Gå til innhold

KG har en svartebok med IP-adresser


WCKD

Anbefalte innlegg

9 minutter siden, WCKD skrev:

Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg spurte hvordan dere forsvarer å oppbevare dem i 3 år. Da forventer jeg et svar forankret i Norges Lover, interne arbeidsrutiner er i så måte helt uinteressante når de bryter norsk lov.

Da beklager jeg igjen, jeg misforstod spørsmålet ditt. Svaret blir dermed det samme som vi har gitt tidligere; vi forsvarer praksisen ved at det er nødvendig for å moderere forumet. Som ved å hindre terror, selvmord og omgåelse av utestengninger. 

Vi har fått praksisen godkjent. Viser på nytt til tidligere svar om dette:

Sitat

 

Vi har en legitim rett, som det kalles, til å lagre data knyttet til bruken av vår plattform for å klare å drive en reell moderering til dette formålet.

Dersom man mener at vi har en utilbørlig praksis når det gjelder å lagre informasjon om bruk som bryter med våre retningslinjer eller norsk lov så kan man selvsagt velge å bruke andre tjenester enn våre. Mener noen at vi faktisk bryter med EU sitt regelverk og norske personvernregler, så har det offentlige Norge lagt til rette for at man kan klage virksomheter inn til Datatilsynet.

 

Edie, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er da slett ikke nødvendig å lagre IP-adresser i tre år for å moderere forumet. Hindring av terror er det politiet som står for, og KG må uansett rapportere slikt så snart det oppdages. Hvordan hindrer man selvmord etter tre år?

Begrunnelsen gir ikke mening. Det virker mer om en bortforklaring.

  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har forklart at grunnen er blant annet hindre terror, selvmord og omgåelse av utestengninger.

Sistnevnte er det som sagt brukere som gjør uke etter uke, måned etter måned, år etter år. Vi har også brukere som dessverre sliter med selvmordstanker over flere år.

Når noen truer med terrorhandlinger eller selvmord så er det politiets oppgave å ta tak i det ja, men vi hjelper ved å melde i fra og gi informasjon om de opplysningene vi har. 

Edie, adm.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Raiu skrev:

Så da må alles IP-adresser lagres i flere år fordi ett fåtall utestengte brukere hadde laget seg ny bruker gang på gang hvis ikke det var tilfelle?

Jeg skjønner ikke helt den logikken. Kan dere ikke bare holde oversikt over de få det gjelder?

Rapportere lovbrudd osv, greit nok. Men ser ingen grunn hvorfor det må være lagret i 3 år vs 21 dager som nevnt over.

Plager meg egentlig ganske mye at hvis jeg vil bli "ferdig" med KG så må jeg vente i 3 år før det skjer....

Du har krav på få bli slettet om du ønsker det. Se link til lettforklart informasjon hos Datatilsynet:

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/den-registrertes-rettigheter/rett-til-sletting/

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke dere konspirasjonsteorister bare gå et annen sted da?  For min del synes jeg det er det dummest jeg har hørt at telefonselskaper skal ikke lagre info lengre en 21 dager.  Dette hjelper blant annet Kripos å ta forbrytere i drapssaker men nei... gud forbud de har din ip adresse over lengre tid!  Kanskje folk skal slutte å prøve å gjemme seg bak tastaturet når de lager kvalm da! 

Endret av Outlander
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Edie skrev:

 

Vi har forklart at grunnen er blant annet hindre terror, selvmord og omgåelse av utestengninger.

 

Det er ikke deres oppgave å bekjempe terror, det er politiets oppgave. Når internettleverandørene ikke får lov til å lagre IP-adressene lenger enn 21 dager har ikke dere lov til å lagre i 3 år.

Hvordan hindrer du selvmord ved å lagre IP-adresser i over 21 dager?

Omgåelse av utestengning gjøres lett ved å bruke en annen person sin PC på et annet nettverk.

