Frisk Frosk Skrevet 30. april 2023 #81961 Skrevet 30. april 2023 Undrende123 skrev (2 timer siden): Å bruke dette som argument mot å ta bilder av barn minner om "hva hadde du på deg"-argumentet som brukes mot kvinner utsatt for overgrep. Ta gjeringspersonene heller enn å shame ofrene (eller foreldrene til ofrene.) Fint at politiet fikk tak i fyren. 1. Ingen sier at man ikke kan ta bilder av egne barn. 2. De fleste i dag mener at man skal være restriktiv med å legge ut bilder av egne barn på egne, private kanaler på sosiale medier. Årsaken til dette er at folk flest i dag følger med i tiden og har forstått at det å eksponere egne barn bryter med barns rettigheter til privatliv, til mulighet til å skape sin egen nettidentitet, og også fordi bilder på nett mister man kontroll med, og man vet ikke hvem som kan finne på å misbruke selv uskyldig bilder av barn. Folk flest har fått med seg de massive advarslene fra Politiet, Kripos, WHO, fagpersoner, Redd Barna og mange flere som har fagfolk som har oversikt over problematikken med bildedeling av barn - ikke minst også den store risikoen for at bilder av barn blir brukt av pedofile. 3. De flest i dag har fått med seg hvor enkelt bilder kan manipuleres (her er jo bedriftseier CBE et grelt eksempel selv, som knapt viser et ikke-manipulert bilde av seg selv lenger). Svært, svært mange har også fått med seg at det ikke er særlig vanskeligere å manipulere video/film. Og mange har også fått med seg hvor latterlig enkelt det nå er å manipulere video med deep fake programvare, som kan få personer til å gjøre og si noe som virker helt ekte, men som er noe helt annet enn hva som var råmaterialet av de videobildene. Folk flest vet dette i dag, fordi folk flest følger med. Og nei, du kan ikke sammenligne med voksne kvinner utsatt for vold. Det er her snakk om små barn, ikke samtykkekompetente, som foreldrene helt bevisst og kynisk setter egne barn i risiko ved å overeksponere egne barn for selv å tjene penger. Selv ikke det at voksne menn nå åpent sitter og kommenterer bilder og videoer av barna med hjerteemoji og flammeemoji (!) stopper foreldrene fra å utnytte egne barn i egen bedrift. Det anslås at i Norge er 1-3 % av befolkningen pedofile. Og man regner med at det er mørketall og at de faktiske tallene er større. Har du 100 følgere på din kanal kan du dermed regne med at 1-3 av dem statistisk er pedofil. (Og for å si det slik, det er sjelden pedofile flagger sine interesser, så de færreste tror de kjenner noen pedofile. Har du 1000 følgere må du regne med at 10-30 av følgerne er pedofile. Har du 10 000 følgere må du regne med at 100-300 av følgerne er pedofile. Har du 100 000 følgere må du regne med at 1000-3000 av følgerne er pedofile. Når man i ti år har overeksponert barn på flere offentlige some-kontoer og har 300 000 følgere, da må du regne med at du minimum har 3000-9000 pedofile følgere.... Så kan man alltids si at de tradisjonelle følgerne til CBE ikke har slike interesser. Men hvordan kan man vite det når Treasure AS med CBE og LKE i ti år har gjort barna til en stor del av bedriftsinnholdet? Man må huske at lettvinte kilder til "materiale" er noe som sprer seg raskt blant slike miljøer på det mørke nettet. Og er det noe CBE og LKE har gjort de siste ti årene, så er det å ukritisk sende ut enorme menger "materiale" som dessverre lett kan misbrukes av de med slike interesser. Så kan du si at det er antatt at ca 1/3 av følgerne til CBE på IG er falske profiler (iflg. kilder andre her i tråden har lagt ut tidligere). Mange av disse er nok reelt oppdiktede profiler som kun er der som passivt listefyll for å gi inntrykk av mange følgere. Men å bruke falske profiler som er så inaktive at de ikke tiltrekker seg oppmerksomhet er også en klassisk metode for personer som ønsker å benytte seg av "materiale" bedriften så villig har gitt ut i ti år. Men la oss si at det er 200 000 som reelt følger CBE på IG. Det vil fremdeles si at man må regne med at det kan være 2000-4000 pedofile som følger hennes kanaler. Men hvor mange ekstra utover disse følger denne bedriften fordi de i ti år har vært en svært pålitelig storleverandør av "materiale" som lett misbrukes på det mørke nettet. Jeg vil ikke tippe, men jeg vil anta at tallet ikke er lite, dessverre. https://www.overgrep.no/hvor-mange-pedofile-er-det-i-norge/ https://www.dagbladet.no/kultur/en-til-tre-prosent-av-menn-kjenner-en-seksuell-tiltrekning-mot-barn-hva-gjor-vi-med-det/65365575 https://www.nrk.no/vestland/nye-dark-room-tall_-minst-300-barn-grovt-seksuelt-utnyttet-og-misbrukt-1.13536946 Og ekteparet Eriksen - selv om de vet alt dette - de har valgt å bare fortsette og fortsette å være storleverandør av "fine og delikate bilder av barn", som om det skulle være en beskyttelse mot at bildene blir misbrukt. Tvert om, vil jeg si, siden dette er bilder av god kvalitet og dermed enda enklere å utnytte for de som sitter på kompetansen til å gjøre det - som mange på det mørke nettet gjør. Og CBE, hun gikk sommeren 2022 ut i Dagbladet og forsvarte overeksponeringen av egne barn med at hvis hun ikke gjør det så blir innholdet på bedriftskanalen så "kaldt og upersonlig". Jeg vil si at det er langt kaldere og upersonlig å bevisst velge å overse den faren man utsetter sine nære for ved å legge ut så enorme mengder bilde- og filmmateriale av barn i ti år. Å si at foreldrene her ikke har noe ansvar for misbruk av bildematerialet, eller selv bare det at foreldrene fratar barnas lovfestede rett til privatliv og rett til å skape egen identitet på nett - det er ganske uhyrlig, når ALT i dag viser at det å eksponere barn på den måten er en stor risiko å ta og foreldre over hele verden blir sterkt frarådet å IKKE gjøre det! 28 8
Gjest Snøsøta Skrevet 30. april 2023 #81962 Skrevet 30. april 2023 Kollontaj skrev (34 minutter siden): 😳 @Snøsøta Har de ikke hørt på Podcast før? Med godt språk, gode refleksjoner, kunnskap og humor kan mye gjøres. Her mangler jo alt. Nei, det skulle man faktisk ikke tro. Jeg tror de har holdt på sitt så lenge nå at de er helt ute å kjøre på områder de burde ha god koll på. Jeg tror de faktisk tror de kan alt, trenger ikke trenere, råd, kompetanse eller å sette seg inn i det produktet de skal selge. CBE tror faktisk hun kan selge treningsreiser som yogainstruktør når hun har holdt 1/3dels time med yoga foran andre kursdeltakere og å selge en podcast når hun ikke aner hva det egentlig er.
