Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Gjest Powerball
Skrevet
SoWhat? skrev (Akkurat nå):

Jeg bor på vestkanten i Oslo. Jeg vet det veldig godt. Men de bor i Sarpsborg. Og strøket er attraktivt. Det er forskjell på Sarpsborg og Oslo

Ja det har du rett i. Men jeg tviler på at man blir høyt ansett av å publisere pupper, rumpe og unger på internett, selv i Sarpsborg. 

Videoannonse
Annonse
Skrevet
SoWhat? skrev (4 minutter siden):

Ja men jeg har jo forklart det. Men her blir det bare latterliggjort og benektet. 

Kort sagt : barna vil sannsynligvis ikke bli mobbet fir noe. De vil mest sannsynlig bli populære. Fordi foreldrene er i et miljø som er trygt og barna er det. 

Ja, jeg syns man skal tenke seg godt om før man eksponerer barn. 

Jeg har ikke sett mange som har snakket om å bli mobbet eller være upopulær som følge av eksponering. 

Barns privatliv har en verdi i seg selv. Eksponering av barns privatliv er galt selv om barnet ikke tar skade av det, feks ved at barnet blir mobbet. 

• Liker 29
Skrevet
SoWhat? skrev (5 minutter siden):

Ja men jeg har jo forklart det. Men her blir det bare latterliggjort og benektet. 

Kort sagt : barna vil sannsynligvis ikke bli mobbet fir noe. De vil mest sannsynlig bli populære. Fordi foreldrene er i et miljø som er trygt og barna er det. 

Ja, hva du sitter på av innsikt innenfor dette tema. I motsetning til en jurist med en Master i barns personvern på sosiale medier. 

Skrevet
SoWhat? skrev (12 minutter siden):

Jeg har lyst til å nevne noe om alt du skriver, men la oss starte med dette, barna vil ikke bli mobbet fordi foreldrene er i et trygt miljø og barna og? Si meg, er det en slags boble for familien Eriksen da eller, hvilket miljø er det du tenker på? Miljøet med de pene og rike? Miljøet med fansen? Miljøet med de 300.000 følgerene der ute? Er Sarpsborg by deres private heiagjeng? Du skjønner det er forskjell på rik og rik, og status og status, integritet og.. mangel på det. 

• Liker 40
Skrevet
¤flicka¤ skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke sett mange som har snakket om å bli mobbet eller være upopulær som følge av eksponering. 

Barns privatliv har en verdi i seg selv. Eksponering av barns privatliv er galt selv om barnet ikke tar skade av det, feks ved at barnet blir mobbet. 

Eksponering skal være til barns beste, om den i det hele tatt skjer. Selv om barnets foreldre blir omtalt i positive ordelag, trenger ikke det være til barns beste, tvert i mot. Det kan i tillegg være vanskelig å leve opp til glansbildeversjonen som er vist frem  gjennom år. Et barn trenger ikke å bli mobbet eller ekskludert for å oppleve vanskeligheter med at mange du møter har en oppfatning av hvem du og dine foreldre er. Det er ikke til det beste for egen identitetsutvikling.  

• Liker 30
Skrevet

Jeg blir altså så fascinert. 

Eksponering av barn er visst litt galt, men ikke sååå galt likevel hvis man er rik og pen fordi da blir man jo populær og blir ikke mobbet som følge av eksponeringen?

Det er altså der vi legger lista? Det går bra hvis man bare er populær nok?

Beklager at jeg ikke klarer å lese dette på en annen måte, @SoWhat?. Skulle ønske jeg forsto hva du mente. 

Jeg klarer virkelig ikke å se at det er til barnets beste å bli eksponert. Selv om man skulle bli aldri så populær av det.

• Liker 46
Skrevet
Stjernekikkeren skrev (3 minutter siden):

Jeg har lyst til å nevne noe om alt du skriver, men la oss starte med dette, barna vil ikke bli mobbet fordi foreldrene er i et trygt miljø og barna og? Si meg, er det en slags boble for familien Eriksen da eller, hvilket miljø er det du tenker på? Miljøet med de pene og rike? Miljøet med fansen? Miljøet med de 300.000 følgerene der ute? Er Sarpsborg by deres private heiagjeng? Du skjønner det er forskjell på rik og rik, og status og status, integritet og.. mangel på det. 

Jeg blir ærlig talt litt oppgitt her. Jeg fatter ikke hva du og flere her ikke skjønner. 

Barna går på privatskole. Helt sikkert et trygt miljø. Foreldrene har tradisjonelle famimueverdier og bor i et trygt og attraktivt strøk. De har god råd, og sunne interesser som å gå på turer og trene. Det er åpenbart ikke noe drama rundt dem. Ikke noe utagerende livsstil. Hva med dette er ikke trygt? Det er så lett å se, så vær så snill! 

• Liker 2
Skrevet (endret)
SoWhat? skrev (48 minutter siden):

Nei. Men vet ikke hvordan det vil påvirke og hva som skjer med det, så alt om det nå blir spekulasjoner. Jeg er for at man må tenke seg godt om. Jeg bare tenker at CBS og LK sine barn mest sannsynlig kommer greit ut av  dette. Blant annet av grunner jeg oppga om deres posisjon i byen de bor. 

Barn i dårlig miljø som hadde blitt eksponert ville så klart vært på mye tynnere is. 

Jeg skriver ikke om at dette er riktig eller feil. Jeg bare konstaterer at sånn er det. Det er kriterier for å bli karakterisert som vellykket. Og der er fam Berg Eriksen. Derfor er også barna tryggere.

Og dere trenger ikke hogge hodet av meg fordi jeg kun sier sannheten om hvordan samfunnet fungerer på enkelte områder. 

Barn i fra et hvilket som helst autentisk, også dårligere, miljø ville mest sannsynlig klare seg fint så lenge det er samsvar mellom verden utenfor husets vegger og den forestillingen som finnes i hjemmet der man formes til et eget individ.

Å ha en «posisjon» i Sarpsborg er jeg usikker på om er mer enn en klamp om foten men ettersom det seriøse argumentet mitt er noe annet skal la den ligge. Hvor tror du verden er på vei? Tenker du at den blir mindre eller større når det gjelder alt som har med kultur og mobilitet å gjøre? Tror du barn som får en utdannelse der de snakker engelsk og sikkert legger inn litt utveksling er happy med et liv i Kulåsparken? Det er i beste fall naivt. Det hjelper ikke å være vel ansett i Flåklypa om livet leves i Europa🤷‍♀️

Ingen bryr seg om hvem moren og faren din er, dagens barn og unge har sunnere verdier enn foreldregenerasjonen det er flaut med overforbruk og å vise at man har så mye mer enn andre. De er solidariske rett og slett, (det er også noe jobber mye med på den skolen som har et sunt fokus der) 

Bare voksengenerasjonen som ikke skjønner at vi nå må slippe av barn lenger bort fra skole/trening fordi vi har for fin bil, vil heller ta buss fordi det sparer miljøet og helst kjøpe klær fra Fretex og sy om. Husk at barn i dag omgås med barn fra hele verden på nett som har mye mindre og er dritkule. Jeg håper inderlig at ikke disse holdningene du skisserer lever så godt utenfor Sarpsborg- isåfall er det ikke mer enn et avgrenset kommunalt problem.

Endret av SenseNorSensibilty
Fikset annoying stavefeil
  • Liker 29
Skrevet (endret)

Jeg er opptatt av ærlighet. 

Trenger dokumentasjon på at pene, rike og ressurssterke ikke blir mobbet? 

Innlegget er ryddet for sitering av slettet innlegg.

Endret av Måne Rampelyset
  • Liker 3
Skrevet

Barn har rett til privatliv. Et bilde her og der vil vel de færreste protestere på, men tusenvis av bilder sammen med masse tekst, blandet sammen med reklameannonser er IKKE ok. Internett og sosiale medier er fortsatt relativt nytt, og vi kjenner enda ikke til langtidskonsekvenser av eksponering i media. Barn har rett til å skape sin egen digitale identitet. De har rett til å bli hørt, og de har rett til å få holde ting for seg selv. Det må være fryktelig ekkelt for barna som vokser opp og ser at hele barndommen ligger tilgjengelig på internett til alles beskuelse. Et psykisk overgrep, vil jeg kalle det.

• Liker 38
Skrevet
SoWhat? skrev (2 minutter siden):

At de er pene, rike og ressurssterke er din personlige mening, ikke virkeligheten. Hva tror du oddsen er for å bli mobbet for din mors nakenbilder?

• Liker 37
Skrevet

Ja takk, gjerne.

Og opptatt av ærlighet? Er det det du mener du finner på bloggen CBE? Ærlighet altså?

• Liker 29
Skrevet (endret)
SoWhat? skrev (På 19.4.2021 den 0.36):

Pene, rike og ressurssterke mennesker blir også mobbet. Det er ikke bare status, utseende og penger folk mobbes for. Mobbing forekommer over alt, og kan ramme hvem som helst. Vi vet ikke om de kan mobbes når hele barndommen ligger tilgjengelig på internett eller ikke. Hvorfor ta sjansen? Det kan også føre til mange spekulasjoner om livene deres. Med foreldre som influencere er det et hav å spekulere i. Alt som blir lagt ut, fortellingene, familielivet...

Endret av Tvillingsjel
  • Liker 35
Skrevet
Gjenferdet skrev (13 minutter siden):

Barn har rett til privatliv. Et bilde her og der vil vel de færreste protestere på, men tusenvis av bilder sammen med masse tekst, blandet sammen med reklameannonser er IKKE ok. Internett og sosiale medier er fortsatt relativt nytt, og vi kjenner enda ikke til langtidskonsekvenser av eksponering i media. Barn har rett til å skape sin egen digitale identitet. De har rett til å bli hørt, og de har rett til å få holde ting for seg selv. Det må være fryktelig ekkelt for barna som vokser opp og ser at hele barndommen ligger tilgjengelig på internett til alles beskuelse. Et psykisk overgrep, vil jeg kalle det.

Gjenferdet skrev (8 minutter siden):

Pene, rike og ressurssterke mennesker blir også mobbet. Det er ikke bare status, utseende og penger folk mobbes for. Mobbing forekommer over alt, og kan ramme hvem som helst. Vi vet ikke om de kan mobbes når hele barndommen ligger tilgjengelig på internett eller ikke. Hvorfor ta sjansen? Det kan også føre til mange spekulasjoner om livene deres. Jeg husker selv hvor ubehagelig det var da elever spekulerte i barndommen min og stilte meg ubehagelige spørsmål fordi de hadde hørt noe via via. Med foreldre som influencere er det et hav å spekulere i. Alt som blir lagt ut, fortellingene, familielivet...

Flotte refleksjoner! 

Skrevet
Gjenferdet skrev (5 minutter siden):

Pene, rike og ressurssterke mennesker blir også mobbet. Det er ikke bare status, utseende og penger folk mobbes for. Mobbing forekommer over alt, og kan ramme hvem som helst. Vi vet ikke om de kan mobbes når hele barndommen ligger tilgjengelig på internett eller ikke. Hvorfor ta sjansen? Det kan også føre til mange spekulasjoner om livene deres. Jeg husker selv hvor ubehagelig det var da elever spekulerte i barndommen min og stilte meg ubehagelige spørsmål fordi de hadde hørt noe via via. Med foreldre som influencere er det et hav å spekulere i. Alt som blir lagt ut, fortellingene, familielivet...

Det er selvfølgelig ikke en garanti. Men sannsynligheten mener jeg er liten her. Jeg er jo ikke enig i at hele barndommen ligger på nettet. Det er noe av den. Jeg er også for at man tenker seg nøye om før man eksponerer barn. Jeg ser ikke en grunn til at disse barna skal bli mobbet. Etter å ha vært engasjert i mobbing, og da spesielt nettmobbing i flere år, så mener jeg at jeg ser mekanismene og hvordan det oppstår. 

• Liker 1
Skrevet

"It's what we call acquired narcissism. Some people, young kids, learn to be narcissistic," said Stratyner, who is also regional clinical vice president of the Caron Treatment Centers in New York.

Children do what they see, psychologists say, and that plays a big role in the kinds of values you instill in your children. 

"Are you walking in the house with four pairs of Jimmy Choos?" said Eileen Gallo, a licensed psychotherapist in Los Angeles and co-author of "Silver Spoon Kids: How Successful Parents Raise Responsible Children."  «You have to look at your own values.»

https://www.google.no/amp/s/amp.cnn.com/cnn/2016/01/08/health/affluenza-parenting-challenges-wealthy-households/index.html

Nå har CBE og mannen et normalt hus i en småby, med en ganske vanlig økonomi, men for de som mener rikdom kun er er gode for barn, les gjerne. 

• Liker 33
Skrevet
FotbaIlflua skrev (13 minutter siden):

At de er pene, rike og ressurssterke er din personlige mening, ikke virkeligheten. Hva tror du oddsen er for å bli mobbet for din mors nakenbilder?

Og hvem er det nakenbilder av mener du? Eller tenker du på reklame for undertøy? 

• Liker 2
Skrevet

Det er selvfølgelig ikke en garanti. Men sannsynligheten mener jeg er liten her. Jeg er jo ikke enig i at hele barndommen ligger på nettet. Det er noe av den. Jeg er også for at man tenker seg nøye om før man eksponerer barn. Jeg ser ikke en grunn til at disse barna skal bli mobbet. Etter å ha vært engasjert i mobbing, og da spesielt nettmobbing i flere år, så mener jeg at jeg ser mekanismene og hvordan det oppstår. 

Jeg er helt for at enhver kan dele av sitt eget liv, men det innebærer et stort ansvar om man har barn eller andre nærstående som kan bli påvirket av det man publiserer. Barn har ikke forutsetninger for å ta stilling til eksponeringen, og de er dermed ikke samtykkekompetente. Det er ikke lov å eksponere andre som ikke har samtykket. Det er brudd på privatlivets fred.

• Liker 28
Skrevet
Gjenferdet skrev (Akkurat nå):

Jeg er helt for at enhver kan dele av sitt eget liv, men det innebærer et stort ansvar om man har barn eller andre nærstående som kan bli påvirket av det man publiserer. Barn har ikke forutsetninger for å ta stilling til eksponeringen, og de er dermed ikke samtykkekompetente. Det er ikke lov å eksponere andre som ikke har samtykket. Det er brudd på privatlivets fred.

Ja, det innebærer et stort ansvar.

Men nå er det jo sånn at foreldre tar avgjørelser for barn fram til de er myndige, og det har de lov til. Så kan en diskutere hvor mye og hva en kan dele av barn på SoMe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...