Gå til innhold

Hvorfor så sint på nye permisjonsregler?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Grunner til at de nye permisjonsløsningene er helt idiotisk:

• Mor er viktigst for barnet det første året.
  • Amming anbefales til babyen er over året
  • Valgfrihet, både i form av reelle valg og økonomiske valg
  • Det er ikke alle som har mulighet til ammefri.
  • Med tanke på sykefravær er dette ikke en god løsning, da mange utslitte mødre kommer tilbake på jobb uten å faktisk ha hentet seg inn nok.
  • Far kan knytte bånd til den lille uavhengig permisjon/ikke permisjon.

Dersom en far ikke klarer å knytte bånd med sitt eget barn, er det FAR det er problemer med. Mor har gått gjennom en stor påkjenning, og da er faktisk mors behov viktigst. Dessuten er barnets behov det som burde komme i første rekke. Dette er ikke likestilling, men latterlig. Rent personlig burde hele permisjonsdelingen vært opp til den enkelte familie, men 2 ukers perm for far etter fødsel er jeg for.

Hilsen hun som er for likestilling, menns rettigheter, men som vil tenke først og fremst på barnet.

• Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Generelt er det god dekning. 

Min barnehagelærerlønn på hele 420 i året? 😂 

Nei, det er ikke full lønn. Men nøyaktig samme problemet hadde man før de nye permreglene også 

Anonymkode: 04afd...1cd

Nei, det er ikke generelt god dekning. Vanskelig å få plass utenom i august, så man må time fødselen. 

Og får man barn nr 2, ønsker man jo samme barnehage som nr 1. Greit at man har fortrinnsrett, men det har jo alle andre med søsken, aleneforsørgere etc også. 

Å få nr 2 på vinteren er en økonomisk katastrofe. 

Anonymkode: 12438...606

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

33 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er bare syt. 

Velger man 80 % dekning og tar ut 4 uker ferie, får man 8-9 mnd hjemme med babyen. Så kommer fars uker etter dette, også inkludert ferie. Då blir man plutselig hjemme med baby i 1 år og 2 mnd - på statens regning  

Screenshot_20190202-133942_Samsung Internet.jpg

Screenshot_20190202-133946_Samsung Internet.jpg

Eeh, nei. Staten betaler ikke feriepenger (utover for en uke tilsammen fir mor og far). Løser man det på måten du skisserer, så har man ikke feriepenger året etter om ikke jobben betaler for det. Det er det ikke noe krav om at jobben skal gjøre.

Anonymkode: 5f083...49e

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Generelt er det god dekning. 

Min barnehagelærerlønn på hele 420 i året? 😂 

Nei, det er ikke full lønn. Men nøyaktig samme problemet hadde man før de nye permreglene også 

Jeg måtte vente på barnehageplass til min var 21 mnd. Her i Oslo er det ikke god dekning, nei. Det er et hovedopptak i august, og sjansen for å få plass utenom det er liten. Samme gjelder flere byer. Har man barn født i feks des-mars er det en del måneder fra barnet fyller 1 år og til det kan få barnehageplass i august. 

Anonymkode: 07741...31f

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vi har heller ikke råd til det. Men jeg mener fortsatt det er valgfrihet. Vi kunne valgt å bo billigere. Jeg mener at det ikke er statens oppgave og betale for at jeg er hjemme, betaler de kan de også legge føringer.

Anonymkode: b4910...b4b

Men nå gavner det jo staten at man får barn da. Da er det jo ikke gunstig å vanskeliggjøre det med den holdningen at vi gidder ikke betale. De som får barn må betale selv..

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

26 minutter siden, AnonymBruker said:

I dagens samfunn er det sjeldent et problem å få barnehageplass. Dekningen er generelt sett såpass god (og jeg jobber i yrket, så vet hva jeg snakker om). 

Må man bli hjemme ytterligere så får man kontantstøtte frem til bhgstart 

God dekning? Vi måtte vente til baby var 17 mnd fordi det var ingen plasser å oppdrive i hele kommunen.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 minutter siden, AnonymBruker said:

... og jeg viser med utregningen at mor fint kan være hjemme med barnet i 9 mnd på statens regning. 

8-8.5 mnd etter fødsel på statens regning ved 80% dekning er det riktige.

