Gå til innhold

carolinebergeriksen.no

Anbefalte innlegg

Skrevet
7 minutter siden, pøbelsara skrev:

Lese, kanskje? (Det handler om ofte mangelfull merking av kommersielt innhold i ulike kanaler, et voldsomt kroppsfokus og mye eksponering av barna.  Jeg er mest opptatt av det siste, men alt henger sammen med alt. Når man er en influencer med stor kommersiell suksess og har stor spredning av budskapet man kommer med, både de kommersielle og andre budskap, er det viktig med kritisk blikk på denne virksomheten.)

Forøvrig: å slakte sykkelturplanene gir- som man ser nå her i tråden, vann på mølla til alle som hevder at ALL kritikken hun får er ugyldig. 

Jeg synes sykkeltur i fjellet høres veldig fint ut, selv om timevis i sykkelvogn ikke er særlig annerledes enn timer i bil for barn. 

Så vi snakker 209 sider om kritikk?

• Liker 6
Skrevet
1 minutt siden, Piemonte skrev:

Beklager, visste ikke at en må lese 209 sider for å delta her. My bad.

Må må ikke nødvendigvis det  - men du spurte jo - så da gikk jeg ut fra du var interessert. Som du ser, har jeg gitt deg en oppsummering også - værsågod, bare hyggelig! 

:lillesky:

• Liker 25
Skrevet
2 minutter siden, pøbelsara skrev:

Må må ikke nødvendigvis det  - men du spurte jo - så da gikk jeg ut fra du var interessert. Som du ser, har jeg gitt deg en oppsummering også - værsågod, bare hyggelig! 

:lillesky:

Reagerte på tonen litt lengre oppe, men det er gjengs her?

• Liker 7
Skrevet
Akkurat nå, Piemonte skrev:

Så vi snakker 209 sider om kritikk?

Debatt rundt virksomheten hennes, ja. Jeg har ikke oversikt over hva alle andre har skrevet om til en hver tid. 

De fleste har vel fått med seg at hun i tillegg til å være en av de store some-personene som har vært med i mange år, så har det vært mange stormer rundt henne. 

• Liker 11
Skrevet

Ojsann. Det er voldsomt!

• Liker 4
Skrevet
Akkurat nå, Piemonte skrev:

Reagerte på tonen litt lengre oppe, men det er gjengs her?

Hva mener du? Dette er et diskusjonsforum med svært mange unike brukere, så hvilken tone de forskjellige har, er avhengig av hvem som debatterer. 

• Liker 14
Skrevet
3 minutter siden, pøbelsara skrev:

Hva mener du? Dette er et diskusjonsforum med svært mange unike brukere, så hvilken tone de forskjellige har, er avhengig av hvem som debatterer. 

Hehehe, skjønner.

Skrevet

Er det lov å omtale barn her?

• Liker 2
Skrevet (endret)

@Piemonte 😊

Hva synes du om bedriften CBE? Leser du bloggen og følger henne/firmaet i SoMe? 

Mange, litt svevende og løsrevne spørsmål dukker plutselig opp... 

Endret av 2ney
Skrevet
8 minutter siden, 2ney skrev:

@Piemonte 😊

Hva synes du om bedriften CBE? Leser du bloggen og følger henne/firmaet i SoMe? 

Mange, litt svevende og løsrevne spørsmål dukker plutselig opp... 

Delvis ja og ja. SoMe er svært interessant. Har lest de siste sidene her og finner ikke relevant kritikk. Kun kritikk av en sykkelferie som ikke har skjedd ennå. Og omtale av barn, noe som ikke er stuerent ellers. Tror kanskje jeg har misforstått helt hva tema egentlig er her. Ikke noe for meg.

• Liker 6
Skrevet

Jeg ser ikke noe galt i at et barn som akkurat er ferdig med barnehagetilværelsen sitter i sykkelvogn på en tur på 13 mil.

Det er en vesentlig forskjell på å beherske kunsten å sykle uten støttehjul når man er 5 1/2 år der man sykler kortere distanser kontra å sykle over Dovre i all slags vær, en tur på 13 mil. 13 mil er langt for et barn, selv om man deler det opp over flere etapper. Barnesykler er heller ikke like teknisk gode som voksensykler mtp gir, setekomfort, støtdemping osv 

Ungen vår syklet uten støttehjul da hun var tre år, likevel valgte jeg å bruke sykkelvogn på en 30min sykkeltur til og fra barnehagen helt til hun ble skolejente. Dette pga turen ble mye lengre skulle hun sykle selv, hun var sliten da hun ble hentet og det var godt å slappe av i sykkelvognen, og det var ofte drittvær. 

Så, på bakgrunn av egne erfaringer som syklende mamma med barn så har jeg full forståelse for at CBE og mannen velger sykkelvogn til begge barna på en så lang tur. 

For deres del så håper jeg dog de leser seg litt opp på pakking til en sånn tur. Det høres upraktisk ut å sykle med store og tunge ryggsekker på ryggen i tillegg til tyngden av sykkelvogner med barn oppi. Det finnes andre praktiske løsninger for bagasjeoppbevaring til sykkel, f.eks sidevesker. Og satser man på ulltøy så trenger man ikke mye klær heller. 

Jeg synes det er bra at de legger opp til en sånn tur, både for deres egen del, barna sin del, miljøet sin del, og for leserene sin del. CBE har påvirkningskraft på godt og vondt, og ved å promotere sykkeltur i Norge så velger kanskje flere denne formen for ferietur. Særlig i disse flyskamtider. 

Sånn pr nå så blir det litt dobbeltmoralsk mtp at de denne sommeren har, og skal ha, 4 turer som innebærer fly i tillegg til sykkelferien. Hun har dog uttalt at disse flyturene ble bestilt for lenge siden og at de til høsten kommer til å fly mindre (noe som er naturlig da de får skolebarn i august og skolene i Norge er strenge på å gi fri utenom fridager iht skoleruten), så da får man bare vente å se hva de velger å gjøre når skolen har høstferie/juleferie/vinterferie/påske/sommerferie.....blir det nye sykkelturer eller blir det første fly til Granca? 

• Liker 12
Skrevet (endret)
35 minutter siden, Piemonte skrev:

Delvis ja og ja. SoMe er svært interessant. Har lest de siste sidene her og finner ikke relevant kritikk. Kun kritikk av en sykkelferie som ikke har skjedd ennå. Og omtale av barn, noe som ikke er stuerent ellers. Tror kanskje jeg har misforstått helt hva tema egentlig er her. Ikke noe for meg.

Forstår på en måte hva du mener. Tenkte det samme de første gangene jeg var innom Rampelys selv. Det er mange ulike brukere som er innom trådene på Kvinneguiden. Diskusjonene kan plutselig dreie i feil retning og bli dømmende. Men.. Det er også flere brukere her inne med særdeles gode debattkunnskaper, og disse brukerne er kjempeflinke til å få krittigverdige og omstridte forhold blant influensere frem på en god og saklig måte. 

Anbefaler denne bloggen dersom du har tid en dag:

https://influencere.wordpress.com

Asti har dukomentasjon på det meste. Heia Asti ❤️

Endret av 2ney
Skrevet

Takk for tips! Ikke meningen å være frekk, men synes nok ikke at dette er et diskusjonsforum. 

Takk for meg!

• Liker 3
Skrevet
38 minutter siden, Piemonte skrev:

Takk for tips! Ikke meningen å være frekk, men synes nok ikke at dette er et diskusjonsforum. 

Takk for meg!

Bare hyggelig! 😁

• Liker 3
Skrevet

Her må en se hva som egentlig omtales.

Det er selvfølgelig ikke kritikk av en sykkeltur i seg selv. Spesielt ikke en sykkeltur som ennå ikke har skjedd. Det som reageres på er selve bruddet i bloggerens image, som er bygget opp over lang tid. År faktisk. 

Som jeg nok også regner med bloggeren forventet ville skape reaksjoner og debatt. Det er mange måter å holde seg aktuell på.

Selv tror jeg dette er et klokt valg, for bloggens del, om grunnen er innhold til Bloggerne eller ei. De har også fått mye kritikk for å fronte overforbruk, miljøsvinete cruise-reiser og generelt ha et innhold som er fjernt fra livet folk flest lever. Å velge sykkelferie kan være nettopp det bruddet i image som kan fornye bloggen litt - og samtidig imøtegå kritikk.

Eller - så har de ikke har tenkt på noe av dette, det kan jo ikke vi vite. Det er også rett og slett trendy med sykkelferie for tiden, og er det noe CBE AS ønsker å være, så er det jo trendy. 

For ikke å snakke om at en blir reelt nysgjerrig på hvordan bloggeren selv skal takle teltovernattinger osv, uten de vanlige bekvemmelighetene - når klarte hun sist å skape en slik forventning? 

(Men selv om det ser ut til å være nye tider, så håper jeg omtale av mindreårige kan tones ned.)

• Liker 11
Skrevet
10 timer siden, Antirobe skrev:

Vurdert å melde de på en eller annen form for sykkelklubb? Tour de france neste, som AB sin unge? For oss andre som ikke har barn som er de fødte syklister så tar vi det i barnas tempo og talent. De koser seg de også, selv med støttehjul og ikke langtur på egen sykkel. Blir frustrert selv over å forsvare CBE, men i alle dager. Hadde det vært bedre om de kjørte bil til fjellet? Mitt barn syns det er drittkjedelig. Målet helliger middelet.

Tilegg: jeg er sterkt i mot eksponering av barn på nett, og derav sterkt i mot bloggen vi diskuterer. Men du vet at barn er ulike? Kanskje barnet ikke KAN sykle. Er det da galt? Noe å utbrodere på nett? Nei. La barn være barn. Jeg regner med at om den omtalte bloggers barn kunne sykle mange mil så hadde vi hørt om det for lengst. Det er ikke unormalt å ikke kunne sykle som førskolebarn. I alle fall ikke på Vestlandet. Igjen, mulig pga vi har nok med å holde oss over vannet, men uansett. Barn er ulike. Get over it. 

Hvorfor skal de meldes på sykkelklubb?

Ja barn er forskjellige og man tar det i barns tempo 

• Liker 1
Skrevet
2 timer siden, skruf skrev:

Jeg ser ikke noe galt i at et barn som akkurat er ferdig med barnehagetilværelsen sitter i sykkelvogn på en tur på 13 mil.

Det er en vesentlig forskjell på å beherske kunsten å sykle uten støttehjul når man er 5 1/2 år der man sykler kortere distanser kontra å sykle over Dovre i all slags vær, en tur på 13 mil. 13 mil er langt for et barn, selv om man deler det opp over flere etapper. Barnesykler er heller ikke like teknisk gode som voksensykler mtp gir, setekomfort, støtdemping osv 

Ungen vår syklet uten støttehjul da hun var tre år, likevel valgte jeg å bruke sykkelvogn på en 30min sykkeltur til og fra barnehagen helt til hun ble skolejente. Dette pga turen ble mye lengre skulle hun sykle selv, hun var sliten da hun ble hentet og det var godt å slappe av i sykkelvognen, og det var ofte drittvær. 

Så, på bakgrunn av egne erfaringer som syklende mamma med barn så har jeg full forståelse for at CBE og mannen velger sykkelvogn til begge barna på en så lang tur. 

For deres del så håper jeg dog de leser seg litt opp på pakking til en sånn tur. Det høres upraktisk ut å sykle med store og tunge ryggsekker på ryggen i tillegg til tyngden av sykkelvogner med barn oppi. Det finnes andre praktiske løsninger for bagasjeoppbevaring til sykkel, f.eks sidevesker. Og satser man på ulltøy så trenger man ikke mye klær heller. 

Jeg synes det er bra at de legger opp til en sånn tur, både for deres egen del, barna sin del, miljøet sin del, og for leserene sin del. CBE har påvirkningskraft på godt og vondt, og ved å promotere sykkeltur i Norge så velger kanskje flere denne formen for ferietur. Særlig i disse flyskamtider. 

Sånn pr nå så blir det litt dobbeltmoralsk mtp at de denne sommeren har, og skal ha, 4 turer som innebærer fly i tillegg til sykkelferien. Hun har dog uttalt at disse flyturene ble bestilt for lenge siden og at de til høsten kommer til å fly mindre (noe som er naturlig da de får skolebarn i august og skolene i Norge er strenge på å gi fri utenom fridager iht skoleruten), så da får man bare vente å se hva de velger å gjøre når skolen har høstferie/juleferie/vinterferie/påske/sommerferie.....blir det nye sykkelturer eller blir det første fly til Granca? 

Det jeg lurer på er om de virkelig ikke visste at fly omtrent er den verste måten å forurense på. Det er liksom helt greit med fem sydeturer fordi de ble bestilt i vinter. Tror hun virkelig at en og annen kjøttfri middager og bambustannbørste er nok? Selvsagt ikke, hun er ikke dum. Men det plager meg at bruker dette som argument. 

• Liker 11
Skrevet
10 timer siden, Tulipanpiken skrev:

Herregud. Det er en sykkeltur. Cut her some slack... Utrolig hva hun skal kritiseres for her inne!

Du bør lese innlegget mitt igjen. Jeg er på ingen måte negativ til sykkeltur, tvert i mot, men setter spørsmål til bakgrunnen. Når gjennomkommersialiserte bloggere forsøker å forandre narrativ ligger det ofte noe bak. Vil henlede oppmerksomheten mot @Eveliinas glimrende innlegg under som forklarer greia mye bedre enn det jeg klarte. 

2 timer siden, Eveliina skrev:

Her må en se hva som egentlig omtales.

Det er selvfølgelig ikke kritikk av en sykkeltur i seg selv. Spesielt ikke en sykkeltur som ennå ikke har skjedd. Det som reageres på er selve bruddet i bloggerens image, som er bygget opp over lang tid. År faktisk. 

Som jeg nok også regner med bloggeren forventet ville skape reaksjoner og debatt. Det er mange måter å holde seg aktuell på.

Selv tror jeg dette er et klokt valg, for bloggens del, om grunnen er innhold til Bloggerne eller ei. De har også fått mye kritikk for å fronte overforbruk, miljøsvinete cruise-reiser og generelt ha et innhold som er fjernt fra livet folk flest lever. Å velge sykkelferie kan være nettopp det bruddet i image som kan fornye bloggen litt - og samtidig imøtegå kritikk.

Eller - så har de ikke har tenkt på noe av dette, det kan jo ikke vi vite. Det er også rett og slett trendy med sykkelferie for tiden, og er det noe CBE AS ønsker å være, så er det jo trendy. 

For ikke å snakke om at en blir reelt nysgjerrig på hvordan bloggeren selv skal takle teltovernattinger osv, uten de vanlige bekvemmelighetene - når klarte hun sist å skape en slik forventning? 

(Men selv om det ser ut til å være nye tider, så håper jeg omtale av mindreårige kan tones ned.)

Enig @Eveliina  diskusjoner om barns sykkelferdigheter har ikke noe å gjøre her. 

• Liker 13
Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet
On 6/21/2019 at 12:39 AM, Surikatt said:

Håper de kan ta holde denne sykkelturen privat men det går nok ikke. Hele familien i arbeid, hvordan skal hun få med seg alle turantrwkkene sine og hvorfor skal 6 åringen sitte i sykkelvogn? Tenker det er bedre å ta kortere turer enn å skryte på seg hvor langt, hele tiden. 

Men hva skal man skrive om, som blogger, hvis man ikke får skrive om hvor mye og ofte man trener + hvor lite man spiser? 

:ironi:

---------------------

Jeg er forresten utrolig glad for at jeg ikke er en blogger. Hadde blitt sliten av å måtte smile og pose så mye hele tida på grunn av de hundrevis med bildene som må tas hver dag.

Skrevet

Ååååååå har så lyst å si ifra at de har satt opp teltet for slapt . Blir en våt overnatting om det begynner å regne 

• Liker 6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...