Dere lagrer forøvrig ikke bare IP-adresser, dere lagrer alle enhetene som har vært brukt til å logge inn hos dere. Hvordan forsvarer dere denne praksisen?

Nei, her må det klage til Datatilsynet inn, for det er INGEN grunn til at Egmont skal vite hvor jeg logget på KG fra for opp til 3 år siden.

  • Liker 16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 9.2.2019 den 19.11, Yvonne skrev:

 Ja, opptil flere ganger. Breivik var før min tid som administrator og teamleder, men ja, det har vært flere tilfeller hvor brukere har postet svært grovt materiale, f.eks i saken med kvinnene som ble drept i Marokko. Jeg var da selv i kontakt med Kripos.

Ellers har det flere ganger hendt at vi har rapportert inn til politiet der det har vært fare for liv og helse. Det har vært tilfeller hvor vi har avverget selvmord. 

Yvonne (teamleder)

Intet av dette du skriver gir noen grunn til å skulle oppbevare IP-adresser i mer enn 21 dager. Marokko-eksempelet skjer jo fortløpende, og har du først tatt ut adressene så har du tatt dem ut. Det samme med selvmord, det har ingen relevans overfor suicidale å lagre IP-adressene deres i 3 år.

Det virker egentlig som dere har holdt på som dere vil i lang tid, men det må det bli slutt på. Det var visst ikke så bra for dere at vi fant ut at det var en svartebok vi kunne be om innsyn i, for da forstod vi hvor mye dere lagret om oss. Politiet nekter dere selvfølgelig ikke å holde på slik fordi de har alt å tjene på at dere lagret i 3 år dersom de skulle ha behov for det i et enkelttilfelle, men det betyr ikke dermed sagt at det er lovlig. Om politiet fx hadde fått ransakelsesbeslutning på bakgrunn av gamle IP-adresser så kunne bevisene de fant bli gjort ugyldige fordi dere har oppbevart ulovlig.

Så kort fortalt, nei, dere har ingen legitim rett til å lagre IP-adressene våre og enhetsinformasjon utover 21 dager utover det at det selvfølgelig oppleves som kjekt for dere å ha en svartebok.

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom dere mener vi driver ulovlig står dere selvsagt fritt til å melde oss til Datatilsynet.

Jeg vil gjerne understreke at vår lagring av IP-adresser og telefonselskapenes lagring er veldig ulike. Et telefonselskap vil ha lagret at "Per Hansen i Hytteveien 5" brukte Ip xxxx-xxx-xxxx 5. september 2018. De vil altså ha helt konkret kobling til helt konkret person. Derfor er reglene svært strenge for hvor lenge de kan oppbevare såpass detaljerte personopplysninger.

Vår lagring gir oss ikke denne informasjonen. Vi ser KUN tallet, og noen ganger fylke eller kommune. Lenger klarer vi ikke å koble IP-adressen. Det er derfor politiet må ta tak i saken videre og vi ikke kan fortelle dem at Per Hansen i Hytteveien 5 truer med terrorhandlinger. Vi kan si at "her har vi et innlegg, skrevet den og den dato av noen med IP xxxx-xxxx-xxxx, som bor i Oslo". Så må politiet kontakte teleselskapet og be om utlevering av hvem som eier den IP-en. 

Det lagres altså på en annen måte, og er ikke knyttet til person. Vi vet ikke hvem brukeren er i virkeligheten. 

Vi har ikke noen "svartebok" eller "svarteliste". Vi lagrer regelbrudd på brukere, ja, men det er først inne i adminpanelet (altså et annet sted) kan admins søke opp en IP-adresse og finne de overnevnte tallkombinasjonene. Dette lagres altså ikke på samme sted, og IP må aktivt søkes opp. 

Hanne Mari, forumansvarlig

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

 må politiet kontakte teleselskapet og be om utlevering av hvem som eier den IP-en. 

Hva hjelper det å lagre IP-adresse i tre år da når politiet bare får hentet ut i opptil 21 dager hos teleselskapet?

