Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Gjest lillesnøfnugg
2 minutter siden, LittleMermaid skrev:

Rart. For jeg har mange. 

Legger du de ut på nett for å tjene penger? hvis ikke, så er det totalt irrelevant i denne sammenhengen. Er det bilder av barn uten samtykkekompetanse og legges ut på nett til millioner å se? Ikke? da er det heller ikke relevant i forhold til trådens tema og er avsporing.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Akkurat nå, Kollontaj skrev:

Les hva folk skriver, da! 

Snedig å ikke engang forholde seg til svarene en får når de kun består av et enstavelsesord.

• Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Aricia skrev:

Snedig å ikke engang forholde seg til svarene en får når de kun består av et enstavelsesord.

Like snålt å snu om på alt som blir sagt til enhver tid. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, n_97 skrev:

Datteren til CBE poserer her foran sponset dukkehus når hun er ca 2 1/2 år gammel. Et så lite barn har ingen forståelse for hverken blogg, internett eller reklame. Lurer på om jentungen fikk betalt for jobben. 

https://www.carolinebergeriksen.no/2016/09/29/enda-et-nytt-hus/

En seriøs virksomhet har nok jurister i bakhånd, og da er det ikke unaturlig at barn får penger for den "jobben" de gjør. Som i andre typer reklamer der barn er involvert.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, LittleMermaid skrev:

En seriøs virksomhet har nok jurister i bakhånd, og da er det ikke unaturlig at barn får penger for den "jobben" de gjør. Som i andre typer reklamer der barn er involvert.

En seriøs virksomhet har utvilsomt det, ja.

• Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, LittleMermaid skrev:

Ikke noe galt i bildet av en mor som viser kjærlighet til sitt barn. Skjønner CBE er stolt av barna sine. Hvem er ikke det? 

Du har åpenbart ikke skjønt hva denne diskusjonen handler om. Kan du være så snill å sette deg inn i saken istedenfor å kverrulere på alt?

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg

Skjønner ikke at CBE bruker så mye tid og plass til et bursdagsinnlegg som et totalt uinteressant, hvis det stemmer at hun skal være med på « skal vi danse» til lørdag?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LittleMermaid skrev:

Siden du helt tydelig vet at barnet ikke vet dette, så kjenner du kanskje familien personlig? Eller antar du bare? 

Hensikten med bilder er ikke nødvendigvis alltid å publisere det, men tar man et bilde man synes er fint, så velger mange å gjøre det likevel.

Barnet er tre år! Hvor mye tenker du at en treåring skjønner av sosiale medier, deling av bilder og beskyttelse av privatlivets fred?

Ingenting ved de bildene er spontane, det må du da se? 

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er et spørsmål tilhengerene til Caroline Berg-Eriksen aldri svarer på. Når jeg spør om de hadde likt å finne tusenvis av bilder av seg selv spredt på Internett uten at de visste det, hadde de likt det? 

• Liker 37
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, LittleMermaid skrev:

Vet du om hun har spurt eller? Ikke det, nei. Da lar man være å spekulere.

Hun deler ikke selskapet i seg selv, men forberedelsene til dette! 

Barnet er 3 år, ergo for lite til å kunne gi noe samtykke. Derfor burde mor holde seg for god til å spre bilder og privatlivet til datteren på nett for alle å se. Der ligger problematikken med personvern, fordi det er foresatte når barn er under 18 som bestemmer. Når mor da ikke eier gangsyn eller skam, så er det et problem. Igjen, er du bare naiv eller vil du ikke forstå, @LittleMermaid?

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, LittleMermaid skrev:

Hadde de hatt jurister i bakhånd, hadde vel ikke bloggerparet blitt tatt for lefling med alkoholreklame både en og tre ganger...? Eller fått kritikk for ikke å ha merket reklame riktig? 

https://www.nrk.no/ostfold/_fotballfrue_-brot-loven-om-alkoholreklame-1.13582789

Dette paret er jo ikke kjent for å være spesielt ydmyke, så at de har fått noe bistand fra jurister tipper jeg de dessverre ser seg for gode til. De er tross alt «best i klassen».  

Endret av Aquarius04
La til
  • Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, LittleMermaid skrev:

Seriøse bedrifter har helt sikkert det, men det betyr ikke at cbe har det. Det er lite på bloggen som tyder på så mange samarbeidspartnere rett og slett. 

Men skjønner ikke helt hva jurister og at barna får betalt har med hverandre å gjøre? 

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor sa hun i det hele tatt ja til å være med på "Skal vi danse?" i 2014 når hun hadde så mye annet - som hun sa? 

