Silva Pluvialis Skrevet 18. april 2021 #40201 Skrevet 18. april 2021 SoWhat? skrev (1 minutt siden): Ja, det innebærer et stort ansvar. Men nå er det jo sånn at foreldre tar avgjørelser for barn fram til de er myndige, og det har de lov til. Så kan en diskutere hvor mye og hva en kan dele av barn på SoMe Eksponering av barn i reklamekanaler er brudd på privatlivets fred, og det forundrer meg ikke om det kommer en lov mot dette i nærmeste framtid. Barn skal beskyttes, ikke eksponeres for tusenvis av mennesker - uten å ha en reell mulighet til å motsette seg det (pga manglende samtykkekompetanse). 29
Silva Pluvialis Skrevet 18. april 2021 #40202 Skrevet 18. april 2021 (endret) SoWhat? skrev (6 minutter siden): Ja, det innebærer et stort ansvar. Men nå er det jo sånn at foreldre tar avgjørelser for barn fram til de er myndige, og det har de lov til. Så kan en diskutere hvor mye og hva en kan dele av barn på SoMe Et spørsmål. Hvor mye synes du det er ok å eksponere? Jeg kan ikke se at det gavner barna å være kjendiser før de har funnet sin plass i verden - til og med før de har oppdaget at de selv eksisterer og er et selvstendig individ. Endret 18. april 2021 av Gjenferdet 25
SoWhat? Skrevet 18. april 2021 #40203 Skrevet 18. april 2021 Gjenferdet skrev (4 minutter siden): Et spørsmål. Hvor mye synes du det er ok å eksponere? Jeg kan ikke se at det gavner barna å være kjendiser allerede før de oppdager at de selv eksisterer. For å holde meg til CBE. Jeg syns de har delt litt mye av høytider når det ble mye oppstilt osv. Men å dele bilder av barna bakfra på tur, og bilder hvor de er i aktivitet eller utendørs hvor ansiktet knapt synes, ser jeg ikke noe feil med. Heller ikke de få bildene der de synes helt.
Silva Pluvialis Skrevet 18. april 2021 #40204 Skrevet 18. april 2021 SoWhat? skrev (Akkurat nå): For å holde meg til CBE. Jeg syns de har delt litt mye av høytider når det ble mye oppstilt osv. Men å dele bilder av barna bakfra på tur, og bilder hvor de er i aktivitet eller utendørs hvor ansiktet knapt synes, ser jeg ikke noe feil med. Heller ikke de få bildene der de synes helt. Hadde det vært så vel - et par bilder her og et par bilder der - så hadde ingen reagert. Problemet er at det ikke er snakk om et par bilder. Det er tusenvis. 47
SoWhat? Skrevet 18. april 2021 #40205 Skrevet 18. april 2021 Gjenferdet skrev (3 minutter siden): Hadde det vært så vel - et par bilder her og et par bilder der - så hadde ingen reagert. Problemet er at det ikke er snakk om et par bilder. Det er tusenvis. Nå har det blitt tatt mer opp enn tidligere. Mange har delt veldig mye. Jeg skrev tidligere i kveld at CBE poster mindre bilder av barna nå. Og det er jo bra.
ClusterOfGrapes Skrevet 18. april 2021 #40206 Skrevet 18. april 2021 SoWhat? skrev (20 minutter siden): For å holde meg til CBE. Jeg syns de har delt litt mye av høytider når det ble mye oppstilt osv. Men å dele bilder av barna bakfra på tur, og bilder hvor de er i aktivitet eller utendørs hvor ansiktet knapt synes, ser jeg ikke noe feil med. Heller ikke de få bildene der de synes helt. Ja, de har nok moderert seg noe i eksponering av barna. Takket være, hvem? 18
Orly Skrevet 19. april 2021 #40207 Skrevet 19. april 2021 SoWhat? skrev (7 timer siden): Nå skal jeg bare si noe. Familien Berg Eriksen bør i en liten by. Det er en oversiktlig by, og man velger miljø lett. Barna går på privatskole, og foreldrene bor i et eksklusivt strøk i den byen. Begge foreldrene er i tillegg pene. Dette er sånt barn og ungdom ser. Det er sånt de ser opp til og har respekt for. Jeg husker selv "rikingene" fra min barndom. De er ikke dem noen velger å mobbe! Uansett bilder på nett. Dette er tvert i mot barn de andre barna vil bli venner med. Det er sånn det fungerer. Og debatten som foregår i dag om ditt og datt er glemt på grunn av andre aktuelle saker etter at de trekker seg tilbake. Er du seriøs nå? Det stemmer heldigvis ikke rundt her hverfall, ville synes det var trist om folk så opp til noen fordi barna går på privatskole , foreldrene redigerer seg i hjel på bilder og fordi de bor på riktig side, det hadde vært triste holdninger det. 41
Aquarius04 Skrevet 19. april 2021 #40208 Skrevet 19. april 2021 SoWhat? skrev (8 timer siden): Tenk om de bildene ikke henger der til daglig? 😮 hehe Nei, altså. Nå blir dette spekulasjoner. Men jeg tror disse foreldrene er ressurssterke, og kommuniserer nok det nødvendige til barna Om jobben og bloggen osv Dessuten kommer de nok til å gi seg før ungene er store tror jeg. Og hvem vil huske familien etter ett år? Hvem vil snakke om dem? Tror du denne tråden ruller og går da liksom? 🙂 Bildene vil fortsatt ligge på nett. Mangfoldig tusen bilder. Og artiklene om ekteparets bilderedigeringsjuks etc. dukker opp i forbindelse med andre søk. Alt ligger. Det er vanskelig å slette alt på nett, skjønner du. Og så lurer jeg på hvorfor du hardnakket forsvarer dette? Hvorfor? 32
Aquarius04 Skrevet 19. april 2021 #40209 Skrevet 19. april 2021 SoWhat? skrev (7 timer siden): Virkelig? Er det det barn googler? Sine venner? Medelever som de ser hver dag? Eh Ja. Mvh lærer 39
Orly Skrevet 19. april 2021 #40210 Skrevet 19. april 2021 SoWhat? skrev (6 timer siden): Jeg er opptatt av ærlighet. Trenger dokumentasjon på at pene, rike og ressurssterke ikke blir mobbet? Ja, den dokumentasjonen vil jeg gjerne se 21
Pæddan Skrevet 19. april 2021 #40211 Skrevet 19. april 2021 (endret) Orly skrev (1 time siden): Er du seriøs nå? Det stemmer heldigvis ikke rundt her hverfall, ville synes det var trist om folk så opp til noen fordi barna går på privatskole , foreldrene redigerer seg i hjel på bilder og fordi de bor på riktig side, det hadde vært triste holdninger det. Ang privatskole så går hvermansen på denne skolen i Sarpsborg. Selv de med uføre i inntekt. Hvilket nek er denne personen som påstår at det kun er forbeholdt de rike. Jesus navn!! Endret 19. april 2021 av Pæddan 32
Gjest Snøsøta Skrevet 19. april 2021 #40212 Skrevet 19. april 2021 (endret) SoWhat? skrev (9 timer siden): Nei. Men vet ikke hvordan det vil påvirke og hva som skjer med det, så alt om det nå blir spekulasjoner. Jeg er for at man må tenke seg godt om. Jeg bare tenker at CBS og LK sine barn mest sannsynlig kommer greit ut av dette. Blant annet av grunner jeg oppga om deres posisjon i byen de bor. Barn i dårlig miljø som hadde blitt eksponert ville så klart vært på mye tynnere is. Jeg skriver ikke om at dette er riktig eller feil. Jeg bare konstaterer at sånn er det. Det er kriterier for å bli karakterisert som vellykket. Og der er fam Berg