Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

1 hour ago, Hut said:

Hvorfor kan ikke en blogger få en oppskrift fra venner eller familie? Vi snakker om en foccacia som det er tusenvis av lignende oppskrifter på der ute. Mener du CBE skal lete etter en oppskrift for å finne en som skal krediteres for oppskrift på foccacia som det finnes tusenvis av? 

Hvis du bruker en sekundærkilde så skal man faktisk finne- og opplyse om nettopp kilden. Ikke de som bare nevner innholdet. Det er forskjell på privatperson og firma. Samme som det er forskjell å skrive notater for seg selv og å skrive en universitetsoppgave. CBE som privatperson kan lage hva hun vil etter oppskrifter fra andre, men så fort bedriften CBE publiserer så skal kilder oppgis,så lenge verken hun eller søster har funnet det opp selv. Og det er bedriftens jobb å finne frem til, som tross alt tjener penger på dette. Ellers gis det jo imdirekte inntrykk av at dette er noe bedriften har kokkelert seg frem til selv, noe som tydeligvis ikke stemmer. Kanskje det er en del av poenget, men redelig er det langt ifra. Man må skille person og bedrift her.

Endret av Baelfire
  • Liker 26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Siri Ja

Jeg tror nesten ikke det er sant det jeg ser dere skriver her ….Cbe brukte en oppskrift hun fikk av sin søster,det står ingen plass at det var søsterens oppskrift! Du snakker meg om å lage faenaskap utav ingenting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

pøbelsara skrev (1 time siden):

Det synes IKKE jeg. Den var jo helt flat! Jeg skjønner ikke hvorfor hun ikke laget ny. Dette er - som jeg også sa for litt siden - jobben hennes. 

Og så lurer jeg på hvorfor du sammenlikner at du får oppskrifter av venninnene dine og at CBE pulserer en oppskrift i sin kommersielle blogg?

Enig i at den foccaciaen ikke så helt vellykka ut. 
men ellers er hun flink på matbilder. 
Og så lurer jeg på hva som gjør at hun ikke kan legge ut en oppskrift  på bloggen sin som allerede er publisert så alle kan lese den fra før, ja hun kunne jo selvfølgelig gitt kred til originaloppskriften , men når de ikke har et samarbeid så.  Hvorfor skulle hun eventuelt lyve hvis hun ikke fikk den fra søsteren? Jeg hender jeg spør noen om oppskrift på noe og får håndskrevet og aner ikke hvor den er fra annet emn fra venninne eller mor. Er det regler for å publisere slikt på en kommersiell blogg? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne noe tvangspregede forsvarsrefleksen som ofte ses her inne er en underlig greie. Alle normer, skrevne og uskrevne regler, kutymer og generell moral avskrives umiddelbart hver gang bedriftseieren har driti seg ut. Kleint å se sånn nesegrus beundring for juks, vas, og manglende etikk. 

(Da venter jeg på denne sedvanlige emojien 💅 fra avsporingsbrigaden)

• Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Baelfire skrev (55 minutter siden):

Hvis du bruker en sekundærkilde så skal man faktisk finne- og opplyse om nettopp kilden. Ikke de som bare nevner innholdet. Det er forskjell på privatperson og firma. Samme som det er forskjell å skrive notater for seg selv og å skrive en universitetsoppgave. CBE som privatperson kan lage hva hun vil etter oppskrifter fra andre, men så fort bedriften CBE publiserer så skal kilder oppgis,så lenge verken hun eller søster har funnet det opp selv. Og det er bedriftens jobb å finne frem til, som tross alt tjener penger på dette. Ellers gis det jo imdirekte inntrykk av at dette er noe bedriften har kokkelert seg frem til selv, noe som tydeligvis ikke stemmer. Kanskje det er en del av poenget, men redelig er det langt ifra. Man må skille person og bedrift her.

Står dette i noen lov? Og det gir ikke inntrykk av det dersom det står hun fikk oppskriften av sin søster. 

Endret av Klink
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hut skrev (54 minutter siden):

Jeg så at CBE oppskriften inneholdt vann, gjær, hvetemel, salt og olivenolje og sukker. Tror den jeg pleier å bake inneholder nøyaktig de samme ingrediensene gitt. Hvilke oppskrift på foccacia inneholder ikke disse ingrediensene? Jeez. 

Fnis.

Flaks at ingen av dem oppga noen MÅL eller MENGDER da, sånn at man kunne skille akkurat deres focaccia-oppskrifter fra de tusenvis av andre der ute, evt skille de to fra hverandre.

• Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lin11
Siri Ja skrev (19 minutter siden):

Jeg tror nesten ikke det er sant det jeg ser dere skriver her ….Cbe brukte en oppskrift hun fikk av sin søster,det står ingen plass at det var søsterens oppskrift! Du snakker meg om å lage faenaskap utav ingenting!

Hallo?? Det er helet poenget! Man legger ikke ut en oppskrift uten å kreditere. Såpass burde en rosablogger vite etter 13 år i gamet, og i tillegg har hun fått pes for dette tidligere av den hun hadde  stjålet oppskriften fra.    

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ja
Aricia skrev (1 minutt siden):

Fnis.

Flaks at ingen av dem oppga noen MÅL eller MENGDER da, sånn at man kunne skille akkurat deres focaccia-oppskrifter fra de tusenvis av andre der ute, evt skille de to fra hverandre.

😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ja
Lin11 skrev (1 minutt siden):

Hallo?? Det er helet poenget! Man legger ikke ut en oppskrift uten å kreditere. Såpass burde en rosablogger vite etter 13 år i gamet, og i tillegg har fått pes for dette tidligere av den hun hadde  stjålet oppskriften fra. 

Hold opp da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lin11 skrev (2 minutter siden):

Hallo?? Det er helet poenget! Man legger ikke ut en oppskrift uten å kreditere. Såpass burde en rosablogger vite etter 13 år i gamet, og i tillegg har hun fått pes for dette tidligere av den hun hadde  stjålet oppskriften fra.    

Gir bedriften inntrykk av at det er bedriften selv som har laget akkurat denne oppskriften? 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lin11

CBE sine oppskrifter henter hun fra andre. Hun krediterer ikke, noen tar seg bryet med å si ifra andre ikke. Det betyr ikke at det er ok!! Etter 13 år er det kanskje på tide å gjøre ting ryddig og riktig? Men det blir vel ikke penger av det. I CBE verden kalles det å bli «inspirert». 

Endret av Lin11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (7 minutter siden):

Gir bedriften inntrykk av at det er bedriften selv som har laget akkurat denne oppskriften? 

Nå må du gi deg - det er bare et par timer siden du spurte om dette og fikk svar. Hvis du skal være med i debatten så kan du jo koste på deg å lese innleggene? Eller ønsker du bare å avspore og gjøre folk opprørt? I så fall lykkes du ganske godt med det akkurat nå. 

• Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Ja
pøbelsara skrev (5 minutter siden):

Nå må du gi deg - det er bare et par timer siden du spurte om dette og fikk svar. Hvis du skal være med i debatten så kan du jo koste på deg å lese innleggene? Eller ønsker du bare å avspore og gjøre folk opprørt? I så fall lykkes du ganske godt med det akkurat nå. 

Jeg er enig med Klink som spør om det er bedriften eller CBE som har påberopt seg den oppskriften? Nå må noen og enhver tenke tenke seg om…CBE fikk en oppskrift av sin søster …søster har ikke påberopt seg som eier av oppskriften…makan til opprør😂😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Siri Ja skrev (1 minutt siden):

Jeg er enig med Klink som spør om det er bedriften eller CBE som har påberopt seg den oppskriften? Nå må noen og enhver tenke tenke seg om…CBE fikk en oppskrift av sin søster …søster har ikke påberopt seg som eier av oppskriften…makan til opprør😂😂

Hva snakker du egentlig om??

• Liker 27
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, Hut said:

Synes den så god ut jeg. Fikk skikkelig lyst på foccacia. Veldig gode på matbilder synes jeg de er også denne gangen. Og nei, jeg synes ikke det er kritikkverdig å få oppskrift fra foccacia fra sin søster. Hvem vet hvor søsteren har fått inspirasjonen til brødet fra. Kanskje Matprat? BBC food? Trond Moi? Helles Kitchen? Trines Matblogg? Mulighetene er uendelige🤷‍♀️Hun burde kanskje nevnt alle sammen da😅

Matbilder er vel det bloggen er best på.
Av en såpass erfaren bloggbedrift forventer man kanskje en viss profesjonalitet. Som å finne ut hvor søsteren har fått oppskriften fra, og eventuelt kreditere. Som å være nøye med at alt i oppskriften er korrekt før man publiserer. De har ofte inspirerende oppskrifter, men her skuffer de med  slurv.

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 minutter siden, Siri Ja said:

CBE fikk oppskrift av søster, men som ikke er laget av søster, og velger å publisere den på bedriftskonto som hun tjener penger på, uten å gidde å finne ut hvem som står kan faktisk oppskrift. Person som deler med venner vs bedrift som deler med kunder og tjener penger på vegne av andre. Det er forskjellen og poenget her. Og det skjer ofte. 

Endret av Baelfire
  • Liker 32
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Lavande
Aquarius04 skrev (På 12.12.2019 den 21.12):

Registrerer at frua har delt en veganeroppskrift på vegisterkaker. Flere i kommentarfeltet påpeker at hun tidligere har stjålet/«lånt» andres oppskrifter uten å kreditere dem, men frua påstår hardnakket at oppskrifter ikke har opphavsrett og at det ofte er bare litt krydder som skiller oppskriftene. Så passende for ei som skamløst stjeler andres ideer på nett og tar æren for dette selv, da!

Jamfør hårspenner, ikea lekekjøkken, diverse oppskrifter...
Frekkhetens nådegave hos den dama der!

Kilde: https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/11/vegisterkaker-veganske-medisterkaker/

Aricia skrev (På 12.12.2019 den 21.24):

Aricia skrev (På 12.12.2019 den 21.31):

... og den er fullstendig copy-paste. 

Sympatisk.

Sitat fra https://www.carolinebergeriksen.no/2019/12/11/vegisterkaker-veganske-medisterkaker/

"Denne oppskriften har jeg fått av xxxx, det er den samme som hun brukte i kafeen sin da hun drev Bare Grønt og den er et must å ta med seg videre!"

Er altså ikke første gangen hun har fått oppskrift av søstera,  og folk har reagert pga den er tatt fra andre uten kreditering.

Endret av Lavande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lavande
MissLucy skrev (På 26.4.2020 den 2.26):

det med bruk av andres oppskrifter uten kreditering virker som et gammelt mønster. Jeg mente å huske at det var snakk om det ifm den boken hun laget for noen år siden, og da kommer jeg over denne tråden: 

Det med manglende kreditering av oppskrifter virker altså å være et mønster hos bedriften.

Tilføyelse: Annet eksempel, her fant cbe en oppskrift på nettet, tok imot skryt, men ikke krediterte - fra https://influencere.wordpress.com/cbe-diverse/

https://m.imgur.com/a/TVMAC

Endret av Lavande
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...