Oppmerksomhetssjuk? 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sikkert fordi hun ikke visste at å ha en baby er fulltidsjobb og hun ville leve slik som før, men det går ikke. Selv ikke for henne. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

55 minutter siden, 123Frustrert skrev:

Når man er så stolt over å ha kopiere noe man har funnet på nett, og tar all ros til seg som at man skal ha funnet på det selv så kan man begynne å lure..

https://imgur.com/a/yrxzBG7

Oi!
Med forbehold om at jeg ikke har lest innleggene om forberedelser og slikt: bloggeieren har altså vært på IKEA, og deretter kopiert idéer fra Pinterest?
Å la seg inspirere er forsåvidt ikke ulovlig og man trenger derfor ikke å finne opp hjulet på nytt, men det fremstår lett som uredelig å ta på seg æren for den kreative hatten når den først satt på flere andre Pinteresteres hoder.
Forøvrig er det ikke første tilfelle av ren kopiering der bloggeieren skamløst tar på seg æren.

Endret av Revenge o'Cavatina
  • Liker 35
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, Surikatt said:

Det er et spørsmål tilhengerene til Caroline Berg-Eriksen aldri svarer på. Når jeg spør om de hadde likt å finne tusenvis av bilder av seg selv spredt på Internett uten at de visste det, hadde de likt det? 

Nå er jeg ingen tilhenger av Caroline Berg Eriksen da bloggen ikke treffer meg, men nå provoserer hun meg heller ikke og da leser man kanskje ikke bloggen som fanden leser bibelen...

Jeg ser helt ærlig ikke det store problemet med de bildene av barna. Det er klart, når man leser her inne så er det lett å bli "hjernevasket" av mange som skriver «Hun deler nussebilde med barna» «Ispedd små dryss av barnehoder» «De får ikke lov til å ha noenting privat. Stakkars barn» «Mange tusen ukjente oppdateres om det uskyldige livet deres» «Barndommen deres blir solgt for hele verden» for å gjøre det hele mer ekkelt enn det det egentlig er. Tror personlig det er en bevisst strategi for å forsøke få flere med seg på at dette er grusomme saker, og nevner man det ofte nok og over lenger tid så kan det bli en sannhet til slutt for veldig mange, noe jeg mistenker er meningen med det hele for å sette Caroline i et dårlig lys. For når jeg sjekker bloggen når ting blir kritisert her så ser jeg veldig lite av livet til barna på det personlige plan, som f.eks når de er ute og leker, hvor de befinner seg til enhver tid, hva deres tanker er, hvem vennene deres er osv. Det eneste jeg ser er at de er med på bilder når bloggeren finner det naturlig å ha dem med siden de er en stor del av livet hennes.

CBE blir også beskrevet her inne som kun en slu og kynisk forretningskvinne som kun har bloggen fordi hun skal tjene penger (og med det så blir det jo selvsagt også enklere å fremstille det slik at barna er offer for barnearbeid), men hva om hun faktisk liker jobben sin? At det er også er, Gud forby, personlige ting hun elsker å skrive om og dele fra livet sitt? Det er jo klart man er både naiv, pro tilhenger av bloggen, har gått livets harde skole eller tror man er venninne for i det hele tatt å tenke den tanken, men man kan fint like jobben sin, ha reklameinnlegg, tjene penger og samtidig ha personlige innslag om livet sitt selv om det er et narritiv hun har opparbeidet seg.

Det er forskjell på å vise private bilder av der man sitter i en sandkasse med snørrete nese og spiser sand og det som blir vist på den bloggen. Nå kan jeg ikke snakke på vegne av barna hennes, men har ingen betenkligheter med at de vokser opp helt fint og lykkelige uten å få traumer av noe som har blitt delt på den bloggen, det er en helt annen tid nå enn da albumene var gjemt nederst i en skuff. Personlig tror jeg det er andre barn som kommer til å slite av at moren har laget et merkevare på navnet deres og deler nesten alt av livet deres og også det negative. Det synes jeg absolutt ingenting om. Synes også det er langt over streken for hva barna til denne bloggeren må gjennom i denne tråden, og hadde folk faktisk tenkt seg litt om så er denne tråden hundre ganger mer skadelig for barna enn det bildene på bloggen er.

Om tilfellet er at man er så brennende engasjert i barns rett til privatliv her inne; hvor er alle her i f.eks Funkygine sin tråd? Som sender barna sine på stranda iført badedrakt som står klistret på forsiden av VGTV i lang tid? Som deler hverdagsvideoer og bilder fra barnas rutiner sammen med bikinibilder og kropp både på blogg og IG? Hvor er alle når Linni deler nesten alt på godt og vondt av sønnen sin på snapchat? Der er ikke motstanden og kritiseringen på langt nær ille, noen sier sin mening og går videre. Leste noen av svarene i Funkygine sin tråd og da var det en bruker som svarte på spørsmålet om hvorfor Funkygine unngår kritikk og hun trodde grunnen var kanskje fordi Funkygine var mer folkelig og familien ikke var like striglet(...)
Også var det vel noe med at Funkygine ikke hadde operert seg eller tatt restylane, noe som kom frem var tilfelle likevel, men fortsatt lot kritikken som man ser her inne vente på seg. Ikke at jeg vil se Funkygine gjennomgå det samme, for all del, men hele scenarioet virker jo helt på tur når viktigheten og hvor skadelig eksponering er blir beregnet utifra om bloggeren er likandes eller ikke...
Kritiser heller for at det som deles i bloggen får en selv som kvinne til å føle seg utilstrekkelig dersom det er det som er tilfellet, men ikke dra barna inn i det som et skalkeskjul for å forsøke å treffe der det gjør mest vondt (både for foreldre og barna).

