Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

MissLucy

Anbefalte innlegg

CBE har absolutt sin del av ansvaret for økt kroppspress og spiseforstyrrelser i samfunnet. Ja det er ofte kompliserte sammenhenger men hennes bidrag er skammelig tydelig. Samme mønster som hun selv har beskrevet da hun søkte etter anorektiske bilder av Olsen twins men hun er vel fornøyd nå som hun er på mentalt-usunt-påvirker-siden.
Det er ikke humor. Det er dødsens alvor for så alt for mange. 

Endret av Inocybe
Byttet ord
  • Liker 35
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Levina skrev (2 timer siden):

Det er nok ment i  betydningen av at folk som er « bælfeite» for å bruke Karpes egen ord,  kan bli irritert på CBE og blir trigget av henne fordi hun er slank. Høres rart ut, men for noen tror jeg det er slik. Istedenfor å gå inn i selv og gjøre de grepene som må til for å gå ned i vekt, så er det lettere å bare være negativ til CBE. Enkelte blir trigget av henne. Nå er det Karpe som synger/ rapper dette og de er jo kjent for å ta opp samfunnsaktuelle tema og har ofte interessant og « tatt på kornet» lyrikk. 

Tror du virkelig at alle her i tråden er feite/bælfeite?. Hvis en feit person blir sint på en tynn person, fordi personen er tynn - da er det ikke vekten som egentlig er problemet. Da har den personen trolig, en enorm psykisk belastning/sykdom, men igjen, det scenarioet er ikke så veldig sannsynlig. Det er nok veldig få, om ingen - tjukke personer som blir sint på en tynn person, fordi personen er tynn. Det er kanskje det dummeste jeg har hørt på lenge!

Influencere samt CBE har et enormt ansvar ift hvordan de presenterer seg selv og livet sitt. Fokus på kropp, kropp, kropp - perfekt, perfekt, perfekt har enorme ringvirkninger i samfunnet. Når en person sier hun har fått spiseforstyrrelser, fordi hun leste blogger og trodde at man fikk det bra med seg selv, så lenge man hadde det perfekt - vel, det er virkeligheten. Det er sånn det fungerer, og det er sånn en spiseforstyrrelse starter. Og at du bagatelliserer et samfunnsproblem (les; globalt problem) på den måten er jo helt hårreisende. Og det viser også hvor ufattelig lite kunnskap du på generell basis har med deg. 

Jenter utvikler spiseforstyrrelser fordi de sammenligner seg selv med andre, og på generell basis så er det for øvrig utallige mange mennesker - som sammenligner seg med andre mennesker. "Hvis jeg bare gjør sånn" "Hvis jeg ser sånn ut" "Hvis jeg også spiser sånn" etc etc.. Sosiale medier og influencere har gjort det veldig enkelt, å sammenligne seg med andre mennesker og deres livsstil. På SoMe viser man en fasade, man viser bare det man syntes er pent, vakkert - perfekt. Det er dette man ser hele tiden, man ser lite av virkeligheten. Når en influencer tilsynelatende virker lykkelig i sine kanaler, viser frem en perfekt stue, perfekt kropp, perfekt middag, perfekt ferie - så sammenligner man seg selv ofte. Og for sårbare unge jenter, er dette direkte farlig - disse jentene sammenligner seg selv med et uoppnåelig ideal som ikke eksisterer, men de selv tenker at "det er dette som må til, for å være lykkelig og perfekt". På denne måten er SoMe og influencere en stor skyld, i at unge jenter utvikler både spiseforstyrrelser og andre psykiske belastninger. Heldigvis begynner flere å forstå at det man ser på alle bildene og videoene, ikke er virkeligheten - det er en fasade for å selge noe. Hadde det ikke vært for all kritikk og negativ oppmerksomhet i både media og i politikken, så hadde det ikke vært en debatt om dette nettopp her inne. Og på grunn av denne negative oppmerksomheten så er det mange influencere som nå mister seertall, eller kjører en  merkevare som appellerer til virkeligheten og sunne idealer. 

Endret av kraftwerk
  • Liker 15
  • Nyttig 23
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (3 timer siden):

« det er ikke fotballfrues feil at du er bælfeit» synger Karpe. Godt poeng Karpe👍🏼
ha, ha CBE har vel blitt beskyldt for det også. 

Tror både du og CBE misset det poenget, på samme måte som at hun var stolt over den ironiske sekseren hun fikk i avisen etter selfie-sangen sin på Norges nye megahit. Tror du oppriktig at Karpe, som er så samfunnsengasjerte som de er, hyller CBE som forbilde ved å ta henne med i teksten sin? Tenker du det samme om de andre de nevner i sine sanger? Feks Anders Anundsen i Rebell i kjellerleiligheten din? ALDRI i livet om Karpe ville hyllet CBE og det hun står for. Det ville isåfall stride mot alt de står for ellers. 

• Liker 36
  • Hjerte 2
  • Nyttig 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inocybe skrev (38 minutter siden):

CBE har absolutt sin del av ansvaret for økt kroppspress og spiseforstyrrelser i samfunnet. Ja det er ofte kompliserte sammenhenger men hennes bidrag er skammelig tydelig. Samme mønster som hun selv har beskrevet da hun søkte etter anorektiske bilder av Olsen twins men hun er vel fornøyd nå som hun er på mentalt-usunt-påvirker-siden.
Det er ikke humor. Det er dødsens alvor for så alt for mange. 

CBE har da ikke noe ansvar, på lik linje som disse tvillingene ikke hadde du ansvar for at CBE på den tiden ønsket å se ut som de, hvis det var slik. Les deg litt opp på begrepet ansvar og ikke minst om anoreksi og de sammensatte årsakene til det. Du påstår t.o.m at CBE har sin del av ansvaret for spiseforstyrrelser i samfunnet. Helt absurd påstand som får stå på din regning.  Uansett så har du ikke catchet poenget med denne Karpe sangen og hva jeg påpekte rundt det. .for den hadde et noe fornøyelig poeng. Og det poenget kom jo tydelig frem ved det du skriver, ved at CBE blir holdt ansvarlig for andres fysiske/psykiske utfordringer enten de er « bælfeite» eller har anoreksi. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (8 minutter siden):

Tror både du og CBE misset det poenget, på samme måte som at hun var stolt over den ironiske sekseren hun fikk i avisen etter selfie-sangen sin på Norges nye megahit. Tror du oppriktig at Karpe, som er så samfunnsengasjerte som de er, hyller CBE som forbilde ved å ta henne med i teksten sin? Tenker du det samme om de andre de nevner i sine sanger? Feks Anders Anundsen i Rebell i kjellerleiligheten din? ALDRI i livet om Karpe ville hyllet CBE og det hun står for. Det ville isåfall stride mot alt de står for ellers. 

Har jeg skrevet at de hyllet CBE? Poenget er jo mer at man ikke kan skylde på CBE for at man er « bælfeit». Underforstått ta ansvar for eget liv og ikke projiser egne utfordringer på CBE eller andre for den saks skyld. Men, selvfølgelig det hadde jo tatt seg ut hvis Karpe hadde ytret noe positivt om CBE..

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Levina skrev (Akkurat nå):

Har jeg skrevet at de hyllet CBE? Poenget er jo mer at man ikke kan skylde på CBE for at man er « bælfeit». Underforstått ta ansvar for eget liv og ikke projiser egne utfordringer på CBE eller andre for den saks skyld. Men, selvfølgelig det hadde jo tatt seg ut hvis Karpe hadde ytret noe positivt om CBE..

Hvorfor i alle dager skulle noen skylde på CBE for at de selv er bælfeite? Det gir overhodet ingen mening?

• Liker 27
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (24 minutter siden):

CBE har da ikke noe ansvar, på lik linje som disse tvillingene ikke hadde du ansvar for at CBE på den tiden ønsket å se ut som de, hvis det var slik. Les deg litt opp på begrepet ansvar og ikke minst om anoreksi og de sammensatte årsakene til det. Du påstår t.o.m at CBE har sin del av ansvaret for spiseforstyrrelser i samfunnet. Helt absurd påstand som får stå på din regning.  Uansett så har du ikke catchet poenget med denne Karpe sangen og hva jeg påpekte rundt det. .for den hadde et noe fornøyelig poeng. Og det poenget kom jo tydelig frem ved det du skriver, ved at CBE blir holdt ansvarlig for andres fysiske/psykiske utfordringer enten de er « bælfeite» eller har anoreksi. 

Det er CBE som har valgt å leve som påvirker. Hun velger å bruke det til å gjøre folk syke. Hyggelig dame med andre ord. 

• Liker 25
  • Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det har slått meg flere ganger, at på bilder og filmer hvor påvirkeren løper lettkledd i varmen, dilter hunden motvillig etter.
Ser ikke bra ut.

Hyggelig dame, ja, som velger å gjøre og vise dette.

• Liker 19
  • Nyttig 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (1 time siden):

Karpe hyller ikke cbe slik jeg tolker det, uten å ha hørt hele låta. Men kan tolkes rett fram: ta ansvar for deg selv. At det er sydd madrasser under arnene på folk og alle blir krenket. Alle har unnskyldninger for hvorfor de er som de er uten å ta eierskap i det selv!

Endret av Klink
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fotballfluen skrev (45 minutter siden):

Hvorfor i alle dager skulle noen skylde på CBE for at de selv er bælfeite? Det gir overhodet ingen m

Jeg tolker det Karpe synger slikt at noen blir trigget negativt av henne fordi hun er slank og dermed overfører sine negative tanker rundt sin egen kropp over på henne. Altså « det er ikke Fotballfrues skyld at du er bælfeit». 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klink skrev (16 minutter siden):

Karpe hyller ikke cbe slik jeg tolker det, uten å ha hørt hele låta. Men kan tolkes rett fram: ta ansvar for deg selv. At det er sydd madrasser under arnene på folk og alle blir krenket. Alle har unnskyldninger for hvorfor de er som de er uten å ta eierskap i det selv!

Bra forklart 👍🏼

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Levina skrev (15 minutter siden):

Jeg tolker det Karpe synger slikt at noen blir trigget negativt av henne fordi hun er slank og dermed overfører sine negative tanker rundt sin egen kropp over på henne. Altså « det er ikke Fotballfrues skyld at du er bælfeit». 

Tror noen bør sette seg inn i Karpes tematikk, de skriver alltid fra de marginalisertes side, tror neppe CBE regnes som det. Heller ikke av Karpe. 

• Liker 27
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legger'n her, jeg.

Danae Mercer viser hvordan vi ikke skal tro på "fit people" på Internett, mens hun suger inn sin 21 uker gravide mage.

https://www.instagram.com/reel/ChcuavnKEMj/?igshid=MDJmNzVkMjY=

Caroline Berg Eriksen er en negativ påvirker som profiterer på regelrett falskhet overfor både annonsører og den til enhver tid gjeldende (og sårbare) målgruppa annonsørene forsøker å nå via Treasures AS sine annonsekanaler.

• Liker 32
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kollontaj skrev (3 minutter siden):

Tror noen bør sette seg inn i Karpes tematikk, de skriver alltid fra de marginalisertes side, tror neppe CBE regnes som det. Heller ikke av Karpe. 

Cbe er jo ikke viktig. 😁

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Levina skrev (14 minutter siden):

Du jobber virkelig hardt for å finne på en tolkning som ikke er negativ CBE. Endelig!!! har kjendiser av betydning nevnt CBE i en sammenheng som med fargede forutinntatte briller kanskje kan tolkes på en måte hvor CBE i stedet for å være syndebukk bare blir uvesentlig. På tide å sprette sjampanjekorken :skaal:

• Liker 21
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Inocybe skrev (13 minutter siden):

Du jobber virkelig hardt for å finne på en tolkning som ikke er negativ CBE. Endelig!!! har kjendiser av betydning nevnt CBE i en sammenheng som med fargede forutinntatte briller kanskje kan tolkes på en måte hvor CBE i stedet for å være syndebukk bare blir uvesentlig. På tide å sprette sjampanjekorken :skaal:

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til..de synger om at folk må ta tak i eget liv og ikke skylde på CBE. Hadde CBE vært uvesentlig hadde hun ihverfall ikke blitt nevnt av Karpe. Du må gjerne sprette sjampanjen, vinflaska er vel kanskje også åpnet🍷

Endret av Levina
  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til..de synger om at folk må ta tak i eget liv og ikke skylde på CBE. Hadde CBE vært uvesentlig hadde hun ihverfall ikke blitt nevnt av Karpe. Du må gjerne sprette sjampanjen, vinflaska er vel kanskje også åpnet🍷

DU tror de synger det. 

• Liker 25
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Levina skrev (3 minutter siden):

Så lenge jeg slipper whiskey Sour 👍

• Liker 10
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...