Eller

6.75-7.25 mnd etter fødsel på statens regning ved 100% dekning.

+ den ene ferieuka

Endret av gjest:)
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei, det er ikke generelt god dekning. Vanskelig å få plass utenom i august, så man må time fødselen. 

Og får man barn nr 2, ønsker man jo samme barnehage som nr 1. Greit at man har fortrinnsrett, men det har jo alle andre med søsken, aleneforsørgere etc også. 

Som mamma til en vinterbaby (som attpåtil er prematur = mistet 4 uker foreldrepenger) er jeg fullstendig klar over. Dette er noe man kan ta med i beregningen. Vi prøver på nr 2, og utsetter prøvingen 2 mnd nå for å unngå vinterbaby 

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Eeh, nei. Staten betaler ikke feriepenger (utover for en uke tilsammen fir mor og far). Løser man det på måten du skisserer, så har man ikke feriepenger året etter om ikke jobben betaler for det. Det er det ikke noe krav om at jobben skal gjøre.

Jobben betaler feriepenger. Man opparbeider seg også litt penger de siste mnd man jobber etter permisjon 

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg måtte vente på barnehageplass til min var 21 mnd. Her i Oslo er det ikke god dekning, nei. Det er et hovedopptak i august, og sjansen for å få plass utenom det er liten. Samme gjelder flere byer. Har man barn født i feks des-mars er det en del måneder fra barnet fyller 1 år og til det kan få barnehageplass i august. 

Jeg har selv desemberbaby og kjenner godt til "problemet". Man har fortsatt 9 mnd på å løse problemet når man finner ut at man venter desemberbaby

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

God dekning? Vi måtte vente til baby var 17 mnd fordi det var ingen plasser å oppdrive i hele kommunen.

Det hører heldigvis til sjeldenhetene. Man har 9 mnd på å løse problemet. Man kan bytte jobb til en annen kommune, og søke barnehageplass der. Jobbe gradert, og forlenge hjemmeperioden. Nordmenn er jo så bortskjemte at de ikke klarer se løsninger  

4 minutter siden, gjest:) skrev:

8-8.5 mnd etter fødsel på statens regning ved 80% dekning er det riktige.

Eller

6.75-7.25 mnd etter fødsel på statens regning ved 100% dekning.

+ den ene ferieuka

+ ferie, evt gradert permisjon på slutten for å kombinere. Man kan alliere seg med barselsmødre, besteforeldre etc for å forlenge perioden 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, Jolene skrev:

Grunner til at de nye permisjonsløsningene er helt idiotisk:

• Mor er viktigst for barnet det første året.
  • Amming anbefales til babyen er over året
  • Valgfrihet, både i form av reelle valg og økonomiske valg
  • Det er ikke alle som har mulighet til ammefri.
  • Med tanke på sykefravær er dette ikke en god løsning, da mange utslitte mødre kommer tilbake på jobb uten å faktisk ha hentet seg inn nok.
  • Far kan knytte bånd til den lille uavhengig permisjon/ikke permisjon.

Dersom en far ikke klarer å knytte bånd med sitt eget barn, er det FAR det er problemer med. Mor har gått gjennom en stor påkjenning, og da er faktisk mors behov viktigst. Dessuten er barnets behov det som burde komme i første rekke. Dette er ikke likestilling, men latterlig. Rent personlig burde hele permisjonsdelingen vært opp til den enkelte familie, men 2 ukers perm for far etter fødsel er jeg for.

Hilsen hun som er for likestilling, menns rettigheter, men som vil tenke først og fremst på barnet.

Enig. Dessuten tenker jeg at likestilling handler om å ha like muligheter, ikke bli tvunget til å velge likt. Jeg tenker foreldrene bør kunne fordele  dette selv ut i fra familiens behov Far bør ha  har sin lovbestemte rett i forhold til arbeidsgiver, men at der er foreldrene som bestemmer hvor mye den enkelte skal ta ut, og bør ha muligheten til å føre over mye av permisjonen hvis de mener at dette er til det beste for familien. 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har heldigvis en mann som ikke må være hjemme i permisjon for å vite hva og hvor mye husarbeid som må gjøres 😂 Trenger ikke staten for å oppdra en lat mann akkurat.

Hvis barnet har sluttet å amme annenhver time i løpet av natta, spiser mat uten problemer og det ikke går ut over produksjonen min så har jeg ikke noe problem med å la far være hjemme - han gleder seg noe enormt.

Det var forøvrig ikke saken med nr 1 - jeg måtte legge meg kl 20 hver kveld for å få nok søvn til han ble 1 år gammel og jeg sluttet å amme. Dette var kun for å komme meg igjennom dagen med barnet, hadde jeg skulle gått på jobb så aner jeg faktisk ikke hvordan det skulle gått. Jeg er glad i å jobbe og er en person som trenger kolleger, faglig påfyll, å føle meg nyttig. Dog ikke med søvnmangel og på bekostning av barnet som plutselig skal forlate mamma i en av de mest sårbare utviklingssprangene hun skal gå igjennom som baby.

Jeg har også problemer med at staten skal bestemme over livene til familiene som skal ha permisjon. Det er ikke alle fedre som har jobber som er forenelig med å være borte i 3 måneder, samme som at det er mødre som ikke har jobber det er forenelig å være borte fra i 3 måneder heller. Dette burde går helt fint å finne ut av selv hvordan den enkelte familie løser det. Ammefri er heller ikke en løsning som nødvendigvis fungerer. Ikke at et er problemer med jobb eller ikke tid eller noe sånt, det er rett og slett det at fars og babyens permisjon ikke skal handle om å kjøre en time t/r og betale 70kr i parkering hver eneste dag for at babyen skal få mat.

Når det er sagt, så er det ikke krise. Vi taper jævli mye penger på at jeg skal gå i ulønnet perm og å jobbe redusert etterpå, men penger er bare penger. Heldigvis for oss, så har vi råd..! For mange så er det sikkert ikke så enkelt.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den forstod jeg ikke helt. Har født i begynnelsen av november så vil gjerne vite hvorfor.

Anonymkode: 77de3...ed0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva om mor er alenemor? Må hun også tilbake etter 7 mnd permisjon? Må hun ta ulønnet permisjon slik som alle andre om hun vil være lengre i hjemmet? Far er ikke inn i bildet så hvem skal ta 15 ukers permisjon som var forbeholdt til far?

Anonymkode: 7ae2f...9a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Den forstod jeg ikke helt. Har født i begynnelsen av november så vil gjerne vite hvorfor.

Anonymkode: 77de3...ed0

Nå har november barn rett på plass den måneden de fyller 1 år, men ikke desemberbarn feks. Dvs at de først har krav på plass august påfølgende år. Da nærmer barnet seg 2 år. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva om mor er alenemor? Må hun også tilbake etter 7 mnd permisjon? Må hun ta ulønnet permisjon slik som alle andre om hun vil være lengre i hjemmet? Far er ikke inn i bildet så hvem skal ta 15 ukers permisjon som var forbeholdt til far?

Anonymkode: 7ae2f...9a4

Er du alene får du de 15 ukene far skulle hatt. Du må søke om det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det morsomme er at jeg registrerer at de samme som vanligvis kaller seg feminist og lar håret under armene gro, er dem som er i mot mer permisjon til far. Forstå det den som kan.

Anonymkode: 3ae93...351

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her hos oss fikk vi forøvrig både overraskede og negative tilbakemeldinger da far tok 6 mnd av permisjonen. Jeg ser jo hvordan folk skriver at "det beste for barnet" er mor, uansett, så da er det vel ikke så rart at folk surmulte da, når de mente vi ikke ga barnet vårt nok omsorg (?)

Anonymkode: 3ae93...351

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg syns det er irriterende at foreldrepermisjonen har blitt omgjort til et likestillingsprosjekt. Jeg har alltid sett på permisjonen som en ordning som er bra for barnet og familien frem til en eventuell barnehagestart. Permisjonen er selvsagt god for mor de første månedene etter fødsel, men det er jo i det store og hele en svært praktisk ordning som gjør at hverdagen går opp. 

Da er det irriterende at noen skal beskrenke ordningen og gjøre den utilgjengelig for familier som trenger den, men hvor man ikke har råd til å ta ulønnet permisjon.

Den nye ordningen er rett og slett usosial. Ja, sikkert bra for karrierekvinner som allerede har god råd, men for en fabrikkarbeider så har det svært lite å si for «karrieren» at man blir borte 1 år.

Anonymkode: f648f...a9e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som altfor mange i dette landet mener permisjon er forbeholdt mor? Mange som raser nå fordi flere uker gis til far.

Er det ikke bra at

- far får mulighet til å knytte seg til barnet?

- at vi kan ha ammefri 

- at vi må tilbake på jobb for ikke å falle helt ut av arbeidsliv og mulig karriere 

- at far blir en fullverdig del av barnets livs og ikke minst forstår hvor mye husarbeid det er

Jeg har tre barn, har fulgt utviklingen med permisjon de siste årene. Vet hva jeg prater om sånn sett. Bare lurer på hvorfor så mange mener permisjon bare er mor sin. 

Registrerer også at de fleste uansett velger ulønnet perm i tillegg, men dette er jo en annen diskusjon. Her må politikerne utvide hele ordningen slik at vi kan være hjemme med full lønn til august, eller få bhg-plass når babyen blir 1 år 

Anonymkode: cad1b...ffe

Det merkelige her er at det finnes ikke noen fødselskvote

kun mødrekvote (15 uker v/100% lønn og 19uker v/80% lønn), fedrekvote(15 uker v/100% lønn og 19uker v/80% lønn) og fellesperiode (16 uker v/100% lønn og 18uker v/80% lønn).

Anonymkode: 50c48...a6c

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da må dere vente med å skaffe dere barn da vet du.

Anonymkode: 670b8...e94

Det var ikke planlagt ;) 

men samtidig sier politikerne at vi ikke må vente med barn til alt er på plass for vi må få flere barn. 

Anonymkode: 0fc99...e03

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis staten skal betale for alle som går hjemme på Nav og loffer og aldri har gjort ett dagsverk i sitt liv fordi de er "slitne" eller har angst så kan de betale for at jeg skal være hjemme litt lengre med barnet mitt også. Spesielt siden de vil ha meg til å føde flere barn. 

Det er ett paradox her. Erna "Aunt Lydia" Solberg vil at jeg skal føde flere barn. Men jeg får ikke hjelp til å bli gravid dersom jeg er alene. Jeg får ikke fryse ned egg dersom jeg blir syk og jeg får ikke donert egg fra andre dersom jeg av ulike årsaker ikke kan bli gravid selv. Aller helst skulle IVF forsøk vært forbudt også. For det er så unaturlig. Jeg får ikke dekket ultralyd før det er for sent å ta abort dersom noe er galt. Den må jeg booke og betale selv. Helst skal jeg dra hjem fra føden neste dag. Max ligge 3 dager. Selv kunne hun ligge ei uke når hun fødte sine voksne barn, men det snakker vi ikke om. Og barnet skal være født slik at det er 1 år og kan begynne i barnehage på høsten, så her gjelder det å time, time, time! Barnet må være fylt ett år. Kan ikke begynne særlig før. Og jeg må betale barnehageplassene selv. Men jeg får en liten søskenrabatt da, hvis jeg har flere barn. Etter fødsel skal jeg amme ett år som anbefalt men jeg skal også tilbake på jobb helst ila 4-5 mnd. Litt teit mtp barnehageplassen, men det er viktig at pappa blir kjent med barnet også så her kan han ta over. Han kan jo bare gi flaske. Likestilling vettu. Jeg har jo rett på ammefri da. Åh, har jeg 30 minutter hver vei til jobb? Det er mitt problem. Hvis barnet er multihandicappet er det også ett stort pluss. For Norge trenger mangfold. Vi skal ikke sortere og abortere fostre som ikke er friske. Det blir det samme som at jeg mener de med handicap ikke er noe verdt. Jeg får ikke penger nok til å være hjemme med det alvorlig syke barnet mitt som trenger oppsyn 24/7, men jeg får det nok til på ett vis. Andre greier det jo! Såvidt.

Jeg kan jo bare være hjemme så lenge jeg vil ulønnet i stedet. Og leve på luft og kjærlighet. Det straffer seg jo når jeg blir pensjonist selvfølgelig, men så lenge de rike i landet har det bra spillet det ingen rolle med oss på grasrota. Så lenge vi føder flere barn!

#HeiaRegjeringen!

Anonymkode: 743a1...9e6

:tommelopp: VELDIG BRA FORMULERT!!!

Anonymkode: 50c48...a6c

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...