Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)
Finlay skrev (21 minutter siden):

Fint for henne at hun har en jobb der hun uten problemer kan tilbringe tid med barnet sitt. 

Ingen arbeidsplass som får problemer fordi nettopp HUN er plutselig er borte flere dager i strekk. Ikke noe hektisk jag for å få fatt i en erstatter, ingen som ringer og maser om når hun er tilbake.

Ikke nok med det - mannen er i samme situasjon. Vil tro han tar seg av det andre barnet, hund og hjem. Sykehuset ligger nært, de kan bytte på å være der.

Aldri hyggelig med barn på sykehus, men sammenliknet med de aller fleste andre må jo dette gå greit. De får kanskje ikke løpt like mange mil som vanlig, men det får gå.

Men? Folk i andre jobber kan da også fint tilbringe fire dager med barnet sitt uten problemer? Egenmelding, sykt barndager, pleiepenger og så videre. For et smålig innlegg. 

Endret av Klink
  • Liker 12
  • Nyttig 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Finlay skrev (18 minutter siden):

Fint for henne at hun har en jobb der hun uten problemer kan tilbringe tid med barnet sitt. 

Ingen arbeidsplass som får problemer fordi nettopp HUN er plutselig er borte flere dager i strekk. Ikke noe hektisk jag for å få fatt i en erstatter, ingen som ringer og maser om når hun er tilbake.

Ikke nok med det - mannen er i samme situasjon. Vil tro han tar seg av det andre barnet, hund og hjem. Sykehuset ligger nært, de kan bytte på å være der.

Aldri hyggelig med barn på sykehus, men sammenliknet med de aller fleste andre må jo dette gå greit. De får kanskje ikke løpt like mange mil som vanlig, men det får gå.

Herlighet...vil vel tro de fleste ikke kunne brydd seg mindre om jobben fikk problemer om barnet deres var innlagt på sykehuset. Man har da rettigheter i slike situasjoner, og har derfor mulighet til å være med barnet sitt.

• Liker 11
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Linda A skrev (13 minutter siden):

Herlighet...vil vel tro de fleste ikke kunne brydd seg mindre om jobben fikk problemer om barnet deres var innlagt på sykehuset. Man har da rettigheter i slike situasjoner, og har derfor mulighet til å være med barnet sitt.

Selvsagt har man sine rettigheter med sykt barn.

Men mange har faktisk mer samfunnsnyttige jobber enn disse to, der det kreves kompetente vikarer ved fravær, noe som ikke alltid er enkelt å skaffe på kort varsel. Et sykehusopphold krever også en viss logistikk på hjemmebane om man har flere barn.

Så jeg tenker det praktiske er en smule enklere for CBE og LK enn for mange andre😊 

Skrevet
Finlay skrev (8 minutter siden):

Selvsagt har man sine rettigheter med sykt barn.

Men mange har faktisk mer samfunnsnyttige jobber enn disse to, der det kreves kompetente vikarer ved fravær, noe som ikke alltid er enkelt å skaffe på kort varsel. Et sykehusopphold krever også en viss logistikk på hjemmebane om man har flere barn.

Så jeg tenker det praktiske er en smule enklere for CBE og LK enn for mange andre😊 

Så heldige de er som har det enklere enn andre på det punktet da. 

• Liker 3
Skrevet
Klink skrev (2 minutter siden):

Så heldige de er som har det enklere enn andre på det punktet da. 

Jeg vet ikke jeg- de har vel ikke samme trygderettigheter som vanlige arbeidstakere. Når det gjelder barn, har de nok det, mtp omsorgspenger osv. Men ved egen sykdom må de vel ha en forsikring?

Skrevet
Bulsara skrev (16 minutter siden):

Jeg vet ikke jeg- de har vel ikke samme trygderettigheter som vanlige arbeidstakere. Når det gjelder barn, har de nok det, mtp omsorgspenger osv. Men ved egen sykdom må de vel ha en forsikring?

De er begge ansatt i eget AS, og har krav på sykepenger som alle andre ansatte. Dessverre har de svært lav inntekt, så sykepengegrunnlaget er magert. Men nå er jo fremdeles begge 2 i "jobb". Det postes stadig på SoMe, og den første dagen på sykehus tok de seg tid til en omfattende spørsmålsrunde, så jeg tror ikke sykepenger er et tema.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
Felis skrev (Akkurat nå):

De er ikke selvstendig næringsdrivende, de er ansatt i et AS. Om AS heter Treasures eller Komplett har ingenting å si... 

Men nå er begge i jobb, så de trenger (heldigvis) ikke sykepenger.

Ah, oki. Takk for oppklaringen. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet
Bulsara skrev (27 minutter siden):

Nå var det vel at de hadde det enklere fordi det ikke krevde så mye logistikk på hjemmebane og noe. 

Skrevet
Pæddan skrev (13 timer siden):

Ser mange henger seg opp i at hun trener mens en av ungene er innlagt, og kan dermed opplyse at Kalnesskogen og idrettsbanen ligger kun et steinkast fra sykehuset. Og ingenting er bedre enn å få frisk luft for å lufte hodet sitt når man er innlagt.

Men forsvarer ikke vinkelen på nevnte bilder. Hun kunne ha gjort dette så mye bedre enn å vise den "normale" magen sin 24/7!

Det er nettopp valg av bildet og ikke minst uttrykk og blikk som bare blir helt feil i denne sammenheng :( 

• Liker 12
Skrevet
skruf skrev (12 timer siden):

Enig i at det er veldig lite vanlig og inspirerende mat. Før så hadde hun fast oppskrifts-onsdag f.eks. Ett par av de gamle oppskriftene fra bloggen, fra den tiden jeg fulgte henne, er favoritter her i huset. Den ene tror jeg hun kalte «lasagne med en tvist» og den andre er ei lakseoppskrift med brie og fikenmarmelade 

På sykehus er det som oftest standard husmannskost med brød eller knekkebrød til frokost, med div pålegg og f.eks agurk, tomat eller paprika. Juice, melk (man kan be om uten laktose hvis man ikke tåler laktose eller melkefri som havremelk hvis man ikke tåler melkeprotein eller er veganer). Lunsj varierer fra sykehus til sykehus, her jeg bor er det et varmt, enkelt måltid til lunsj, f.eks suppe. Men man kan også be om brød/knekkebrød hvis man ikke har lyst på varm lunsj. Middag rundt kl 16; alt fra fisk, kjøtt med poteter og grønnsaker, pasta, div kyllingretter. Til kvelds får man tilbud om ett lett måltd. Alltid frukt fremme man kan forsyne seg av, 

Sett bort i fra at enkelte sykehus henger igjen med middag i 13-14 tida så er dette det gjengse kosthold på norske sykehus med mindre man har ønskekost (forbeholdt veldig syke pasienter med lavt matinntak og matlyst) eller spesialkost ved allergier eller religion.

Dette er langt i fra et dårlig kosthold. Bare pga man har karbohydrat-angst eller fikse ideer rundt hva som er sunt eller ikke så blir det helt feil av en influencer med så stor følgemasse å  gå ut å si at hun har fått dårlig kosthold på sykehuset når den maten hun har fått er ett helt vanlig kosthold 

Å proppe kroppen med div pulver og shakes er i allefall ikke sunt. 

WORD!!!!

• Liker 4
Skrevet
Rastebenk skrev (10 timer siden):

Men det et jo unektelig fadese å ikke ha en del bilder/innlegg liggende, som kan postes på IG i slike tider. Ikke alt MÅ være tatt der og da, tross alt. Som f eks treningsinspirasjon eller matoppskrifter på Reels, slik som Fitfocus produseres i bøtter og spann hver eneste uke (selv om Fitfocus er den eneste ansatte i sitt firma). Det er jo to funksjonsfriske, voksne mennesker som er fulltidsansatt i reklamebedriften Treasures AS. Og den ene fulltidsansatte driver i tillegg kun på med egne hobbyer, selv på bekostning av at levebrødet/reklamekanalen står brakk.

Og være litt kritisk på hva slags bilder og fokus man har i en slik periode. Blir helt håpløst og useriøst fronte blant annet det løpebildet med fokus på kropp og sexy look. 

• Liker 7
Skrevet
Pusern3 skrev (24 minutter siden):

WORD!!!!

Assa, her er det nok en del som ikke har hatt barn innlagt?!  nå har ikke noen av mine barn vært lagt inn på barneavdeling på Kalnes, men på A-hus. Og varmmaten på barneavdelingen der er faktisk usunn, og bærer preg av at det skal friste svært syke barn som bruker mye medisin og har liten matlyst. 
Det var mye nuggets og pommesfrites, osv.   i tillegg mulighet til toast, brødmat og yoghurt (vanlig sunn mat).  Den vanlige varmmaten som resten av sykehuset finn ble ikke servert til den avdelingen (ble usikker på hva jeg spiste som forelder faktisk …  tror det var en egen «dagens rett»/suppe til foreldre). 

• Liker 4
  • Hjerte 1
Skrevet

"elendig kosthold" kan jo og bety at hun nesten ikke har spist også. Ser for meg at hun er typen til å "glemme å spise"/ miste apetitten i en sånn situasjon. Og selv om sykehuset tilbyr bra mat kan det være at hun har kjøpt annen mat som hun selv definerer som "dårlig". Mange er merkelig fisefine og kjøper egen mat når de er på sykehus istedenfor å spise maten de faktisk får gratis. 

• Liker 5
Skrevet

Uff jeg har så vondt av Caroline. Det er nok ikke lett for henne å spise i en slik situasjon.

• Nyttig 1
Skrevet

Litt off topic, men sykehusmat er da virkelig nitriste greier. Ble dobbelt så deprimert av det jeg har fått servert når jeg har vært på sykehus. Syns pasienter generelt fortjener bedre, mye helse og glede i god mat!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
30 minutter siden, hvalstad45 said:

Litt off topic, men sykehusmat er da virkelig nitriste greier. Ble dobbelt så deprimert av det jeg har fått servert når jeg har vært på sykehus. Syns pasienter generelt fortjener bedre, mye helse og glede i god mat!

Det er vel prioriteringer. Nøktern, vanlig (dvs kjedelig) mat gir kanskje mer på andre budsjetter. Flere behandlinger. 
Men det er vel et problem for dem som er litt mer kresne enn meg - jeg spiser (med glede) det aller, aller meste.

• Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
h/k skrev (1 time siden):

Da kan man nominere til årets gullbarbie. Husk tre bilder! 

https://gullbarbie.no/

Er ikke CBE litt for gammel til å være aktuell som kandidat? Seniorbarbie, kanskje. 

• Liker 38
  • Nyttig 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...