Måne Rampelyset Skrevet 2. desember 2019 #12101 Del Skrevet 2. desember 2019 Tråden er ryddet for brukerdebatt. Måne, admin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Halle-Palle Skrevet 2. desember 2019 #12102 Del Skrevet 2. desember 2019 7 timer siden, Lin10 skrev: Poenget gikk deg hus forbi, men det var prinsippet om at kontroll må de ha på hvem de gir til. Så vidt meg bekjent så er vel ikke penger til livsopphold ment å være en livslang stønad, men hjelp i en periode i livet hvor en ikke kan forsørger seg selv. Nå hjelper CBE og mannen folk som trenger hjelp nå i julen. @Lin10 kan du svare på om Frelsesarmeen, Hjelp oss og hjelpe, Kirkens bymisjon osv også sjekker skattelistene (!) og sosiale medier (!!) før de deler ut matkasser og middager? Det har jeg nemlig aldri hørt om før. 43 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Felis Skrevet 2. desember 2019 Populært innlegg #12103 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) Jeg må le litt. Caroline og mannen har bestemt seg for å drive veldedighet med det utgangspunkt at folk er grådige og grabber til seg det de kan få, enten de trenger det eller ikke. På seg selv kjenner man andre...? Derfor må folk, i tillegg til å skrive et tiggerbrev (som er nedverdigende nok i seg selv), dokumentere at de trenger hjelp. Og her blir jeg nesten satt ut av uvitenheten deres, som Decker skriver er skattelistene ofte villedende. Hvis man skal legge de til grunn er det en VELDIG trengende alenemor på Sørumsand, på tross av at hun hevder at hun er styrtrik. Jeg får inntrykk av at det hele er satt i stand for at paret skal kose seg med tåredryppende brev, slik at de setter enda mer pris på sine (sponsede) eiendeler mens de skåler i dagens glass med vin og priser seg lykkelig over at det er forskjell på folk. Endret 2. desember 2019 av Felis 67 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 2. desember 2019 #12104 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) 6 timer siden, Christiane_W skrev: Kjenner jeg rett og slett blir uvel ved tanken på at CBE og LKE skal sitte foran kakkelovnen i Villa Kulås mens de leser folks søknader for å få mat og kanskje julegaver til barna og graver i skattelister, sosiale medier og søker på Google for å finne ut om de er fattige nok til å få almisser fra dem. Det er bare så usmakelig. Ellers har @decker helt rett i at skattelistene kan være misvisende, så å tallene i dem som en del av vurderingen viser jo hvor lite kompetente disse to er til å vurdere disse søknadene. Folk som hadde grei inntekt i 2018 kan i mellomtiden ha fått svært redusert inntekt pga f.eks. sykdom eller arbeidsledighet. Er jo en grunn til at NAV ber om mye dokumentasjon i tillegg til skattemeldingen når folk søker om sosialhjelp: Sosiale medier kan også være misvisende. Folk viser jo stort sett frem glansbildet der. En bekjent av meg slet tungt psykisk og hadde store økonomiske vansker. Det vistes overhodet ikke på FB, Insta eller Snap. Det var først da leiligheten hans ble tvangssolgt at fasaden sprakk og venner og familie ble klar over hvor dårlig det faktisk stod til. Enig. Jeg sliter veldig med at en nyopprettet ideell organisasjon basert på veldedighet som ikke er godkjent av innsamlingskontrollen, der to uten saksbehandlingskompetanse skal finlese søknader og kontrollere folks privatøkonomi, private SoMe-kontoer og søke på Google for så, tuftet på synsing, avgjøre hvem som som har størst behov for matkasse og annen hjelp i en sårbar situasjon og velge bort andre i like sårbar situasjon. Hvordan skal de egentlig bruke sosiale medier og google til dette, når folk flest uavhengig av status i samfunnet har en lukket profil og lite eksponering på internett? Cbe og lke lever av sosiale medier og lever et glanset liv der. De færreste har samme eksponeringsbehov og -flate som dem. Endret 2. desember 2019 av Revenge o'Cavatina Spesifisering 47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Klokkereim Skrevet 2. desember 2019 Populært innlegg #12105 Del Skrevet 2. desember 2019 Om noen firma mot formodning skulle vurdere å sponse papir, saks og bånd håper jeg virkelig de sjekker skattelistene først! 