Give me a break. Venter spent på et godt svar på denne @Luvinesta
Inocybe Skrevet 12. april 2020 #19372 Skrevet 12. april 2020 1 time siden, Levina skrev: Hun har selv svart på dette i sitt eget kommentarfelt. Anbefaler deg å lese hennes svar og forklaringer der, enn å lete etter de rette svarene her inne. Interessant å lese at Koronapolitiet med egne regler har inntatt denne tråden. Hun har svart hun hadde et konfidensielt møte. Det er noe helt annet enn et møte blant de gruppene som regjering og FHI har definert som samfunnskritiske. At en person som ikke bor der velger å ta en joggetur i tetteste Oslo kvalifiserer heller ikke som samfunnskritisk. 25
Aricia Skrevet 12. april 2020 #19373 Skrevet 12. april 2020 15 minutter siden, Luvinesta skrev: Dette er ikke en regel, men en påminnelse om å unngå steder med trengsel og mye folk. Jeg tviler på at "Du trenger ikke å gå alene" som står oppført rett under er en regel det heller. Og det er ingen her som kan konkludere med at parken var full av folk på dette tidspunktet med mindre man var der selv eller vet hvordan forholdene i parken er/var i påsken. Det er ingen regel eller retningslinjer som tilsier at man som frisk ikke kan gå på tur eller jogge i en annen kommune så lenge man ikke overnatter på hytta. Så lenge man ikke oppholder seg i nærheten av andre og holder god avstand så er det null problem. Det her er flisespikkeri og hysteri, og dette kommer fra en som tar retningslinjene meget seriøst, men jeg som frisk kan fint gå meg en tur, enten det er her hjemme eller andre steder, så lenge jeg holder god avstand til andre. Null problem, og man utsetter ikke andre for smitte eller risikerer å bli smittet selv når man ikke møter på andre ute i friluft, det er ganske enkel matetmatikk og jeg kan ikke forstå at det er noe å diskutere engang 🤦♀️ Nei, det er ikke flisespikkeri og hysteri, men helt vanlig hensynsfullhet, og en del av det å være en oppdatert og bevisst samfunnsborger i disse dager. Det er en grunn til at alle i tråden reagerte på dette samtidig uten at det trengte å forklares ytterligere - før nå i ettermiddag. 39
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 12. april 2020 Populært innlegg #19374 Skrevet 12. april 2020 (endret) 53 minutter siden, Luvinesta skrev: Dersom du jobber med dette så bør du vite at man kan fint oppholde seg ute i friluft på et sted der det ikke er store folkemengder samlet på en plass, holde to meters avstand til folk man evt. møter, og forøvrig ta forholdsregler, det er dette som står i retningslinjene til FHI, ikke at man ikke kan ta seg en joggetur ute i friluft i en annen kommune... Det er ikke slik at han møtte 6 andre og jogget opp og ned Grunerløkka skumpende borti folk heller, skulle tro det når man leste her, men det var altså snakk om en stor park der det er enkelt å holde avstand... Det er mye folk ute i løypene i naturen her jeg bor også i påsken, men det er ingen retningslinjer som forbyr folk å gå i marka, bruke parker eller naturen så lenge man har god plass, tvert i mot så oppfordres man til å gjøre det bare man tar forholdsregler, holder god avstand og viser sunn fornuft. . Det er ikke portforbud, man er ikke i karantene eller isolasjon med mindre man har mistanke om at man er smittet eller har oppholdt seg med andre smittede. Sunt vett holder lenge, og det her er hysteri og forsøk på å ha noe å ta dem på. Spesielt med tanke på at skoler og barnehager åpner om en liten uke, det er det som bør bekymre deg isåfall, ikke at en mann i likhet med så mange tusen andre daglig velger å ta seg en joggetur på et stort område... Selvsagt vet jeg dette. Men man oppfordres til å unngå fritidsreiser og være mest mulig hjemme, til å ha hjemmekontor og til å unngå å ferdes der det kan påtreffes mye folk. Hvordan noen får det til å bli greit å sette seg i bilen og kjøre fra småbyen med lavt smittepress for å kjøre til byen med høyest smittepress for å jogge rundt en av de mest brukte parkene i Oslo - når man faktisk bor på et sted med masse friluftsmuligheter - faktisk midt i en park. HVordan kan du forsvare det? Denne store dugnaden forutsetter at vi alle gjør så godt vi kan og bidrar med det vi er i stand til å bidra med. Det går an å tenke lenger enn til sin egen nesetipp. Hvorfor i all verden dra inn til Oslo for å trene? Hvis vi antar at møtet LKE hadde på Skjærtorsdag var så utrolig viktig at han MÅTTE til byen - så burde han likevel ha dratt hjem og løpt i sin egen by. Det ville vært det mest fornuftige å gjøre, det som ville være best i tråd med reglene og definitivt det mest hensynsfulle overfor alle de som bor tett i bydelen han løp i. Selv om han KAN løpe i byen, så er det uvettig og ganske nær grensen til uetisk å bruke av friarealet til folka som faktisk bor der, når han gjør det BARE fordi han har lyst. Ikke fordi han må. Ikke fordi det er det beste valget for ham - eller for alle de som bor i bydel Frogner - nei, bare fordi han hadde lyst. Og nei - det er ikke ulovlig. Men det er uvettig og ubetenksomt og helteit. En venninne av meg er lege og jobber på intensiv på OUS. Hun bor i kjelleren i huset sitt og ser barn og mann bare på avstand. En annen venninne