Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

Gjest Ella_00
Hallepalle2 skrev (58 minutter siden):

Jeg kan da ikke stå til rette for hva andre skriver i andre tråder. Og det er vel heller ingen som diskuterer privatperson i denne tråden? 

Diskusjonen er at Caroline kan bli lei seg over påstander om at hun suger inn magen på bilder. Også kalt thinspo. Da det er en privatperson bak CBE.no. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klink skrev (9 minutter siden):

Nei, men det bør en tynnere person kunne gjøre også uten at det er thinspo. 

Det er en viss forskjell på å stå med typisk bloggerfot og det å suge inn magen til navlen treffer ryggmargen..

type posisjon og hva som er i fokus på bildet, har mye å si for hvordan det oppfattes.

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inocybe skrev (22 minutter siden):

Jeg definerer kroppspress og kroppsfokus som to forskjellige ting. Man kan ha uheldig kroppsfokus uten at det er kroppspress/thinspo.

Det vestlige utseende-ideal har i mange år handlet om lav vekt og tynn bare med kortvarige "utskeielser" som store bryster, stor rumpe og muskler. Men i all hovedsak så er ideal-vekten i lavt normalområde til helseskadelig lav. Dette snevre idealet faller noen influencere innen for, andre ikke.

CBE og HD bruker mange av de samme virkemidler til å framstå tynnere. Poseringer og lys/skygge for eksempel. Begge har ekstremt kroppsfokus og eksponerer kropp og utseende i voldsomme mengder. 

Overdrevet kroppsfokus er i seg selv uheldig påvirkning. Å framstille kropp/utseende som en viktig del av en kvinnes verdigrunnlag er ikke bra. Her er både CBE og HD skyldige.

Men siden idealet har utgangspunkt i tynn kan bare en av disse influencerne drive kroppspress. Dette fordi den ene har en kropp nærme nok det vestlige idealet og da vil poseringer, redigeringer, filter og lys/skygge få det til å bikke over i skadelig påvirkning til det snevre vestlige idealet. Altså thinspo. Og thinspo er det som medvirker til at spesielt unge kvinner blir så syke de dør av det! Den andre er langt unna idealet så da er det ikke thinspo eller kroppspress. "Bare" kroppsfokus. 

Altså. Det må ses i kontekst av hva som er vår alles reklame-pådyttede "drøm". Nemlig tynn. Er influenceren ikke tynn vil påvirkningen ved å posere seg tynnere ikke ha samme skadepotensial som en i utgangspunkt tynn som poserer seg enda tynnere. 

Bør leses av alle, mer pedagogisk forklart blir det ikke. 👏🏻👏🏻

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg er forskjellen enkelt forklart;

Å forsøke å fremstille en ikke-slank kropp slankere/mindre - forfengelighet først og fremst.

Å forsøke å fremstille en allerede slank kropp slankere/mindre - bikket over til verken sunt eller helsefremmende (for å bruke en penere ord enn jeg ville brukt verbalt).

• Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (51 minutter siden):

Nei men da er det ikke thinspo om en slankere person viser kroppen sin fra heldige vinkler. 

Ikke noe men. 

Er det thinspo når en overvektig viser kroppen sin fra sine beste sider?

Ja eller nei?

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mrs Robinson skrev (24 minutter siden):

Ikke noe men. 

Ja eller nei?

Hva mener du med sin beste side? Mener du at når cbe drar inn magen så det omtrent ser ut som om man kan ta rundt livet hennes viser hun kroppen fra sin beste side?

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ella_00 skrev (1 time siden):

Diskusjonen er at Caroline kan bli lei seg over påstander om at hun suger inn magen på bilder. Også kalt thinspo. Da det er en privatperson bak CBE.no. 

Kan bli lei seg? Hun sier at hun ikke leser her inne, og at hun ikke bryr seg om det som står her. Jeg har sett en video hun har lagd for mange år siden, hvor hun tok opp negative kommentarer. I kommentarfeltet på sin egen blogg bruker hun jo å gjøre narr av kommentarer herfra. Når hun lever av å vise frem seg og sitt, kan hun heller ikke velge selv at det folk skal diskutere, bare er positivt.  

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

123Frustrert skrev (6 minutter siden):

Hva mener du med sin beste side? Mener du at når cbe drar inn magen så det omtrent ser ut som om man kan ta rundt livet hennes viser hun kroppen fra sin beste side?

Hva CBE mener eller tenker om egen kropp kan jeg ikke vite. 

Det er klinks argument at en overvektig kan vise seg fra sin beste side, men ikke en tynn person uten at det er thinspo. Vil gjerne få klarhet i om overvektige driver thinspo npr de viser kroppen fra sin beste side 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 time siden):

Fordi det må være rettferdig og likt for alle mener du? :filer: 

Hvorfor ikke? Alle ønsker å ha bilder av seg selv tatt i vinkler som gjør at man ser bra ut. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Robinson skrev (51 minutter siden):

Ikke noe men. 

Ja eller nei?

Vet ikke om dere mener dette er thinspo: det viser like mye at man ikke kan være fornøyd med den kroppen man har? Ingen forskjell på hvilken kropp man har og hvilken vinkel det er greit å ta bilde av seg på etter min mening. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mrs Robinson skrev (28 minutter siden):

Hva CBE mener eller tenker om egen kropp kan jeg ikke vite. 

Det er klinks argument at en overvektig kan vise seg fra sin beste side, men ikke en tynn person uten at det er thinspo. Vil gjerne få klarhet i om overvektige driver thinspo npr de viser kroppen fra sin beste side 

Hæ? Jeg mener at alle kroppsfasonger kan ta bilde av seg i den vinkelen de ser bra ut i. En tynn person også. 
Cbe trekker inn magen og forsøker å være så tynn som mulig , det blir jo thinspo. Men om en person med mer kjøtt på kroppen gjorde det samme, trekker inn magen og så videre vil det også være thinspo. Og ikke noe bedre. Man forsøker å se så tynn ut som mulig og gir inntrykk av at kroppen ikke er bra nok som den er. 

Endret av Klink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (2 minutter siden):

Vet ikke om dere mener dette er thinspo: det viser like mye at man ikke kan være fornøyd med den kroppen man har? Ingen forskjell på hvilken kropp man har og hvilken vinkel det er greit å ta bilde av seg på etter min mening. 

I uttrykket thinspo ligger ordet inspo som i inspirere. 
Jeg er selv overvektig så jeg forsøker ikke å snakke ned noen her, men det er muligens ikke så mange som ser en overvektig person (uansett posering) og tenker: jepp, nå vil jeg legge på meg 30 kg for den personen så bra ut?

faren for at noen ser en person med innovermage og thighgap og tenker nå må jeg slutte å spise for å bli sånn, den er relativt mye større.

Så jeg er ikke enig med deg her 

• Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Klink skrev (8 minutter siden):

Det må du gjerne mene, men det går ikke inn under begrepet thinspo. Jeg er fornøyd med kroppen min, men liker ikke at mannen min alltid skal ta bilder i froskeperspektiv av meg (jeg vil jo helst ligne på meg selv på bildene, iallfall ikke kortere og uten hals 😆

Endret av Kollontaj
  • Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (3 minutter siden):

Cbe kan ta så mange thinspo bilder hun ønsker for min del med røva bak og konkav mage for at hun skal bli fornøyd.

MEN.. i det øyeblikket hun legger bildet ut på sin bedriftskanal, så er premisset heeeelt noe annet! 
Hun jobber som selger/påvirker, og da prøver hun å selge inn det hun publiserer. Pronto!

• Liker 47
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (1 minutt siden):

Det må du gjerne mene, men det går ikke inn under begrepet thinspo. Jeg er fornøyd med kroppen min, men liker ikke at mannen min alltid skal ta bilder i froskeperspektiv av meg (jeg vil jo helst ligne på meg selv på bildene, iallfall ikke kortere og uten hals 😆

Nettopp, men det vil ikke noen uansett kroppsfasong. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
LilleSnupp skrev (1 minutt siden):

Cbe kan ta så mange thinspo bilder hun ønsker for min del med røva bak og konkav mage for at hun skal bli fornøyd.

MEN.. i det øyeblikket hun legger bildet ut på sin bedriftskanal, så er premisset heeeelt noe annet! 
Hun jobber som selger/påvirker, og da prøver hun å selge inn det hun publiserer. Pronto!

Ja det er ikke dette jeg mener. Er enig jeg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (3 minutter siden):

Ja det er ikke dette jeg mener. Er enig jeg. 

Hva er det du diskuterer på dersom du er enig?

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (12 minutter siden):

Nettopp, men det vil ikke noen uansett kroppsfasong. 

Du forstår ikke hva thinspo betyr. 

• Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lafamiglia skrev (14 timer siden):

Med håp om ikke å spore av tråden: Det er så utrolig forståelig at Funkygine har mange flere følgere, og ikke minst enormt mye mer engasjement. Hun fremstiller seg jo selv som et menneske av kjøtt og blod i SoMe, og som en person med egne meninger, holdninger samt  "uperfekte" handlinger. Dermed føler folk at de kan identifisere seg med henne. Blogg-personaen Funkygine er altså noe som appellerer til folk, av veldig forståelige grunner.

Mens en sånn "perfect American housewife", som er det CBE prøver å formidle, kanskje ikke er det norske kvinner flest higer etter, eller ønsker å lese om.

Man kan også legge til at noen har utstråling, andre ikke. 

Dette med troverdighet veier også tungt. 

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...