61 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saul Skrevet 2. desember 2019 #12106 Del Skrevet 2. desember 2019 40 minutter siden, MissLucy skrev: Priceless 😂 Kan du forklare hva som er så morsomt med det? Jeg leste i samme blogg som det ofte refereres til her om oppstandelse pga utestengelse. Forstår at saken var en helt annen fordi oppstandelsen var pga utestengelse på feil grunnlag, men det fremstår jo som det er viktig å få lov å ytre seg på Kvinneguiden. Det var derfor et helt reelt spørsmål fra min side om Kvinneguiden modererer strengere i tråder som omhandler egne bloggere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saul Skrevet 2. desember 2019 #12107 Del Skrevet 2. desember 2019 1 time siden, Glemtbrukernavnet skrev: Fra https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/30/forsmak-pa-arets-juleverksted/#comment-964350 Så bidraget deres er bl.a å bruke tid på å sjekke sosiale medier, google-søk og skattelister. Noe som er bortkastet etter mitt syn. Da vet vi det, hvis de "skryter" av at de hjelper fattige... Men er det alt de gjør? Fullstendig enig i at å sjekke sosiale medier og liknende er totalt bortkastet da de fleste mennesker har svært lite informasjon om seg selv liggende på nett. Allikevel synes jeg det er synd det bare er de negative sidene til dette veldedige tiltaket som trekkes frem. Det må da finnes noe positivt med Omvendt julenisse all den tid tiltaket eksisterer i andre fylker også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 2. desember 2019 #12108 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) 18 minutter siden, Saul skrev: Men er det alt de gjør? --- --- Allikevel synes jeg det er synd det bare er de negative sidene til dette veldedige tiltaket som trekkes frem. Det må da finnes noe positivt med Omvendt julenisse all den tid tiltaket eksisterer i andre fylker også. Skrev jeg det? La du merke til: "Så bidraget deres er bl.a...." (+ skjermbilde vedr. hva de bidrar med)? Jeg gjentar spørsmålet mitt - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1256153-carolinebergeriksenno/?do=findComment&comment=24429992 : Jeg lurer på hva som er begrunnelsen for å støtte "Omvendt Julenisse Østfold" fremfor andre veldedighetsorganisasjoner? Er de registrerte i Innsamlingsregisteret? Fra http://www.innsamlingskontrollen.no/nb/artikkel/vis/48 "Innsamlingskontrollen anbefaler kun å gi penger til organisasjoner som er registrerte i Innsamlingsregisteret. Disse har frivillig valgt å registrere seg og lar seg dermed bli kontrollert eksternt. De oppfyller også strenge regnskaps- og organisasjonskrav." Endret 2. desember 2019 av LeiaO Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Medici Skrevet 2. desember 2019 #12109 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) 9 timer siden, MissLucy skrev: Barnekonvensjonen er Redd Barnas viktigste verktøy. Kilde: https://www.reddbarna.no/vaart-arbeid/barns-rettigheter/barnekonvensjonen Barnekonvensjonen blir brutt i CBEs SoMe kanaler ofte og regelmessig: https://influencere.wordpress.com/cbe-bruk-av-barn-i-some/ Oppfordrer alle til å si sin mening direkte til Redd barna om dette samarbeidet ved å vise til disse linkene, blant andre... Ingen penger til Redd barna fra meg når de gjør slike samarbeid. Endret 2. desember 2019 av Medici 47 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Malum Skrevet 2. desember 2019 #12110 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) 13 minutter siden, Saul skrev: Kan du forklare hva som er så morsomt med det? Jeg leste i samme blogg som det ofte refereres til her om oppstandelse pga utestengelse. Forstår at saken var en helt annen fordi oppstandelsen var pga utestengelse på feil grunnlag, men det fremstår jo som det er viktig å få lov å ytre seg på Kvinneguiden. Det var derfor et helt reelt spørsmål fra min side om Kvinneguiden modererer strengere i tråder som omhandler egne bloggere. Det har jo vært et tema i diverse bloggertråder og på Ris og ris, uten at jeg skal nevne navn. Ellers mener jeg at duskusjonene på KG i tråder om influensere blir sett, og at de har en verdi i debatten. Både Blogg om toppbloggere og Om influencere henter mye av sitt stoff herfra, og det er blogger som legges merke til. Endret 2. desember 2019 av Malum 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissLucy Skrevet 2. desember 2019 Forfatter #12111 Del Skrevet 2. desember 2019 17 minutter siden, Saul skrev: Kan du forklare hva som er så morsomt med det? Jeg leste i samme blogg som det ofte refereres til her om oppstandelse pga utestengelse. Forstår at saken var en helt annen fordi oppstandelsen var pga utestengelse på feil grunnlag, men det fremstår jo som det er viktig å få lov å ytre seg på Kvinneguiden. Det var derfor et helt reelt spørsmål fra min side om Kvinneguiden modererer strengere i tråder som omhandler egne bloggere. Fordi de utestengelsene gjaldt folk som er aktive i DENNE tråden. Derfor var det morsomt. 16 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felis Skrevet 2. desember 2019 #12112 Del Skrevet 2. desember 2019 47 minutter siden, Revenge o'Cavatina skrev: Hvordan skal de egentlig bruke sosiale medier og google til dette, når folk flest uavhengig av status i samfunnet har en lukket profil og lite eksponering på internett? Cbe og lke lever av sosiale medier og lever et glanset liv der. De færreste har samme eksponeringsbehov og -flate som dem. Hvor mange viser livet slik det egentlig er på sosiale medier? Influencer eller ei, det er den glansede versjonen man presenterer. Man legger ikke ut på FB at man ikke har råd til julemat eller gaver til ungene, de fleste har både stolthet og ønske om å beskytte barna sine. Så hva forventer egentlig LKE å finne der som skal underbygge at et menneske er trengende eller ei. 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Saul Skrevet 2. desember 2019 #12113 Del Skrevet 2. desember 2019 34 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev: Skrev jeg det? La du merke til: "Så bidraget deres er bl.a...." (+ skjermbilde vedr. hva de bidrar med)? Jeg gjentar spørsmålet mitt - https://forum.kvinneguiden.no/topic/1256153-carolinebergeriksenno/?do=findComment&comment=24429992 : Jeg lurer på hva som er begrunnelsen for å støtte "Omvendt Julenisse Østfold" fremfor andre veldedighetsorganisasjoner? Er de registrerte i Innsamlingsregisteret? Fra http://www.innsamlingskontrollen.no/nb/artikkel/vis/48 "Innsamlingskontrollen anbefaler kun å gi penger til organisasjoner som er registrerte i Innsamlingsregisteret. Disse har frivillig valgt å registrere seg og lar seg dermed bli kontrollert eksternt. De oppfyller også strenge regnskaps- og organisasjonskrav." Så bra at de bidrar med penger både privat og fra firmaet! Jeg la merke til at du skrev blant annet, men jeg må innrømme at jeg ikke leste kommentaren fra bloggen. Jeg hopper ubevisst over alt som er direkte fra bloggen. Begrunnelse for å støtte Omvendt julenisse fremfor andre? Ja takk, begge deler. Omvendt julenisse har ofte handlevogner stående i kasseområder i dagligvarebutikker. Tror det er en enkel måte for mange å donere på. Tviler på at folk sjekker innsamlingsregisteret der de står i butikken før de hiver oppi pepperkakeboksen. 😛 27 minutter siden, Malum skrev: Det har jo vært et tema i diverse bloggertråder og på Ris og ris, uten at jeg skal nevne navn. Ellers mener jeg at duskusjonene på KG i tråder om influensere blir sett, og at de har en verdi i debatten. Både Blogg om toppbloggere og Om influencere henter mye av sitt stoff herfra, og det er blogger som legges merke til. Takk - da skal jeg prøve å lese meg opp om det (om jeg finner det). 22 minutter siden, MissLucy skrev: Fordi de utestengelsene gjaldt folk som er aktive i DENNE tråden. Derfor var det morsomt. Ok, takk for svar. Skjønner fortsatt ikke hvorfor det er morsomt, men jeg vet jeg har dårlig humor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest LeiaO Skrevet 2. desember 2019 #12114 Del Skrevet 2. desember 2019 (endret) 8 minutter siden, Felis skrev: Hvor mange viser livet slik det egentlig er på sosiale medier? Influencer eller ei, det er den glansede versjonen man presenterer. Man legger ikke ut på FB at man ikke har råd til julemat eller gaver til ungene, de fleste har både stolthet og ønske om å beskytte barna sine. Så hva forventer egentlig LKE å finne der som skal underbygge at et menneske er trengende eller ei. Caroline Berg Eriksen har svart følgende vedr. hva de kan finne på sosiale medier - https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/30/forsmak-pa-arets-juleverksted/#comment-964664 Og: Endret 2. desember 2019 av LeiaO Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest tranedatter Skrevet 2. desember 2019 #12115 Del Skrevet 2. desember 2019 Noen som vet om det står i klartekst at de kommer google folk, før de sender inn søknader? Trist om man har blitt invitert på ferie av noen og så blir funnet "for rik" for julegaver/mat. Eller om man er flink å skjule dette for omgivningen, noe mange er. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liver Skrevet 2. desember 2019 #12116 Del Skrevet 2. desember 2019 7 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev: Caroline Berg Eriksen har svart følgende vedr. hva de kan finne på sosiale medier - https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/30/forsmak-pa-arets-juleverksted/#comment-964664 Og: Her kommer det fram at CBE ikke følger med om hvordan folk kan skjule fattigdommen sin. Noen bruker kredittkort for å komme seg på ferie for å vise utad at man klarer seg, iallefall de med barn. Men, til desember har man ikke nok til gaver osv. Derfor bør man bruke tillit, ikke some, svaret ligger ikke der. 37 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Aricia Skrevet 2. desember 2019 Populært innlegg #12117 Del Skrevet 2. desember 2019 Søknad?? Er det ikke snakk om litt julemat og gaver til barna liksom? Jeg så i skjemaet som ble gjengitt her at folk bes om å fortelle litt om seg selv og sin situasjon, men CBE.no betrakter altså denne påkrevde kanossagangen som en søknadsrunde? Jeg tipper at det siste folk som sliter økonomisk trenger mer av til jul er ydmykende skjemautfylling og søknadsvurderinger før milde gaver eventuelt kan gis. Denslags har de nok mer enn nok av ellers i året i sin befatning med det offentlige hjelpeapparatet. 69 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Populært innlegg Inocybe Skrevet 2. desember 2019 Populært innlegg #12118 Del Skrevet 2. desember 2019 6 minutter siden, Glemtbrukernavnet skrev: Caroline Berg Eriksen har svart følgende vedr. hva de kan finne på sosiale medier - https://www.carolinebergeriksen.no/2019/11/30/forsmak-pa-arets-juleverksted/#comment-964664 Og: Nesten så jeg lurer på om ikke også høy BMI må være diskvalifiserende når bloggerparet vurderer... (Vet dette er et surmaget svar, men er rett og slett kvalm over menneskesynet CBE og LKE viser i denne saken 🤮) 73 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Liver Skrevet 2. desember 2019 #12119 Del Skrevet 2. desember 2019 Og, de som stiller spørsmålstegn med denne måten å kvalifisere søkere på, er jo selvfølgelig troll som lager kvalme! Jeg er oppriktig bekymret for mennesker som sitter i denne posisjonen når jula kommer, eller påske, sommer osv. For en slik situasjon tærer på psyken. Så skal to som ikke har gjort noe slik google og avslå søknader fra mennesker i en sårbar plass. Hvem følger disse opp i ettertid? Her er det mye de ikke har reflektert over, uansett hvor god tanker er altså. 38 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rev. Revenge Skrevet 2. desember 2019 #12120 Del Skrevet 2. desember 2019 22 minutter siden, Felis skrev: Hvor mange viser livet slik det egentlig er på sosiale medier? Influencer eller ei, det er den glansede versjonen man presenterer. Man legger ikke ut på FB at man ikke har råd til julemat eller gaver til ungene, de fleste har både stolthet og ønske om å beskytte barna sine. Så hva forventer egentlig LKE å finne der som skal underbygge at et menneske er trengende eller ei. Gjennom "på seg selv kjenner man sin neste"-metoden. Igjen slår det meg hvor kunnskapsløst og umusikalsk bloggeierne skal forvalte personer i sårbare situasjoners personvern, og hvor lav innsikt de har i vanlige menneskers liv og levned, milevis unna deres egen tilværelse. 33 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå