Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er mye å ta av, som nevnt over. Styreleders kriminelle eskapader med stalking og vandalisering, står selvfølgelig i en særklasse. Det samme gjør hans titulering som lege. Men jeg synes også den plastplukkinga i strandkanten i sin tid, utmerker seg på skalaen av juks og manglende troverdighet. Dårskap i særklasse.

https://www.carolinebergeriksen.no/2021/09/11/coop-rydder-norge/

Tenk å tjene seg fet på uærlighet og offermentalitet. Men det verste er de mindreårige. Det er irreversibelt.

• Liker 26
  • Nyttig 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg noterer meg at Apollo booker trenere som ikke en gang er ferdig med kurset sitt. ( som attpåtil er scam). DET er useriøst, det!

• Liker 36
  • Nyttig 7
Skrevet
~ Ada ~ skrev (4 minutter siden):

Det er mye å ta av, som nevnt over. Styreleders kriminelle eskapader med stalking og vandalisering, står selvfølgelig i en særklasse. Det samme gjør hans titulering som lege. Men jeg synes også den plastplukkinga i strandkanten i sin tid, utmerker seg på skalaen av juks og manglende troverdighet. Dårskap i særklasse.

https://www.carolinebergeriksen.no/2021/09/11/coop-rydder-norge/

Tenk å tjene seg fet på uærlighet og offermentalitet. Men det verste er de mindreårige. Det er irreversibelt.

Angående søppelsaken, jeg klikket på linken, her er hva hun skriver om kritikk av barne-eksponeringen:

Det er også mye negativitet knyttet til at du viser frem barna, reklame med alkohol osv., men du har ikke sluttet med det.. men å skrive ubetalt om veldedighet det slutter du med?

1. caroline_newicon-360x360.png
    CAROLINE BERG ERIKSEN

Nei, det er det faktisk veldig lite avDet er 3-4 stykker som hele tiden klager, men det er stort sett de samme trollene. 

Jeg har for øvrig ikke sluttet med å omtale ubetalt veldedighet 

• Liker 17
  • Nyttig 3
Skrevet
Kollontaj skrev (19 minutter siden):

Angående søppelsaken, jeg klikket på linken, her er hva hun skriver om kritikk av barne-eksponeringen:

Det er også mye negativitet knyttet til at du viser frem barna, reklame med alkohol osv., men du har ikke sluttet med det.. men å skrive ubetalt om veldedighet det slutter du med?

CAROLINE BERG ERIKSEN

Nei, det er det faktisk veldig lite avDet er 3-4 stykker som hele tiden klager, men det er stort sett de samme trollene. 

3-4 troll, ja. :roll:

Ett av dem må være Sarah Sørheim da, regner jeg med.

• Liker 31
Skrevet
Sursøtsaus skrev (2 timer siden):

Jeg tviler sterkt på at det kommer til å skje. Hun som influencere flest klamrer seg fast til den faste "hvis noe av innholdet mitt påvirker deg negativt, så slutt å følg". Hun har helt siden bloggens spede alder avfeid negativ påvirkning med unnskyldninger som at "folk bare er misunnelige", "jeg kan ikke ta ansvar for andres problemer", og klamrer seg til narrativet om at det ikke er hun som påvirker andre dårlig, men at det faktisk er hun som blir "skinny-shamet". Husker godt noen få dager etter den (dessverre) infamøse debatten mellom Ulrikke Falch og Kristine Ullebø så var bedriftseier LK rask med å dele en kronikk med tittelen "Er det ikke lenger greit å være tynn, Ulrikke Falch?" Kronikken er skrevet av "jente 16" og er omtrent like velformulert og gjennomtenkt som jeg forventer av folk i 16-års alderen. Med andre ord: Velmenende og har noen poeng, men mangler nyanser og blir dessverre mer som en forsvarstale for at tynne influencere skal få lov til å legge ut bilder av kropp når tross alt influencere med større kropper har lov. Og det er greit at 16-åringer tenker så snevert om kroppspressdebatten, men at et godt voksent ektepar deler samme tanker er ganske spesielt. Hvertfall når vi vet at bedriften og bransjen den tilhører profiterer på å få unge mennesker til å bli usikre på kropp og utseende slik at de skal kjøpe produktene de deler ut med rabattkoder. Det er klart de er i mot et lovverk om merking av retusjering av kropp eller at influencere må bli pålagt å signere vær-varsom plakaten, det vil jo bety at de selv må endre kurs og endre på innholdet deres. Og hvis Bollestad får sitt lovforslag igjennom så vil det bety at den største målgruppa til influencere blir borte, og den er kanskje hakket verre å svelge, for da spiller det plutselig ingen rolle om de fikk fortsette som før, for da vil de likevel miste inntekt og flamme-emojis, så da blir vel konklusjonen deres også her at "vi bidrar ikke til mer kroppspress enn alle andre, det er urettferdig å gå etter influencere". Noe annet hadde faktisk overrasket meg. 

