Gå til innhold

Alle gode ting er visst 6…


Lorieen

Anbefalte innlegg

29+0

Her er vår sistemann. 😍 Så fin og prikk lik sin yngste storebror. Han lå i seteleie i uke 25 og i tverrleie i forgårs, og det stresser meg litt selv om jeg vet at han mest sannsynlig snur seg i tide akkurat som de andre fire har gjort. Men, han har vel fremdeles god plass, i ei livmor som har vært tøyd ut såpass mange ganger før. 

F49DB74C-D8A9-4C22-BE0B-F4DB560213EE.jpeg

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • 2 uker senere...

31+0

Ny svangerskapsuke! Nå går ukene fort mot termin, altså. Har så smått begynt å finne fram litt klær og utstyr.
 

Nyfødtbleiene ligger klare i hylla på badet (vi bruker tøybleier), og stellekommoden er tømt for klærne til lille storebror, som har fått en egen og større kommode oppe. 
Fødebassenget må blåses opp og sjekkes for eventuelle luftlekkasjer, og evt. lappes. Det må handles inn kladder og bleier/bind til meg til de første dagene etter fødsel. 
Hengevugge, bedside crib og vogn må ned fra loftet. Bæresjalene og babynestet er også klare.

Snart mangler bare babyen. Som vi venter og lengter! Om en liten uke er det ny UL/vekstkontroll på sykehuset, og så skal jeg ha fødselssamtale med min fine hjemmejordmor. Gleder meg veldig til det! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

33+1

Nå går ukene unna her! 😅 Inne i uke 34 allerede og kjenner at tida løper litt fra meg her - føler jeg har veldig mye jeg skulle fått gjort og kort tid å gjøre det på. 
Men egentlig er jo det meste stort sett klart - vogn og hengevugge og bedside crib må fremdeles ned fra loftet og babysetet må monteres i bilen. Ellers er klær og bleier klare og hjemmefødselpakken er i hus.  Venter på en Owlet smart sock som jeg har bestilt - vurderte den forrige gang men kjøpte den aldri. Nå hadde den blitt en god del billigere så nå slo jeg til. Ellers er det egentlig ikke mer som må handles - men vurderer sånn halvveis å lete etter en brukt søskenvogn, da helst en Bugaboo Donkey. Lille storebror blir faktisk ikke to år før ti dager etter termin, så det kan fort være at vi ser at vi trenger det.  Vi får se. Vi har mye bæretøy så det kan hende vi klarer oss med å bære den ene eller den andre. 

Har i hvert fall tenkt å fylle de siste svangerskapsukene med redebygging og avslapning etter en nokså hektisk høst. 

Endret av Lorieen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tenk nå går det plutselig raskt! Skjer ofte det på dette tidspunktet til vanlig i året (mot jul), så det er klart det føles enda raskere når man nærmer seg høygravid og termin i tillegg!

Høres ut som du har god kontroll da :) Er deilig sånn sett å ha gjort dette noen ganger før. Kos deg med redebyggingen de siste ukene ♥️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

33+2

Kontroll i dag. Lav hb, ekstremt lav ferritin, i det hele tatt. Sykehuset vil vente til jeg blir enda lavere i hb og så gi meg BLODOVERFØRING (!) framfor å gi meg en hestedose jerntilskudd nå. Forstå det, den som kan! 

Ringte derfor sykehuset (privat) som jeg er vektoperert på, og de var helt sjokkerte. «Klart du skal ha jern! Du burde fått for lenge siden!» Så da er det bare å nok en gang konstatere at offentlig helsevesen ikke duger for fem flate øre, og punge ut av egen lomme for å få adekvat helsehjelp. Som så mange, mange ganger før. Heia Norge! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

34+4

Fikk en hestedose jern intravenøst mandag, og HALLELUJA sier jeg bare! Føler meg MYE bedre allerede. Skal få 1000 mg i uka i tre uker, og så regner jeg med at lagrene mine er fylt opp og jeg kan gå inn i fødsel og barseltid med litt å gå på. 
Tirsdag neste uke er det UL med vekstkontroll og sjekk av leie. Tror han ligger i hodeleie nå, og håper han fortsetter med det nå fram mot fødsel. Om han ikke ligger i hodeleie nå blir det antakelig vendingsforsøk uka etter der igjen… 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra du fikk jern! Deilig å føle seg oppegående, noe som egentlig bare burde mangle. Håper lillegutt har lagt seg ned riktig vei også 🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35+2

Om noen timer er det vekstkontroll og leiekontroll samt svangerskapskontroll på poliklinikken. Jeg håper han ligger i hodeleie, men jeg er jammen ikke sikker, på meg virker det som at han fortsatt driver og snur seg i alle tenkelige og utenkelige retninger og posisjoner. Jeg vet selvfølgelig at de kan snu seg helt fram til termin, men ettersom jeg skal føde hjemme så MÅ han ligge i hodeleie. Det er et av kriteriene. Om han ikke ligger i hodeleie nå så har de sagt på sykehuset at det blir vendingsforsøk i uke 37. Det har jeg virkelig ikke lyst til, så jeg håper han har tatt til vett og lagt seg riktig vei. Krysser fingrene!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fremdeles tverrleie. 🙄

Ny UL og evt. vendingsforsøk om fjorten dager. Ellers er alt bra med baby, bortsett fra at han er en tosk. 😂 2750 g, fin fostervannsmengde og alt ser prima ut. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser seg alt for mye med å være aktiv altså... Men han kan kanskje greit snu seg selv i løpet av to uker? Hvis ikke satser vi på at et vendingsforsøk gjør susen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Amatariel skrev (50 minutter siden):

Koser seg alt for mye med å være aktiv altså... Men han kan kanskje greit snu seg selv i løpet av to uker? Hvis ikke satser vi på at et vendingsforsøk gjør susen!

Jordmor og lege mente han fremdeles har god tumleplass, siden det er såpass romslig i livmora og godt med fostervann. Det er antakelig grunnen til at han turner rundt. Nå har jeg en plan med litt alternative teknikker (Spinning Babies og akupunktur) de neste to ukene, så får vi se hvordan det går! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

36+6

Nå begynner det å nærme seg… Jeg har fått energien tilbake etter to hestedoser med jern intravenøst, og begynner nå å bli skikkelig rastløs og full av redebyggerinstinkt. Vil vaske og rydde og organisere overalt. Klassisk tegn for min del på at fødsel nærmer seg.

Lille ligger nå med hodet ned, men han ligger fortsatt ganske skrått og har ikke gått ned i bekkenet. Leiekontroll og evt. vendingsforsøk etterpå førstkommende tirsdag. Skal møte fastende på sykehuset kl 8.30. Hele greia tar nok noen timer. Håper selvfølgelig at han på magisk vis ligger i korrekt leie så jeg bare kan dra hjem og slipper vendingsforsøk, men så heldig er jeg vel neppe. 
 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

37+2

UL i dag bekreftet hodeleie og han ligger fint innstilt med ryggen ut på min venstre side. 3200 g og alt ser supert ut! Så da er jeg klarert for hjemmefødsel! 👍

Endret av Lorieen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

37+6

Det er tungt og jeg er lei. Begynner å lengte etter å føde nå, samtidig som jeg gruer meg litt/er litt nervøs. Det jeg er redd for, er å føde veldig raskt slik at jordmor ikke rekker fram i tide (hun trenger ca 1,5 time for å komme hit, da hun må ta ferje som går hver halvtime på dag og hver time på natt). Og så var det veldig intenst sist med stormrier nesten uten pause pga styrtfødsel. Det gikk jo veldig bra, men det var så heftig siden det gikk så fort. 


Jeg tenker også mye på hvordan minsten vil reagere på å få en lillebror, om han vil bli sjalu og få en negativ reaksjon. Innimellom har jeg litt dårlig samvittighet fordi han er så liten, han er jo ikke to år ennå, stakkar og jeg vet ikke hvor mye han forstår av dette, selv om han koser med magen min og sier «goooo beibi». 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

38+1

Det er tungt og jeg er uvel, trøtt og lei. Har plagdes med bihulene i flere måneder og nå krangler de igjen. Føler meg sliten og kvalm, er full av ødemer i føttene og vil egentlig bare ha denne babyen ut med en eneste gang…

Endret av Lorieen
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmer seg for deg nå, håper babyen kan være litt effektiv og komme ut snart så plagene dine kanskje letter litt, eller føles mindre intense🤞

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...