Gå til innhold

Lyst å bli flyvertinne. Noen her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 minutt siden, Lily_88 skrev:

Widerøe søkte etter folk, hør med de 😊 Engelsk er viktig! Du skal også i nødstilfelle kunne kommunisere med flyplassen, osv.

Er hun ung nok i en alder av 31 år?

Anonymkode: 9ab6c...9cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

16 minutter siden, AnonymBruker said:

Så var det engelsken da. I utgangspunktet helt ok, men kan jo bare bli bedre. Aldri før sent? Dessuten har jeg jo det grunnleggende. Kan kanskje bli bedre i uttalelsen. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Hva vil helt ok si? Kan du kommunisere på engelsk? Klarer du å føre en samtale?

Anonymkode: beab6...f7b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg mener bestemt at noen fortalte meg at man kan ikke bli flyvertinne dersom man er over 30 år, de ønsker helst at man begynner tidlig i 20-årene. Om dette fortsatt er krav i dag, vet jeg ikke. Men for 9 år siden hadde jeg en sykepleier-kollega som ville bytte beite og ønsket å bli flyvertinne. 

Anonymkode: 9ab6c...9cf

Les stillingsbeskrivelsen!

Anonymkode: b9daf...d4d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Barna er fra 8 til 14 år gamle nå. Heldigvis har mannen hennes en "vanlig" jobb med arbeidstid 8 til 16, mandag til fredag, og de bor i et område i nærheten av OSL der det bor mange andre som jobber i bransjen og jeg har inntrykk av at de stiller opp for hverandre som barnevakt og sånn, så derfor fungerer det greit. Hverken hun eller mannen hennes har familie i nærområdet som kan stille opp for dem. 

Såvidt jeg har forstått på kusina mi er det ikke sånn at man kan gå rett til å fly long haul. De som gjør det har gjerne jobbet en stund og søker seg dit etterhvert.

De fleste hos SAS har "variabel roster", det vil si at de får arbeidsplan fra måned til måned og jobber 4-2 turnus. De jobber fire dager, har fri to dager, så er det fire dager jobb igjen osv. Man har krav på minst en frihelg i måneden, noen ganger har man flaks og får to, men du må regne med mye jobbing både kveld og helg. Kvelds- og helgejobbing må du regne med uansett selskap du blir ansatt i. Flyene går fra tidlig morgen til sent på kvelden.

Ser du har skrevet at du ikke er god i språk og det er et problem. Du må være god i engelsk. Det er et krav fra samtlige selskaper. Engelsk er arbeidsspråk og kursene er på engelsk. 

Anonymkode: 60b23...c41

Det høres ut som en helt fryktelig jobb hvis man har tre små barn, for å være ærlig... Har tre barn selv...

Anonymkode: 6260f...972

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS, hvorfor vil du bli flyvertinne? Hva er det med jobben som appellerer til deg? Jeg spør fordi jeg (ut fra alle spørsmålene du stiller) har inntrykk av at du vet lite om hva yrket faktisk består i og hva jobben går ut på. Det er ikke glamorøst, tvert i mot er det  krevende, til tider beintøft, med stort arbeidspress, mye som skal gjøres på kort tid og krevende passasjerer å forholde seg til. 

Anonymkode: 60b23...c41

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Moren min har vært flyvertinne siden før jeg ble født og jeg hadde ikke valgt det om jeg fikk valget. Hun var borte 4 dager (hjemme 2) og kom ikke hjem imellom fordi hun hadde layover i andre byer. Har i dag ikke et nært forhold til min mor fordi hun «alltid» var borte hele oppveksten min. 

Anonymkode: 721b1...7f1

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

TS, hvorfor vil du bli flyvertinne? Hva er det med jobben som appellerer til deg? Jeg spør fordi jeg (ut fra alle spørsmålene du stiller) har inntrykk av at du vet lite om hva yrket faktisk består i og hva jobben går ut på. Det er ikke glamorøst, tvert i mot er det  krevende, til tider beintøft, med stort arbeidspress, mye som skal gjøres på kort tid og krevende passasjerer å forholde seg til. 