Jeg har heller ikke tro på at det vil skje. Men om det ble gjort, så tror jeg det kunne vært en flott måte å snu hele bedriften og fått litt mer troverdighet. Selvfølgelig, det ville krevd at de etterpå faktisk endret seg, sluttet helt med barneeksponering, thinspo/proana, å gi treningsråd uten nok utdannelse, slutte med lovbrudd m.m. Og dette tror jeg ikke vil skje, heller, for det er nesten bare dette bedriften har av innhold.

En eller annen nevnte at CBE har fortalt at russenavnet hennes var Barbie. Og det slo meg at der andre ville kunnet ledd av akkurat det og sett tilbake på det som en ungdomsfase, så er det dette CBE i sin bedriftsvirksomhet har gjort til sin "identitet", sitt narrativ om hvem bedriftseier er. På podkasten synes dette å komme veldig godt frem, hvor alt fokus skal være på henne selv, det er like lite refleksjon av bedriftseier som en umoden tenåring (dårligere refleksjonsevne enn de fleste tenåringer jeg kjenner, faktisk, for selv de av dem som er veldig umodne fremdeles greier som regel å skjerpe seg når de skal gjøre en jobb, gjøre en presentasjon eller lignende).

Argumentasjonen til bedriftseierne, både CBE og LKE, følger samme mønster. Treasure AS /CBE blir tatt for gjentatte lovbrudd og får advarsler fra Helsetilsynet - styreleder løper til media og sutrer om at det er så uuuuurettferdig at "Caroline" ble tatt for dette, for loven er jo så dum iflg. styreleder Lars Kristian Eriksen... som fortsetter å gjøre akkurat de samme lovbruddene videre...

Og angående det at de velger å basere så stor del av egen bedrift til å fronte kroppspress, det er opplagt at det kun kan ha to mulige årsaker, enten er det gjort iskaldt og kynisk for selv å tjene mest mulig penger på å skape kroppspress hos sårbare grupper, eller så har de selv et såpass stort fokus på kroppslig utseende at de har skapt for stort press på seg selv og ikke greier å gjøre annet enn å stadig søke etter bekreftelser på eget utseende. Personlig tror det er en kombinasjon, for at bedriftseierne stadig gir blaffen i hva fagpersoner og forskning sier, det ser vi både på måten de i nesten ti år har overeksponert egne barn og har presentert innhold som skaper enormt kroppspress hos andre. Og det andre er at de selv tydelig mener de ikke når opp til egne idealer, siden de i alle år har redigert kropp og utseende, og nå i tillegg er blitt enda mer ekstreme i å "oppnå" idealutseendet, både med overtrening, kosthold, kosmetiske inngrep/injeksjoner - og ikke minst filter som gjør CBE helt ugjenkjennelig slik at bedriftseier ikke lenger ligner på seg selv.

Det er noe krampaktig over det, når to voksne personer på ca 40 år nekter å følge norske lover og mener de har rett til å gjøre som de selv vil, og samtidig gjør alt de kan for å late som om de er noe annet enn de faktisk er, og ikke tar ansvar for følgene av egne handlinger.

Bransjen burde bli forpliktet til å følge visse etiske regler, og de som nekter å anerkjenne f.eks. bransjens "Vær Varsom Plakat" burde ikke ha lov til å drive. De burde også være lovpålagt å lagre all publisering i f.eks. ti år. Begge disse tingene er godt innarbeidet i andre bransjer, så det vil ikke være noe urimelig at influencerne måtte gjøre dette. Da kunne man lettere få plukket ut bedriftseiere som driver så useriøst som det Treasure AS driver med sine forrteningsvirksomheter.

• Liker 29
  • Nyttig 2
Skrevet
Laia skrev (3 timer siden):

Tydeligvis tar de en kalkulert risk ved å satse på at det går inn i glemselen etter 24 timer i stories. Tingen er, at flere og flere er oppmerksomme på denne «metoden» nå, og tar gjerne skjermbilder for å dokumentere.

For en shady business dette er. 

At de satser på det er jo tydelig etter at LKE sa at det som legges ut på Story "ikke teller".

Mon tro om oppdragsgiverne av reklameoppdragene ser det på samme måte for produkt de betaler bedriften for å utføre på best mulig måte?

• Liker 15
  • Nyttig 7
Skrevet
Kollontaj skrev (27 minutter siden):

CAROLINE BERG ERIKSEN

Ja, jeg har sett det. Og intet er nytt under solen den dag i dag.

Er man opptatt av bærekraft, så ønsker man å respektere økosystemet og artenes mangfold. Uten mangfoldet, rakner økosystemet. Blant annet utgjør overforbruk slik rovdrift, så bedriften er elendige forbilder i så måte. Ikke respekterer de heller mangfoldet i arten mennesket. Prinsippene er de samme. Så den poseringen i strandkanten ser ikke spesielt bra ut, nei.

• Liker 14
Skrevet (endret)
Aricia skrev (20 minutter siden):

3-4 troll, ja. :roll:

Ett av dem må være Sarah Sørheim da, regner jeg med.

Jenny Skavlan og Thomas Gullestad er de to andre. Nesevise møkkakjerringer, psychobitcher, fittetryner osv.

https://www.tv2.no/underholdning/kvalmt-a-bruke-barn-som-markedsforing/10002018/

https://www.dagbladet.no/kjendis/reagerer-kraftig-det-foles-feil/76755654

Kripos, Unicef, Redd Barna og Røde Kors må også komme seg ut av schjeller-leilighetene sine og få seg liv i stedet for å hate på tynne og pene CBE 🔥🍑🍆

Endret av Rastebenk
  • Liker 43
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Frisk Frosk skrev (25 minutter siden):

At de satser på det er jo tydelig etter at LKE sa at det som legges ut på Story "ikke teller".

Mon tro om oppdragsgiverne av reklameoppdragene ser det på samme måte for produkt de betaler bedriften for å utføre på best mulig måte?

Dette gullkornet kommer altså fra en person som har sosiale medier som arbeidsplass… 😂 Vet ikke om jeg skal le eller gråte av det lave kompetansenivået LKE utviser om innhold som legges ut på story.. velger nr 1😂 

Endret av Sharpa VinterBerg
  • Liker 31
  • Nyttig 1
Skrevet
Frisk Frosk skrev (22 minutter siden):

Ja det er et enormt tankekors der ja... Annonsører betaler i dyre dommer for en kanal som i følge LKE "ikke teller".... 

• Liker 22
  • Nyttig 2
Skrevet
Rastebenk skrev (3 minutter siden):

Ja det er et enormt tankekors der ja... Annonsører betaler i dyre dommer for en kanal som i følge LKE "ikke teller".... 

Det er så dumt som det går an å bli.. Herre 😂

• Liker 14
Skrevet (endret)
Sharpa VinterBerg skrev (12 minutter siden):

Det er så dumt som det går an å bli.. Herre 😂

Tenk å ha slike folk i jobber som faktisk betyr noe, da hadde det blitt oppvask gitt...

Men igjen, var det ikke Elkjøp som skrev "elsk på Acer og elsk på deg 😍🙌"? Vi skal tydeligvis uttrykke oss som hormonelle fjortiser alle sammen snart 🤔 Blir fint å lese pasientjournaler, krigsreportasjer og stortingsmeldinger fulle av "🍆🔥 🍑" i fremtiden.

