MissLucy Skrevet 2. mars 2020 Forfatter #16881 Skrevet 2. mars 2020 (endret) 25 minutter siden, Lin10 skrev: Det var spørsmål om dokumentasjon på hvor og når CBE har sagt at den eldste datteren synes det er gøy å bli tatt bilder av. Nå er det en annen bruker som har funnet frem dokumentasjon på det. Så hvis du leter litt oppover sidene til du finner Frk. saltpastill, så ser du det der. Så er det slik at folk kan ha meninger og synspunkter i diskusjoner uten at alt må dokumenteres. Nå er det moderatorene som vurderer hva som er grei debattskikk, og brukerdebatt som du driver med, går ikke under grei debattskikk. nei, det var ikke det det handlet om. Nå er du uredelig. Alle er enige om at CBE sa det. Det var ikke det som skulle dokumenteres. Det som skulle dokumenteres var dine påstand fra 27. februar om at 6-åringer skjønner så mye, at det underforstått er helt i orden med massiv eksponering. Så det du skal dokumentere er din påstand om 6-åringers samtykkekompetanse. lenke: Endret 2. mars 2020 av MissLucy 40
galmamma Skrevet 2. mars 2020 #16882 Skrevet 2. mars 2020 Hei. Jeg er litt enig med Pilotfrue og Ulrik her. Vi i Norge er litt hysteriske når det gjelder barneeksponering på nett... Jeg tror helt oppriktig at barna til CE ikke kommer til å ta seg nære av det de har blitt utlevert på bloggen.. ikke barnet til pilotfrue, ikke barna til speiltvillingene... Men jeg tror Anne Brith gjorde lurt i en pause, for jeg tror kanskje barna der følte/føler litt på dette... 2
Populært innlegg kanonballen Skrevet 2. mars 2020 Populært innlegg #16883 Skrevet 2. mars 2020 1 minutt siden, galmamma skrev: Hei. Jeg er litt enig med Pilotfrue og Ulrik her. Vi i Norge er litt hysteriske når det gjelder barneeksponering på nett... Jeg tror helt oppriktig at barna til CE ikke kommer til å ta seg nære av det de har blitt utlevert på bloggen.. ikke barnet til pilotfrue, ikke barna til speiltvillingene... Men jeg tror Anne Brith gjorde lurt i en pause, for jeg tror kanskje barna der følte/føler litt på dette... Trenger ikke se lenger enn brukernavnet ditt for å forstå at dine meninger ikke akkurat er veloverveide her. Barn skal ikke få livet sitt brettet ut på nett. Punktum. Bloggeren CBE sine barn? Jeg vet hvor de bor, hva de heter, når og hvor og hvordan de ble født, at de går i barnehage/skole, hvordan de prater, hvordan de feirer bursdagene sine, hvor de drar på ferie, jeg vet hvilke klær de har og hvordan de liker å ha håret sitt. Jeg vet mer om disse barns enn jeg vet om mine venners barn. Og jeg har aldri oppsøkt informasjon om disse barna. Det er blitt kastet i ansiktet på meg gjennom en blogg jeg tidligere leste, media, Instagram-explore, bloggerne, og andre tv-program. Alle barn bør beskyttes mot at ukjente vet ting om dem. Det er ubehagelig og feil. Og hvem skal beskytte dem om ikke foreldrene gjør det? 60
LilleSnupp Skrevet 2. mars 2020 #16884 Skrevet 2. mars 2020 6 minutter siden, galmamma skrev: Hei. Jeg er litt enig med Pilotfrue og Ulrik her. Vi i Norge er litt hysteriske når det gjelder barneeksponering på nett... Jeg tror helt oppriktig at barna til CE ikke kommer til å ta seg nære av det de har blitt utlevert på bloggen.. ikke barnet til pilotfrue, ikke barna til speiltvillingene... Men jeg tror Anne Brith gjorde lurt i en pause, for jeg tror kanskje barna der følte/føler litt på dette... Så det du sier er at små barn ikke vil ta seg nære av å bli utlevert på SoMe, mens litt eldre barn slik som ABD sine barn ikke setter pris på det. Jaha.. ja.. hva når CBE sine barn blir litt eldre barn, vil de fortsatt synes det er like gøy å bli utlevert på bloggen, eller at de har blitt utlevert i årevis? 40
Naskepott Skrevet 2. mars 2020 #16885 Skrevet 2. mars 2020 22 minutter siden, galmamma skrev: Hei. Jeg er litt enig med Pilotfrue og Ulrik her. Vi i Norge er litt hysteriske når det gjelder barneeksponering på nett... Jeg tror helt oppriktig at barna til CE ikke kommer til å ta seg nære av det de har blitt utlevert på bloggen.. ikke barnet til pilotfrue, ikke barna til speiltvillingene... Men jeg tror Anne Brith gjorde lurt i en pause, for jeg tror kanskje barna der følte/føler litt på dette... Men kjære vene! Det er jo akkurat det som er poenget. Små barn har ingen forutsetninger for å forstå hva denne massive eksponeringen innebærer. Bare vent til barna til CBE, Pilotfrue og Speiltvillingene blir tenåringer som Anne Brith’s barn. Da vil de begynne å skjønne rekkevidden av denne galskapen. Stakkars barn! 48
Halle-Palle Skrevet 2. mars 2020 #16886 Skrevet 2. mars 2020 2 timer siden, Lin10 skrev: Det var spørsmål om dokumentasjon på hvor og når CBE har sagt at den eldste datteren synes det er gøy å bli tatt bilder av. Nå er det en annen bruker som har funnet frem dokumentasjon på det. Så hvis du leter litt oppover sidene til du finner Frk. saltpastill, så ser du det der. Så er det slik at folk kan ha meninger og synspunkter i diskusjoner uten at alt må dokumenteres. Nå er det moderatorene som vurderer hva som er grei debattskikk, og brukerdebatt som du driver med, går ikke under grei debattskikk. Nei, det var da ikke den dokumentasjonen som etterspørs. Prøver du å vei deg unna hva du selv sa? Jeg forventer at du kan dokumentere at et barn på seks år har samtykkekompetanse og kan se konsekvensene av å legge ut ‘morsomme’ bilder på mammas komersielle kanaler. Hvis ikke har du ingen troverdighet i det hele tett. Deltar du i debatten må du følge reglene. 40
Sukkertøy Skrevet 2. mars 2020 #16887 Skrevet 2. mars 2020 2 timer siden, Revenge o'Cavatina skrev: Utfra hva Lin10 oppgir her i tråden fremstår det slik at hen selv mener å stå utenfor all dokumentasjonsplikt og at vedkommendes påstander bare er god fisk, mens de aller fleste andre brukerne her på forumet har dokumentasjonsplikt. Dokumentasjonen er også enkel å gi for at påstander ikke fremstår som fabrikkert. Måten Lin10 driver på syns jeg er ugrei debattskikk. Jeg er i utgangspunktet helt enig med deg i dette. Men i praksis så fører @Lin10 Med flere sin måte å argumentere på til at kritikernes sak blir forsterket. Hadde ikke @Lin10 og gjengen vært så iherdig i sin argumentasjon så ville ikke kritikerne dokumentert så godt. Jeg mener å huske at det var noen tilhengere som krevde dokumentasjon fra kritikerne på påstander, og dette mener jeg bare har styrket kritikernes sak. Jo mer dokumentasjon, jo bedre. Og slik det har vært så langt er det kun kritikerne som dokumenterer. Jeg har brukt begrepene kritikere og tilhengere for å illustrere at det er to sider i saken, men jeg vet godt at det er flere nyanser. Dette er kun gjort for å illustrere poenget mitt. 11
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 2. mars 2020 Populært innlegg #16888 Skrevet 2. mars 2020 (endret) På 27.2.2020 den 9.17, Lin10 skrev: Nå er det ikke helt fremmede barn da, men CBE sine barn. En blogger som mange har fulgt fra begynnelsen. Hun har valgt å ha som jobb å dele noe av sitt liv og at familien er med på noen bilder. Jeg og andre personer, mange er mødre, trenger hverken å gå noen runder med oss selv eller spørre hvorfor. Det vi ser er hyggelige familiebilder som verken er for utleverende eller problematiske. Barna har fått med seg hva jobben til mamman er, og hun på 6 år synes det er gøy. De forstår endel når de er 6 år. Vi som synes det er hyggelig å følge denne influenceren, har ingen problemer med å se disse bildene. De som bør gå en runde med seg selv er kvinner som må pirke, kritisere, prøve å « bestemme» og generelt ha en hysterisk tilnærming til mye. Enten det gjelder hygiene eller barn på SoMe++. Siden vi nå fortsatt snakker om dette. Du skriver her @Lin10 at de ikke er fremmede barn. Men er du fremmed for barna, eller kjenner de deg også? Jeg tenker at det er det sentrale spørsmålet. Det er potensielt mange, mange tusen der ute som tenker som deg - at dette ikke er fremmede barn, men barn man kjenner. Disse barna kjenner jo ingen av de mange tusen som mener de kjenner dem - nettopp fordi mor og far har delt utvalgte (av mor og far) deler av livene deres. Hvis du forestiller seg at du vandrer i en fremmed by og oppdager at alle du møter, har en masse informasjon om deg - men du vet ikke hva de vet. Du vet ikke hvor mye av den informasjonen om deg, den enkelte husker - du vet ikke hvem som vet hva, og du vet heller ikke hvilket inntrykk de har av deg på grunnlag av all informasjonen de har tilgang til. Noen kommer deg kanskje jublende i møte og mottar deg som en god venn de har gledet seg til å treffe - mens andre lusker rundt i bakgrunnen uten å gi seg til kjenne. Tenk hvis du oppdager at de har dannet seg et helt annet bilde av deg enn den du egentlig er - kanskje de tror at du elsker oppmerksomhet og å pynte deg og vise deg frem for folk - mens du egentlig helst vil være i bakgrunnen. Kanskje tror de at du er en ener på skolen som raker inn seksere i hopetall - men du er egentlig en middelhavsfarer. Kanskje har de dannet seg et bilde av familielivet ditt som overhodet ikke stemmer med din virkelighet. Et slikt scenario er jo ganske ubehagelig. Og helt reelt. Dette er en belastning som legges på små mennesker som er svært unge den dagen de oppdager at "alle" kjenner dem. Artikkel i 8 i Barnekonvensjonen gir barnet rett til å bevare sin identitet uten innblanding. Artikkel 16 i Barnekonvensjonen gir barn rett til privatliv. Ingen barn skal utsettes for vilkårlig eller ulovlig innblanding i sitt privatliv. Barnet har rett til lovens beskyttelse som slik innblanding eller slike angrep. Artikkel 3 i Barnekonvensjonen sier at alle handlinger som berører barn skal ha barnets beste som grunnleggende hensyn. Endret 2. mars 2020 av pøbelsara 79
Felis Skrevet 2. mars 2020 #16889 Skrevet 2. mars 2020 (endret) Etter å ha sett dagens episode av Bloggerne er jeg positivt overrasket over at barna ikke var med og knapt nok nevnt. Fokuset var på Omvendt Julenisse, og det bekreftet i grunnen alt dere skrev i forbindelse med dette prosjektet. De hadde ikke peiling og motivasjonen så ut til å være for å føle seg bedre selv. Her er et par setninger Caroline trøkket ut: Caroline sier at det er fint at de kan gjøre slike ting som dette, for å føle varmen i hjertet. Hun er veldig bekymret for at de ikke skal få nok, men hun håper at folk ønsker å bidra så de ikke står i slutten av september og ikke har nok til å hjelpe de hun og mannen vil hjelpe. Fokuset ser ut til å være helt og holdent på paret selv, hvordan dette får dem til å føle seg bedre og hvordan dette tar seg ut utad. Kilde Bloggerne, siteringene er fra recap av episoden Jeg beklager om dette er litt på siden av nåværende diskusjon om barns rettigheter, men siden det går på Bloggerne i disse dager, så er det kanskje relevant uansett... Endret 2. mars 2020 av Felis 49
miamiamia Skrevet 2. mars 2020 #16890 Skrevet 2. mars 2020 Som nevnt fra en annen bruker her inne er det egentlig ganske kjedelig å se på Bloggerne for vi har jo sett alt på bloggen til CBE fra før likevel. Det er ingenting nytt. Enig i at det er BRA vi slapp å se barna i denne episoden. Tommel opp! 10
LilleSnupp Skrevet 2. mars 2020 #16891 Skrevet 2. mars 2020 (endret) Kjører i gang en "Finn likheten-quiz" her: https://www.carolinebergeriksen.no/2020/03/02/hjemreise-6/ https://www.carolinebergeriksen.no/2020/03/01/ny-kolleksjon-fra-aimn/ https://www.carolinebergeriksen.no/2020/02/28/weekendtur-til-fjells/ Endret 2. mars 2020 av LilleSnupp 5
Gjest Sausedyret Skrevet 2. mars 2020 #16892 Skrevet 2. mars 2020 2 timer siden, galmamma skrev: Hei. Jeg er litt enig med Pilotfrue og Ulrik her. Vi i Norge er litt hysteriske når det gjelder barneeksponering på nett... Jeg tror helt oppriktig at barna til CE ikke kommer til å ta seg nære av det de har blitt utlevert på bloggen.. ikke barnet til pilotfrue, ikke barna til speiltvillingene... Men jeg tror Anne Brith gjorde lurt i en pause, for jeg tror kanskje barna der følte/føler litt på dette... Jeg tror egentlig ABD og forsåvidt også Anna Rasmussen er et godt eksempel på hvordan det går utover barna både personlig men også som uønskede offentlige personer. Når barna dine får trusler fordi folk vet hvor du bor, hvor du går på skole og uønsket oppmerksomhet av fremmede så er det et tegn på at det allerede er for sent. Dette skal ikke skje in the first place. Da har alle grenser blitt trådd. Når CBE allerede har hatt en uhyggelig episode med stalkere, folk som kommer på døra og vil se barna hennes så burde det være en alarmklokke som ringer kraftig om at denne utleveringen ikke er så lurt. Det handler ikke bare om at nybakte foreldre er stolte av barna sine og vil vise dem fram. Det handler om at de utleverer i detaljer hvordan barna ser ut, hvilke skoler de går på, interesser og hvor de befinner seg. Dette er tilgjengelig informasjon for alle som har internett. Jeg er faktisk ganske glad jeg vokste opp på 90-tallet hvor foreldrene mine ikke hadde sosiale medier og heller var påpasselig med at jeg ikke skulle dele personlige opplysninger med andre på nett da jeg var gammel nok til å få bruke ting som MSN, Nettby og etterhvert dagens moderne SoMe.
miamiamia Skrevet 2. mars 2020 #16893 Skrevet 2. mars 2020 Tenk så guffent for barna når de er på utflukt til en bondegård for eksempel og alle de ansatte bare "Åh, hei på deg N***, jeg så du koste deg i bursdagen din i helgen, så moro med klovnetema da!" Jeg håper de voksne i det minste forstår at det er totalt ufrivillig for barna å bli eksponert på den måten og unngår å si slikt. Men jeg får vondt i hjertet for barnas del. Tenk at verden vet så mye om dem 35
Agatha Spinatha Skrevet 2. mars 2020 #16894 Skrevet 2. mars 2020 3 timer siden, galmamma skrev: Hei. Jeg er litt enig med Pilotfrue og Ulrik her. Vi i Norge er litt hysteriske når det gjelder barneeksponering på nett... Jeg tror helt oppriktig at barna til CE ikke kommer til å ta seg nære av det de har blitt utlevert på bloggen.. ikke barnet til pilotfrue, ikke barna til speiltvillingene... Men jeg tror Anne Brith gjorde lurt i en pause, for jeg tror kanskje barna der følte/føler litt på dette... I Norge er barns rettigheter på agenda. Å dele barndommen på nettet er ikke barnas beste. 21
Gjest lillesnøfnugg Skrevet 2. mars 2020 #16895 Skrevet 2. mars 2020 39 minutter siden, Agatha Spinatha skrev: I Norge er barns rettigheter på agenda. Å dele barndommen på nettet er ikke barnas beste. Jeg er 100 % enig, men det er en forskjell på å dele, og selge ut. Barn blir delt og solgt ut (via Treasures AS og CBE blogg) som gjør det ekstra ille. Det er unødvendig med begge men å tjene penger på dette, er hårreisende.
Pusle Skrevet 2. mars 2020 #16896 Skrevet 2. mars 2020 Hvis jeg hadde fått sjansen til å prate med CBE (eller noen andre for den saks skyld, men nå er det henne denne tråden handler om) så ville jeg spurt henne: Mener du det er til barnas beste at de blir eksponert gjennom bloggen din, Instagram og tv? Jeg vet ikke hvilket svar jeg hadde fått. Men oppfølginggsspørsmålet mitt ville vært: Er det verdt det? - og hva er det i såfall som gjør at det er verdt det? Jeg synes ikke det hadde vært urimelig at de på et eller annet tidspunkt i et eller annet forum får disse spørsmålene, og jeg syns det er på tide at de deltar mer i denne debatten omkring barneeksponering, som heldigvis mange er opptatt av! 22
Surikatt Skrevet 2. mars 2020 #16897 Skrevet 2. mars 2020 Dette kommer hun ikke til å svare på fordi de ikke vil lage en diskusjon rundt barna. Jeg mener det er fordi hun har ingen gode svar. Hun kan heller ikke diskutere eller bare si sin mening i media. Alt hun sier er nøye innstudert og ellers ser hun bort på mannen for å få bekreftelse fordi hun er så usikker på seg selv. Stikk i strid med hvordan hun fremstår på bloggen, der vet hun alltid best. Dette forteller meg at den hun fremstiller seg som og det livet de later som de lever, er falskt fra ende til annen. 29
Surikatt Skrevet 2. mars 2020 #16898 Skrevet 2. mars 2020 2 timer siden, LilleSnupp skrev: Kjører i gang en "Finn likheten-quiz" her: https://www.carolinebergeriksen.no/2020/03/02/hjemreise-6/ https://www.carolinebergeriksen.no/2020/03/01/ny-kolleksjon-fra-aimn/ https://www.carolinebergeriksen.no/2020/02/28/weekendtur-til-fjells/ Hun letter på den ene foten og armen bak hodet/i været. To av hennes innstuderte poseringer. Kleint. 12
Rev. Revenge Skrevet 2. mars 2020 #16899 Skrevet 2. mars 2020 (endret) 9 timer siden, Lin10 skrev: Det var spørsmål om dokumentasjon på hvor og når CBE har sagt at den eldste datteren synes det er gøy å bli tatt bilder av. Nå er det en annen bruker som har funnet frem dokumentasjon på det. Så hvis du leter litt oppover sidene til du finner Frk. saltpastill, så ser du det der. Så er det slik at folk kan ha meninger og synspunkter i diskusjoner uten at alt må dokumenteres. Nå er det moderatorene som vurderer hva som er grei debattskikk, og brukerdebatt som du driver med, går ikke under grei debattskikk. Jeg påpeker den uredelige måten du debatterer på. Jeg kan dessverre ikke ta dine argumenter seriøst når det fremstår som om du mener deg hevet over å dokumentere dine egne påstander og gi de mer tyngde, og i tillegg komme med tomme påstander om brukerdebatt istedet for å svare brukerne på en skikkelig måte på det de spør deg om. Denne uredelige måten å debattere på opprettholder du gang etter gang, også når du siterer meg, samtidig som du igjen unnlater å svare på de spørsmålene du har blitt stilt gjentatte ganger i tråden, blant annet om dokumentasjon på at 6-åringer forstår hva massiv eksponering er og kan samtykke til dette. Endret 2. mars 2020 av Revenge o'Cavatina 31
MissLucy Skrevet 2. mars 2020 Forfatter #16900 Skrevet 2. mars 2020 Nå har CBE blogget om hjemreisen. Jeg slutter aldri å forundre meg over hvor bagatellmessige hverdagsdetaljer bloggere klarer å lage en sak om. De burde fått seg et kontor utenfor hjemmet, så kunne de blogget om jobbreisen sin hver bidige dag, og aldri gått tom for "innhold". 22
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå