Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Fremhevede innlegg

Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Det gjør ikke jeg. Så da har jeg en annen vurdering enn det du har.

Det er jo greit det

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tørst skrev (3 minutter siden):

Hva med at jeg ikke syns det er noe degraderende ved det, og overhode aldri ville vurdert å gradere mennesker slik?

Det er ikke latterliggjøring å bruke en deskriptiv beskrivelse av hva kjendiser har blitt kjent for.

Det er ikke snakk om hva DU syns her. Å gradere og degradere mennesker som a, b og c ER gradering og nedgradering. 

• Liker 1
Skrevet
Råååsa skrev (12 minutter siden):

Hei damer! 

Jeg har et spørsmål. 

Denne CBE har noen sosiale medier der hun eksponerer sine barn. Jeg er enig i at det burde ingen gjøre. 

Men dere har laget en 2000 sider lang tråd om alt som er negativt med CBE og LKE. 

Spørsmålet mitt er: er ikke det minst like ille? 

Barna og klassekamerater vil jo finne den og lese i den. Her er det jo mye skyts for den som ønsker å mobbe noen? 

Eksponering av barn og mindreårige er en av grunnene til at tråden blir lang.
Dette blir litt sånn  "hva kom først av høna eller egget?" all den tid den/de som eksponerer barn, ikke evner å ta til seg hvor etisk feil det er, og hvor skadelig det kan være

• Liker 19
Skrevet
SoWhat? skrev (1 minutt siden):

Det er jo greit det

Jepp. Denne debatten handler jo om at folk reagerer på verdiene de formidler, eller ikke formidler - ved å redigere bilder av seg selv, ikke være ærlige om kommersielle bindinger og å eksponere barna sine i kommersielle kanaler. 

• Liker 18
Gjest Råååsa
Skrevet
Fjugur skrev (1 minutt siden):

Eksponering av barn og mindreårige er en av grunnene til at tråden blir lang.
Dette blir litt sånn  "hva kom først av høna eller egget?" all den tid den/de som eksponerer barn, ikke evner å ta til seg hvor etisk feil det er, og hvor skadelig det kan være

Men denne tråden legger jo ei steinrøys til byrden? 

Dere forandrer jo ikke verden på noe vis? 

Jeg synes dere skal tenke på barna og avslutte slarvingen. 

Skrevet

Og folkens: Det er ikke noe som helst grunnlag for å hevde at jenter er verre til å mobbe enn gutter.

Sitat

Mens ’tradisjonelle mobbere’ oftere er gutter enn jenter, er det jevn kjønnsfordeling blant nettmobbere. Og jenter er også mer utsatt som mobbeofre på nettet enn i tradisjonell mobbing.

Hentet herfra: https://forskning.no/barn-og-ungdom-mobbing-internett/jenter-mobber-mer-pa-nett/606172

• Liker 16
Skrevet

Nå skal jeg si noe om hvordan det kan føles å være "kjent". Jeg kommer fra en liten by, den gang stort tettsted, og "alle kjente alle". Den ene forelderen min hadde et litt uvanlig yrke, så jeg ble fort "dattera til han som er X". Den andre forelderen min ble radikalt religiøs, så jeg ble fort "dattera til hun som er X".

Dette var jo ganske harmløst, sikkert, men jeg ble på mange måter fratatt å skape min egen identitet, iallfall pga den religiøse forelderen min. Den andre forelderen min ville gjerne at jeg skulle bli det samme som hen, noe jeg verken hadde evner eller interesser innenfor. Jeg følte hele veien som barn at min identitet var nært knyttet opp til det foreldrene mine drev med, både på godt og vondt. Jeg var så klart stolt av yrkesutøvelsen til den ene, men jeg følte også at jeg måtte være sånn og slik nettopp pga dette. 

Jeg kan ikke tenke meg hvordan dette vil være om 10-15 år for bloggerbarna. Den skalaen de har blitt eksponert. (Jeg ble aldri direkte eksponert for noe som helst, det var bare at jeg hadde en identitet knyttet til meg basert på hvem som var foreldrene mine).

• Liker 37
Skrevet
SoWhat? skrev (6 minutter siden):

Det er ikke snakk om hva DU syns her. Å gradere og degradere mennesker som a, b og c ER gradering og nedgradering. 

Ja, men jeg har jo ikke gjort dette? Jeg har brukt et velkjent og innarbeidet begrep om KJENDISER som sier noe om hvordan de har blitt nettopp KJENDISER.

Du blander vilt her, altså, og skyter fra hofta der du tror du har noe på dine meningsmotstandere. Skjerp deg. Delta i debatten, heller.

• Liker 35
Skrevet

Takk, @Tørst for at du deler. 

Dette er en erfaring mange barn av kjente profiler forteller om, og man trenger ikke akkurat være veldig reflektert for å skjønne at dette kanskje er noe man bør prøve å skjerme ungene sine for når de vokser opp. Det jan være utfordrende å finne ut hvem man er, og for veldig mange vil det nok være en tilleggsbelastning at mange vet hvem de er, og har en formening om hvordan de er. Jfr den nye serien om Märtha. Les om Sara teigen. Datteren til Tor Endresen. Jeg skjønner ikke at man ikke bare dropper å utsette ungene for dette.

Og jeg lurer på - hvis det ikke hadde vært noen penger involvert - hvor mange ville da vært villige til å legge ut innlegg hvor barna deltar? 

• Liker 37
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Jepp. Denne debatten handler jo om at folk reagerer på verdiene de formidler, eller ikke formidler - ved å redigere bilder av seg selv, ikke være ærlige om kommersielle bindinger og å eksponere barna sine i kommersielle kanaler. 

Nettopp. Det er det DU henger deg opp i. Eller er opptatt av da 

Jeg ser et foreldrepar som har to barn som får det de trenger. Pluss at de har sunt kosthold hvor de kan skeie ut iblant. De er mye utendørs, er på turer og har med mat og drikke ❤️ DET er koselig for de aller fleste barn. Med venner og familie, eller bare de fire. De er veldig glad i tradisjoner og elsker å markere høytider. Barn elsker tradisjoner og det som blir gjentatt. De baker. Lager mat. Går ut på eventer som skjer i miljøet rundt. De har nær familie som åpenbart er fine folk. 

Ungene sykler, går på ski og har selskap hvor de tydeligvis tar vare på alle og inkluderer! De har omvendt nisse. Og en hund som sikkert blir mer bortskjemt enn hva godt er, men! 

Alt i alt. Hallo

• Liker 1
Skrevet
SoWhat? skrev (2 minutter siden):

Nettopp. Det er det DU henger deg opp i. Eller er opptatt av da 

Jeg ser et foreldrepar som har to barn som får det de trenger. Pluss at de har sunt kosthold hvor de kan skeie ut iblant. De er mye utendørs, er på turer og har med mat og drikke ❤️ DET er koselig for de aller fleste barn. Med venner og familie, eller bare de fire. De er veldig glad i tradisjoner og elsker å markere høytider. Barn elsker tradisjoner og det som blir gjentatt. De baker. Lager mat. Går ut på eventer som skjer i miljøet rundt. De har nær familie som åpenbart er fine folk. 

Ungene sykler, går på ski og har selskap hvor de tydeligvis tar vare på alle og inkluderer! De har omvendt nisse. Og en hund som sikkert blir mer bortskjemt enn hva godt er, men! 

Alt i alt. Hallo

Men du blir ikke motsagt på dette. Det er helt fint, dette! Men hvorfor trenger du og jeg og hvermannsen denne informasjonen om denne familien? Hvorfor eksponeres dette? 

Tror du ikke dette inntrykket er det narrativet de ønsker å formidle, og kanskje det er diskrepans mellom ønsket og virkelig narrativ, og at nettopp denne diskrepansen er det som kommer til å bli problematisk for tredjepersonene? Hva hvis de ikke kjenner seg igjen i historiene som har blitt fortalt om dem? Om pent og rent tøy og påskeidyll på annekset (🙃).  

• Liker 31
Gjest Lavande
Skrevet (endret)

Barn har (på lik linje med voksne) rett til privatliv etter Grunnloven og Menneskerettsloven. Det er foreldrene/foresatte som har ansvaret for å beskytte barna og ivareta deres rettigheter, jf.  https://youtu.be/7Duc6MaPWIE

Endret av Lavande
Skrevet
Lille_Krokodille skrev (2 timer siden):

Kan sende deg, jeg.

Meg og?

Skrevet

Jeg må si at jeg ikke skjønner at mobbing og status/penger dras inn i diskusjonen, som om det har noen relevans for dette med eksponering. 

Eksponering av barn er feil. Uansett om det som vises fram er koselig eller fælt. Det er ikke mer ok fordi man har mye penger og fine klær og går mye på tur i skogen, enn om man setter ungene foran tv med pepsi max på tåteflaska og lar dem se på skrekkfilm. 

• Liker 36
Skrevet
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

Takk, @Tørst for at du deler. 

Dette er en erfaring mange barn av kjente profiler forteller om, og man trenger ikke akkurat være veldig reflektert for å skjønne at dette kanskje er noe man bør prøve å skjerme ungene sine for når de vokser opp. Det jan være utfordrende å finne ut hvem man er, og for veldig mange vil det nok være en tilleggsbelastning at mange vet hvem de er, og har en formening om hvordan de er. Jfr den nye serien om Märtha. Les om Sara teigen. Datteren til Tor Endresen. Jeg skjønner ikke at man ikke bare dropper å utsette ungene for dette.

Og jeg lurer på - hvis det ikke hadde vært noen penger involvert - hvor mange ville da vært villige til å legge ut innlegg hvor barna deltar? 

Hehe, håper ikke noen tenker at jeg er noen "kjent" i skala med Sara Teigen, altså. For det er jeg virkelig ikke. Kan ikke påpeke nok at det var kun et uvanlig yrke på dette tettstedet som gjorde at jeg folk kjente meg igjen som dattera til han som gjør X. Navnet mitt og utseendet mitt avslørte meg.

Enda verre ble det jo da min mor ble med i en sekt. Det å være skilsmissebarn på den tiden var heller ikke normalt, så allerede her følte jeg meg temmelig unormal. Yrket hans og religionen hennes oppå det hele, liksom 😄

Som voksen og med egne barn har jeg iallfall tatt veldig avstand fra å mene så veldig mye på mine barns vegne. Bedre å være føre var.

• Liker 23
Gjest CecilieX
Skrevet (endret)
SoWhat? skrev (15 timer siden):

Nå skal jeg bare si noe. Familien Berg Eriksen bør i en liten by. Det er en oversiktlig by, og man velger miljø lett. Barna går på privatskole, og foreldrene bor i et eksklusivt strøk i den byen.  Begge foreldrene er i tillegg pene. Dette er sånt barn og ungdom ser. Det er sånt de ser opp til og har respekt for. Jeg husker selv "rikingene" fra min barndom. 

De er ikke dem noen velger å mobbe! Uansett bilder på nett. Dette er tvert i mot barn de andre barna vil bli venner med. Det er sånn det fungerer. 

Og debatten som foregår i dag om ditt og datt er glemt på grunn av andre aktuelle saker etter at de trekker seg tilbake. 

Etter 13 timer har det fortsatt ikke kommet et eneste likes på dette innlegget @SoWhat?, men du har fått et solid antall svar der folk er svært uenig med deg. 

Du skriver at «dette er de barn vil bli venner med». Det fikk meg til å tenke på kjente mennesker som forteller om hvor vanskelig det er å få ekte venner. Man blir mistenksom og lurer på om det er dem personlig som blir valgt eller rollen som kjendis / stjerne. Det finnes mange slike eksempler, det siste er TIX som opplevde at veldig få relaterte seg til privatpersonen Andreas. Konsekvensen er stor ensomhet. 

Gitt at du har rett, at mange vil bli venner med barn av bloggere, så er det dermed ikke noe positivt. Hvem vil egentlig ha venner som er sammen ned deg på grunn av foreldrene dine, eksemplifisert av deg på grunn av at «foreldrene er pene». 

Jeg er relativt sikker på at barn ikke tenker slik. Mulig de kan trekkes mot hagen der det største svømmebassenget er, men det kjøper ikke vennskap. Jeg har gjennom yrkesliv og oppveksten til mine barn sett nok av eksempler på desperate foreldre som arrangerer de flotteste festene for å prøve å skaffe venner til barnet, og det funker ikke. Barna kommer, forsyner seg med godene og drar igjen. Det er helt andre mekanismer som spiller inn på hvilke barn som blir populære. Det er de som mestrer det sosiale spillet som havner øverst i hierarkiet. Barnets egenskaper er altså sentralt, ikke utseende eller statusen til foreldrene. 

Tilføyelse: 

https://www.utdanningsnytt.no/grunnskole/dette-kjennetegner-et-mobbeoffer/199941

Her en artikkel som underbygger dette. Det er sårbarhetsfaktorer knyttet til barnet som kan gi økt risiko for mobbing. 

Endret av CecilieX
Skrevet
Lavande skrev (2 minutter siden):

Jurist Sara Grønvold advarer mot å eksponere barn for mye på nett (video fra God morgen Norge): https://www.tv2.no/v/1129344/

Det er akkurat det. Hva er "for mye" sånn konkret etter hennes syn? 

Skrevet
Råååsa skrev (35 minutter siden):

Men denne tråden legger jo ei steinrøys til byrden? 

Dere forandrer jo ikke verden på noe vis? 

Jeg synes dere skal tenke på barna og avslutte slarvingen. 

Legger du denne til i kommentarfeltet til nevnte blogger også da eller? Siden du er opptatt av sten til byrden? Muligens greit å si ifra til de som eksponerer for penger?

Skrevet
SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Det er akkurat det. Hva er "for mye" sånn konkret etter hennes syn? 

HVor mye konkret etter Sara Emilie Grøbvolds syn, er MYE mindre enn cbe.no bedriver. Det kan du vinne ut ved å google henne og lese hva hun har skrevet om emnet. Masteroppgaven hennes handlet om dette. Hun har skrevet mye om det siden - men siden du spør, så er altså svaret VEDLIG mye mindre enn cbe driver med, i hvert fall.

• Liker 34

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...