Cissacissa Skrevet 30. april 2023 #81963 Skrevet 30. april 2023 (endret) Husker dere at hun hadde reklame for Villoid og Osmine-kjoler? Er det noen som har bilder av det? Burde ikke dagens bilde være merket reklame? Hun har jo åpenbart på seg kjole som er fra samarbeidet.. på bildet har hun på seg følgende kjole: https://villoid.no/products/delphine-poplin-dress-pink Endret 30. april 2023 av Cissacissa 15 3
Frisk Frosk Skrevet 30. april 2023 #81964 Skrevet 30. april 2023 Snøsøta skrev (39 minutter siden): Det høljregner/sludder og er innedag i Trøndelag, så jeg tenkte jeg skulle bruke noen minutter på å gjøre meg opp en ærlig mening om podcasten. Den var oppsiktsvekkende nok til at det ble noen kommentarer underveis. Kudos til @Felis som har sittet igjennom flere! Det starter friskt med at CBE synes det er hyggelig at de (renovasjonsverket) har "vaske gata" og nå må de vaske på nytt fordi det har vært dårlig vær. CBE spør hva som har skjedd siden sist - Susan svarer hakke peiling (har de noen som helst plan for hva podcasten deres handler om før de går igang egentlig?). Men så kommer hun på at det har vært fint vær, noe som er noe merkelig etter at de har brukt de første 4,5 minuttene på å snakke om at det har vært så dårlig vær at gata må vaskes om igjen. Hun kommer på at grilling ikke er private ting, og kan fortelle om det når hun tenker seg litt om. CBE har ikke grilla fordi grillen hennes trenger en rensk. CBE har ikke hjulpet til i hagen fordi hun har vært på desjala og blitt yogalærer - I´m the yogateacher som hun fniser ganske ukontrollert. Det kan jeg godt forstå fordi det er like vanvittig at hun kan kalle seg det for oss som hører på også. CBE kan fortelle at hun drømmer ofte mareritt hvor hun skal ha eksamen uten å ha forberedt seg, noe vi også kan forstå at hun har, med alle de titlene hun har gitt seg selv uten å ha tatt noen utdanning eller gått i lære for å få. En liten fugl burde kaanskje hviske CBE i øret at kan være flere grunner til at hun våkner i panikkangst om natta enn at noen på KG lurer på om hun bruker rumpepute. Om eksamen kan CBE fortelle at det var en gruppeoppgave hvor de var tre stykker som satte opp en yogatime sammen. CBE hadde 20 minutter av timen alene, og var først, og hadde derfor ansvaret for solhilsen. Håper kollokviegruppa får være med på treningsreisa så den turen deltakerne har betalt 14-15000,- for ikke vil være aller første gang CBE setter opp en yogatime helt alene. Nå har hun fått diplom og har lyst til å fordype seg i mer. Det kan vi være så rause og med hånden på hjertet si at det håper vi også at hun gjør. Hun har lært masse på en reise i alt og seg selv, og på slutten fikk hun også lære om det å gasse og bremse i livet. CBE forteller hun liker jo best å gasse, hun trives best når kalenderen er full, og vi tar et øyeblikk med medfølelse for henne mens vi tenker på hvor fint det hadde vært om kalenderen til CBE hadde vært full litt oftere. Heldigvis lærte hun også at det ikke er bra å gå rundt med høye skuldre hele tiden. Vi kunne selvsagt ønske oss at desjala også hadde snakket om at det ikke er bra å gå rundt å holde inn magen hele tiden heller. Men det får komme i fordypningen. CBE mener at hennes brems er treningen, men hun er ikke helt sikker for da både bremser hun og ikke. Vi er ganske sikre på at det ikke bremses på mølla før hun skrur av strømmen og legger seg ned i det allerede mørke rommet og puster dypt noen ganger. Så kommer hun på at hun bremsa på søndag, da mediterte hun i 20 minutter, og da gjorde hun jo ingenting, bortsett fra å sitte med tankene sine og det var ganske sterkt. Vi trekker pusten dypt, teller til tre og sier ingenting, mens Susan nevner at man kanskje ikke skal sitte for mye med tankene. Det skjønner ikke CBE helt for hva skal man gjøre da, legge seg ned og sovne? Det er ialle fall full brems! Og konkluderer med at hun må lete videre. Vi andre tenker opportunity lost og tar en lang pause fra podcasten. Det har bare gått 11 minutter og vi er tomme for ord, og orker ikke ta inn så mye mer av yogalærer CBEs visdom om gass og brems i livet og hva som er best brems av meditasjon, søvn, netfilx og å scrolle på telefonen. Og sånn går minuttene videre, om at CBE gråter av serier med mat og reise og kjærlighet, at Susan liker reality, at CBE ikke har sett siste episode av Exit fordi den ser hun med LKE, og at Susan også pleier å se serier med mannen sin. CBE prøver å fortelle litt om serien, men husker ikke navn og er mest opptatt av at det var groteske bilder, mens vi lurer på om det er en greie at det alltid skal være med noe ekkelt om sykdom, spy, avføring eller avkappede hoder i podcasten. 