Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
Sitat

Barnets beste og barnets med- og selvbestemmelsesrett

Barnets beste skal være et grunnleggende hensyn ved alle handlinger som berører og angår barn. Før foreldre eller andre treffer avgjørelse om personlige forhold for barnet, har barnet rett til å få informasjon og mulighet til å bli hørt.

Hentet herfra: https://www.regjeringen.no/no/tema/familie-og-barn/innsiktsartikler/bosted-og-samvar/barns-beste-og-medbestemmelsesrett/id2076312/

SÅ kan noen fortelle meg hvordan det er til et barns beste at barnets frisyre legges ut til en stor leserskare på over 300 000 på nett - med kommentaren #hairgoals

På forhånd takk. :blomst:

• Liker 45
Skrevet
2 minutter siden, MFO skrev:

Hva med Hairgoals da? På en 6-åring? Hallo

Jeg tolker det ikke like negativt og sjokkerende som jeg ser noen av dere andre her inne gjør. Det hadde naturligvis vært bedre om hun ikke publiserte det i utgangspunktet, men jeg ser ikke på de storiene som noe verre enn det andre hun har postet med barna.

• Liker 6
Skrevet
Akkurat nå, pøbelsara skrev:

SÅ kan noen fortelle meg hvordan det er til et barns beste at barnets frisyre legges ut til en stor leserskare på over 300 000 på nett - med kommentaren #hairgoals

På forhånd takk. :blomst:

Hvem skriver du til? Det er ingen som har postet her som har forsvart at storien ble publisert. Alle jeg har sett har sagt at de er kritiske til eksponeringen av barna.

• Liker 6
Skrevet
2 minutter siden, Aricia skrev:

Dette sier alt. Virkelig.

Ikke sant? Akkurat som om det er en liten bisetning?

• Liker 27
Skrevet
2 hours ago, Nudeldama said:

Jeg er uenig. Jeg synes det kan berike debatten fordi en del av kritikken som kommer mot CBE kan fremstå veldig svart/hvitt og overdreven. Da synes jeg det er bra at man kan få frem andre meninger og perspektiver for å nyansere det som kommer frem.

At en debatt er ensidig er i og for seg ikke et problem så lenge ikke motrøster blir utsatt for no-platforming.

Er man uenig i med majoriteten i en debatt man ser på som unyansert, er det mer effektivt å faktisk komme med argumenter på det temaet som debatteres enn å kritisere balansen i debatten. 

Jeg er SVÆRT enig i at nyanser i temaet hadde vært bra å få frem, og at det hadde gjort debatten rikere. Men jeg venter fremdeles i spenning på at noen faktisk kommer med motargumenter. Jeg har neppe lest hele tråden, men jeg har ikke sett noen forklaring på hva som er okei med brudd på lovverk og barnekonvensjonen? 

Jeg har tidligere argumentert for at bedriften selv kan styre mengden og ordlyden på omtalen ved sine handlinger. Tror du bedriftens fremtreden kan være noe av grunnen til at kritikken mot den virker så enstemt? 

• Liker 19
Skrevet
1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Ikke sant? Akkurat som om det er en liten bisetning?

Nettopp.

Jeg er faktisk litt satt ut, men her er det tydeligvis ingenting som skal stå i veien for å "ta" kritikerne i debatten, uansett pris. :tristbla:

• Liker 23
Skrevet (endret)
5 minutter siden, Nudeldama skrev:

Jeg tolker det ikke like negativt og sjokkerende som jeg ser noen av dere andre her inne gjør. Det hadde naturligvis vært bedre om hun ikke publiserte det i utgangspunktet, men jeg ser ikke på de storiene som noe verre enn det andre hun har postet med barna.

Men nå burde hun ikke poste NOE med barna, da. De er ikke samtykkekompetente. De er tre og seks år gamle.

4 minutter siden, Nudeldama skrev:

Hvem skriver du til? Det er ingen som har postet her som har forsvart at storien ble publisert. Alle jeg har sett har sagt at de er kritiske til eksponeringen av barna.

Jeg siterer barneloven - og lurer på hvorfor du ikke synes det er ille. For jeg forstår det helt seriøst ikke - hvordan man kan synes det liksom ikke er noe å bry seg om?

Endret av pøbelsara
  • Liker 34
Skrevet
2 minutter siden, oblt skrev:

Jeg har tidligere argumentert for at bedriften selv kan styre mengden og ordlyden på omtalen ved sine handlinger. Tror du bedriftens fremtreden kan være noe av grunnen til at kritikken mot den virker så enstemt? 

Jeg tror en del bruker bedriftens fremtreden som en måte å forsvare sin egen fremtreden i denne tråden. 

• Liker 7
Skrevet

Jeg siterer barneloven - og lurer på hvorfor du ikke synes det er ille. For jeg forstår det helt seriøst ikke - hvordan man kan synes det liksom ikke er noe å bry seg om?

Dette. Vi snakker om små autonome individer her, ikke om accessoirer.

• Liker 35
Skrevet
1 minutt siden, pøbelsara skrev:

Men nå burde hun ikke poste NOE med barna, da. De er ikke samtykkekompetente. De er tre og seks år gamle.

Jeg har skrevet to ganger at hun ikke burde ha postet det i utgangspunktet, det stemmer derfor ikke at jeg ikke synes det er ille. Jeg støtter ikke barneeksponering. Det jeg eksplisitt har skrevet er at jeg ikke synes det er verre enn andre ting de har publisert med barna.

• Liker 4
Skrevet (endret)
4 minutter siden, Nudeldama skrev:

Jeg tror en del bruker bedriftens fremtreden som en måte å forsvare sin egen fremtreden i denne tråden. 

Javel. Og jeg har et helt ekte og genuint engasjement - særlig når det gjelder barns rettigheter, men jeg er opptatt av forbrukerrettigheter også. For hver gang noen jukser med reklamemerkingen, er det deg og meg som utsettes for uredelig markedsføring. det synes jeg ikke er greit. 

Hvis du velger å tro at jeg bruker VCBEs fremtreden til å forsvare min egen fremtreden - hva betyr det egentlig? At du tror at jeg bare skriver her for å kunne si noe negativt om en ung dame fra Sarpsborg? 

Endret av pøbelsara
  • Liker 21
Skrevet
1 minutt siden, Nudeldama skrev:

Jeg har skrevet to ganger at hun ikke burde ha postet det i utgangspunktet, det stemmer derfor ikke at jeg ikke synes det er ille. Jeg støtter ikke barneeksponering. Det jeg eksplisitt har skrevet er at jeg ikke synes det er verre enn andre ting de har publisert med barna.

Jeg synes det er verre fordi hun eksplisitt kommenterer barnets utseende. Med en #.

• Liker 31
Skrevet

Javel. Og jeg har et helt ekte og genuint engasjement - særlig når det gjelder barns rettigheter, men jeg er opptatt av forbrukerrettigheter også. For hver gang noen jukser med reklamemerkingen, er det deg og meg som utsettes for uredelig markedsføring. det synes jeg ikke er greit. 

Hvis du velger å tro at jeg bruker VCBEs fremtreden til å forsvare min egen fremtreden - hva betyr det egentlig? At du tror at jeg bare skriver her for å kunne si noe negativt om en ung dame fra Sarpsborg? 

Jeg skrev "en del", noe som betyr at jeg ikke mener det gjelder alle. Jeg vet ikke hvorfor du går til forsvar og føler deg truffet.

• Liker 3
Skrevet

Jeg synes det er verre fordi hun eksplisitt kommenterer barnets utseende. Med en #.

Ja, og jeg har ingen problemer med at du synes det. Skulle ønske jeg fikk samme forståelse tilbake for min mening. :)

• Liker 8
Skrevet (endret)
12 minutter siden, Nudeldama skrev:

Hvis det er sant at du ikke støtter barneeksponering er jo den siste setningen din helt fullstendig absurd.

Siden alt du har postet i tråden imidlertid tyder på at det er den som er sann, altså at denne tematikken ikke later til å affisere deg det aller minste, ved at du i alt du skriver kun forsvarer foreldrenes rett til å ture fram med objektiveringen og instrumentaliseringen av barn av kommersielle hensyn, konkluderer jeg med at første del av innlegget ditt her er pur løgn. 

Endret av Aricia
  • Liker 28
Gjest Saronsrose
Skrevet

Jeg liker Caroline (eller CBE.no, avdeling blogg, om dere vil).

Jeg har ikke snap eller Instagram, forstår det sånn at hun viser mer av barna der, og det synes jeg er uheldig. Men siden jeg bare leser bloggen, forholder jeg meg til den.

Jeg synes hun har et variert innhold, som oppskrifter på utelukkende sunn mat. Jeg liker også interiørbildene, hun kunne gjerne avstått fra barnerom, men ellers. Det er utflukter i naturen, både til fjells og ved sjøen. Eller fra bymiljø. Alltid fine bilder. Innleggene gir et friskt inntrykk, lett og positivt. Absolutt alt presenteres med nydelige bilder. Jeg har flere ganger spurt eller kommentert på bloggen, og alltid fått hyggelige svar.

Skrevet
9 minutter siden, Nudeldama skrev:

Men likevel - selv om du også er kritisk til eksponeringa, velger du å gå i klinsj med de av oss som er ytterst kritiske. det er ikke så rart at du oppfattes som om du ikke synes det er så ille, når du hele tiden argumenterer mot - også nå som det eksplisitt handler om akkurat dette. Ikke om gapesmil, ikke om bloggerfot, ikke om rompe eller kropp  - bare om eksponering. Likevel argumenterer du iherdig i mot kritikken.

• Liker 29
Skrevet
3 minutter siden, Nudeldama skrev:

Jeg skrev "en del", noe som betyr at jeg ikke mener det gjelder alle. Jeg vet ikke hvorfor du går til forsvar og føler deg truffet.

Fordi du svarer på mine innlegg.

• Liker 18
Skrevet
1 minutt siden, Saronsrose skrev:

Jeg liker Caroline (eller CBE.no, avdeling blogg, om dere vil).

Jeg har ikke snap eller Instagram, forstår det sånn at hun viser mer av barna der, og det synes jeg er uheldig. Men siden jeg bare leser bloggen, forholder jeg meg til den.

Jeg synes hun har et variert innhold, som oppskrifter på utelukkende sunn mat. Jeg liker også interiørbildene, hun kunne gjerne avstått fra barnerom, men ellers. Det er utflukter i naturen, både til fjells og ved sjøen. Eller fra bymiljø. Alltid fine bilder. Innleggene gir et friskt inntrykk, lett og positivt. Absolutt alt presenteres med nydelige bilder. Jeg har flere ganger spurt eller kommentert på bloggen, og alltid fått hyggelige svar.

Jeg kan godt forstå at de som kun leser bloggen, ikke får inntrykk av at eksponeringen er særlig utbredt. Jeg er enig i at det ofte er god kvalitet på bildene - og at de burde droppe barnerommene. 

• Liker 25
Skrevet
6 minutter siden, Nudeldama skrev:

Ja, og jeg har ingen problemer med at du synes det. Skulle ønske jeg fikk samme forståelse tilbake for min mening. :)

Jeg klarer ikke å forstå et du ikke reagerer på dette - dessverre. det kan være en stor belastning å vokse opp i rampelyset og ikke noe man bør utsette barn for. 

• Liker 23

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...