Dere graver dere lenger og lenger ned i retorikken deres. 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, WCKD skrev:

Hva hjelper det å lagre IP-adresse i tre år da når politiet bare får hentet ut i opptil 21 dager hos teleselskapet?

Dere graver dere lenger og lenger ned i retorikken deres. 

Hvis vi har en IP som har vært lagret i 3 år kan vi si til politiet at "brukeren med denne Ipen har brutt regelverket over så og så lang tid, med denne, denne og denne tråden". Det skaper en historikk for poliet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ispahan
13 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Hvis vi har en IP som har vært lagret i 3 år kan vi si til politiet at "brukeren med denne Ipen har brutt regelverket over så og så lang tid, med denne, denne og denne tråden". Det skaper en historikk for poliet. 

Jeg tror ikke politiet har nytte av å vite om en bruker har uttalt seg om en blogger på en måte som bryter regelverket til KG. "Denne brukeren siterte mer enn to setninger av et blogginnlegg", eller "Brukeren skrev at en blogger ser eldre ut enn hun er" er informasjon politiet driter i. Likevel lagrer dere slik informasjon i tre år. Det forhindrer ikke verken terror eller selvmord, men gir dere en mulighet til å sette på plass brukere som kritiserer inntektskilden til Egmont.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke helt problemet med at de lagrer ip-adresser, med mindre man har noe å skjule?🤔 Jeg driter i om kg har lagra ip-adressa mi. Jeg oppfører meg som folk (stort sett🙈), og står for det jeg skriver. Ser at flere skriver at det er ulovlig, men hva er så farlig med det egentlig?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, HanneMari Egmont skrev:

Hvis vi har en IP som har vært lagret i 3 år kan vi si til politiet at "brukeren med denne Ipen har brutt regelverket over så og så lang tid, med denne, denne og denne tråden". Det skaper en historikk for poliet. 

Som Ispahan nevner har politiet null interesse av at noen bryter det interne regelverket til KG så lenge det ikke er snakk om brudd på norsk lov, og det er særdeles sjeldent. Så sjeldent at det ikke er innafor å lagre alle sine IP-adresser og enheter i 3 år.

Dette har ingenting med terror, selvmord eller liknende å gjøre. Ingen legger ut terrorplaner på KG og IP-adresser over 21 dager har ingen hensikt med tanke på selvmord. Det har, som Ispahan også nevner, kun å gjøre med at dere vil fjerne all kritikk av bloggerne som er tilknyttet Egmontkonsernet.

Som sagt, jeg kommer til å forfatte en klage til Datatilsynet og kommer til anbefale alle andre som er i mot at KG skal lagre i 3 år å gjøre det samme.

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, Smørøye skrev:

Skjønner ikke helt problemet med at de lagrer ip-adresser, med mindre man har noe å skjule?🤔 Jeg driter i om kg har lagra ip-adressa mi. Jeg oppfører meg som folk (stort sett🙈), og står for det jeg skriver. Ser at flere skriver at det er ulovlig, men hva er så farlig med det egentlig?

Du driter i det fordi informasjonen din ikke har blitt misbrukt. Jo mer informasjon som skal lagres om deg av useriøse aktører, desto større sjanse for at det blir misbrukt på en eller annen måte.

Hadde du akseptert å bli kroppsvisitert og måtte strippe naken hver gang du gikk ut av døra di, bare fordi du ikke hadde noe ulovlig å skjule?

Jeg mener du er naiv i din tiltro til systemer som skal ta vare på personlig informasjon. Det viser seg gang på gang at aktørene ikke evner å ivareta informasjonen på en forsvarlig måte, og det bekrefter nødvendigheten av personvernslovgivningen.

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, WCKD skrev:

Du driter i det fordi informasjonen din ikke har blitt misbrukt. Jo mer informasjon som skal lagres om deg av useriøse aktører, desto større sjanse for at det blir misbrukt på en eller annen måte.

Hadde du akseptert å bli kroppsvisitert og måtte strippe naken hver gang du gikk ut av døra di, bare fordi du ikke hadde noe ulovlig å skjule?

Jeg mener du er naiv i din tiltro til systemer som skal ta vare på personlig informasjon. Det viser seg gang på gang at aktørene ikke evner å ivareta informasjonen på en forsvarlig måte, og det bekrefter nødvendigheten av personvernslovgivningen.

Misbrukt på hvilken måte? Har de misbrukt info om din ip-adresse? Gjerne forklar. Naiv? Nei, jeg bryr meg rett og slett ikke. Ser ikke problemet i at et forum har lagra ip-adressen min. Som sagt så har jeg ingenting å skjule. Det blir litt sånn konspirasjonsteorier for min del🤔 hysteri.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, Smørøye skrev:

Misbrukt på hvilken måte? Har de misbrukt info om din ip-adresse? Gjerne forklar. Naiv? Nei, jeg bryr meg rett og slett ikke. Ser ikke problemet i at et forum har lagra ip-adressen min. Som sagt så har jeg ingenting å skjule. Det blir litt sånn konspirasjonsteorier for min del🤔 hysteri.

Det finnes ingen grunner til at en side som KG skal lagre IP-adresser og enheter i hele 3 år. Terror er irrelevant, det samme er selvmord. Dermed står man igjen med utestengte brukere og det omgås enkelt med å bruke en annen enhet på et annet nettverk, eller ved å bruke en VPN. Ergo overvåker man hele brukerbase helt unødvendig, da det bare er en bitte liten promille det er aktuelt mot.

Hadde du akseptert å blitt strippet naken av en kommunalt ansatt hver gang du gikk ut av døra di, bare fordi du ikke har noe ulovlig å skjule? Det hadde tross alt forhindret ulovlig bevæpning, salg av narkotika og liknende.

At noen naive ikke bryr seg om personvernet kan man ikke ta hensyn til. Det er mange naive som ikke bryr seg hvem som styrer landet, vi andre kan ikke la være å sørge for at det blir styrt på rett måte. Om du ikke bryr deg kan du heller la være å uttale deg i saken, da du angivelig ikke bryr deg.

Endret av WCKD
  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Dødningehode
På 9.2.2019 den 23.05, Aragorn ll Elessar skrev:

3 år virker merkelig synes jeg.

Tilater norsk lov dette ?

Om Norsk lov ikke tilater det, da må man jo spør seg, hvorfor skal man respektere KGs regler når KG ikke respekterer Norges lover ?

 

Hvorfor ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 10.2.2019 den 11.38, jabx skrev:

Det er da slett ikke nødvendig å lagre IP-adresser i tre år for å moderere forumet. Hindring av terror er det politiet som står for

Hindring Av Terror ER ENHVÆR BORGER I Norge Sin PLIKT, -IMHO... B.T.D.T. -IRL

HVORDAN Skal PST@Folka på Lutvann Stoppe noe de Ikke VET OM...

a.

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, WCKD skrev:

Du driter i det fordi informasjonen din ikke har blitt misbrukt. Jo mer informasjon som skal lagres om deg av useriøse aktører, desto større sjanse for at det blir misbrukt på en eller annen måte.

Hadde du akseptert å bli kroppsvisitert og måtte strippe naken hver gang du gikk ut av døra di, bare fordi du ikke hadde noe ulovlig å skjule?

Jeg mener du er naiv i din tiltro til systemer som skal ta vare på personlig informasjon. Det viser seg gang på gang at aktørene ikke evner å ivareta informasjonen på en forsvarlig måte, og det bekrefter nødvendigheten av personvernslovgivningen.

Kvinneguiden er ingen useriøs aktør. og de har en legitim grunn til å lagre IP-addressen din (det er forsåvidt helt idiotisk at IP-addresser regnes som personlig informasjon, men det er dessverre lite man får gjort med den saken). Hvis dette er et så stort problem, vil jeg anbefale deg å kutte ut KG (og de fleste andre nettsider).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...