20 minutter med jadajabbing inn i podcasten introduserer CBE ny spalte: tre til fem nyhetssaker som har vært den siste uka. Vi tenker den kunne kanskje hatt en litt mer catchy tittel, men vi tenker det er en oppgradering å ha en ny spalte så vi lar det gå for nå. CBE lurer på om Susan har sittet med papiravisa og spadd opp noe spennende med korrekturmarkøren og streket under viktige nyheter? Vi håper de ikke driver for mye korrektur av de nyhetene de tar opp, men det er vel en forsnakkelse fra gammel vane med røkting av kommentarfelt. Susan glemmer at hun er på radio og skal starte med en nyhet den viktige klossen for barn og unge. Etter litt fnising kommer det fram at Susan veiver med en telefon og at det ikke handler om en kloss, men aldersgrense for sosiale medier. CBE er fortsatt fornøyd med sitt forslag om å logge seg inn på forum med bank-id, men lurer på om 16-åringer har bank-id. Vi lurer på om de gjør noe som helst research før de trykker record og starter podcastinnspillingen. CBE tenker det kan bli mye negativitet og fjusk om Susan skjønner hva hun mener, at folk prøver å omgå loven og at det gjør vondt verre. Susan har funnet ut at 9 av 10 barn har telefon noe som gir dem tilgang på sosiale medier og scroling. Jeg har ikke hørt om scrolling er med i lovforslaget, men det er mulig de har kilder jeg ikke har. Så kommer vi til mer substans om hvordan sosiale medier kan føre til økt psykisk uhelse (beklager jeg bare må ha litt pause fra språket til Susan og CBE om jeg skal komme fra dette med min psykiske helse i behold). Susan synes det er vanskelig å sette grenser for SoMe-bruken til barna sine på grunn av den sosiale komponenten, mens CBE lurer på hvor skal de møtes da, om de ikke har SoMe. Vi kan komme på flere forslag, men lytter videre. Susan og CBE som lever av sosiale media er veldig skeptiske til at ungdom ikke lengre skal få scrolle på Tiktok, og hva konsekvensene vil bli. Det fortsetter i alle retninger hvor de er sterkt imot og sterkt bekymret, og sterkt for på samme tid, og klarer ikke helt å holde seg unna å gi personlige opplysninger om barnas skjermbruk underveis. Det er virkelig en prat mellom venninner og ikke en podcast hvor to personer som lever av sosiale media kommer med interessante perspektiver om sosiale media fra innsiden. Ekkoet fra det rungende fraværet av hvordan deres arbeid er med å skape behovet for en aldersgrense på sosiale media runger i leiligheten min enda. Men raust nok ønsker ikke CBE at det skal bli mer depresjon og psykiske problemer i dagens samfunn og innrømmer dermed at innhold på sosiale media kan påvirke negativt. Til hun igjen kommer på at det er mye netthat der ute. Puh, faren for selvinnsikt over. De går etterhvert over til å prøve å huske hva de pleide å gjøre da de var 14. CBE lurer på om det fortsatt fantes hustelefoner i da hun var 14 (2001) mens Susan kommer på at man kunne ringe på døra til hverandre. Vi er fortsatt bare halvveis i podcasten, og jeg trenger frisk luft. Jeg tenker det er nok nonsens for en dag og tviler på at fortsettelse følger. Takk, @Snøsøta Jeg lo så mye et sted der at kaffen kom ut nesa 😂 Tre til fem nyhetssaker... men kom de lenger til halvveis til én? Den bablingen rundt aldersgrense på nett har jo null innhold, de kommer ikke frem til noen ordentlig sak en gang. Mulig det med at sosiale medier kan skape psykisk uhelse (er forresten ikke psykisk uhelse noe som nylig har blitt brukt som begrep her i tråden?) er sak nr. to. TENK for en mulighet det der ligger til et virkelig interessant innhold på podkasten. Hvor CBE kunne tatt opp hva møte med kroppspress på some gjør med folk generelt og barn og unge spesielt, og enda verre med sårbare grupper som f.eks. har spiseforstyrrelser eller annet vanskelig forhold til egen kropp. Men nei. TENK om CBE hadde tatt ansvar for hvordan hun i 14 år har bidratt til kroppspress... DET hadde skapt overskrifter det. Men da måtte hun selvfølgelig også tatt ansvar for å endre hele bedriftsinnholdet, slutte med juks og bedrag og filter når det kommer til kropp og utseende, og DET tviler jeg på vil skje, for det ville jo punktert alt som er gjort siste 14 år. MEN, det kunne vært et genialt strategisk grep HVIS de på forhånd hadde planlagt en helt ny bedriftsstrategi som IKKE inneholdt utstuderte poseringer, utseendeendringer og juks og løgner, thinspo, proana, dårlige treningsråd, seksualisert innhold, barneeksponering. Jeg tror ikke noe av dette vil skje. Ergo viste CBE, med å ta opp temaet om hvordan some kan skape psykisk uhelse, at hun ikke har innsikt i temaet, at hun ikke har refleksjonsevne til å se egen enorme negative påvirkning. Bedriftseier viser at hun ikke tar ansvar for egen rolle og den negative påvirkningen bedriften påfører andre. For det hjelper ikke å innrømme at some kan føre til psykisk uhelse når hun ikke tar ansvar for at hun har vært en av de største i Norge på å fronte innhold som skaper nettopp psykisk uhelse hos mottakerne. 25 1 2
Frisk Frosk Skrevet 30. april 2023 #81965 Skrevet 30. april 2023 (endret) @Cissacissa her: Fra Caroline Berg Eriksens IG-kanal 21. april 2023. Ups... vent litt, bilde kom ikke med.... Se på pausefiskene i ventetiden Endret 30. april 2023 av Frisk Frosk 5
Frisk Frosk Skrevet 30. april 2023 #81966 Skrevet 30. april 2023 (endret) @Cissacissa Prøver igjen Skjermdump fra Caroline Berg Eriksens IG-konto 21. april 2023. Endret 30. april 2023 av Frisk Frosk la inn kilde 3
Frisk Frosk Skrevet 30. april 2023 #81967 Skrevet 30. april 2023 (endret) Og... Skjermdump fra Caroline Berg Eriksens IG-konto 21. april 2023. Endret 30. april 2023 av Frisk Frosk 3
Frisk Frosk Skrevet 30. april 2023 #81968 Skrevet 30. april 2023 (endret) Og... Skjermdump fra Caroline Berg Eriksens IG-konto 21. april 2023. Endret 30. april 2023 av Frisk Frosk 5
Frisk Frosk Skrevet 30. april 2023 #81969 Skrevet 30. april 2023 (endret) @Cissacissa det var flere også, mener det også var en som var helt rosa, men den klikket jeg ikke på og tok ikke skjermdump av. Uansett skulle det du viser til vært merket med reklame - nytt lovbrudd på CBE, med andre ord. Dobbelt opp siden reklamen heller ikke er merket med retusjert utseende... Tips Forbrukertilsynet. Endret 30. april 2023 av Frisk Frosk la til siste to setninger 18 2
NettoppJa Skrevet 30. april 2023 #81970 Skrevet 30. april 2023 Frisk Frosk skrev (2 minutter siden): @Cissacissa det var flere også, mener det også var en som var helt rosa, men den klikket jeg ikke på og tok ikke skjermdump av. Uansett skulle det du viser til vært merket med reklame - nytt lovbrudd på CBE, med andre ord. Dobbelt opp siden reklamen heller ikke er merket med retusjert utseende... Tips Forbrukertilsynet. Kan garantere at det kommer "spørsmål" i kommentarfeltet om hvor den fine kjolen er fra 🤥 12 1
Frisk Frosk Skrevet 30. april 2023 #81971 Skrevet 30. april 2023 NettoppJa skrev (8 minutter siden): Kan garantere at det kommer "spørsmål" i kommentarfeltet om hvor den fine kjolen er fra 🤥 Sikkert like tilfeldig som at hun fikk "spørsmål" om hvilke hårprodukter hun bruker, da hun akkurat hadde lagt ut eller skulle legge ut reklame for et hårprodukt hun aldri har nevnt med et ord før at hun bruker... 18
NettoppJa Skrevet 30. april 2023 #81972 Skrevet 30. april 2023 Snøsøta skrev (1 time siden): Det høljregner/sludder og er innedag i Trøndelag, så jeg tenkte jeg skulle bruke noen minutter på å gjøre meg opp en ærlig mening om podcasten. Den var oppsiktsvekkende nok til at det ble noen kommentarer underveis. Kudos til @Felis som har sittet igjennom flere! Det starter friskt med at CBE synes det er hyggelig at de (renovasjonsverket) har "vaske gata" og nå må de vaske på nytt fordi det har vært dårlig vær. CBE spør hva som har skjedd siden sist - Susan svarer hakke peiling (har de noen som helst plan for hva podcasten deres handler om før de går igang egentlig?). Men så kommer hun på at det har vært fint vær, noe som er noe merkelig etter at de har brukt de første 4,5 minuttene på å snakke om at det har vært så dårlig vær at gata må vaskes om igjen. Hun kommer på at grilling ikke er private ting, og kan fortelle om det når hun tenker seg litt om. CBE har ikke grilla fordi grillen hennes trenger en rensk. CBE har ikke hjulpet til i hagen fordi hun har vært på desjala og blitt yogalærer - I´m the yogateacher som hun fniser ganske ukontrollert. Det kan jeg godt forstå fordi det er like vanvittig at hun kan kalle seg det for oss som hører på også. CBE kan fortelle at hun drømmer ofte mareritt hvor hun skal ha eksamen uten å ha forberedt seg, noe vi også kan forstå at hun har, med alle de titlene hun har gitt seg selv uten å ha tatt noen utdanning eller gått i lære for å få. En liten fugl burde kaanskje hviske CBE i øret at kan være flere grunner til at hun våkner i panikkangst om natta enn at noen på KG lurer på om hun bruker rumpepute. Om eksamen kan CBE fortelle at det var en gruppeoppgave hvor de var tre stykker som satte opp en yogatime sammen. CBE hadde 20 minutter av timen alene, og var først, og hadde derfor ansvaret for solhilsen. Håper kollokviegruppa får være med på treningsreisa så den turen deltakerne har betalt 14-15000,- for ikke vil være aller første gang CBE setter opp en yogatime helt alene. Nå har hun fått diplom og har lyst til å fordype seg i mer. Det kan vi være så rause og med hånden på hjertet si at det håper vi også at hun gjør. Hun har lært masse på en reise i alt og seg selv, og på slutten fikk hun også lære om det å gasse og bremse i livet. CBE forteller hun liker jo best å gasse, hun trives best når kalenderen er full, og vi tar et øyeblikk med medfølelse for henne mens vi tenker på hvor fint det hadde vært om kalenderen til CBE hadde vært full litt oftere. Heldigvis lærte hun også at det ikke er bra å gå rundt med høye skuldre hele tiden. Vi kunne selvsagt ønske oss at desjala også hadde snakket om at det ikke er bra å gå rundt å holde inn magen hele tiden heller. Men det får komme i fordypningen. CBE mener at hennes brems er treningen, men hun er ikke helt sikker for da både bremser hun og ikke. Vi er ganske sikre på at det ikke bremses på mølla før hun skrur av strømmen og legger seg ned i det allerede mørke rommet og puster dypt noen ganger. Så kommer hun på at hun bremsa på søndag, da mediterte hun i 20 minutter, og da gjorde hun jo ingenting, bortsett fra å sitte med tankene sine og det var ganske sterkt. Vi trekker pusten dypt, teller til tre og sier ingenting, mens Susan nevner at man kanskje ikke skal sitte for mye med tankene. Det skjønner ikke CBE helt for hva skal man gjøre da, legge seg ned og sovne? Det er ialle fall full brems! Og konkluderer med at hun må lete videre. Vi andre tenker opportunity lost og tar en lang pause fra podcasten. Det har bare gått 11 minutter og vi er tomme for ord, og orker ikke ta inn så mye mer av yogalærer CBEs visdom om gass og brems i livet og hva som er best brems av meditasjon, søvn, netfilx og å scrolle på telefonen. Og sånn går minuttene videre, om at CBE gråter av serier med mat og reise og kjærlighet, at Susan liker reality, at CBE ikke har sett siste episode av Exit fordi den ser hun med LKE, og at Susan også pleier å se serier med mannen sin. CBE prøver å fortelle litt om serien, men husker ikke navn og er mest opptatt av at det var groteske bilder, mens vi lurer på om det er en greie at det alltid skal være med noe ekkelt om sykdom, spy, avføring eller avkappede hoder i podcasten. 20 minutter med jadajabbing inn i podcasten introduserer CBE ny spalte: tre til fem nyhetssaker som har vært den siste uka. Vi tenker den kunne kanskje hatt en litt mer catchy tittel, men vi tenker det er en oppgradering å ha en ny spalte så vi lar det gå for nå. CBE lurer på om Susan har sittet med papiravisa og spadd opp noe spennende med korrekturmarkøren og streket under viktige nyheter? Vi håper de ikke driver for mye korrektur av de nyhetene de tar opp, men det er vel en forsnakkelse fra gammel vane med røkting av kommentarfelt. Susan glemmer at hun er på radio og skal starte med en nyhet den viktige klossen for barn og unge. Etter litt fnising kommer det fram at Susan veiver med en telefon og at det ikke handler om en kloss, men aldersgrense for sosiale medier. CBE er fortsatt fornøyd med sitt forslag om å logge seg inn på forum med bank-id, men lurer på om 16-åringer har bank-id. Vi lurer på om de gjør noe som helst research før de trykker record og starter podcastinnspillingen. CBE tenker det kan bli mye negativitet og fjusk om Susan skjønner hva hun mener, at folk prøver å omgå loven og at det gjør vondt verre. Susan har funnet ut at 9 av 10 barn har telefon noe som gir dem tilgang på sosiale medier og scroling. Jeg har ikke hørt om scrolling er med i lovforslaget, men det er mulig de har kilder jeg ikke har. Så kommer vi til mer substans om hvordan sosiale medier kan føre til økt psykisk uhelse (beklager jeg bare må ha litt pause fra språket til Susan og CBE om jeg skal komme fra dette med min psykiske helse i behold). Susan synes det er vanskelig å sette grenser for SoMe-bruken til barna sine på grunn av den sosiale komponenten, mens CBE lurer på hvor skal de møtes da, om de ikke har SoMe. Vi kan komme på flere forslag, men lytter videre. Susan og CBE som lever av sosiale media er veldig skeptiske til at ungdom ikke lengre skal få scrolle på Tiktok, og hva konsekvensene vil bli. Det fortsetter i alle retninger hvor de er sterkt imot og sterkt bekymret, og sterkt for på samme tid, og klarer ikke helt å holde seg unna å gi personlige opplysninger om barnas skjermbruk underveis. Det er virkelig en prat mellom venninner og ikke en podcast hvor to personer som lever av sosiale media kommer med interessante perspektiver om sosiale media fra innsiden. Ekkoet fra det rungende fraværet av hvordan deres arbeid er med å skape behovet for en aldersgrense på sosiale media runger i leiligheten min enda. Men raust nok ønsker ikke CBE at det skal bli mer depresjon og psykiske problemer i dagens samfunn og innrømmer dermed at innhold på sosiale media kan påvirke negativt. Til hun igjen kommer på at det er mye netthat der ute. Puh, faren for selvinnsikt over. De går etterhvert over til å prøve å huske hva de pleide å gjøre da de var 14. CBE lurer på om det fortsatt fantes hustelefoner i da hun var 14 (2001) mens Susan kommer på at man kunne ringe på døra til hverandre. Vi er fortsatt bare halvveis i podcasten, og jeg trenger frisk luft. Jeg tenker det er nok nonsens for en dag og tviler på at fortsettelse følger. Jeg er dypt imponert over tålmodigheten din, selv en halv episode med denne gjengen er godt jobba 🙏💪👏 25 2
Surikatt Skrevet 30. april 2023 #81973 Skrevet 30. april 2023 Hun har fått sponset det yogakurset? Skal ikke alle bilder fra f eks det hun kaller eksamen merkes som reklame? Jeg bare spør, for da skal jeg tipse Forbrukertilsynet. 25 6
cerruti Skrevet 30. april 2023 #81974 Skrevet 30. april 2023 Frisk Frosk skrev (23 timer siden): Jeg tar meg den frihet å minne Caroline Berg Eriksen på hva hun selv skrev på egen blogg 3. januar 2016, etter at hun i 2014 og 2015 hadde blitt avslørt for massiv redigering av egen kropp, som hun tidligere hadde benektet å gjøre: https://www.carolinebergeriksen.no/2016/01/03/frustrerende-start-pa-aret/ "Jeg var så utrolig lei meg for det jeg hadde gjort, jeg var ydmyk, flau og jeg lovte leserne mine at det aldri ville gjenta seg. Dette løftet har jeg holdt. Ikke bare fordi det var viktig ovenfor meg selv og leserne mine, men også fordi jeg har en datter som jeg elsker over alt på jord, og som jeg ikke ønsker skal vokse opp med en mor som har behov for å redigere kroppen sin. Jeg har alt å tape på å bryte dette løftet og jeg er faktisk et såpass ærlig menneske at jeg holder det jeg lover." Bedriftseier Caroline Berg Eriksen - du har knapt gjort annet enn å redigere egen kropp og legge på filter på eget ansikt og kropp siden du lovet dette. Og det barnet du i 2016 var så opptatt av skulle slippe å vokse opp med en mor som har behov for å redigere kroppen sin - det er nå en del av dine kroppsredigerte bilder. Med andre ord, du har vist i mange år at det ER så viktig for deg å redigere egen kropp at det settes over hensynet til barna som må vokse opp og se dette og være en del av dette. Ansiktet til CBE er helt klart brukt filter på og/eller redigert. Selv ikke et halvt ansikt kan vises frem uten filter... Så sant. Og er ikke eldste såpass stor nå at hun vil få med seg godt hvordan leppene fylles? De ser jo hovne ut. Vil man virkelig være et slikt forbilde for to små døtre? 20 2
Populært innlegg ~ Ada ~ Skrevet 30. april 2023 Populært innlegg #81975 Skrevet 30. april 2023 Snøsøta skrev (4 timer siden): Det høljregner/sludder og er innedag i Trøndelag, så jeg tenkte jeg skulle bruke noen minutter på å gjøre meg opp en ærlig mening om podcasten. Den var oppsiktsvekkende nok til at det ble noen kommentarer underveis. Kudos til @Felis som har sittet igjennom flere! Det starter friskt med at CBE synes det er hyggelig at de (renovasjonsverket) har "vaske gata" og nå må de vaske på nytt fordi det har vært dårlig vær. CBE spør hva som har skjedd siden sist - Susan svarer hakke peiling (har de noen som helst plan for hva podcasten deres handler om før de går igang egentlig?). Men så kommer hun på at det har vært fint vær, noe som er noe merkelig etter at de har brukt de første 4,5 minuttene på å snakke om at det har vært så dårlig vær at gata må vaskes om igjen. Hun kommer på at grilling ikke er private ting, og kan fortelle om det når hun tenker seg litt om. CBE har ikke grilla fordi grillen hennes trenger en rensk. CBE har ikke hjulpet til i hagen fordi hun har vært på desjala og blitt yogalærer - I´m the yogateacher som hun fniser ganske ukontrollert. Det kan jeg godt forstå fordi det er like vanvittig at hun kan kalle seg det for oss som hører på også. CBE kan fortelle at hun drømmer ofte mareritt hvor hun skal ha eksamen uten å ha forberedt seg, noe vi også kan forstå at hun har, med alle de titlene hun har gitt seg selv uten å ha tatt noen utdanning eller gått i lære for å få. En liten fugl burde kaanskje hviske CBE i øret at kan være flere grunner til at hun våkner i panikkangst om natta enn at noen på KG lurer på om hun bruker rumpepute. Om eksamen kan CBE fortelle at det var en gruppeoppgave hvor de var tre stykker som satte opp en yogatime sammen. CBE hadde 20 minutter av timen alene, og var først, og hadde derfor ansvaret for solhilsen. Håper kollokviegruppa får være med på treningsreisa så den turen deltakerne har betalt 14-15000,- for ikke vil være aller første gang CBE setter opp en yogatime helt alene. Nå har hun fått diplom og har lyst til å fordype seg i mer. Det kan vi være så rause og med hånden på hjertet si at det håper vi også at hun gjør. Hun har lært masse på en reise i alt og seg selv, og på slutten fikk hun også lære om det å gasse og bremse i livet. CBE forteller hun liker jo best å gasse, hun trives best når kalenderen er full, og vi tar et øyeblikk med medfølelse for henne mens vi tenker på hvor fint det hadde vært om kalenderen til CBE hadde vært full litt oftere. Heldigvis lærte hun også at det ikke er bra å gå rundt med høye skuldre hele tiden. Vi kunne selvsagt ønske oss at desjala også hadde snakket om at det ikke er bra å gå rundt å holde inn magen hele tiden heller. Men det får komme i fordypningen. CBE mener at hennes brems er treningen, men hun er ikke helt sikker for da både bremser hun og ikke. Vi er ganske sikre på at det ikke bremses på mølla før hun skrur av strømmen og legger seg ned i det allerede mørke rommet og puster dypt noen ganger. Så kommer hun på at hun bremsa på søndag, da mediterte hun i 20 minutter, og da gjorde hun jo ingenting, bortsett fra å sitte med tankene sine og det var ganske sterkt. Vi trekker pusten dypt, teller til tre og sier ingenting, mens Susan nevner at man kanskje ikke skal sitte for mye med tankene. Det skjønner ikke CBE helt for hva skal man gjøre da, legge seg ned og sovne? Det er ialle fall full brems! Og konkluderer med at hun må lete videre. Vi andre tenker opportunity lost og tar en lang pause fra podcasten. Det har bare gått 11 minutter og vi er tomme for ord, og orker ikke ta inn så mye mer av yogalærer CBEs visdom om gass og brems i livet og hva som er best brems av meditasjon, søvn, netfilx og å scrolle på telefonen. Og sånn går minuttene videre, om at CBE gråter av serier med mat og reise og kjærlighet, at Susan liker reality, at CBE ikke har sett siste episode av Exit fordi den ser hun med LKE, og at Susan også pleier å se serier med mannen sin. CBE prøver å fortelle litt om serien, men husker ikke navn og er mest opptatt av at det var groteske bilder, mens vi lurer på om det er en greie at det alltid skal være med noe ekkelt om sykdom, spy, avføring eller avkappede hoder i podcasten. 20 minutter med jadajabbing inn i podcasten introduserer CBE ny spalte: tre til fem nyhetssaker som har vært den siste uka. Vi tenker den kunne kanskje hatt en litt mer catchy tittel, men vi tenker det er en oppgradering å ha en ny spalte så vi lar det gå for nå. CBE lurer på om Susan har sittet med papiravisa og spadd opp noe spennende med korrekturmarkøren og streket under viktige nyheter? Vi håper de ikke driver for mye korrektur av de nyhetene de tar opp, men det er vel en forsnakkelse fra gammel vane med røkting av kommentarfelt. Susan glemmer at hun er på radio og skal starte med en nyhet den viktige klossen for barn og unge. Etter litt fnising kommer det fram at Susan veiver med en telefon og at det ikke handler om en kloss, men aldersgrense for sosiale medier. CBE er fortsatt fornøyd med sitt forslag om å logge seg inn på forum med bank-id, men lurer på om 16-åringer har bank-id. Vi lurer på om de gjør noe som helst research før de trykker record og starter podcastinnspillingen. CBE tenker det kan bli mye negativitet og fjusk om Susan skjønner hva hun mener, at folk prøver å omgå loven og at det gjør vondt verre. Susan har funnet ut at 9 av 10 barn har telefon noe som gir dem tilgang på sosiale medier og scroling. Jeg har ikke hørt om scrolling er med i lovforslaget, men det er mulig de har kilder jeg ikke har. Så kommer vi til mer substans om hvordan sosiale medier kan føre til økt psykisk uhelse (beklager jeg bare må ha litt pause fra språket til Susan og CBE om jeg skal komme fra dette med min psykiske helse i behold). Susan synes det er vanskelig å sette grenser for SoMe-bruken til barna sine på grunn av den sosiale komponenten, mens CBE lurer på hvor skal de møtes da, om de ikke har SoMe. Vi kan komme på flere forslag, men lytter videre. Susan og CBE som lever av sosiale media er veldig skeptiske til at ungdom ikke lengre skal få scrolle på Tiktok, og hva konsekvensene vil bli. Det fortsetter i alle retninger hvor de er sterkt imot og sterkt bekymret, og sterkt for på samme tid, og klarer ikke helt å holde seg unna å gi personlige opplysninger om barnas skjermbruk underveis. Det er virkelig en prat mellom venninner og ikke en podcast hvor to personer som lever av sosiale media kommer med interessante perspektiver om sosiale media fra innsiden. Ekkoet fra det rungende fraværet av hvordan deres arbeid er med å skape behovet for en aldersgrense på sosiale media runger i leiligheten min enda. Men raust nok ønsker ikke CBE at det skal bli mer depresjon og psykiske problemer i dagens samfunn og innrømmer dermed at innhold på sosiale media kan påvirke negativt. Til hun igjen kommer på at det er mye netthat der ute. Puh, faren for selvinnsikt over. De går etterhvert over til å prøve å huske hva de pleide å gjøre da de var 14. CBE lurer på om det fortsatt fantes hustelefoner i da hun var 14 (2001) mens Susan kommer på at man kunne ringe på døra til hverandre. Vi er fortsatt bare halvveis i podcasten, og jeg trenger frisk luft. Jeg tenker det er nok nonsens for en dag og tviler på at fortsettelse følger. Ettersom jeg har hørt hele episoden, kan jeg overta stafettpinnen: Halvveis i episoden, kommer Caroline på at hun og Susan ikke presenterte seg innledningsvis. Herregud, Susan, vi glemte å introdusere oss!! Ha, ha, ha, er det mulig! Skjønneru, jeg bare MÅ gasse mindre, - blir heelt koko! Dette er Susan enig i, for de hadde jo også laget en disposisjon og struktur for episoden, som de hoppet helt bukk over! Sånn går det når vi har så mye spennende å fortelle fra forrige gang - sklir helt ut, ler Susan. Caroline ler også, og legger til at ho også får lyst til å gråte en skvett. Susan sier det er viktig å vise følelser, særlig i dagens kalde samfunn. Jeg heter Caroline Berg Eriksen og er kjent som Norges mest leste blogger, leser Caroline opp fra sitt notat. Blogg gikk av moten, og jeg er en person som liker å følge med i tiden så da gikk jeg over til andre plattformer. Der fortsatte populariteten. Det ble ganske intenst. Folk ble helt gærne, skulle ha tak i meg døgnet rundt, autografs og sånt. Jeg sa det til Lasse og, at det ble for mye. For å gasse mindre og bremse mer, ringte jeg en venn - Susan, slik at arbeidet skulle bli mer overkommelig. Susan har alltid vært "by my side", derav navnet "Life by Caroline". Det var nok om Susan, synes Caroline, og fortsetter: Denne podcasten har jeg - (eller du også, da, Susan), - gledet meg så lenge til å lansere, og nå er jeg SÅÅ GODT I GANG! Podcasten handler om alt fra sykdom og mote, til nyheter og netthat. Disposisjonen varierer fra gang til gang, men det er spennende "stuff". Susan sier ho er dritstolt av Caroline og at det ikke er tull. Her kommer Caroline på at hun har glemt enda en viktig ting: Forrige ukes mindreårige ungdom! Herregud, Hans - Petter Nygård - Hansen, han var såå nydelig!! Caroline roper. Vi burde ha takket ham på nytt innledningsvis i dag, men alt blei så loco! Vi ønsket jo å høre en stemme innafra, fra en som har seriøst peil på netthat og sånt. Det hadde han så sjukt! Susan kunne ikke sagt det bedre, han var sjempekjønn! Både Caroline og Susan har reflektert i ettertid. Begge må innrømme at det var tungt å høre en erfaren kommunikasjonsrådgiver fortelle at man som influenser må tåle litt kritikk. Det gikk inn på dem begge, men aller mest på Caroline, sier Susan, fordi det er Caroline som er influenseren av de to. Derfor tenker Susan at det også er Caroline som må svare opp utfordringen til Hans - Petter Nygård - Hansen, hun selv må få slippe. Caroline synes at akkurat det er litt urettferdig, men forsikrer at det ikke skal gå utover vennskapet fordetom. Caroline sier hun har tenkt så masse siden den episoden, og lært sååå masse! Faktisk gikk hun så masse masse i seg selv at hun sendte en mail til Egmont: "Kjære Egmont. Vær så snill å sende denne hilsenen videre til alle på Kvinneguiden: Jeg har gått i meg selv. Jeg har hatt mang en søvnløs natt. Det førte til så mye ny innsikt. Helt sjuko ny innsikt. Praten med den opplyste ungdommen, ble virkelig et veiskille for meg. Ja, helt fatal, ble den. Jeg har nå endret kurs. Ønsker dere å vite mer om dette, trykk "følg" på min IG. Klem fra Caroline." Nei da, bare tulla. De sa ikke dette. 34 2 16
CityCityBangBang Skrevet 30. april 2023 #81976 Skrevet 30. april 2023 19 minutter siden, ~ Ada ~ said: Caroline sier hun har tenkt så masse siden den episoden, og lært sååå masse! Faktisk gikk hun så masse masse i seg selv at hun sendte en mail til Egmont: "Kjære Egmont. Vær så snill å sende denne hilsenen videre til alle på Kvinneguiden: Jeg har gått i meg selv. Jeg har hatt mang en søvnløs natt. Det førte til så mye ny innsikt. Helt sjuko ny innsikt. Praten med den opplyste ungdommen, ble virkelig et veiskille for meg. Ja, helt fatal, ble den. Jeg har nå endret kurs. Ønsker dere å vite mer om dette, trykk "følg" på min IG. Klem fra Caroline." Nei da, bare tulla. De sa ikke dette. Takk for super oppsummering - og til det siste her: 🤣👌 12