Eriksen. Derfor er også barna tryggere. Og dere trenger ikke hogge hodet av meg fordi jeg kun sier sannheten om hvordan samfunnet fungerer på enkelte områder. SoWhat? skrev (8 timer siden): Ja men jeg har jo forklart det. Men her blir det bare latterliggjort og benektet. Kort sagt : barna vil sannsynligvis ikke bli mobbet fir noe. De vil mest sannsynlig bli populære. Fordi foreldrene er i et miljø som er trygt og barna er det. Ja, jeg syns man skal tenke seg godt om før man eksponerer barn. 1 - alle barn som blir eksponerte på nett blir tilført en sårbarhet barn som ikke blir eksponerte ikke har 2 - barn som får eksponert flere deler av livet sitt (mengde. bilder av seg selv med navn, preferanser, truser, soverom etc) er enda mer sårbare enn de som bare blir eksponert litt 3 - å bli eksponert når man har kjendisforeldre tilfører ekstra sårbarhet fordi de eksponerte barna må i større grad stå til rette for det foreldrene gjør enn de som ikke blir eksponerte. 4 - å bli eksponerte når man har kontroversielle kjendisforeldre gir en ekstra sårbarhet på toppen av det andre. For eksempel er det i de fleste kretser ikke vanlig å vise seksualiserte bilder sammen med bilder som eksponerer barna. Dette er langt fra et trygt miljø, og verken penger, nabolag eller Instafilter kan redusere den risikoen de utsetter barna for. Ikke har de særlig mye penger heller, for den saks skyld. Og hvordan de ser ut uten filter og posering vet knapt noen lengre. For meg blir dette å kaste barna ut i en iskald og nådeløs SoMe-elv. Mange klarer å svømme over til den andre siden, men hvor traumatisk det blir for hvert barn vet man ikke før lenge etterpå. Endret 19. april 2021 av Snøsøta
FotbaIlflua Skrevet 19. april 2021 #40213 Skrevet 19. april 2021 SoWhat? skrev (7 timer siden): Og hvem er det nakenbilder av mener du? Eller tenker du på reklame for undertøy? Hun var på forsiden av Det Nye med rumpa bar og hun har reklamert for undertøy som er så gjennomsiktig at hun like gjerne kunne vært naken. 31
Aricia Skrevet 19. april 2021 #40214 Skrevet 19. april 2021 Snøsøta skrev (7 minutter siden): 1 - alle barn som blir eksponerte på nett blir tilført en sårbarhet barn som ikke blir eksponerte ikke har 2 - barn som får eksponert flere deler av livet sitt (mengde. bilder av seg selv med navn, preferanser, truser, soverom etc) er enda mer sårbare enn de som bare blir eksponert litt 3 - å bli eksponert når man har kjendisforeldre tilfører ekstra sårbarhet fordi de eksponerte barna må i større grad stå til rette for det foreldrene gjør enn de som ikke blir eksponerte. 4 - å bli eksponerte når man har kontroversielle kjendisforeldre gir en ekstra sårbarhet på toppen av det andre. For eksempel er det i de fleste kretser ikke vanlig å vise seksualiserte bilder sammen med bilder som eksponerer barna. Dette er langt fra et trygt miljø, og verken penger, nabolag eller Instafilter kan redusere den risikoen de utsetter barna for. Ikke har de særlig mye penger heller, for den saks skyld. Og hvordan de ser ut uten filter og posering vet knapt noen lengre. For meg blir dette å kaste barna ut i en iskald og nådeløs SoMe-elv. Mange klarer å svømme over til den andre siden, men hvor traumatisk det blir for hvert barn vet man ikke før lenge etterpå. Takk for disse klare og svært tankevekkende punktene @Snøsøta! 29
Sursøtsaus Skrevet 19. april 2021 #40215 Skrevet 19. april 2021 Lin11 skrev (5 timer siden): Hvor viser IG profilen til budskapet om at de har str opp til xxxl?? Når man først skal nevne dobbeltmoral? Har til gode å se så lite variasjon fra noen av de andre aktørene innenfor treningsklær jeg kjenner til. God passform eller ikke, mangfold eller ei, her er det ingen tvil om hvorfor de velger CBE som promotering til treningstøyet sitt. Bildene på deres inta og CBE/NetFit er slående like: Passive bilder av unge kvinner som chiller før trening. Poseringene er helt like med modeller som strekker armene i været for å få fokus på en slank, innsugd mage og fokus på stor rumpe og tynne lår, ikke ulikt bloggeiers tendenser på egne platformer. Omså om det er intensjonen deres eller ikke så formidler bildene fra alle kanalene at trening er noe tynne jenter gjør for å forbli tynne utelukkende for utseendes skyld. Jeg blir ikke fristet til å kjøpe dette treningstøyet for bildene formidler ikke plaggenes funksjonalitet, gir ikke noe bilde om hvordan man beveger i dem eller ser ut under trening, og generelt er et utdatert 2000-talls bilde på passive kvinner som trener kun for å se magre ut,hvis de i det hele tatt trener. Jeg savner bilder av atletiske modeller som formidler mestringsfølelse, treningsglede og bilder hvor modellen er i tung trening. Disse bildene gir med peak "kaffebilde før trening" vibes. 35
Populært innlegg i1993fødtesuranus Skrevet 19. april 2021 Populært innlegg #40216 Skrevet 19. april 2021 (endret) SoWhat? skrev (8 timer siden): Jeg er opptatt av ærlighet. Trenger dokumentasjon på at pene, rike og ressurssterke ikke blir mobbet? SoWhat? skrev (8 timer siden): Det er selvfølgelig ikke en garanti. Men sannsynligheten mener jeg er liten her. Jeg er jo ikke enig i at hele barndommen ligger på nettet. Det er noe av den. Jeg er også for at man tenker seg nøye om før man eksponerer barn. Jeg ser ikke en grunn til at disse barna skal bli mobbet. Etter å ha vært engasjert i mobbing, og da spesielt nettmobbing i flere år, så mener jeg at jeg ser mekanismene og hvordan det oppstår. SoWhat? skrev (8 timer siden): Omg De har et stort hus i et attraktivt område i Sarpsborg. Økonomen er det vel ingen som vet noe om, men de har mer enn gjennomsnitt inntekt. Hvorfor legger du ut om narsissisme? SoWhat? skrev (8 timer siden): Jeg har en drøss med unger rundt meg. Et det NOE jeg snakker med dem om så er det lett og nettvett. Så vel...Jeg vet hva de googler. Men det er forskjell på unger Jeg vokste opp i et langt mer eksklusivt område enn Kulåsparken/Sarpsborg og har foreldre som er laaaangt mer velstående enn bloggerparet og som har gode utdannelser og karrierer som ikke på noen måte er trashy slik CBE og LKE er. Og gjett hva? Jeg ble mobbet. Det å bli mobbet handler om utenforskap og ulykkelighet, ikke penger. Barn kan føle seg utenfor og bli ulykkelige og usikre om de vokser opp med foreldre som er narsissistiske, utnytter andre, får barn for egen vinning, bryr seg mest om seg selv og har dårlige verdier. Høres ut som et visst bloggerpar, ikke sant? Og joda, barn og ungdommer googler. Det å ha en mor som har vist seg med rumpa bar ved flere anledninger og har utlevert hva slags leker og ting barna liker er bare noen få av tingene bloggerparet driver med som kan gjøre barna utsatt for mobbing. Hvor kult er det som litt eldre barn eller tenåring å ha det du likte, gjorde og sa som småbarn og baby på nett til verdens beskuelse? Og ikke minst, hvor kult er det at bilder av hele barndommen ligger på nett til verdens beskuelse (og mulighet til misbruk)? Endret 19. april 2021 av i1993fødtesuranus 59
SenseNorSensibilty Skrevet 19. april 2021 #40217 Skrevet 19. april 2021 SoWhat? skrev (8 timer siden): Vi lever i ulike miljøer. Men fordelen min er at jeg har levd både på østkanten og blant de med status og penger. Jeg vet hvordan miljøene er og fungerer Det har jeg også, både i Norge og utenlands. Og det jeg har lært meg er å ikke generalisere på en så liten populasjon av du fremstiller som en overklasse i Sarpsborg. Jeg tror du har litt lite tro på menneskers evne til refleksjon og integritet her, iallefall på barn og unges vegne. 32
SoWhat? Skrevet 19. april 2021 #40218 Skrevet 19. april 2021 i1993fødtesuranus skrev (5 minutter siden): Jeg vokste opp i et langt mer eksklusivt område enn Kulåsparken/Sarpsborg og har foreldre som er laaaangt mer velstående enn bloggerparet og som har gode utdannelser og karrierer som ikke på noen måte er trashy slik CBE og LKE er. Og gjett hva? Jeg ble mobbet. Det å bli mobbet handler om utenforskap og ulykkelighet, ikke penger. Barn kan føle seg utenfor og bli ulykkelige og usikre om de vokser opp med foreldre som er narsissistiske, utnytter andre, får barn for egen vinning, bryr seg mest om seg selv og har dårlige verdier. Høres ut som et visst bloggerpar, ikke sant? Og joda, barn og ungdommer googler. Det å ha en mor som har vist seg med rumpa bar ved flere anledninger og har utlevert hva slags leker og ting barna liker er bare noen få av tingene bloggerparet driver med som kan gjøre barna utsatt for mobbing. Hvor kult er det som litt eldre barn eller tenåring å ha det du likte, gjorde og sa som barn og baby på nett til verdens beskuelse? Og ikke minst, hvor kult er det at bilder av hele barndommen ligger på nett til verdens beskuelse (og mulighet til misbruk)? Det er trist at du ble mobbet! Jeg har stor sympati med mobbeofre. Men bare husk en viktig ting : ingeingen fortjener å bli mobbet. UANSETT hvordan de velger å være eller leve. Jeg er overhodet ikke enig i at CBE og LK har dårlige verdier. Jeg er ikke fan av alt de gjør, men ingen er perfekte 4
Ansjosen Skrevet 19. april 2021 #40219 Skrevet 19. april 2021 10 minutter siden, Sursøtsaus said: God passform eller ikke, mangfold eller ei, her er det ingen tvil om hvorfor de velger CBE som promotering til treningstøyet sitt. Bildene på deres inta og CBE/NetFit er slående like: Passive bilder av unge kvinner som chiller før trening. Poseringene er helt like med modeller som strekker armene i været for å få fokus på en slank, innsugd mage og fokus på stor rumpe og tynne lår, ikke ulikt bloggeiers tendenser på egne platformer. Omså om det er intensjonen deres eller ikke så formidler bildene fra alle kanalene at trening er noe tynne jenter gjør for å forbli tynne utelukkende for utseendes skyld. Jeg blir ikke fristet til å kjøpe dette treningstøyet for bildene formidler ikke plaggenes funksjonalitet, gir ikke noe bilde om hvordan man beveger i dem eller ser ut under trening, og generelt er et utdatert 2000-talls bilde på passive kvinner som trener kun for å se magre ut,hvis de i det hele tatt trener. Jeg savner bilder av atletiske modeller som formidler mestringsfølelse, treningsglede og bilder hvor modellen er i tung trening. Disse bildene gir med peak "kaffebilde før trening" vibes. Jeg er usikker på om dette er relevant, men nevner det likevel: et søk på #balionsportswear indikerer at de samarbeider med flere modeller/profiler/mennesker med en instagramkonto. Også i ulike størrelser (kan jeg linke til de? Eller blir det galt? Forstår ikke helt den regelen når det er åpne instagram kontoer), fortsatt med en heftig overvekt av standardmodellen altså og CBE er etter hva jeg kan se defintivt den største profilen og antageligvis den som gir de mest oppmerksomhet på godt og vondt. 2
Gjest Lille_Krokodille Skrevet 19. april 2021 #40220 Skrevet 19. april 2021 SoWhat? skrev (10 timer siden): Nå skal jeg bare si noe. Familien Berg Eriksen bør i en liten by. Det er en oversiktlig by, og man velger miljø lett. Barna går på privatskole, og foreldrene bor i et eksklusivt strøk i den byen. Begge foreldrene er i tillegg pene. Dette er sånt barn og ungdom ser. Det er sånt de ser opp til og har respekt for. Jeg husker selv "rikingene" fra min barndom. De er ikke dem noen velger å mobbe! Uansett bilder på nett. Dette er tvert i mot barn de andre barna vil bli venner med. Det er sånn det fungerer. Og debatten som foregår i dag om ditt og datt er glemt på grunn av andre aktuelle saker etter at de trekker seg tilbake. Du tar så feil. Hva du TROR er ikke nødvendigvis en sannhet. Vet om mange velstående barn som er blitt mobbet og utfryst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå