Ostepooopp Skrevet 27. april 2020 #20241 Skrevet 27. april 2020 6 minutter siden, pøbelsara skrev: men altså - å hevde at det blir for stor slitasje på egen bil ved å kjøre donasjonene rundt i Sarpsborgområdet? Jeg antar at årsaken var at de hadde en sponsavtale de måtte oppfylle - men det er jo bare helt merkverdig å skrive noe slik. Og et privat initiativ som omvendt nisse, kan ikke akkurat sammenliknes med de store veldedige organisasjonene? Det er vel mer nærliggende å sammenlikne med annen dugnadsinnsats, vil jeg tro. Det innlegget jeg fant og kommentarene der sa bl.a. at de ikke ville bruke egen bil pga forsikringen, og at antall kilometer da ville overstige årlige inkluderte kilometer. Så vil helt sikkert noen påstå at man da bare kan øke dette, og det kan man men da får man en dyrere premie. Men så fikk de nå en eller to bilforretninger til å sponse en bil, så da ser jeg ikke problemet. Og slik jeg forstod det fikk de disse avtalene i boks ifm prosjektet. Vær så snill å ikke kverulere på absolutt alt jeg sier. Nå sammenlignet jeg med veldedige organisasjoner fordi jeg syntes det de driver med er nærmer det enn dugnad. De får jo ikke noe igjen for dette selv, slik man gjerne gjør ved en dugnad (om det er idrett for barna, borettslag eller hva det måtte være). 6
FotbaIlflua Skrevet 27. april 2020 #20242 Skrevet 27. april 2020 5 minutter siden, Ostepooopp skrev: Det innlegget jeg fant og kommentarene der sa bl.a. at de ikke ville bruke egen bil pga forsikringen, og at antall kilometer da ville overstige årlige inkluderte kilometer. Så vil helt sikkert noen påstå at man da bare kan øke dette, og det kan man men da får man en dyrere premie. Men så fikk de nå en eller to bilforretninger til å sponse en bil, så da ser jeg ikke problemet. Og slik jeg forstod det fikk de disse avtalene i boks ifm prosjektet. Vær så snill å ikke kverulere på absolutt alt jeg sier. Nå sammenlignet jeg med veldedige organisasjoner fordi jeg syntes det de driver med er nærmer det enn dugnad. De får jo ikke noe igjen for dette selv, slik man gjerne gjør ved en dugnad (om det er idrett for barna, borettslag eller hva det måtte være). Det er noe de gjør for å skape innhold på bloggen og til tv-programmet Bloggerne. Det vil også medføre en positiv boost på imaget (forutsatt at de faktisk klarer å spinne dette positivt, det er delte meninger om det). De får godt betalt for dette, i form av klikk og sponsorsamarbeid. Å be om sponset saks er så smålig at jeg ikke har ord. Gavepapir får man for 1 kr rullen på Nille. Dette kunne de kjøpt selv på firmaet og fått fradrag for. Da oppfattes man dessverre ikke som veldig opptatt av veldedighet, de framstår som opptatt av å ikke bidra selv. Uavhengig om det stemmer eller ikke. 28
Ostepooopp Skrevet 27. april 2020 #20243 Skrevet 27. april 2020 10 minutter siden, Pås skrev: Dette synes jeg du bør dokumentere! At du kjenner en mellomleder i en veldedig organisasjon som tjener 1,5 million i året høres rart ut, når de betaler ut enorme summer til lønn er det vel fordi de har mange ansatte! At de som har jobb i sånne organisasjoner mottar lønn er dessuten noe helt annet enn at CBE ikke kunne bruke sine egne sakser eller sin egen bil! Jeg går f.eks. ofte med bøsser under TV-aksjonen, skulle jeg da fått Røde Kors til å betale skoene mine? Selv her inne forstår man at personopplysninger ikke gis ut. Det spiller ingen rolle for meg om du tror meg eller ikke, fakta er nå en gang