Gå til innhold

Lyst å bli flyvertinne. Noen her?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er mamma til 3 barn og er for øyeblikket kun ringevikar. Har ei stund tenkt på å bli kabineansatt. Vet noen hvor kursene holder til, hvor lenge? Evt hvem jeg kan snakke med? 

Har hørt turnusen er noe forskjellig. Noen jobber 3 dager i strekk og resten fri, andre 2 uker. Jeg kan ikke være borte i 2uker, har jo små barn hjemme. Det virker litt spennende, å har lyst å prøve ut. Kan noen fortelle meg hvordan det foregår?:-) 

På forhånd, takk:) 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har flere bekjente/venner som har vært det, men de orket ikke i lengden. Dette mest pga tiden borte fra barna, pluss det er en fryktelig uttaknemlig jobb, sure reisende og trangt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare stress, mas og jag hele tiden. Uforutsigbar arbeidstid da det kan oppstå tåke, teknisk feil osv.

Styr unne hvis du ønsker ett familieliv.

Anonymkode: eae40...91a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Bare stress, mas og jag hele tiden. Uforutsigbar arbeidstid da det kan oppstå tåke, teknisk feil osv.

Styr unne hvis du ønsker ett familieliv.

Anonymkode: eae40...91a

Greit nok at hun bør tenke på familieliv. 

Men det meste er stress , jag kjas og mas.... nå til dags. 

Anonymkode: e22af...9bc

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Greit nok at hun bør tenke på familieliv. 

Men det meste er stress , jag kjas og mas.... nå til dags. 

Anonymkode: e22af...9bc

Jobber på et sykehjem, så er vant til når og kjas. Man har det vel greit også med hotellopphold osv? Kunne tenkt meg innenlands ikke utenlands. Hva er kriterier for å bli det, og hvor holder kursene til? Jeg er slank, og 1.70 høy. Måtte være over 1.60 høy. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både SAS, Thomas Cook og Norwegian søker etter kabinpersonale til sommersesongen nå, annonser ligger ute på Finn.no. Kursene er på Gardermoen. Kriteriene står i annonsene, bare søk dem opp.

Jeg har ei kusine som jobber i SAS, har jobbet der i mange år og har de siste årene flydd long haul. Hun har tre barn og synes det er bedre enn da hun fløy short haul. Det er mer forutsigbart. Når hun flyr til New York vet hun at hun er borte i omtrent to døgn. Reiser f.eks. hjemmefra onsdag morgen og kommer hjem igjen fredag formiddag. Har noen timer fritid i NY onsdag ettermiddag/kveld og torsdag formiddag, så om hun orker/gidder kan hun være litt "turist". Det kan for all del oppstå forsinkelser pga teknisk feil, vær og andre ting, men det er sjelden det skjer.

Da hun fløy kortere ruter var det mer uforutsigbart. Tror ikke hun bare fløy i Norge, men i nord Europa også. En dag kunne f.eks. bestå av Oslo - Berlin, Berlin - Trondheim, Trondheim - Bergen, Bergen - Oslo. Avreise tidlig morgen og hjem sen ettermiddag/kveld. Så skar noe seg og vipps så måtte hun overnatte i Bergen og kom først hjem dagen etter.  Hun hadde alltid med seg klesskift, nattøy og toalettsaker på jobb, selv om det ikke var planlagt overnatting. Fordi hun visste aldri om hun ville få bruk for det.

Anonymkode: 60b23...c41

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Både SAS, Thomas Cook og Norwegian søker etter kabinpersonale til sommersesongen nå, annonser ligger ute på Finn.no. Kursene er på Gardermoen. Kriteriene står i annonsene, bare søk dem opp.

Jeg har ei kusine som jobber i SAS, har jobbet der i mange år og har de siste årene flydd long haul. Hun har tre barn og synes det er bedre enn da hun fløy short haul. Det er mer forutsigbart. Når hun flyr til New York vet hun at hun er borte i omtrent to døgn. Reiser f.eks. hjemmefra onsdag morgen og kommer hjem igjen fredag formiddag. Har noen timer fritid i NY onsdag ettermiddag/kveld og torsdag formiddag, så om hun orker/gidder kan hun være litt "turist". Det kan for all del oppstå forsinkelser pga teknisk feil, vær og andre ting, men det er sjelden det skjer.

Da hun fløy kortere ruter var det mer uforutsigbart. Tror ikke hun bare fløy i Norge, men i nord Europa også. En dag kunne f.eks. bestå av Oslo - Berlin, Berlin - Trondheim, Trondheim - Bergen, Bergen - Oslo. Avreise tidlig morgen og hjem sen ettermiddag/kveld. Så skar noe seg og vipps så måtte hun overnatte i Bergen og kom først hjem dagen etter.  Hun hadde alltid med seg klesskift, nattøy og toalettsaker på jobb, selv om det ikke var planlagt overnatting. Fordi hun visste aldri om hun ville få bruk for det.

Anonymkode: 60b23...c41

Takk for svar. Har hun 3 små barn? Det er kanskje det jeg vil slite mest med. Godt når en først er hjemme igjen da. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjenner en som jobbet i Norwegian.  Fløy i Europa.  Jobbet fem dager i strekk,  så fri i fire dager.  Men forferdelig slitsomt.  I jobbperiodene jobbet de 12-16 timer i døgnet. Måtte kanskje møte på Gardermoen kl 05.00 på morgenen, og kom hjem sent.  I friperioden sov hun de to første dagene,  for å hente seg inn igjen før neste jobbperiode.  Dessuten må man være flink  til å snu døgnet,  noen ganger må man legge seg kl 19, da man kanskje skal opp kl 02.00, andre ganger må man sove på dagen.  

Tror flyselskapene holder kurs nå.  Ta kontakt,  så ser du om du kommer til intervju. Fra intervju kan man få videre til et gruppemøte, og videre derfra er 6 ukers kurs .  Du må bestå alle prøvene for å bli tilbudt jobb. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har jobbet i Norwegian i 15 år 👍 Tunge arbeidsdager, men de går fort unna, og til gjengjeld har du mye fri. Du må jobbe 100% ett år (5på, 4av), så kan du feks jobbe 60% (3på, 6av) til sistemann er 12 år. Du behøver ikke bruke penger de dagene du er på jobb, for maten er betalt. En utrolig godt betalt jobb, og kunne aldri tenke meg å bytte arbeidsplass 😃

Anonymkode: b9daf...d4d

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Har jobbet i Norwegian i 15 år 👍 Tunge arbeidsdager, men de går fort unna, og til gjengjeld har du mye fri. Du må jobbe 100% ett år (5på, 4av), så kan du feks jobbe 60% (3på, 6av) til sistemann er 12 år. Du behøver ikke bruke penger de dagene du er på jobb, for maten er betalt. En utrolig godt betalt jobb, og kunne aldri tenke meg å bytte arbeidsplass 😃

Anonymkode: b9daf...d4d

Glemte å skrive at kurs holdes på OSL. Du må være god i engelsk da alle bøker er på engelsk. Du må også ha studiekompetanse og god helse.

Anonymkode: b9daf...d4d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heter det ikke "lyst til å"? Jeg spør fordi det plutselig har blitt et oppsving i "lyst å". Hvilken dialekt snakker du?

Anonymkode: efc1c...45f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Glemte å skrive at kurs holdes på OSL. Du må være god i engelsk da alle bøker er på engelsk. Du må også ha studiekompetanse og god helse.

Anonymkode: b9daf...d4d

Oi🙈 Spennende...Hehe. Høres veldig gøy ut, men for meg en STOR utfordring også. Har kjæreste, 31år og 3 barn. Ekstremt hjemmekjær egentlig, men det er jo noe jeg kan omstille meg selv på. Eneste er jo at jeg ikke noe særlig utdannet, er hudpleier/Jobber flere år på Spa. Så er vant til renslighet, prestere og folk osv. 1.70 høy og slank. Veldig tålmodig. Er ikke kjempe god i språk, men alt kan jo læres? Jeg har tenkt på dette så mange ganger nå at jeg tenker det kanskje er meningen. 

I kurs periodene da, får jeg gå hjemom litt også? 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Heter det ikke "lyst til å"? Jeg spør fordi det plutselig har blitt et oppsving i "lyst å". Hvilken dialekt snakker du?

Anonymkode: efc1c...45f

Beklager, snakker litt dialekt innimellom. Er fra Lillesand, utenfor Kr.sand. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet i Norwegian i 15 år 👍 Tunge arbeidsdager, men de går fort unna, og til gjengjeld har du mye fri. Du må jobbe 100% ett år (5på, 4av), så kan du feks jobbe 60% (3på, 6av) til sistemann er 12 år. Du behøver ikke bruke penger de dagene du er på jobb, for maten er betalt. En utrolig godt betalt jobb, og kunne aldri tenke meg å bytte arbeidsplass 😃

Anonymkode: b9daf...d4d

Hvor mye ligger lønnen på?

Anonymkode: 966ae...fcc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, tirben skrev:

Kjenner en som jobbet i Norwegian.  Fløy i Europa.  Jobbet fem dager i strekk,  så fri i fire dager.  Men forferdelig slitsomt.  I jobbperiodene jobbet de 12-16 timer i døgnet. Måtte kanskje møte på Gardermoen kl 05.00 på morgenen, og kom hjem sent.  I friperioden sov hun de to første dagene,  for å hente seg inn igjen før neste jobbperiode.  Dessuten må man være flink  til å snu døgnet,  noen ganger må man legge seg kl 19, da man kanskje skal opp kl 02.00, andre ganger må man sove på dagen.  

Tror flyselskapene holder kurs nå.  Ta kontakt,  så ser du om du kommer til intervju. Fra intervju kan man få videre til et gruppemøte, og videre derfra er 6 ukers kurs .  Du må bestå alle prøvene for å bli tilbudt jobb. 

Har jobbet fem år i skift arbeid. Natt/kort overbytte osv. Så skal nok klare å snu døgnrytmen. Har god helse, gått helse og sosialfag med ferdig bestått medisin-kurs. (Fordel tenker jeg) Jobber også i hjemmesykepleien. 

Det er jo bare disse studiekompetansene da om jeg ikke har. Kan vel bare glemme dette yrket jeg da? Det er så dumt, når det virkelig er noe jeg vil.  😏

Anonymkode: b6a9e...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Har en venninne som er flyvertinne i SAS. Hun elsker jobben sin. Men det har vært et stort strev å få den til å gå opp med det å være alenemor.

Nå er barnet så stort at det klarer seg selv, så nå er hun på langflyvninger og borte mange dager i strekk. Men tidligere ba hun om å få innenlandsflyvinger, slik at hun kunne jobbe mest mulig mens barnet var i barnehage. Det var uansett umulig å få det til å gå opp helt, så hun jobbet redusert i mange år, og hadde dagmamma som kunne passe ungen innimellom.

Anonymkode: 89b09...d28

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har en venninne som er flyvertinne i SAS. Hun elsker jobben sin. Men det har vært et stort strev å få den til å gå opp med det å være alenemor.

Nå er barnet så stort at det klarer seg selv, så nå er hun på langflyvninger og borte mange dager i strekk. Men tidligere ba hun om å få innenlandsflyvinger, slik at hun kunne jobbe mest mulig mens barnet var i barnehage. Det var uansett umulig å få det til å gå opp helt, så hun jobbet redusert i mange år, og hadde dagmamma som kunne passe ungen innimellom.

Anonymkode: 89b09...d28

Sikkert kjempe spennende. Det er bare veien for å bli det. Det skal vel ligge mye i personligheten? 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Har jobbet fem år i skift arbeid. Natt/kort overbytte osv. Så skal nok klare å snu døgnrytmen. Har god helse, gått helse og sosialfag med ferdig bestått medisin-kurs. (Fordel tenker jeg) Jobber også i hjemmesykepleien. 

Det er jo bare disse studiekompetansene da om jeg ikke har. Kan vel bare glemme dette yrket jeg da? Det er så dumt, når det virkelig er noe jeg vil.  😏

Anonymkode: b6a9e...5e9

Da starter du med å skaffe deg studiekompetanse da vet du. (Sjekk om du trenger alle fag).  Det er aldri for sent. Jeg måtte begynne der i begynnelsen av førtiåra, fordi jeg ville skaffe meg en bedre utdannelse innen bransjen jeg allerede var i :) 

Anonymkode: 28007...4e4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da starter du med å skaffe deg studiekompetanse da vet du. (Sjekk om du trenger alle fag).  Det er aldri for sent. Jeg måtte begynne der i begynnelsen av førtiåra, fordi jeg ville skaffe meg en bedre utdannelse innen bransjen jeg allerede var i :) 

Anonymkode: 28007...4e4

Det vil si at jeg må gå på skole igjen? Tar gjerne opp fag her hjemme. Akkurat skolebenken er vel det siste jeg vil. 

Hvem skal jeg kontakte? Må ha litt puff i rumpa tror jeg. Jeg vil så inderlig egentlig!☺ 

Takk for info. 

Anonymkode: b6a9e...5e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...