Endret av Nebel86
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest lillesnøfnugg
På 17.9.2019 den 13.35, Nebel86 skrev:

Nå er jeg ingen tilhenger av Caroline Berg Eriksen da bloggen ikke treffer meg, men nå provoserer hun meg heller ikke og da leser man kanskje ikke bloggen som fanden leser bibelen...

Jeg ser helt ærlig ikke det store problemet med de bildene av barna. Det er klart, når man leser her inne så er det lett å bli "hjernevasket" av mange som skriver «Hun deler nussebilde med barna» «Ispedd små dryss av barnehoder» «De får ikke lov til å ha noenting privat. Stakkars barn» «Mange tusen ukjente oppdateres om det uskyldige livet deres» «Barndommen deres blir solgt for hele verden» for å gjøre det hele mer ekkelt enn det det egentlig er. Tror personlig det er en bevisst strategi for å få flere med seg at dette er grusomme saker, og nevner man det ofte nok og over lenger tid så kan det bli en sannhet til slutt for veldig mange, noe jeg mistenker er meningen med det hele for å sette Caroline i et dårlig lys. For når jeg sjekker bloggen når ting blir kritisert her så ser jeg veldig lite av livet til barna på det personlige plan når de er ute og leker, hvor de befinner seg til enhver tid, hva deres tanker er, hvem vennene deres er osv. Det eneste jeg ser er at de er med på bilder når bloggeren finner det naturlig å ha dem med siden de er en stor del av livet hennes.

Caroline blir også beskrevet her inne som en slu og kynisk forretningskvinne som kun har bloggen fordi hun skal tjene penger (og med det så blir det jo selvsagt også enklere å fremstille det slik at barna er offer for barnearbeid), men hva om hun faktisk liker jobben sin? At det er også er, Gud forby, personlige ting hun elsker å skrive om og dele fra livet sitt? Det er jo klart man er både naiv, pro tilhenger av bloggen, har gått livets harde skole eller tror man er venninne for i det hele tatt ha den tanken, men man kan fint like jobben sin, være personlig og tjene penger.

Det er forskjell på å vise private bilder av der man sitter i en sandkasse med snørrete nese og spiser sand og det som blir vist på den bloggen. Nå kan jeg ikke snakke på vegne av barna hennes, men har ingen betenkligheter med at de vokser opp helt fint og lykkelige uten å få traumer av noe som har blitt delt på den bloggen, det er en helt annen tid nå enn da albumene var gjemt nederst i en skuff. Personlig tror jeg det er andre barn som kommer til å slite av at moren har laget et merkevare på navnet deres og deler nesten alt av livet deres og også det negative. Det synes jeg absolutt ingenting om. Synes også det er langt over streken for hva barna til denne bloggeren må gjennom i denne tråden, og hadde folk faktisk tenkt seg litt om så er denne tråden hundre ganger mer skadelig for barna enn det bildene på bloggen er.

Om tilfellet er at man er så brennende engasjert i barns rett til privatliv her inne; hvor er alle her i f.eks Funkygine sin tråd? Som sender barna sine på stranda iført badedrakt som står klistret på forsiden av VGTV i lang tid? Som deler hverdagsvideoer og bilder fra barnas rutiner? Hvor er alle når Linni deler nesten alt på godt og vondt av sønnen sin på snapchat? Der er ikke motstanden og kritiseringen på langt nær ille, leste noen av svarene i Funkygine sin tråd og da var det en bruker som svarte på spørsmålet om hvorfor Funkygine unngår kritikk og hun trodde grunnen var kanskje fordi Funkygine var mer folkelig og familien ikke var like striglet(...)
Også var det vel noe med at Funkygine ikke hadde operert seg eller tatt restylane, noe som kom frem var tilfelle likevel, men fortsatt lot kritikken som man ser her inne vente på seg. Ikke at jeg vil se Funkygine gjennomgå det samme, for all del, men hele scenarioet virker jo helt på tur når viktigheten og hvor skadelig eksponering er blir beregnet utifra om bloggeren er likandes eller ikke...
Kritiser heller for at det som deles i bloggen får en selv som kvinne til å føle seg utilstrekkelig dersom det er det som er tilfellet, men ikke dra barna inn i det som et skalkeskjul for å treffe der det gjør vondest (både for foreldre og barna).

Kritikk treffer der det gjør vondest, i lommeboka. Ingen tvil om at annonsører bryr seg om hva forbrukerne mener, det er jo tross alt de som skal kjøpe produktene. Alle skjønner hvorfor barn blir eksponert ved siden av bikinibilder, det er fordi de får mest likes og treffer følgere på en helt annen måte enn annonse/reklame innlegg. Det er ingen tvil om at siste skanse når det gjelder bloggere og uetisk markedsføring gjelder eksponering av barn og at det tydeligvis faller noen tungt for brystet. 

Endret av lillesnøfnugg
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...