Pasientklagenemda kan døpes om til nesevise møkkakjerring-nemda,  Norges Lover kan omdøpes til Tåpelige Regler osv. 

Endret av Rastebenk
  • Liker 35
  • Nyttig 1
Skrevet
Rastebenk skrev (9 minutter siden):

Det er helt utrolig hvordan man kan si det når en del av inntekten din nettopp er annonser på story. For meg sier alle disse selvmotsigelsene at de er uærlige og sier det som passer inn i den enkelte situasjonen du er i. En ærlig bedrift hadde aldri kommet opp i alle disse situasjonene. 

• Liker 21
  • Nyttig 3
Skrevet
Sharpa VinterBerg skrev (11 minutter siden):

Dette gullkornet kommer altså fra en person som har sosiale medier som arbeidsplass… 😂 Vet ikke om jeg skal le eller gråte av det lave kompetansenivået LKE utviser om innhold som legges ut på story.. velger nr 1😂 

Ja, da sier han at alt som ikke er innenfor lovverket kommer på story. Ser imidlertid ut som de har glemt å merke yogainnleggene hennes med reklame så det blir tipset til Forbrukertilsynet. Kunne også gjerne høre med de hva de aktivt gjør med  influencere som Caroline Berg -Eriksen og manglende merking av reklame og retusjert person i reklame. Er ikke det noe Forbrukertilsynet tilsynelatende har stort fokus på hvis man tar en titt på nettsiden deres ?

• Liker 18
  • Nyttig 5
Skrevet
Rastebenk skrev (47 minutter siden):

Tenk å ha slike folk i jobber som faktisk betyr noe, da hadde det blitt oppvask gitt...

Men igjen, var det ikke Elkjøp som skrev "elsk på Acer og elsk på deg 😍🙌"? Vi skal tydeligvis uttrykke oss som hormonelle fjortiser alle sammen snart 🤔 Blir fint å lese pasientjournaler, krigsreportasjer og stortingsmeldinger fulle av "🍆🔥 🍑" i fremtiden.

Pasientklagenemda kan døpes om til nesevise møkkakjerring-nemda,  Norges Lover kan omdøpes til Tåpelige Regler osv. 

Det er ingen seriøse arbeidstakere som sier noe så kunnskapsløst 😅

• Liker 18
Skrevet
Surikatt skrev (45 minutter siden):

Ja, da sier han at alt som ikke er innenfor lovverket kommer på story. Ser imidlertid ut som de har glemt å merke yogainnleggene hennes med reklame så det blir tipset til Forbrukertilsynet. Kunne også gjerne høre med de hva de aktivt gjør med  influencere som Caroline Berg -Eriksen og manglende merking av reklame og retusjert person i reklame. Er ikke det noe Forbrukertilsynet tilsynelatende har stort fokus på hvis man tar en titt på nettsiden deres ?

Ja, de glemmer å merke både titt og ofte. Det samme gjelder merking av retusjert person i reklame. 

• Liker 16
Skrevet
Sharpa VinterBerg skrev (1 minutt siden):

Det er ingen seriøse arbeidstakere som sier noe så kunnskapsløst 😅

Jo jeg skriver ofte det i journal på jobb. Elsk på depresjon i forbedring! 😂

• Liker 30
Skrevet
Frøkenfryden skrev (19 minutter siden):

Jo jeg skriver ofte det i journal på jobb. Elsk på depresjon i forbedring! 😂

👀😅

• Liker 5
Skrevet (endret)
23 minutter siden, Sharpa VinterBerg said:

Ja, de glemmer å merke både titt og ofte. Det samme gjelder merking av retusjert person i reklame. 

Glemmer, ja. Særlig! Det man undres på er om dette er ønsket/avtalt spill med "samarbeidspartnerne"? Og hvor er agenten i dette bildet?

Endret av Villroses hage
  • Liker 18
Skrevet
Villroses hage skrev (Akkurat nå):

Glemmer, ja. Særlig! Det man undres på er om dette er ønsket/avtalt spill med "samarbeidspartnerne"?

Jeg har ofte lurt på om det er avtalt spill med samarbeidspartnere. 

• Liker 16

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...