Gå til innhold

KG har en svartebok med IP-adresser


WCKD

Anbefalte innlegg

4 minutter siden, miss summers skrev:

Så de som ble kastet ut pga Marokko saken har vært under oppsyn av dere i 3 år? Eller fordi dere har hatt dem i svarteboka i 3 år fikk dere grunn til å kaste dem ut? 

Mitt svar var ment generelt, utover det som er kommentert diskuterer vi ikke brukersaker i åpent forum.

Yvonne (teamleder) 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når teleselskapet ikke har lov til å holde på IP-adressene til kundene sine i mer enn 21 dager tviler jeg sterkt på at dere har anledning til å holde på dem i 3 år. Teleselskapene har langt bedre grunnlag for å holde på dem enn dere.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, Edie skrev:

Ja.

Edie, adm.

Hva er begrunnelsen for dette? Har dere fått dispensasjon fra Datatilsynet?

  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, Yvonne skrev:

Ja. Det er ofte utestengte brukere prøver seg igjen, måned etter måned, og år etter år. 

Yvonne (teamleder)

Det vil de også klare da de aller færreste har fast IP-adresse, og det er åpne trådløse nett over alt.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 år virker merkelig synes jeg.

Tilater norsk lov dette ?

Om Norsk lov ikke tilater det, da må man jo spør seg, hvorfor skal man respektere KGs regler når KG ikke respekterer Norges lover ?

 

 

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

32 minutter siden, terteskjell skrev:

Det ser ut som om loven sier 21 dager i dag... hvordan kan det da være lov med 3 år på kg?? Jeg ser helt klart hvorfor aktører som kg og andre ønsker lengre lagring. Men dette er altså ikke lov da!?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenker at flest mulig burde sende en klage til Datatilsynet på dette. Jeg skal sette meg ned til uka og gjøre det.

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ta feil men så vit jeg kan se så er det ulovlig å lagre i 3 år. Det som er lov er å lagre i 21 dager.

Om dette stemmer så bryter KG norsk lov. Synd at de ikke viser samme respekt for Norges lover som de ønsker at vi skal ha for KGs regler.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

51 minutter siden, jabx skrev:

Hva er begrunnelsen for dette? Har dere fått dispensasjon fra Datatilsynet?

Vi diskuterer ikke interne arbeidsrutiner. Våre systemer er gjennomgått og godkjent, men detaljene rundt dette får @HanneMari Egmont ta når hun kommer på jobb etter helga.

50 minutter siden, jabx skrev:

Det vil de også klare da de aller færreste har fast IP-adresse, og det er åpne trådløse nett over alt.

Det er helt riktig, og dessverre slik flere utestengte brukere klarer å omgå utestengingen. Det er allikevel mange som bruker faste IP-adresser og disse oppdager vi med dagens system.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Interne arbeidsrutiner? Dette går på lover og regler rundt privatliv og lagring av data. Det angår alle her.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo registrere seg og godtar man ikke da brukeravtale med 3 års lagring? Jeg leste seff ikke en døyt av noe sånt😄🙈 Hvordan er det med lagring av mac-adresser da?

Og finnes det ikke bedre systemer for å binde forumet sammen enn IP-adresser? Jeg tenker på studenter som deler Internett i kollektiv, ansatte på jobb/skoleelever som stenger ute hele jobben/skolen?

Når man vet hvordan det funker skulle det vel ikke være så vanskelig å sabotere for noen med å få seg bannet på deres nett? Osv.

Helt greit for meg at dere lagrer, SÅ interessant er jeg ikke nemlig at det skulle bekymre meg at noen skulle bruke det, men svakt system, det får jeg si.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Edie skrev:

Vi diskuterer ikke interne arbeidsrutiner

Ser dere på Norges Lover som interne arbeidsrutiner altså?

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil bare opplyse brukerne om retten sin til innsyn og retten sin til informasjon. 

Datatilsynet har to veldig lettforståelig sider om dette, anbefaler å lese:

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/den-registrertes-rettigheter/gi-informasjon/

https://www.datatilsynet.no/rettigheter-og-plikter/den-registrertes-rettigheter/gi-informasjon/

 

 

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

7 timer siden, Låpe skrev:

Man må jo registrere seg og godtar man ikke da brukeravtale med 3 års lagring? Jeg leste seff ikke en døyt av noe sånt😄🙈 Hvordan er det med lagring av mac-adresser da?

Og finnes det ikke bedre systemer for å binde forumet sammen enn IP-adresser? Jeg tenker på studenter som deler Internett i kollektiv, ansatte på jobb/skoleelever som stenger ute hele jobben/skolen?

Når man vet hvordan det funker skulle det vel ikke være så vanskelig å sabotere for noen med å få seg bannet på deres nett? Osv.

Helt greit for meg at dere lagrer, SÅ interessant er jeg ikke nemlig at det skulle bekymre meg at noen skulle bruke det, men svakt system, det får jeg si.

Les linkene jeg har lagt inn. Der står det at dette skal være enkel tilgjengelig informasjon og dette skal være atskilt fra brukeravtalen. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, WCKD skrev:

Ser dere på Norges Lover som interne arbeidsrutiner altså?

Nei. Du spurte etter begrunnelsen til hvorfor vi trenger IP-adresser i 3 år. Siden du allerede har fått svar på det generelle formålet oppfattet jeg det som du etterlyste interne arbeidsrutiner. Beklager hvis jeg misforstod spørsmålet ditt.

Detaljene rundt det lovmessige må jeg sende videre til forumansvarlig, som allerede nevnt.

Edie, adm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Yvonne said:

Ja. Det er ofte utestengte brukere prøver seg igjen, måned etter måned, og år etter år. 

Yvonne (teamleder)

Så da må alles IP-adresser lagres i flere år fordi ett fåtall utestengte brukere hadde laget seg ny bruker gang på gang hvis ikke det var tilfelle?

Jeg skjønner ikke helt den logikken. Kan dere ikke bare holde oversikt over de få det gjelder?

Rapportere lovbrudd osv, greit nok. Men ser ingen grunn hvorfor det må være lagret i 3 år vs 21 dager som nevnt over.

Plager meg egentlig ganske mye at hvis jeg vil bli "ferdig" med KG så må jeg vente i 3 år før det skjer....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Edie skrev:

Du spurte etter begrunnelsen til hvorfor vi trenger IP-adresser i 3 år. 

Nei, det gjorde jeg ikke. Jeg spurte hvordan dere forsvarer å oppbevare dem i 3 år. Da forventer jeg et svar forankret i Norges Lover, interne arbeidsrutiner er i så måte helt uinteressante når de bryter norsk lov.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...