Gjest Snøsøta Skrevet 30. april 2023 #81977 Skrevet 30. april 2023 ~ Ada ~ skrev (24 minutter siden): Ettersom jeg har hørt hele episoden, kan jeg overta stafettpinnen: Halvveis i episoden, kommer Caroline på at hun og Susan ikke presenterte seg innledningsvis. Herregud, Susan, vi glemte å introdusere oss!! Ha, ha, ha, er det mulig! Skjønneru, jeg bare MÅ gasse mindre, - blir heelt koko! Dette er Susan enig i, for de hadde jo også laget en disposisjon og struktur for episoden, som de hoppet helt bukk over! Sånn går det når vi har så mye spennende å fortelle fra forrige gang - sklir helt ut, ler Susan. Caroline ler også, og legger til at ho også får lyst til å gråte en skvett. Susan sier det er viktig å vise følelser, særlig i dagens kalde samfunn. Jeg heter Caroline Berg Eriksen og er kjent som Norges mest leste blogger, leser Caroline opp fra sitt notat. Blogg gikk av moten, og jeg er en person som liker å følge med i tiden så da gikk jeg over til andre plattformer. Der fortsatte populariteten. Det ble ganske intenst. Folk ble helt gærne, skulle ha tak i meg døgnet rundt, autografs og sånt. Jeg sa det til Lasse og, at det ble for mye. For å gasse mindre og bremse mer, ringte jeg en venn - Susan, slik at arbeidet skulle bli mer overkommelig. Susan har alltid vært "by my side", derav navnet "Life by Caroline". Det var nok om Susan, synes Caroline, og fortsetter: Denne podcasten har jeg - (eller du også, da, Susan), - gledet meg så lenge til å lansere, og nå er jeg SÅÅ GODT I GANG! Podcasten handler om alt fra sykdom og mote, til nyheter og netthat. Disposisjonen varierer fra gang til gang, men det er spennende "stuff". Susan sier ho er dritstolt av Caroline og at det ikke er tull. Her kommer Caroline på at hun har glemt enda en viktig ting: Forrige ukes mindreårige ungdom! Herregud, Hans - Petter Nygård - Hansen, han var såå nydelig!! Caroline roper. Vi burde ha takket ham på nytt innledningsvis i dag, men alt blei så loco! Vi ønsket jo å høre en stemme innafra, fra en som har seriøst peil på netthat og sånt. Det hadde han så sjukt! Susan kunne ikke sagt det bedre, han var sjempekjønn! Både Caroline og Susan har reflektert i ettertid. Begge må innrømme at det var tungt å høre en erfaren kommunikasjonsrådgiver fortelle at man som influenser må tåle litt kritikk. Det gikk inn på dem begge, men aller mest på Caroline, sier Susan, fordi det er Caroline som er influenseren av de to. Derfor tenker Susan at det også er Caroline som må svare opp utfordringen til Hans - Petter Nygård - Hansen, hun selv må få slippe. Caroline synes at akkurat det er litt urettferdig, men forsikrer at det ikke skal gå utover vennskapet fordetom. Caroline sier hun har tenkt så masse siden den episoden, og lært sååå masse! Faktisk gikk hun så masse masse i seg selv at hun sendte en mail til Egmont: "Kjære Egmont. Vær så snill å sende denne hilsenen videre til alle på Kvinneguiden: Jeg har gått i meg selv. Jeg har hatt mang en søvnløs natt. Det førte til så mye ny innsikt. Helt sjuko ny innsikt. Praten med den opplyste ungdommen, ble virkelig et veiskille for meg. Ja, helt fatal, ble den. Jeg har nå endret kurs. Ønsker dere å vite mer om dette, trykk "følg" på min IG. Klem fra Caroline." Nei da, bare tulla. De sa ikke dette. 😂
Snødronninga Skrevet 30. april 2023 #81978 Skrevet 30. april 2023 Nå er jeg nødt til å si noe om denne podcasten. Jeg har hørt flere episoder, og har nå lest beskrivelsene (takk til dere som har orket!) av den siste episoden. Uavhengig av at jeg ikke er fan av henne fra før, det er helt vilt hvor dårlig podcasten er. Man skulle tro det var to fjortisser som sitter på rommet og fniser, fjaser og som verken har livserfaring eller er i stand til å reflektere over egen oppførsel. Jeg hadde mine tanker om hvordan "Life by Caroline" kom til å bli, men den har faktisk blitt enda verre enn jeg trodde. Alt i alt handler den om to venninner, som babler ustrukturert om ting jeg ikke kan fatte at noen har interesse av. Selv netthat-episoden hadde et barnslig preg over seg, der alt Caroline ville var å snakke om seg selv og hvordan man skal få satt en stopper for at folk diskuterer henne på KG. Er det rart at kritikk oppstår? 44 5
Kollontaj Skrevet 30. april 2023 #81979 Skrevet 30. april 2023 Det er lov å være umoden, ureflektert og direkte teit, men bløffing og alternative fakta vil det reageres på. 28 1 5
K_mb Skrevet 30. april 2023 #81980 Skrevet 30. april 2023 (endret) Snødronninga skrev (2 timer siden): Nå er jeg nødt til å si noe om denne podcasten. Jeg har hørt flere episoder, og har nå lest beskrivelsene (takk til dere som har orket!) av den siste episoden. Uavhengig av at jeg ikke er fan av henne fra før, det er helt vilt hvor dårlig podcasten er. Man skulle tro det var to fjortisser som sitter på rommet og fniser, fjaser og som verken har livserfaring eller er i stand til å reflektere over egen oppførsel. Jeg hadde mine tanker om hvordan "Life by Caroline" kom til å bli, men den har faktisk blitt enda verre enn jeg trodde. Alt i alt handler den om to venninner, som babler ustrukturert om ting jeg ikke kan fatte at noen har interesse av. Selv netthat-episoden hadde et barnslig preg over seg, der alt Caroline ville var å snakke om seg selv og hvordan man skal få satt en stopper for at folk diskuterer henne på KG. Er det rart at kritikk oppstår? Det er så overfladisk og viser egentlig hva CBE er og lever av å være. Skal liksom snakke om netthat, men så handler det egentlig kun om henne og alle "haterne" som er "fæle" mot henne. Det er ingenting andre kan dra nytte av, men kun en offerrolle av seg selv. Ikke meningen å diagnostisere her, men det er noe narsissistisk over dette. Endret 30. april 2023 av K_mb 33 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå