Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Jonas Bie said:

Enig i det.

Ettersom LK "kjenner seg igjen" kan man jo gå ut fra at han selv har vært i en situasjon der han trengte hjelp.

Han har kjent på kroppen hvor vondt det er, og burde kanskje strekke seg så langt som mulig - ja kanskje helt til egen lommebok- for å hjelpe.

Men for all del, uansett flott at de driver Omvendt Julenisse👍De har nok skaffet hjelp til mange.

Jeg tolker det slik at han kjenner igjen historien i artikkelen som deles, i og med at han har lest lignende historier gjennom Omvendt Julenisse.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg blir pinlig berørt av å lese om denne ene familien de må si nei til, og ikke har mulighet til å hjelpe. De hadde virkelig hatt mulighet til å finne en løsning på dette for egne midler. 

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Sophia_08 skrev:

Jeg tolker det slik at han kjenner igjen historien i artikkelen som deles, i og med at han har lest lignende historier gjennom Omvendt Julenisse.

den historien et refereres til, i BT, tok jeg opp tidligere i tråden som et eksempel på en person som med sannsynlighet ikke vil få støtte fra Omvendt nisse. Hun har inntekt, og leilighet, og hun mottar matkasser fra en annen organisasjon. Håper den saken får dem til å forstå det vi har sagt hele tiden, at vi må tro på at folk som sier de trenger hjelp faktisk trenger hjelp. Uten å sjekke skattelistene. Uten å ekskludere dem som får hjelp fra andre i tillegg.

• Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Crash skrev:

Man vet man har eksponeret absolutt alt interiøret i huset sitt når det er dopapirets tur 😆

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, MissLucy said:

den historien et refereres til, i BT, tok jeg opp tidligere i tråden som et eksempel på en person som med sannsynlighet ikke vil få støtte fra Omvendt nisse. Hun har inntekt, og leilighet, og hun mottar matkasser fra en annen organisasjon. Håper den saken får dem til å forstå det vi har sagt hele tiden, at vi må tro på at folk som sier de trenger hjelp faktisk trenger hjelp. Uten å sjekke skattelistene. Uten å ekskludere dem som får hjelp fra andre i tillegg.

Enig i det! Kjenner ikke saken LKE refererer og kjenner seg igjen i.. men om det du skriver er tilfelle, så blir dette bare enda rarere..

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Bie
41 minutter siden, Sophia_08 skrev:

Ok, du har sikkert rett;)

Jeg skummet bare gjennom, og så et øyeblikk for meg LK som et ansikt utad hva gjelder fattigdom i Norge, en som kunne sette ord på følelser ift. stigmatisering, ydmykelse og skam. Og hva det gjør med folk å stå med lua i hånden og be om mat.

Og samtidig vise at det går an å komme seg ut av det, men at det er etterpå er blitt litt vanskelig å gi bort noe, gratis:Hehe:

Endret av Jonas Bie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siden organisasjonen er såpass ny, finnes det nok ikke særlig til regnskap før etter nyttår. Men det kan du faktisk be om innsyn i, og så er det opp til organisasjonen om de utviser åpenhet eller ikke. De aller fleste organisasjoner uavhengig av størrelse oppfordres til og fører en åpenhetspolitikk på regnskapet, økonomi og organisatoriske forhold.

Endret av Revenge o'Cavatina
tilføyelse
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, Glemtbrukernavnet skrev:

Det står (datert 09.12.) "Akkurat nå må vi si nei til en familie fordi vi ikke har midler nok til å hjelpe de....", jf. https://www.facebook.com/carolinebergeriksen.no/posts/3040285199333186?__tn__=-R . De ber samtidig folk vippse penger.

Dette fremstår som lite sympatisk tigging. I kraft av dette spilles det på lesernes omtanke og dårlige samvittighet i forventning om Vippsing av ytterligere midler fordi det bare er én familie som ikkke får bistand av organisasjonen. Det kunne de ha holdt kjeft om og heller bistått den nå stigmatiserte familien selv.

Uetisk måte å tigge om ytterligere bistand til midler, for så å ta æren for andres gavmildhet igjen.

• Liker 49
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
4 timer siden, Revenge o'Cavatina skrev:

Dette fremstår som lite sympatisk tigging. I kraft av dette spilles det på lesernes omtanke og dårlige samvittighet i forventning om Vippsing av ytterligere midler fordi det bare er én familie som ikkke får bistand av organisasjonen. Det kunne de ha holdt kjeft om og heller bistått den nå stigmatiserte familien selv.

Uetisk måte å tigge om ytterligere bistand til midler, for så å ta æren for andres gavmildhet igjen.

Vet ikke om noen andre organisasjoner som tigger på den måten? Det er  en typ «emosjonell utpressing».

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Klink skrev:

Hvorfor forventer dere at hun skal bla opp av egen lomme? 

Og hvorfor forsvares direkte ufine innlegg her inne? 

Fordi velgjørerne i Sarpsborg er bemidlet nok til å donere en middag og noen leker av egen lomme, dersom det dreier seg om bare én familie til. De kunne ha droppet å skrive om "en familie" og heller oppfordret til fortsatt giverglede uten å spille på andres samvittighet. Julen er ikke over, og jeg håper ikke prosjektet er begrenset på noen måte.

Det andre spørsmålet kan du ta med de det gjelder, eller bruke rapporteringsknappen dersom det er noe du mener er regelbrudd.

Endret av Revenge o'Cavatina
tilføyelse
  • Liker 42
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snøsøta

Den fb-posten er et perverst eksempel på hvorfor rike folk er elendige frontfigurer for slike innsamlinger. RIke folk som driver veldedighet kan også gjøre det med stil - donere noe av sin formue til et fond eller en veldedig organisasjon for et godt formål, og så la folk som kan det ta seg av hvordan det skal gjennomføres i praksis. Disse "rett fra slottet over til å bruke emonsjonelle virkemidler for at andre skal gi penger slik at nyadelen kan ta i mot takknemligheten når gaven skal gis" eller "nyrike bloggere som står så langt fra problemforståelsen som det er mulig å komme skal sitte og vurdere søknader, google og snoke i skattelister for å vurdere hvem som er verdige til å få de brukte lekene til barna deres"-situasjonene er så kvalmende at jeg ikke har ord.

Jeg vil gi min stemme til de ildsjelene som kjører rundt i sine egne biler, bruker av sine egne midler, strekker seg langt, deler av sitt, bruker vennetjenester for å samle inn penger, mat og klær til de som trenger det - ikke fordi de selv har noen egeninteresse i det, men fordi det trengs. De som står i skyggen, som  ser hvor vanskelig det er å be om hjelp og som strekker ut en varm hånd om det trengs. Som ikke forventer noen oppmerksomhet rundt sin egen person, men som drar hjem uten noe annet ønske om enn å ha bidratt. Som ikke gleder seg mest til å dele ut gaver som andre har samlet inn - å være julenisse på andres bekostning.

Endret av Snøsøta
skrivefeil
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonas Bie

Hadde det ikke vært lettere å få inn penger hvis de i større grad hadde hadde frontet innsamlingen på blogg og instagram?

Har vel ikke vært mer enn et par innlegg på bloggen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
16 minutter siden, Jonas Bie skrev:

Hadde det ikke vært lettere å få inn penger hvis de i større grad hadde hadde frontet innsamlingen på blogg og instagram?

Har vel ikke vært mer enn et par innlegg på bloggen?

Tenker du at de etiske aspektene med et sånt prosjekt er ivaretatt, hvis det skal reklameres for dette i sammen med kropp, utlevering av barn, pushing av ræl og umerket reklame (som forøvrig er umoralskt)? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jonas Bie
25 minutter siden, lillesnøfnugg skrev:

Tenker du at de etiske aspektene med et sånt prosjekt er ivaretatt, hvis det skal reklameres for dette i sammen med kropp, utlevering av barn, pushing av ræl og umerket reklame (som forøvrig er umoralskt)? 

er jo prosjektet på bloggen tre ganger allerede, så jeg ser ikke problemet med at det reklameres mer der, når de tydeligvis sliter med å få inn penger.

Går ut fra at flere er innom bloggen enn bedriftens FB-side pr dag, så skjønner ikke helt poenget med å dele slike oppfordringer kun der.

At bloggens innhold kan oppleves umoralsk er en annen problemstilling. 

En annen ting er om prosjektet i det hele tatt ville kommet i stand om det ikke skulle deles på SoMe.

Endret av Jonas Bie
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
19 minutter siden, Jonas Bie skrev:

er jo prosjektet på bloggen tre ganger allerede, så jeg ser ikke problemet med at det reklameres mer der, når de tydeligvis sliter med å få inn penger.

Går ut fra at flere er innom bloggen enn bedriftens FB-side pr dag, så skjønner ikke helt poenget med å dele slike oppfordringer kun der.

En annen ting er om prosjektet i det hele tatt ville kommet i stand om det ikke skulle deles på SoMe.

De har en egen hjemmeside som hadde hatt potensiale,  hvis man hadde brukt tid på den. Hjemmesiden har ikke noe med bloggen å gjøre men bare prosjektet. Mange andre organisasjoner som klarer å få inn penger uten å ha en «rosa blogg», og uten å blande inn kommersielle virksomheter. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest spaniasol
1 time siden, Jonas Bie skrev:

Dette er først og fremst et lokalt prosjekt. Ikke sikkert det er så mange fra Sarpsborg som leser bloggen. Sånt kan de se på bakrommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

56 minutter siden, spaniasol skrev:

Dette er først og fremst et lokalt prosjekt. Ikke sikkert det er så mange fra Sarpsborg som leser bloggen. Sånt kan de se på bakrommet.

Prosjektet har jo en Vipps-konto så kan ikke være derfor de ikke bruker bloggen mer aktivt til å samle penge. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...