Anonymkode: 60b23...c41

Fordi jeg har lyst på en jobb med en annen utfordring i hverdagen enn hjemmesykepleien. Jeg vet jeg har barna mine trygt hjemme hos pappa'n i hus. Lønna er kanskje det som frister mest. Jeg kan jobbe i en 100% stiling i hjemmepleien, slite meg fullstendig ut med utskjelling og krevsomme stell med en lønn som ikke forener seg med alt det vi gjør. Bare lyst til noe annet. Man får oppleve mye også, jeg elsker jo å reise.  Svømnedyktig, da jeg har drivet med svømming tidligere. Jeg ville nok ikke hatt en slik jobb for alltid, men en periode. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Beklager TS, men det er ganske tydelig at dette ikke er jobben for deg.

Hvorfor ikke bli sykepleier?

Anonymkode: beab6...f7b

Dårlig lønn i sykepkeien, tung jobb med tunge løft. Er klart jeg er opptatt av lønn. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du må være god i svømming og bestå en svømmetest har jeg hørt. Er det noe aldersgrense, forresten? Eller kan man være godt opp i 30-åra og søke? Kanskje litt gammelt det 🙈

Anonymkode: 9ab6c...9cf

Jeg har drivet med svømming i over 5år. Så skal ikke stå på det😉 Samboeren min er "gammel" svømmetrener. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Tror du kanskje er for gammel også.

Anonymkode: 9ab6c...9cf

Bare sånn den tipping fra din side? 

Som jeg ser så er kravet at man er minimum 20år. Her har flyvertinner som har jobbet 15år i bransjen. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har lyst på en jobb med en annen utfordring i hverdagen enn hjemmesykepleien. Jeg vet jeg har barna mine trygt hjemme hos pappa'n i hus. Lønna er kanskje det som frister mest. Jeg kan jobbe i en 100% stiling i hjemmepleien, slite meg fullstendig ut med utskjelling og krevsomme stell med en lønn som ikke forener seg med alt det vi gjør. Bare lyst til noe annet. Man får oppleve mye også, jeg elsker jo å reise.  Svømnedyktig, da jeg har drivet med svømming tidligere. Jeg ville nok ikke hatt en slik jobb for alltid, men en periode. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Lønna er det som frister mest? Du er klar over at flyvertinne ikke akkurat er et høytlønnet yrke? Og at jobben kan være både slitsom og krevende? Og at passasjerer kan skjelle ut og være krevende? 

Det virker som du har et rosenrødt bilde av yrket. Særlig når du skriver at du får oppleve mye og elsker å reise. I følge min kusine opplevde hun ikke særlig mye annet enn korte stopp på flyplasser rundtomkring de årene hun fløy short haul i Norge og Europa. Når de hadde layovers (altså overnattet) hadde de sjelden verken tid eller energi til å utforske noe særlig. Det ble å få seg noe mat og søvn før det var tidlig opp og på'n igjen neste morgen. Etter at hun begynte å fly long haul til USA får hun oppleve litt, siden de stort sett har omtrent 20 timer fritid under layover.

Anonymkode: 60b23...c41

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Lønna er det som frister mest? Du er klar over at flyvertinne ikke akkurat er et høytlønnet yrke? Og at jobben kan være både slitsom og krevende? Og at passasjerer kan skjelle ut og være krevende? 

Det virker som du har et rosenrødt bilde av yrket. Særlig når du skriver at du får oppleve mye og elsker å reise. I følge min kusine opplevde hun ikke særlig mye annet enn korte stopp på flyplasser rundtomkring de årene hun fløy short haul i Norge og Europa. Når de hadde layovers (altså overnattet) hadde de sjelden verken tid eller energi til å utforske noe særlig. Det ble å få seg noe mat og søvn før det var tidlig opp og på'n igjen neste morgen. Etter at hun begynte å fly long haul til USA får hun oppleve litt, siden de stort sett har omtrent 20 timer fritid under layover.

Anonymkode: 60b23...c41

Dette   +  at long haul  blir mer og mer overtatt av personell fra utenlandsbaser, først og fremst Bankok og Irland (Norwegian).          I Tillegg jobber lavprisselskapene hele tiden med å kutte kostnader, blir mer og mer "Ryanair-tilstander i fremtiden. Og de andre vil bli tvunget å følge etter, så dette ville jeg tenkt meg om to ganger på om jeg skulle omskolere meg å satse på noe annet.

Anonymkode: c1c8a...8d8

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har lyst på en jobb med en annen utfordring i hverdagen enn hjemmesykepleien. Jeg vet jeg har barna mine trygt hjemme hos pappa'n i hus. Lønna er kanskje det som frister mest. Jeg kan jobbe i en 100% stiling i hjemmepleien, slite meg fullstendig ut med utskjelling og krevsomme stell med en lønn som ikke forener seg med alt det vi gjør. Bare lyst til noe annet. Man får oppleve mye også, jeg elsker jo å reise.  Svømnedyktig, da jeg har drivet med svømming tidligere. Jeg ville nok ikke hatt en slik jobb for alltid, men en periode. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

 Så god er ikke lønna da... Og det at du liker å reise,  man er KUN i flyet på de forskjellige flyplassene i Europa. I Norge kan du overnatte på hotell, men hvor gøy er det å overnatte på et flyplasshotell i en norsk småby? Longhaul flyene har stort sett utenlandsk crew. 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Fordi jeg har lyst på en jobb med en annen utfordring i hverdagen enn hjemmesykepleien. Jeg vet jeg har barna mine trygt hjemme hos pappa'n i hus. Lønna er kanskje det som frister mest. Jeg kan jobbe i en 100% stiling i hjemmepleien, slite meg fullstendig ut med utskjelling og krevsomme stell med en lønn som ikke forener seg med alt det vi gjør. Bare lyst til noe annet. Man får oppleve mye også, jeg elsker jo å reise.  Svømnedyktig, da jeg har drivet med svømming tidligere. Jeg ville nok ikke hatt en slik jobb for alltid, men en periode. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Jeg kjenner en som jobbet i samme bransje som du gjør nå. Hen ble cabin crew, men det tok ikke mange månedene før hen var tilbake i jobben i helsevesenet. 

Og liker du ikke utskjelling på jobb, er neppe cabin crew noe for deg!

Anonymkode: 6260f...972

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Lønna er det som frister mest? Du er klar over at flyvertinne ikke akkurat er et høytlønnet yrke? Og at jobben kan være både slitsom og krevende? Og at passasjerer kan skjelle ut og være krevende? 

Det virker som du har et rosenrødt bilde av yrket. Særlig når du skriver at du får oppleve mye og elsker å reise. I følge min kusine opplevde hun ikke særlig mye annet enn korte stopp på flyplasser rundtomkring de årene hun fløy short haul i Norge og Europa. Når de hadde layovers (altså overnattet) hadde de sjelden verken tid eller energi til å utforske noe særlig. Det ble å få seg noe mat og søvn før det var tidlig opp og på'n igjen neste morgen. Etter at hun begynte å fly long haul til USA får hun oppleve litt, siden de stort sett har omtrent 20 timer fritid under layover.

Anonymkode: 60b23...c41

Det var jo ei kabineansatt som skrev at hun hadde veldig god lønn. Ja, da går jeg ut ifra det iom at hun jobber som det. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

28 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kjenner en som jobbet i samme bransje som du gjør nå. Hen ble cabin crew, men det tok ikke mange månedene før hen var tilbake i jobben i helsevesenet. 

Og liker du ikke utskjelling på jobb, er neppe cabin crew noe for deg!

Anonymkode: 6260f...972

Jeg er vant til utskjelling fra de eldre. Jobber innen helse, så får høre både det ene og det andre der gitt. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det var jo ei kabineansatt som skrev at hun hadde veldig god lønn. Ja, da går jeg ut ifra det iom at hun jobber som det. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Man har lavere lønn som flyvertinne enn sykepleier😂 100 000kr lavere ca

Anonymkode: ef22a...9a2

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Okei, så alt i alt er dette et yrke som få vil ha - greit. Lov å være nysgjerrig. Har bare alltid sett på dette som (for meg) en spennende jobb. Lønn på 600.000 i året, er ikke bra? Jo, det syntes jeg..

Anonymkode: b6a9e...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er vant til utskjelling fra de eldre. Jobber innen helse, så får høre både det ene og det andre der gitt. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Vet det, har vært der. Men du virket ikke så positiv til utskjelling i innlegget ditt, akkurat, der var derfor jeg nevnte det. Det virker som om du har et vel glamorøst syn på yrket. Den tid er forbi. Det er beintøff jobbing, tidspress helt tiden og tøff turnus. Mye tøffere enn i helsevesenet. 

Anonymkode: 6260f...972

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...