fakta. Forøvrig trodde jeg det var allmen kjent at en del ansatte i veldedige organisasjoner tjente veldig mye. At CBE ikke kunne bruke sin egen saks skal jeg gå med på at er spesielt. Men bil forstår jeg. Når jeg bruker egen bil i jobbsammenheng får jeg kjøregodtgjørelse. Hadde det vært bedre om de tok det av pengene de samlet inn? Eller er det kanskje like greit at de faktisk fikk sponset en bil så alle innsamlede midler gikk til de fattige? Hadde du gått med bøsse over en lengre periode kunne du helt sikkert skrevet det av på skatten, men regner med du gikk noen timer. Disse her kjørte bil frem og tilbake og rundt om kring over en lengre periode, da blir det litt større beløp. 7
Inocybe Skrevet 27. april 2020 #20244 Skrevet 27. april 2020 7 minutter siden, Ostepooopp skrev: Det innlegget jeg fant og kommentarene der sa bl.a. at de ikke ville bruke egen bil pga forsikringen, og at antall kilometer da ville overstige årlige inkluderte kilometer. Så vil helt sikkert noen påstå at man da bare kan øke dette, og det kan man men da får man en dyrere premie. Men så fikk de nå en eller to bilforretninger til å sponse en bil, så da ser jeg ikke problemet. Og slik jeg forstod det fikk de disse avtalene i boks ifm prosjektet. Vær så snill å ikke kverulere på absolutt alt jeg sier. Nå sammenlignet jeg med veldedige organisasjoner fordi jeg syntes det de driver med er nærmer det enn dugnad. De får jo ikke noe igjen for dette selv, slik man gjerne gjør ved en dugnad (om det er idrett for barna, borettslag eller hva det måtte være). De får da masse igjen selv for det? Masse innhold til både blogg, SoMe og Bloggerne på TV2. Så mye jeg vil tro man kan definere en god del tiden de brukte på det som vanlig arbeidstid for dem. Jobben deres består jo i stor grad av å skape innhold som gjør blogg/SoMe attraktivt hos leserne og dermed annonsørene. I tillegg fikk de masse goodwill og omtale i andre medier (var det ikke noen avisartikler?) og det er jo uvurderlig for en influencer. 22
Pås Skrevet 27. april 2020 #20245 Skrevet 27. april 2020 1 minutt siden, Ostepooopp skrev: Selv her inne forstår man at personopplysninger ikke gis ut. Det spiller ingen rolle for meg om du tror meg eller ikke, fakta er nå en gang fakta. Forøvrig trodde jeg det var allmen kjent at en del ansatte i veldedige organisasjoner tjente veldig mye. At CBE ikke kunne bruke sin egen saks skal jeg gå med på at er spesielt. Men bil forstår jeg. Når jeg bruker egen bil i jobbsammenheng får jeg kjøregodtgjørelse. Hadde det vært bedre om de tok det av pengene de samlet inn? Eller er det kanskje like greit at de faktisk fikk sponset en bil så alle innsamlede midler gikk til de fattige? Hadde du gått med bøsse over en lengre periode kunne du helt sikkert skrevet det av på skatten, men regner med du gikk noen timer. Disse her kjørte bil frem og tilbake og rundt om kring over en lengre periode, da blir det litt større beløp. De burde brukt sin egen bil punktum! Du skriver at du får kjøregodtgjørelse i JOBBSAMMENHENG ja, det får jeg og! Men herr og fru var ikke på jobb såvidt jeg forstod det, de var ute og gjorde frivillig arbeid, og da bruker man sitt eget kjøretøy! Om det hadde vært bedre at de tok av pengene de samlet inn? Nei, det hadde jo vært en skandale. 31
FotbaIlflua Skrevet 27. april 2020 #20246 Skrevet 27. april 2020 3 minutter siden, Pås skrev: De burde brukt sin egen bil punktum! Du skriver at du får kjøregodtgjørelse i JOBBSAMMENHENG ja, det får jeg og! Men herr og fru var ikke på jobb såvidt jeg forstod det, de var ute og gjorde frivillig arbeid, og da bruker man sitt eget kjøretøy! Om det hadde vært bedre at de tok av pengene de samlet inn? Nei, det hadde jo vært en skandale. Det er jo dette som er utfordringen når de framstår som veldedighet men egentlig er på jobb 😉 24
Populært innlegg pøbelsara Skrevet 27. april 2020 Populært innlegg #20247 Skrevet 27. april 2020 Når jeg bruker egen bil i dugnadsamennheng er det en del av mitt frivillige bidrag til fellesskapet. Jeg skjønner at de måtte vise frem de sponsede bildene - men det virker bare så utrolig lite raust å argumentere med slitasje og økt premie. De tjener millioner i året og kjører til Oslo flere ganger her uke, så hvor mye mer km vil noen rundturer rundt Sarpsborg utgjøre? Ærlig talt - det er bare for dumt. Og det er jo hele poenget - de kommuniserer på en slik måte at mange får litt hakeslepp. For meg er det utrolig lite raust å bruker bilslitasje som argument - eller å be om saks, tape og papir. Men det er kjempefint at de ønsker å gi noe til lokalsamfunnet sitt. Helt supert! 51
Halle-Palle Skrevet 27. april 2020 #20248 Skrevet 27. april 2020 1 time siden, Ostepooopp skrev: Det innlegget jeg fant og kommentarene der sa bl.a. at de ikke ville bruke egen bil pga forsikringen, og at antall kilometer da ville overstige årlige inkluderte kilometer. Så vil helt sikkert noen påstå at man da bare kan øke dette, og det kan man men da får man en dyrere premie. Men så fikk de nå en eller to bilforretninger til å sponse en bil, så da ser jeg ikke problemet. Og slik jeg forstod det fikk de disse avtalene i boks ifm prosjektet. Vær så snill å ikke kverulere på absolutt alt jeg sier. Nå sammenlignet jeg med veldedige organisasjoner fordi jeg syntes det de driver med er nærmer det enn dugnad. De får jo ikke noe igjen for dette selv, slik man gjerne gjør ved en dugnad (om det er idrett for barna, borettslag eller hva det måtte være). De får jo utrolig mye igjen for engasjementet sitt! Det er merkevarebygging på høyt plan, og for ikke å glemme at cbe ble så rørt av sin egen innsats at hun nesten måtte gråte. Å få kjenne på hvor godt menneske man er skal man ikke kimse av. 29
FluffyChix Skrevet 27. april 2020 #20249 Skrevet 27. april 2020 4 timer siden, Heisann1234 skrev: Jeg søkte det opp og leste blogginnlegget og kommentarene under om julenisseprosjektet. Jeg er mildt sagt helt sjokkert. Synes mange av innleggene i tråden her går over streken og er smålige, men synes ikke like synd på firmaen lenger. Sponset bilvask, gavepapir og saks 😮😮 what. Til og med jeg med min allminnelige innlegg hadde ikke fått meg til å tigge om det. Herregud blir flau av tanken. Vi er nok mange som reagerte på at LK brukte "30sek på å skaffe sponset bilvask", mener det var skrevet i ett innlegg av CBE en eller annen plass - istede for å bruke de 30sek på å snakke med bilvaskefirma om å sponse omvendt julenisse, evt sponse en bilvask/verdien av en bilvask til prosjeket. 18
FluffyChix Skrevet 27. april 2020 #20250 Skrevet 27. april 2020 1 time siden, Ostepooopp skrev: Selv her inne forstår man at personopplysninger ikke gis ut. Det spiller ingen rolle for meg om du tror meg eller ikke, fakta er nå en gang fakta. Forøvrig trodde jeg det var allmen kjent at en del ansatte i veldedige organisasjoner tjente veldig mye. At CBE ikke kunne bruke sin egen saks skal jeg gå med på at er spesielt. Men bil forstår jeg. Når jeg bruker egen bil i jobbsammenheng får jeg kjøregodtgjørelse. Hadde det vært bedre om de tok det av pengene de samlet inn? Eller er det kanskje like greit at de faktisk fikk sponset en bil så alle innsamlede midler gikk til de fattige? Hadde du gått med bøsse over en lengre periode kunne du helt sikkert skrevet det av på skatten, men regner med du gikk noen timer. Disse her kjørte bil frem og tilbake og rundt om kring over en lengre periode, da blir det litt større beløp. Litt av greia her er at de fikk sponsa en bil fra Birger N Haug (korriger meg om det var feil bilkonsern - husker ikke i farta), med en diger logo av omvendt julenisse som de ikke kunne bruke til å kjøre ut pakker med fordi det ville vekket oppsikt. I tillegg til at LK brukt tid på å skaffe sponset bilvask som CBE brukte til blogginnhold istede for å bruke den tiden på å få bilvaskefirmaet til å donere bilvasken/verdien av bilvasken til prosjektet. De kunne brukt egen bil, tatt ut kjøregodtgjørelse på den på Treasures/avskrevet det siden de har brukt bilen til å skape innhold i firmaet. Eller de kunne avskrevet kilometerne på ligninga si. En mindre tur inn til Oslo hadde spart nok km slik at de kunne kjøre rundt i Sarpsborg med den. Det er mange løsninger på denne problemstillinga alt etter hvem som er juridisk eier av bil (privat eller firma). 23
FluffyChix Skrevet 27. april 2020 #20251 Skrevet 27. april 2020 2 timer siden, Ostepooopp skrev: Det innlegget jeg fant og kommentarene der sa bl.a. at de ikke ville bruke egen bil pga forsikringen, og at antall kilometer da ville overstige årlige inkluderte kilometer. Så vil helt sikkert noen påstå at man da bare kan øke dette, og det kan man men da får man en dyrere premie. Men så fikk de nå en eller to bilforretninger til å sponse en bil, så da ser jeg ikke problemet. Og slik jeg forstod det fikk de disse avtalene i boks ifm prosjektet. Vær så snill å ikke kverulere på absolutt alt jeg sier. Nå sammenlignet jeg med veldedige organisasjoner fordi jeg syntes det de driver med er nærmer det enn dugnad. De får jo ikke noe igjen for dette selv, slik man gjerne gjør ved en dugnad (om det er idrett for barna, borettslag eller hva det måtte være). De fikk jo en del blogginnlegg ut av det da? 13
oblt Skrevet 27. april 2020 #20252 Skrevet 27. april 2020 2 hours ago, Ostepooopp said: Det innlegget jeg fant og kommentarene der sa bl.a. at de ikke ville bruke egen bil pga forsikringen, og at antall kilometer da ville overstige årlige inkluderte kilometer. Så vil helt sikkert noen påstå at man da bare kan øke dette, og det kan man men da får man en dyrere premie. Men så fikk de nå en eller to bilforretninger til å sponse en bil, så da ser jeg ikke problemet. Og slik jeg forstod det fikk de disse avtalene i boks ifm prosjektet. Vær så snill å ikke kverulere på absolutt alt jeg sier. Nå sammenlignet jeg med veldedige organisasjoner fordi jeg syntes det de driver med er nærmer det enn dugnad. De får jo ikke noe igjen for dette selv, slik man gjerne gjør ved en dugnad (om det er idrett for barna, borettslag eller hva det måtte være). Tror du faktisk på dette? De fikk innhold til sine bedriftskanaler. De fikk også mye merkevare- og omdømmebygging, som igjen fører til inntjening. Jeg har aldri lagt ut på sosiale medier når jeg er på dugnad eller jobber frivillig for Røde Kors. Men så gjør jeg det heller ikke ervervsmessig sammenheng. Hadde Treasures AS vært litt mer smidig, og faktisk klart fremstille dette som et genuint ønske om å hjelpe, hadde nok omdømmebyggingen vært verdt betydelig mer enn sakser og økt kilometerstand på bilen. 21
Halle-Palle Skrevet 27. april 2020 #20253 Skrevet 27. april 2020 3 timer siden, Ostepooopp skrev: Det innlegget jeg fant og kommentarene der sa bl.a. at de ikke ville bruke egen bil pga forsikringen, og at antall kilometer da ville overstige årlige inkluderte kilometer. Så vil helt sikkert noen påstå at man da bare kan øke dette, og det kan man men da får man en dyrere premie. Men så fikk de nå en eller to bilforretninger til å sponse en bil, så da ser jeg ikke problemet. Og slik jeg forstod det fikk de disse avtalene i boks ifm prosjektet. Vær så snill å ikke kverulere på absolutt alt jeg sier. Nå sammenlignet jeg med veldedige organisasjoner fordi jeg syntes det de driver med er nærmer det enn dugnad. De får jo ikke noe igjen for dette selv, slik man gjerne gjør ved en dugnad (om det er idrett for barna, borettslag eller hva det måtte være). 3 timer siden, FotbaIlflua skrev: Det er noe de gjør for å skape innhold på bloggen og til tv-programmet Bloggerne. Det vil også medføre en positiv boost på imaget (forutsatt at de faktisk klarer å spinne dette positivt, det er delte meninger om det). De får godt betalt for dette, i form av klikk og sponsorsamarbeid. Å be om sponset saks er så smålig at jeg ikke har ord. Gavepapir får man for 1 kr rullen på Nille. Dette kunne de kjøpt selv på firmaet og fått fradrag for. Da oppfattes man dessverre ikke som veldig opptatt av veldedighet, de framstår som opptatt av å ikke bidra selv. Uavhengig om det stemmer eller ikke. 3 timer siden, Inocybe skrev: De får da masse igjen selv for det? Masse innhold til både blogg, SoMe og Bloggerne på TV2. Så mye jeg vil tro man kan definere en god del tiden de brukte på det som vanlig arbeidstid for dem. Jobben deres består jo i stor grad av å skape innhold som gjør blogg/SoMe attraktivt hos leserne og dermed annonsørene. I tillegg fikk de masse goodwill og omtale i andre medier (var det ikke noen avisartikler?) og det er jo uvurderlig for en influencer. 1 time siden, Halle-Palle skrev: De får jo utrolig mye igjen for engasjementet sitt! Det er merkevarebygging på høyt plan, og for ikke å glemme at cbe ble så rørt av sin egen innsats at hun nesten måtte gråte. Å få kjenne på hvor godt menneske man er skal man ikke kimse av. 1 time siden, FluffyChix skrev: De fikk jo en del blogginnlegg ut av det da? 58 minutter siden, oblt skrev: Tror du faktisk på dette? De fikk innhold til sine bedriftskanaler. De fikk også mye merkevare- og omdømmebygging, som igjen fører til inntjening. Jeg har aldri lagt ut på sosiale medier når jeg er på dugnad eller jobber frivillig for Røde Kors. Men så gjør jeg det heller ikke ervervsmessig sammenheng. Hadde Treasures AS vært litt mer smidig, og faktisk klart fremstille dette som et genuint ønske om å hjelpe, hadde nok omdømmebyggingen vært verdt betydelig mer enn sakser og økt kilometerstand på bilen. @Ostepooopp Jeg er spent på hva du sier til disse argumentene? 9
Gjest Hans77 Skrevet 27. april 2020 #20254 Skrevet 27. april 2020 (endret) Kan det være at ved å legge ut hva, hvordan og hvorfor, at de kan inspirere og motivere andre? Eller er det uinteressant her i denne "debatten"? Hvorfor refereres det stadig til seg selv og egen familie her ( dugnad, klesstørrelse..både egen og døtres, trening, interiør etc)? Er det relevant? Gyldiggjør og underbygger det argumenter? Endret 27. april 2020 av Hans77 tilføyelse
Frøken Scott Skrevet 27. april 2020 #20255 Skrevet 27. april 2020 29 minutter siden, Hans77 skrev: Kan det være at ved å legge ut hva, hvordan og hvorfor, at de kan inspirere og motivere andre? Eller er det uinteressant her i denne "debatten"? Hvorfor refereres det stadig til seg selv og egen familie her ( dugnad, klesstørrelse..både egen og døtres, trening, interiør etc)? Er det relevant? Gyldiggjør og underbygger det argumenter? Inspirere til hva? Være sjukt gjerrig, og så gråte en skvett over sin egen godhet? Sitte (totalt ukvalifisert) å vurdere og sjekke om folk har det jævlig nok til å få ei julekasse fra godhetsposører? At de tigger om gratis saks og papir forundrer meg forøvrig ikke et sekund - vi snakker om folk som må ha kvitteringa på en is, og stjeler blomster. 27
Hellasinmyheart Skrevet 27. april 2020 #20256 Skrevet 27. april 2020 28 minutter siden, Frøken Scott skrev: Inspirere til hva? Være sjukt gjerrig, og så gråte en skvett over sin egen godhet? Sitte (totalt ukvalifisert) å vurdere og sjekke om folk har det jævlig nok til å få ei julekasse fra godhetsposører? At de tigger om gratis saks og papir forundrer meg forøvrig ikke et sekund - vi snakker om folk som må ha kvitteringa på en is, og stjeler blomster. Stjeler de blomster også? Denne tråden når stadig nye høyder. Synes omvendt julenisse var et godt tiltak uansett hva du måtte mene om det. Utrolig at til og med det å gjøre noe bra for andre klarer du å vinkle til noe negativt. 5
Monimoni Skrevet 27. april 2020 #20257 Skrevet 27. april 2020 7 minutter siden, Hellasinmyheart skrev: Stjeler de blomster også? Denne tråden når stadig nye høyder. Synes omvendt julenisse var et godt tiltak uansett hva du måtte mene om det. Utrolig at til og med det å gjøre noe bra for andre klarer du å vinkle til noe negativt. Jepp. https://www.carolinebergeriksen.no/2019/04/23/pizzasnurrer-og-paskeliljer/ 13
pøbelsara Skrevet 27. april 2020 #20258 Skrevet 27. april 2020 Men det at de har gjort noe supert, betyr ikke at alt det merkverdige, uetiske og noen ganger ulovlige de gjør, blir ok. Jeg synes både at det var flott at de ville kjøre i gang med omvendt nisse, og at det er ganske ille hvordan de velger å eksponere barna. 25
Hellasinmyheart Skrevet 27. april 2020 #20259 Skrevet 27. april 2020 3 minutter siden, Monimoni skrev: Jepp. https://www.carolinebergeriksen.no/2019/04/23/pizzasnurrer-og-paskeliljer/ Ikke verre enn å plukke noen blomster i en park i et kratt altså. Nå trodde jeg minst st hun hadde stjålet fra en blomsterbutikk, men så ille var det da heldigvis ikke😅 6
Hellasinmyheart Skrevet 27. april 2020 #20260 Skrevet 27. april 2020 4 minutter siden, pøbelsara skrev: Men det at de har gjort noe supert, betyr ikke at alt det merkverdige, uetiske og noen ganger ulovlige de gjør, blir ok. Jeg synes både at det var flott at de ville kjøre i gang med omvendt nisse, og at det er ganske ille hvordan de velger å eksponere barna. Enig i at eksponeringen av barna er kritikkverdig. Har ikke sansen for det i det hele tatt, men hva hjelper det egentlig å skrive om det i denne tråden gjentatte ganger? Det er jo ikke bare CBE som gjør dette, men en del andre bloggere også. Sikkert bedre om denne debatten kunne løftes til en egen tråd som handlet om dette på generelt grunnlag. 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå