Gå til innhold

carolinebergeriksen.no


MissLucy

Anbefalte innlegg

Gjest Emmy_H

Merkelig at enkelte bloggere og deres lesere mener at de sitter på fasiten når det gjelder eksponering av barn? Hva slags kunnskapsgrunnlag sitter de på kontra alle de andre fagfolkene som mener at dette er skadelig på sikt? Jeg håper ikke at bloggen gjenspeiler virkeligheten/hverdagen hos bedriften AS, da det er så virkelighetsfjernt i forhold til det «normale» livet andre lever. Og før noen trekker sjalusi kortet, det et faktisk foreldre som kan tilby familien sin samme typ ferie, livsstil og fleksibilitet uten å måtte bruke sine mindreårige for å oppnå dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, Emmy_H skrev:

Merkelig at enkelte bloggere og deres lesere mener at de sitter på fasiten når det gjelder eksponering av barn? Hva slags kunnskapsgrunnlag sitter de på kontra alle de andre fagfolkene som mener at dette er skadelig på sikt? Jeg håper ikke at bloggen gjenspeiler virkeligheten/hverdagen hos bedriften AS, da det er så virkelighetsfjernt i forhold til det «normale» livet andre lever. Og før noen trekker sjalusi kortet, det et faktisk foreldre som kan tilby familien sin samme typ ferie, livsstil og fleksibilitet uten å måtte bruke sine mindreårige for å oppnå dette.

At mange mener at dette er rent sjalusi at CBE blir diskutert så har enkelte misforstått hva en debatt faktisk går ut på. Selvsagt er det mange familie som har råd til det samme. Forskjellen er bare at dem har verken kamera utstyr som står nærmeste 24/7 klart til noen "unike" bilder. Eller at dem bruket sine barn for få ekstra cash på kontoen. Nei, for en vanlig familie jobber seg faktiks opp til sparepengene, ferie og det som trengs. Så si i alt, så vil jeg gå så langt at enkelte familier er litt mer smartere enn bloggerene selv er til tider.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX

Det er så mange ulike måter å se dette på. 

Jeg prøver å forestille meg at mannen min har blogg, og jobber målrettet hver dag med å bruke bilder av meg på bloggen. Enhver happening skal dokumenteres, og mye av det som skjer må det tas bilder av. Jeg må alltid ta meg bra ut og være fargekoordinert. Skal vi ut og spise så skal mat, restaurant, og jeg tas bilde av. Skal vi på ferie må alt stilles opp og planlegges slik at han får bilder til bloggen. Sykkeltur i parken, jepp det må tas bilder i alle mulige slags vinkler. Morsdagsfrokost, jepp, må dokumenteres. 

Hver dag, hele året. 

Hvor blir det av spontaniteten og tilstedeværelsen? Oppstår det et Instamoment, så avbrytes vi fordi han skal dokumentere den og legge det ut. 

I hvilken verden ville vi voksne holdt ut en slik tilværelse? 

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

31 minutter siden, Lin10 skrev:

Du kan jo mene akkurat det du vil, men siden barna er så små, så er det de forresatte som kan ta de valgene. Altså CBE og mannen, ikke dere her inne. Det er overhode ikke noe krenkende som legges ut, noe som CBE tydeligvis også mener. Du må jo ikke tro at de ikke vurderer hva som legges ut. Barna har da absolutt et privatliv, og mene noe annet, er for meg helt uforståelig. Det er fortsatt fullt lovlig å gjøre dette, det er det prinsipielle i dette. 

 

At du eller moren ikke mener det er krenkende er fortsatt helt irrelevant. 

  • Liker 41
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, CecilieX skrev:

Det er så mange ulike måter å se dette på. 

Jeg prøver å forestille meg at mannen min har blogg, og jobber målrettet hver dag med å bruke bilder av meg på bloggen. Enhver happening skal dokumenteres, og mye av det som skjer må det tas bilder av. Jeg må alltid ta meg bra ut og være fargekoordinert. Skal vi ut og spise så skal mat, restaurant, og jeg tas bilde av. Skal vi på ferie må alt stilles opp og planlegges slik at han får bilder til bloggen. Sykkeltur i parken, jepp det må tas bilder i alle mulige slags vinkler. Morsdagsfrokost, jepp, må dokumenteres. 

Hver dag, hele året. 

Hvor blir det av spontaniteten og tilstedeværelsen? Oppstår det et Instamoment, så avbrytes vi fordi han skal dokumentere den og legge det ut. 

I hvilken verden ville vi voksne holdt ut en slik tilværelse? 

 

 

Nei si det. Uansett så var det godt formulert👌

For meg så ville ikke det ha vært noe ferie der en person må til stadighet ha perfekte bilder hele tiden.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

54 minutter siden, Lin10 skrev:

Du kan jo mene akkurat det du vil, men siden barna er så små, så er det de forresatte som kan ta de valgene. Altså CBE og mannen, ikke dere her inne. Det er overhode ikke noe krenkende som legges ut, noe som CBE tydeligvis også mener. Du må jo ikke tro at de ikke vurderer hva som legges ut. Barna har da absolutt et privatliv, og mene noe annet, er for meg helt uforståelig. Det er fortsatt fullt lovlig å gjøre dette, det er det prinsipielle i dette. 

 

Ville du likt å finne tusenvis av bilder av deg selv på nettet som noen andre hadde lagt ut uten at du visste noe om det? 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

23 minutter siden, Inocybe skrev:

At du eller moren ikke mener det er krenkende er fortsatt helt irrelevant. 

Nettopp👌

Det er hva barnet opplever som krenkende som er relevant her! Og barn er akkurat like ulike som oss voksne, virker som om enkelte ikke forstår det! 

Og jeg tror en kan si med veldig stor sikkerhet at hadde en av mammabloggerne selv blitt eksponert med et bildet i en situasjon de ikke ante noe om, hadde et stort flertall følt seg krenket! 

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er greia med at Peter Peters (bedriftens manager?) skriver til henne på engelsk under det siste netfitinnlegget? Skal han virke så smart og internasjonal? 😂 

Endret av Jordbærogfløte
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Lin10 skrev:

Du kan jo mene akkurat det du vil, men siden barna er så små, så er det de forresatte som kan ta de valgene. Altså CBE og mannen, ikke dere her inne. Det er overhode ikke noe krenkende som legges ut, noe som CBE tydeligvis også mener. Du må jo ikke tro at de ikke vurderer hva som legges ut. Barna har da absolutt et privatliv, og mene noe annet, er for meg helt uforståelig. Det er fortsatt fullt lovlig å gjøre dette, det er det prinsipielle i dette. 

 

De KAN overkjøre sine barns integritet og reelle valgmulighet, ja, og ta valg på deres vegne som er ugjendrivelige. Dessverre.

De fleste reflekterte foreldre vil derfor i saker som angår feks det å bli en offentlig kjent person fra fødselen av ikke gjøre uopprettelige valg på vegne av barna sine, og slik frata dem et framtidig valg om noe som i så drastisk grad er bestemmende for deres offentlige identitet.

Dette dreier seg om å knytte en historie og et massivt billedmateriale til de folkeregistrerte navnene til to barn, fra fødselen av, og publisere på nett for alltid, for all verden, uten å kunne gjøre om på det valget. Om barna har et privatliv "utenom", om de egentlig er noen helt andre enn de identitetene moren ga dem på nett fra dag 1 uten å spørre først - hva har det å si? Det gjør jo ikke saken bedre, tvert imot. De skal kunne velge selv om de vil ha en offentlig digital identitet knyttet til sitt virkelige navn . Alle individer skal kunne det. Det er en menneskerett. Og for barn som er for unge til å ta det valget tar man det ikke på deres vegne. Man er ikke dem.

Hvorvidt eksponering av barn i blogg er lovstridig kan man diskutere. Men som sagt er barns rett til privatliv nedfelt i FNs Barnekonvensjon, og massiv eksponering av barn under fullt navn i mors blogg av kommersielle hensyn kan så absolutt selvsagt betraktes som en alvorlig inngripen i denne retten. At slik eksponering er etisk betenkelig er derimot ganske åpenbart. Og for de fleste av oss er det ikke akkurat noe mål å gå så langt som mulig i uetisk oppførsel, særlig ikke dersom den rammer våre barn, samtidig som vi bare tenker at det er greit så lenge vi ikke bryter loven. De fleste ønsker vel å vise sine barn mer respekt enn som så.

Endret av Aricia
  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Lin10 skrev:

Du kan jo mene akkurat det du vil, men siden barna er så små, så er det de forresatte som kan ta de valgene. Altså CBE og mannen, ikke dere her inne. Det er overhode ikke noe krenkende som legges ut, noe som CBE tydeligvis også mener. Du må jo ikke tro at de ikke vurderer hva som legges ut. Barna har da absolutt et privatliv, og mene noe annet, er for meg helt uforståelig. Det er fortsatt fullt lovlig å gjøre dette, det er det prinsipielle i dette. 

 

At det ikke er noen dom på dette, betyr ikke at det ikke er lovlig. Jeg mener det ikke er lov, barnekonvensjonen sier dette og den har Norge ratifisert. Det gjenstår bare at noen går til søksmål mot cbe på barnas vegne. Jeg mener det er ganske graverende det cbe bedriver med, og jeg håper det ikke lenge til vi får første dommen på dette. At de fortsatte kan ta valg på vegne av barna betyr ikke at de at kan gjøre hva de vil med dem, det håper jeg du vet. 

Barna har kanskje noe privatliv, men så absolutt mindre en hva man kan forvente at barn har. Jeg vet ikke om noen barn som utleveres som mye som cbe sine barn og andre blogger barn. 

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så det må være en dom for at foreldrene skal forstå at det er barnas rett til og bli skjermet for eksponering på nettet fra blogg til andre sosial medier?

Jeg er veldig enig av mye av det som har blitt skrevet så langt fra de andre brukere her. Selv så har jeg blitt gjort oppmerksom på de småe tingene som jeg overhode ikke så tidligere. 

At CBE ikke tar til seg det fagpersoner og andre sier til henne viser kun at det et penger hun tenker på. Og når jeg har sagt det, så speiles det veldig gjennom bloggen at hun ikke eier sine ord. Noe annet jeg undres på er når dem begge er med på serien bloggerene, så er det kun hun som blir intervjuet og ikke mannen LK. Hvorfor liksom, han er jo tross alt fotografen bak alle bildene og vet hva som skjer og ikke. Så det ville jo vært en stor pluss at han også fikk sagt sitt, enn at vi kun bare høres hennes versjon hele tiden.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Aquarius04 skrev:

@Lin10 - jeg venter fortsatt på dokumentasjon for påstandene dine?

Du kommer ikke til få noe tilsvar fra henne.

Endret av Uglesjel
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Aquarius04 skrev:

@Lin10 - jeg venter fortsatt på dokumentasjon for påstandene dine?

De har jeg spurt etter mange ganger...

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge denne professoren i strafferett er barns rett til privatliv beskyttet ved Grunnloven og strafferett. Hovedspørsmålet blir å prøve hvor grensegangene går.

Sitat

Professor i strafferett ved Universitetet i Tromsø, Jon Petter Rui, mener saken er interessant fra et strafferettslig perspektiv.

– Dommen viser at alle i samfunnet, også barn, har rett til privatliv og at denne retten er beskyttet gjennom strafferetten. At strafferetten beskytter barns rett til privatliv, er ikke kontroversielt. Faktisk er staten forpliktet etter Grunnloven § 102 til å gi barn et strafferettslig vern av privatlivet. I så måte er dommen ikke kontroversiell, og noe vi alle må forholde oss til, sier han til TV 2.

https://www.tv2.no/a/10688084/

 

Moren i saken er dømt til å betale bot (strafferett) for å ha delt video av barnet i en sårbar situasjon, som nå skal prøves i Høyesterett. Det er viktig med en prinsipiell forankring i vår høyeste rettsinstans. Det virkelig interessante blir en vurdering av hvor stort omfanget av bildemateriale må være før det i seg selv klart faller inn under det strafferettslige vernet av barns privatliv og blir en krenkelse.

I løpet av 10 dager i juni, ble det delt i snitt 3 bilder eller filmer av mindreårige på dette firmaets instagram - hver dag. 

 

Sitat

Caroline Berg Eriksen: 11 bilder + 21 filmer = 31 ganger (snitt 3,1 bilder/film pr. dag)

https://influencere.wordpress.com/2019/06/11/bruk-av-barn-pa-instastory-01-06-10-06-19/

 

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

48 minutter siden, Jobbermedbarn skrev:

Dette kan ikke sees på en annen måte enn; oppmerksomhet, skryt og penger er viktigere enn barna dine. Den brutale og triste sannhet i bloggverdenen! Og dette er det noen som faktisk sitter og forsvarer? Det er rett og slett skammelig! 

Eksponering av barn gir tykkere lommebok og penger er således viktigere enn barnas beste. Tragisk.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det vel viden kjent at de fleste av disse topp-bloggerne blogger kalkulerende og bevisst i det henseende å skaffe klikk som igjen skaffer oppmerksomhet og som igjen kan generere sponsorer og annonsører. Og så blir det money talks og hele det livet de bretter ut er et resultat av dette, et vanlig liv ville neppe sett ut slik hadde det ikke vært for bloggingen.
Og når det kommer kritiske kommentarer så er det rett i skyttergrava og med piggene ut, og så følger det med noen følgere som er så blinde at de faktisk ikke ser hva de forsvarer, sånn er det bare når fornuften blir blindet av det såkalte glansbildet som disse bloggene ofte kan sees på som, et glansbilde som ikke er et naturlig liv slik det ville vært uten bloggen.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Men hvorfor er disse barnan til bloggere så viktig at dem må få sitt liv blottet ut på nettet? Dem beskytter jo ikke barnan sine med å ta i bruk at dem er mindreårige og at dem er foreldre. Logikken er at som foreldre så tar man avstand til og og legge ut bilder av sine barn. Det og eksponere barnan slik som dagens bloggere gjør er IKKE og beskytte dem. Alle vet hvor bloggere bor og hvilken skole, bhg disse barnan går på. Og hvordan vet folk det? Jo fordi foreldrene har ikke noe sperre for hva dem ikke legger ut om. For min egen del så er jeg sjele glad for at jeg oppvokste på 90 tallet, og at nettet ikke var så relevant som det er i dag. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Ispahan skrev:

Ble tråden akkurat ryddet uten ryddemelding, eller er det bare hos meg noen innlegg har forsvunnet?

Mine tidligere svarer i denne tråden har "plutselig" blitt "borte" uten at noen av mod har vært innom, og lagt en et spor at dem har ryddet i tråden. Om dette er den nye funksjonen som mod nå følger aner jeg ikke.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, Ispahan skrev:

Ble tråden akkurat ryddet uten ryddemelding, eller er det bare hos meg noen innlegg har forsvunnet?

Jeg stusset over det tidligere, men trodde det var meg som ikke fant innleggene bare.

Uproft om det ikke blir lagt igjen ryddemelding av moderatorene.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...