Gå til innhold

KG har en svartebok med IP-adresser


WCKD

Anbefalte innlegg

21 minutter siden, KvinneMannen skrev:

Kvinneguiden er ingen useriøs aktør. og de har en legitim grunn til å lagre IP-addressen din (det er forsåvidt helt idiotisk at IP-addresser regnes som personlig informasjon, men det er dessverre lite man får gjort med den saken). Hvis dette er et så stort problem, vil jeg anbefale deg å kutte ut KG (og de fleste andre nettsider).

Kvinneguiden fremstår som en meget useriøs aktør når de lagrer IP-adresser i hele 3 år. Legg dette på selektiv moderering som skal legge lokk på all kritikk av samarbeidspartnere til Egmont så baller det fort på seg.

Dersom du mener de har en legitim grunn til å lagre IP-adressen min i 3 år når teleselskaper kun har anledning i 3 uker vil jeg gjerne høre denne grunnen fremfor at du kun slenger ut at de har legitim grunn. Jeg har nemlig flere ganger presentert i tråden nettopp hvorfor grunnen deres ikke kan anses som legitim.

At noen (naive) mennesker mener det er idiotisk at IP-adresser regnes som personlig informasjon kan jeg ikke ta hensyn til. Det er per definisjon personlig informasjon da det kan knytte meg til et spesifikt sted til en spesifikk tid. Spesielt når jeg vet at de også lagrer enhetsinformasjon, altså hvilken telefon, nettbrett eller datamaskin du har logget deg på fra. Det fremstår for meg som om du har for lite kunnskap om IP-adresser, enhetsinformasjon og personvern til å egentlig uttale deg om emnet.

Jeg lar meg ikke kue av useriøse aktører som ikke følger norsk lov, så dine anbefalinger ser jeg tvert forbi. Dersom kommunen din fant ut at de skulle kroppsvisitere deg for våpen og narkotika hver gang du gikk ut av døren, hadde du unnlatt å gå ut av døren når du visste de ikke hadde lov?

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

På 10.2.2019 den 11.06, Edie skrev:

Da beklager jeg igjen, jeg misforstod spørsmålet ditt. Svaret blir dermed det samme som vi har gitt tidligere; vi forsvarer praksisen ved at det er nødvendig for å moderere forumet. Som ved å hindre terror, selvmord og omgåelse av utestengninger. 

Vi har fått praksisen godkjent. Viser på nytt til tidligere svar om dette:

Edie, adm.

 

 

På 11.2.2019 den 11.35, HanneMari Egmont skrev:

Hvis vi har en IP som har vært lagret i 3 år kan vi si til politiet at "brukeren med denne Ipen har brutt regelverket over så og så lang tid, med denne, denne og denne tråden". Det skaper en historikk for poliet. 

Her er dere virkelig ute og kjører. Begrunnelsen "nødvendig for drift" har noen forutsetninger. Lagringen må ikke gå utover det saklige behovet. Utestengte IP-adresser er et saklig behov, men da kun for brukere som faktisk er utestengt. Dere lagrer absolutt alle IP-adresser fra alle brukere i tre år, det er et brudd på vilkårene, det er brudd på de alminnelige personvenrreglene, og det er brudd på GDPR, som kan medføre astronomiske bøter.

Politiet har selv ikke lov til å kreve slik lagring i tre år, og det vil kunne være ulovlig for Politiet å bruke slik ulovlig innhentet informasjon.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, lowIQmoderneGaming skrev:

Ip adresser er ikke sensitiv info i henhold til GDPR så vidt jeg vet. Må forholde meg til gdpr hele tiden i jobben min, har aldri  funnet noe som tilsier at jeg ikke kan lagre ip-adresser. Ip-adresser sier bare noe om nettleverandør og område.

GDPR handler ikke bare om sensitiv informasjon, men om personopplysninger. IP-adresse er en personopplysning.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Heldigvis innser fler og fler nødvendigheten av å benytte VPN for å beskytte seg mot de som bryter norske lover. Ingen nevnt, ingen glemt.
Opera har gratis VPN innebygt!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...
På 27.2.2019 den 7.59, Vox_populi skrev:

Heldigvis innser fler og fler nødvendigheten av å benytte VPN for å beskytte seg mot de som bryter norske lover. Ingen nevnt, ingen glemt.
Opera har gratis VPN innebygt!

VPN er gull!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Edie skrev (På 9.2.2019 den 23.37):

Våre systemer er gjennomgått og godkjent,

Veldig gøy at KG i februar 2019 mente praksisen sin var gjennomgått og godkjent, når man ser hva brukeren Cavatina fortsatt opplever her, snart 3 år senere....

 

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...