Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Jeg tenker at når man gjentar de samme feilene om og om igjen, må man regne med at folk påpeker det. 

Hoveddelen av kritikken i denne tråden handler ikke om hvordan hun snakker eller hva hum har på seg. Den handler om hviordan  hum bruker barna som blikkfang mend hum hevder at hun ikkegjør det, og hvordan hun svarer på kritikken hun får. Jfr svaret om vest og padling i kommentarfeltet om st hans-feiring. Hvordan skal folk kunne vite at han bare padlet 10-15 meter? Hvorfor er hun så fordømt spydig mot folk som gidder å lese  loggen og engasjere seg? 

Jeg kan ikke si jeg har lest mye kritikk av hvordan hun snakker. Jeg har sett mer kritikkav hvordan hun akriver.

Kritikken handler om ofte om språket i hennes mediekanaler, og om hvordan hun ofte unnlater å merke reklame - fortsatt etter ti år i bransjen. 

Ogsåskalman ikke påpeke disse stadig NYE greiene hun gjør, fordi noen en gang sa hun hadde stygg genser? 

Endret av pøbelsara
  • Liker 28
Skrevet

Men trenger man å påpeke det nesten daglig, over flere år? Ja, hun gapesmiler enda en gang - hvorfor påpeke det enda en gang? Ja, hun poserer på et "perfekt" bilde enda en gang - hvorfor påpeke det enda en gang? 

Jeg for min del blir litt uvel av tankegangen "hun fortjener all kritikk hun får fordi hun fortsetter å gjøre kritikkverdige ting". For meg er det ikke langt til en ren mobbetankegang - "jeg hadde ikke sagt så mye stygt om henne hvis hun ikke oppførte seg så teit". 

Det er forskjell på saklig kritikk om et tema skrevet noen ganger på forskjellige steder enn daglig kritikk av smådetaljer gjentatte ganger i årevis.

• Liker 11
Gjest Emmy_H
Skrevet
19 minutter siden, Tabris skrev:

Men trenger man å påpeke det nesten daglig, over flere år? Ja, hun gapesmiler enda en gang - hvorfor påpeke det enda en gang? Ja, hun poserer på et "perfekt" bilde enda en gang - hvorfor påpeke det enda en gang? 

Jeg for min del blir litt uvel av tankegangen "hun fortjener all kritikk hun får fordi hun fortsetter å gjøre kritikkverdige ting". For meg er det ikke langt til en ren mobbetankegang - "jeg hadde ikke sagt så mye stygt om henne hvis hun ikke oppførte seg så teit". 

Det er forskjell på saklig kritikk om et tema skrevet noen ganger på forskjellige steder enn daglig kritikk av smådetaljer gjentatte ganger i årevis.

Så hvis man utelater alt av det du mener er på grensen til mobbing så er alt vel? Eller hvis man ikke kan diskutere denne bloggeren på KG så er alt i skjønneste orden?

Skrevet (endret)
26 minutter siden, Tabris skrev:

I dag går hun til angrep i kommentarfektet sitt på folk som påpeker at mannen padler uten vest. Selv om det er ulovlig. Altså å padle uten vest. K dag har hun også postet bilder av ungene fullt synlig igjen. 

Jeg gir beng i gapesmil, men dette er helt nye greier som jeg mener er høyst kritikkverdige, så da tillater jeg med å si noe om det. Hun er en av norges største some-profiler, og så holder hun på sånn - i år etterår etterår. Det er kritikkverdig, og det er jeg i min fulle rett til påpeke. Hvis ingen gidder å påpeke galskapen og uprofesjonaliteten til disse store medieprofilene, hva slags medier får  vi da, tro? 

Edit: og for the record - jeg er enig i at gapesmilkritikk er helt unødvendig, jeg pleier å rapportere. Men det fritar henne for søren ikke for kritikk av hverken ufine svar i kommentarfeltet eller for at hun eksponerer ungene IGJEN. 

Endret av pøbelsara
  • Liker 32
Skrevet
46 minutter siden, Tabris skrev:

Jo, det kan du. Du kan helt fint skrive en kronikk/tråd/innlegg eller annet for å kritisere noen som andre også har kritisert. Grensen går når man oppretter en tråd/blogg hvor man forfølger fastlegen/pizzarestauranten hver eneste dag, og kritiserer hva de har på seg, hvordan de prater, hvordan de står, hvordan de smiler osv osv osv - igjen og igjen og igjen, hver dag over mange, mange år. Har man perioder hvor man ikke har noe å klage på, så drar man frem den dårlige pizzaen man fkk for tre år siden eller den dårlige pizzaen de antagelig kommer til å lage neste uke. En hel gjeng, daglig, over flere år. Da er det ikke greit lenger. Da er det forfølgelse og hets.

Og temmelig usunt for alle parter, etter min mening.

Jeg synes nå egentlig det er snakk om sunn fornuft .Jeg kan kritisere en person jeg kjenner for et valg hun tar jeg ikke er enig i. Men om jeg går over fra å gjøre det til å hver dag fortelle henne hvor stygg genser hun har på seg, hvor dumt hun smiler, hvordan hun IGJEN gjør et valg jeg ikke er enig i (tenk hun hørte ikke på meg og fortsatte med det hun mener er rett, omg!), hvor overfladisk hun er, hvor trist liv hun må ha, hvordan hun IGJEN gjør et valg jeg ikke er enig (omg, jeg sa det til henne fem ganger allerede!), hvor fæl den hatten hun liker er, hvor dårlig hun innreder, hvor feil valg hun gjør med barna, hvordan hun ikke skjønner det å ha det travelt (jeg har det MYE travlere enn henne, klapp-på-egen-skulder), hvordan hun IGJEN gjør et valg jeg ikke er enig i (OMG, hvor mange ganger må jeg si det?!), hvor kunstig det er, hvor lattelig det er at hun nå har et bilde som ikke er kunstig, hvor miljøfiendlig hun er, hvor latterlig det er når hun tar et valg som ikke er miljøfiendlig, hvor lite selvstendig hun er... 

Når dette gjentar seg fra mange personer så og si daglig over flere år, så er det lenge siden det hadde noe som helst å gjøre med "saklig kritikk av bedriften". Det er ren hets og forfølgelse.

Veldig godt skrevet, og jeg er så enig!

• Liker 11
Skrevet (endret)

Selv har jeg ingen interesse av hvordan personen som bloggen bærer navnet til måtte være privat, så jeg kommenterer helst det jeg ser i firmaets kommersielle mediekanaler. Det er uansett så godt som umulig å få noe reelt innrykk av frontfigurene når alt de presenterer blandet med annonser virker veldig oppstilt, kjøpt og betalt og gjennomredigert. 

I kontrast til dette kommer barna, og at de benyttes i den kommersielle virksomheten er noe jeg aldri kommer til å slutte å kritisere. Underordnet dette kommer det mye annen valid kritikk av denne bloggen som ofte omtales som en av Norges største.

Berg Eriksen hevder å være utdannet journalist, men språket vi finner i bloggen fremstår etter min mening ofte som infantilt, lite ekspressivt og svært enkelt, slik som dette eksemplet hentet fra gårsdagens allerede omtalte innlegg illustrerer: https://www.carolinebergeriksen.no/2019/06/22/maistang-in-the-making/:

«I dag har vi hamstret inn myggspray, for den er helt sinnsyk i år! Men ååå, når du koser deg, så merker du ikke noe til den uansett 😉 Ååå!»

Om språket i den kommersielle bloggen etter min mening er like dårlig i fremtiden så har jeg altså ikke lov til å nevne det noen gang igjen, for da blir det hakking og mobbing? Gjelder det samme resonnementet for klaging på varer  kjøpt hos Alis Frukt & Grønt, Alf Bjerke Maling, osv.? Om firmaet har navn i tittelen så blir gjentatt, velfundert kritikk og klager til hakking på enkeltpersoner?

Eller er ikke argumentet ment å ha noen overføringsverdi fordi det kun skal gjelde utvalgte bloggere som truer med å legge seg i fosterstilling om de får kritikk? Det er vanskelig å forstå resonnementet her. 

Endret av Mme Blavatsky
  • Liker 34
Skrevet
59 minutter siden, Tabris skrev:

Jo, det kan du. Du kan helt fint skrive en kronikk/tråd/innlegg eller annet for å kritisere noen som andre også har kritisert. Grensen går når man oppretter en tråd/blogg hvor man forfølger fastlegen/pizzarestauranten hver eneste dag, og kritiserer hva de har på seg, hvordan de prater, hvordan de står, hvordan de smiler osv osv osv - igjen og igjen og igjen, hver dag over mange, mange år. Har man perioder hvor man ikke har noe å klage på, så drar man frem den dårlige pizzaen man fkk for tre år siden eller den dårlige pizzaen de antagelig kommer til å lage neste uke. En hel gjeng, daglig, over flere år. Da er det ikke greit lenger. Da er det forfølgelse og hets.

Jeg synes nå egentlig det er snakk om sunn fornuft .Jeg kan kritisere en person jeg kjenner for et valg hun tar jeg ikke er enig i. Men om jeg går over fra å gjøre det til å hver dag fortelle henne hvor stygg genser hun har på seg, hvor dumt hun smiler, hvordan hun IGJEN gjør et valg jeg ikke er enig i (tenk hun hørte ikke på meg og fortsatte med det hun mener er rett, omg!), hvor overfladisk hun er, hvor trist liv hun må ha, hvordan hun IGJEN gjør et valg jeg ikke er enig (omg, jeg sa det til henne fem ganger allerede!), hvor fæl den hatten hun liker er, hvor dårlig hun innreder, hvor feil valg hun gjør med barna, hvordan hun ikke skjønner det å ha det travelt (jeg har det MYE travlere enn henne, klapp-på-egen-skulder), hvordan hun IGJEN gjør et valg jeg ikke er enig i (OMG, hvor mange ganger må jeg si det?!), hvor kunstig det er, hvor lattelig det er at hun nå har et bilde som ikke er kunstig, hvor miljøfiendlig hun er, hvor latterlig det er når hun tar et valg som ikke er miljøfiendlig, hvor lite selvstendig hun er... 

Når dette gjentar seg fra mange personer så og si daglig over flere år, så er det lenge siden det hadde noe som helst å gjøre med "saklig kritikk av bedriften". Det er ren hets og forfølgelse.

Er så enig i det du skriver her. 

• Liker 8
Gjest Emmy_H
Skrevet
5 minutter siden, Mme Blavatsky skrev:

Selv har jeg ingen interesse av hvordan personen som bloggen bærer navnet til måtte være privat, så jeg kommenterer helst det jeg ser i firmaets kommersielle mediekanaler. Det er uansett så godt som umulig å få noe reelt innrykk av frontfigurene når alt de presenterer blandet med annonser virker veldig oppstilt, kjøpt og betalt og gjennomredigert. 

I kontrast til dette kommer barna, og at de benyttes i den kommersielle virksomheten er noe jeg aldri kommer til å slutte å kritisere. Underordnet dette kommer det mye annen valid kritikk av denne bloggen som ofte omtales som en av Norges største.

Berg Eriksen hevder å være utdannet journalist, men språket vi finner i bloggen fremstår etter min mening ofte som infantilt, lite ekspressivt og svært enkelt, slik som dette eksemplet hentet fra gårsdagens allerede omtalte innlegg illustrerer: https://www.carolinebergeriksen.no/2019/06/22/maistang-in-the-making/:

«I dag har vi hamstret inn myggspray, for den er helt sinnsyk i år! Men ååå, når du koser deg, så merker du ikke noe til den uansett 😉 Ååå!»

Om språket i den kommersielle bloggen etter min mening er like dårlig i fremtiden så har jeg altså ikke lov til å nevne det noen gang igjen, for da blir det hakking og mobbing? Gjelder det samme resonnementet for klaging på varer  kjøpt hos Alis Frukt & Grønt, Alf Bjerke Maling, osv.? Om firmaet har navn i tittelen så blir gjentatt, velfundert kritikk og klager til hakking på enkeltpersoner?

Eller er ikke argumentet ment å ha noen overføringsverdi fordi det kun skal gjelde utvalgte bloggere som truer med å legge seg i fosterstilling om de får kritikk? Det er vanskelig å forstå resonnementet her. 

Jammen vær grei da! Selv om bloggeren er tvers igjennom en av de mest kyniske bloggerne i Norge, så må hun da få litt fri? Gi henne et lite fripass slik at det ikke kritikk hver dag og år etter år, styreleder og bloggeier trenger en pause fra å bli minnet på egen bloggvirksomhet. Har bloggeren en stygg genser? Ikke nevn dette, da det går på selvfølelsen til bedriftseier, selv om denne genseren er kjøpt og betalt for å vise den frem på en markedsføringskanal.

Gjest Emmy_H
Skrevet (endret)
1 time siden, Tabris skrev:

6 minutter siden, Lana01 skrev:

Er så enig i det du skriver her. 

Så Forbrukerrådet driver med mobbing mot fastleger? https://www.forbrukerradet.no/undersokelse/2017/test-av-fastleger-sjekk-ditt-fastlegekontor/ eller legelisten.no? Hva med tripAdvisor? Mobbing på høyt nivå ved dårlige anmeldelser?

Endret av Emmy_H
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)

Jeg er enig i at det finnes grenser for hva man bør kritisere. Min personlige målestokk handler om hvorvidt hun påvirker leseren negativt (feks kroppspress, perfeksjon), og etiske spørsmål (eksponering, merking). 

Det er likevel et paradoks at blogging handler om presentere privatlivet sitt til et antall ukjente mennesker som finner det interessant å studere det. Da synes jeg det er rart at det reageres på at folk har en mening om det bloggeren presenterer. 

Jeg har observert mennesker i hele mitt voksne liv og jeg synes det er uhyre interessant å se hvor ulike vi er og hvordan oppvekst og bakgrunn former meningene våre. Ting som er en selvfølge for meg, fremstår fullstendig på trynet for andre. Og leserne til CBE er like ulike. De vil ha sine kjepphester og ting de reagerer på. Og jeg tenker at dette må man nesten akseptere, det er en ulempe ved å ha blogging som yrke. At noen mener noe om genser, sminke, flytevest, oppussing, teltoppsett, ferieform eller posering, det er liksom en del av det å blogge. En slags ulempe som man må ta med seg. 

Hva forventer man egentlig? At alle bare skal nikke og smile og rose? Det er utopi. 

Jeg har valgt å tjene til livets opphold på en helt annen måte, men min jobb har også noen bakdeler. Jeg må stå i tøffe situasjoner daglig, men sånn er det, det er en konsekvens av mitt yrkesvalg. Og de positive tingene veier opp for det negative. Hvis den balansen ikke er tilstede så må man vurdere yrkesvalget sitt. 

Som blogger velger du å utlevere privatlivet ditt, vel vitende om at alle mulige slags folk leser det. Og da er dette konsekvensen. Dette er faktisk grunnlaget for at du kan leve av å blogge. 

Endret av CecilieX
Gjest Emmy_H
Skrevet
10 minutter siden, Piemonte skrev:

Hvis du synes det er sammenlignbart, så har du misforstått essensen i de siste innleggene.

Essensen i de siste innleggene er at bloggeren blir mobbet? 

Skrevet

Til dere her inne som mener bloggeren blir mobbet: 

Hun er ikke en privatperson! CBE er en kommersiell aktør, som bruker seg selv og eksponering av barn samt reklameinntekter til å tjene til livets opphold. Det er denne aktøren noen her inne er kritiske til, ikke privatpersonen Caroline. Problemet er bare at ved blogging blir alle de før klare linjene visket ut.

Og til dere som mener hun mobbes: ta en rask titt i kommentarfeltet hennes og se hvordan hun svarer dem som gidder å lese bloggen hennes. 

Sett dere også inn i samarbeidet hennes med Kremmerhuset og hvordan hun harselerte med kunder og svarte folk og gikk etter privatpersoner på deres Instagramprofil. Da kan vi snakke mobbing og hets. CBE er ikke den søte venninna hun fremstår som i tekstene i blogginnleggene og på bildene. Tonen og retorikken hennes er egentlig en ganske annen.

• Liker 33
Skrevet

"Unnskylder" seg med at han bare skulle hente en ball 20m fra land, men nå ser vi på snap at han også padla med unge, uten vest, sent på kvelden og med alkohol i kroppen. Topp forbilde...

• Liker 49
Skrevet
6 minutter siden, Anonym90059005 skrev:

"Unnskylder" seg med at han bare skulle hente en ball 20m fra land, men nå ser vi på snap at han også padla med unge, uten vest, sent på kvelden og med alkohol i kroppen. Topp forbilde...

Så uansvarlig at jeg ikke har ord. Men løgn og sannhet har en litt annen mening for disse folka enn resten av verden, virker det som. 

• Liker 20
Skrevet
8 minutter siden, Aquarius04 said:

Til dere her inne som mener bloggeren blir mobbet: 

Hun er ikke en privatperson! CBE er en kommersiell aktør, som bruker seg selv og eksponering av barn samt reklameinntekter til å tjene til livets opphold. Det er denne aktøren noen her inne er kritiske til, ikke privatpersonen Caroline. Problemet er bare at ved blogging blir alle de før klare linjene visket ut.

Og til dere som mener hun mobbes: ta en rask titt i kommentarfeltet hennes og se hvordan hun svarer dem som gidder å lese bloggen hennes. 

Sett dere også inn i samarbeidet hennes med Kremmerhuset og hvordan hun harselerte med kunder og svarte folk og gikk etter privatpersoner på deres Instagramprofil. Da kan vi snakke mobbing og hets. CBE er ikke den søte venninna hun fremstår som i tekstene i blogginnleggene og på bildene. Tonen og retorikken hennes er egentlig en ganske annen.

Jeg vet alt dette, og synes fortsatt ikke det forsvarer den bortimot daglige forfølging og hets hun blir utsatt for. Two wrongs doesn't make one right.

• Liker 3
Gjest Emmy_H
Skrevet
3 minutter siden, Aquarius04 skrev:

Så uansvarlig at jeg ikke har ord. Men løgn og sannhet har en litt annen mening for disse folka enn resten av verden, virker det som. 

Det er lagret så kan ikke lyve fra seg dette også. 

Skrevet
Akkurat nå, Tabris skrev:

Jeg vet alt dette, og synes fortsatt ikke det forsvarer den bortimot daglige forfølging og hets hun blir utsatt for. Two wrongs doesn't make one right.

Det er du selvsagt hjertelig velkommen til å mene. Jeg er uenig med deg, fordi det blir litt som David mot Goliat. De skal få hetse, harselere og henge ut folk med navn, i diverse kommentarfelt, mens folk ikke skal få si sin mening eller kritisere? Man kritiserer jo andre bedrifter over en lav sko. Er ikke det det samme? 

Hadde bedriften CBE opptrådt etisk og innenfor lovverk og vært ordentlige mot kundene sine, så hadde jeg kanskje vært enig med deg. Men enn så lenge så gjør de ikke og er de ikke det, og da mener jeg kritikken er berettiget.

• Liker 21
Gjest Emmy_H
Skrevet
1 minutt siden, Aquarius04 skrev:

Det er du selvsagt hjertelig velkommen til å mene. Jeg er uenig med deg, fordi det blir litt som David mot Goliat. De skal få hetse, harselere og henge ut folk med navn, i diverse kommentarfelt, mens folk ikke skal få si sin mening eller kritisere? Man kritiserer jo andre bedrifter over en lav sko. Er ikke det det samme? 

Hadde bedriften CBE opptrådt etisk og innenfor lovverk og vært ordentlige mot kundene sine, så hadde jeg kanskje vært enig med deg. Men enn så lenge så gjør de ikke og er de ikke det, og da mener jeg kritikken er berettiget.

👍🏼

Skrevet (endret)

Edit: De visste om påbudet. Velger heller å argumentere for at det er 'greit' å bryte. 

Berg Eriksen er igjen ute og feilinformerer, og/eller er ikke kjent med gjeldende påbud.

Dette er noe av det som bekymrer meg med profesjonelle påvirkere. En ting er å pushe diverse produkter på andre, mot betaling. Det begynner de fleste som leser blogger å bli obs på.

Verre er det, når profesjonelle påvirkere ikke er sitt samfunnsansvar bevist, og faktisk sprer feilinformasjon. Noe som begynner å bli et gjentakende problem med denne bedriften. Skal en leve av å påvirke andre, så kan en ikke velge å være privatperson i enkelte innlegg, og betalt annonsør i andre.

En kan ikke basere en mediekanal som har til hensikt å påvirke andre på personlige oppfatninger, når det kommer til lover, regler og dokumentert kunnskap. En har ansvar for å kontrollere at det som sies og presenteres er korrekt.

Vil vi ha profesjonelle påvirkere, som påvirker andre mennesker til å ikke overholde påbud....? Påbud som er der for egen sikkerhet. 

Dette er svært uprofesjonelt. 

https://influencere.wordpress.com/2019/06/23/caroline-berg-eriksen-bryr-hun-seg-ikke-om-lovverket/

Endret av Eveliina
  • Liker 18
Gjest Emmy_H
Skrevet (endret)

Samme bedrift forsvarte ......Solkrem ifjor sommer, fordi de var annonsører hos reklamekanalen. Mange gode argumenter for å bruke .... den gangen selv om de ble opplyst om diverse betenkeligheter rundt denne. Var ikke ..... solkrem det ble reklamert for i år foråsidetsånn, selv om argumententasjonen var sterk fra mr. Berg Eriksen om fjorårets solkrem sin fortreffelighet.  

Endret av Emmy_H

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...