jobber som intensivsykepleier på A-hus. Hun jobber masse overtid, kjører på jobb, går i smittevernutsyr HELE dagen, kjører hjem, skifter fra innerst til ytterst, dusjer, tar på inneklær og holder seg hjemme uten sosial kontakt med noen andre enn mannen - som har hjemmekontor og ikke omgås noen. Dette gjør hun for å ikke bli syk selv, for ikke å smitte noen og for fordi hun er superviktig for beredskapen på sykehuset - fordi en intensivseng kun er en seng med mye fancy utstyr koblet til hvis det ikke er noen til å betjene utstyret og passe på pasienten som ligger der. Hvis helsepersonell blir syke, er det ingen som kan ta seg av de som blir alvorlig og kritisk syke av denne sykdommen. Dette har vi sett i en hel rekke andre land. Hvis de som jobber i fronten bidrar med dette, må vi andre da for søren kunne ta vår del av ansvaret og faktisk BLI HJEMME og bidra som best vi kan - ikke bare i den grad vi har lyst, alle sammen. Å velge å ikke bidra fordi man ikke blir tvunget til det, er et valg jeg lar meg sjokkere av. Virkelig. Endret 12. april 2020 av pøbelsara 64
Luvinesta Skrevet 12. april 2020 #19375 Skrevet 12. april 2020 (endret) 20 minutter siden, Era Vulgaris said: Venter spent på et godt svar på denne @Luvinesta Utmattelseteknikken er i gang ja 😅 Men la gå for underholdningens skyld, selv om det ikk er jeg som fikk spørsmålet du sikter til. jeg har svart på dette i innlegget mitt på forrige side. Jeg mener at på et generelt grunnlag så er det ikke gjennomtenkt å dra på et møte i disse dager, ei heller om det er for en kolleksjon eller noe som har med bloggen å gjøre. Å ta seg en joggetur ute derimot ser jeg absolutt ingen problemer med så lenge man følger retningslinjene til FHI. At jeg mener at det blir blåst ut av proposjoner og at det får 10 sider med hissig diskusjon rundt seg er tåpelig og smålig, betyr ikke dermed at jeg er enig i alt det bloggeren gjør eller deler de synspunktene hun har, det får hun ta på egen kappe. Man kan fint ha to tanker i hodet samtidig uten å være pro eller anti, og dette mener jeg går under unødvendig terping som dras ut for å ha noe å ta dem på. Det gikk nok helt sikkert fint å sette seg inn i bilen og møte noen, men det er ikke anbefalt. Endret 12. april 2020 av Luvinesta 6
MaleficentAurora Skrevet 12. april 2020 #19376 Skrevet 12. april 2020 For meg så var begge avgjørelsene til CBE&co ang turen inn til Oslo ift møtet og joggeturen 100% unødvendig og kritikkverdig via blikk på saken. 17
Gjest Carma Skrevet 12. april 2020 #19377 Skrevet 12. april 2020 Akkurat nå, Inocybe skrev: Hun har svart hun hadde et konfidensielt møte. Det er noe helt annet enn et møte blant de gruppene som regjering og FHI har definert som samfunnskritiske. At en person som ikke bor der velger å ta en joggetur i tetteste Oslo kvalifiserer heller ikke som samfunnskritisk. På nyhetene nå presiseres hva som forventes av deg for å bidra i denne dugnaden. KG brukere forsvarer påvirkere som drar på joggetur i Frognerparken og må fysisk på «konfidensielle» møter når andre, blant annet helsearbeidere risikerer helsen sin. Det er etikken og moralen sin det. Tviler på at CBE kommer helskinnet gjennom dette egosentriske synet de innehar etter krisen er over. Det kommer til å bli et før/etter Corona og kampen om hvem skal overleve kommer til å bli hard. Ifølge eksperter på markedsføring er det de som klarer å appeller til folket som kommer til å overleve, her ser det utifra tall og engasjement at CBE er bakpå igjen.
SoWhat? Skrevet 12. april 2020 #19378 Skrevet 12. april 2020 6 timer siden, Carma skrev: Er du klar over at Albert Einstein sitt sitat passer her? ;»Galskap er å gjøre det samme om og om igjen og forvente et annet resultat.» Ojsann. Jeg har så stor sans for ironi 😆 4
Gjest pop up bruker Skrevet 12. april 2020 #19379 Skrevet 12. april 2020 Det finnes ikke tvil om at et møte, som en influenser skal på kan gjøres digitalt. Influensere bør også ha såpass digitale ferdigheter at de klarer å gjennomføre men videokonferanse. Når min mor på 70 klarer det, klarer de det. At hun poster informasjon om møtet, men ikke kan si hva det gjelder, mener jeg at jeg har sett før. Både hos CBE og hos andre. Det blir sååå spennende liksom, bare vent til jeg skal avsløre hva jeg jobber med. De fleste er vel meh til en slik oppbygning. Jeg tipper de sliter med engasjementet, over her ble det vist til at innlegget som annonserer at Netfitt skal bli app hadde litt over 200 likes. Det er ikke mye altså. Litt looking med hemmelige, superviktige møter, og litt på provokasjon tror de kanskje hjelper? For å gjøre større endringer for å få opp engasjwmnet er tydeligvis ikke et alternativ.
Gjest Carma Skrevet 12. april 2020 #19380 Skrevet 12. april 2020 8 minutter siden, Aricia skrev: Nei, det er ikke flisespikkeri og hysteri, men helt vanlig hensynsfullhet, og en del av det å være en oppdatert og bevisst samfunnsborger i disse dager. Det er en grunn til at alle i tråden reagerte på dette samtidig uten at det trengte å forklares ytterligere - før nå i ettermiddag. Det er ille at man skal måtte bruke 10 sider på å forklare noe så åpenbart.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå