Gå til innhold

Snøkaos i sør hos søringan 🤡


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Disse nordlendingene slutter nå aldri å sutre 😂😂😂 

Jeg bor innerst i en sørlandsk fjord og det ligger over en meter snø på stranda. Nyter hvert øyeblikk jeg 😁

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 minutter siden, Aragorn ll Elessar skrev:

Her jeg bor helt på sør kysten av Norge er det 101 cm snø.

 Her jeg bor er det 20 cm is over alt! Bare det  å gå til bussen er risikosport :)  Skulle trene og må løpe i bilveien, for ellers vil det ende med et lengre sykehusopphold :)  Selv brodder sliter på stålisen. Bilen ser ut som en saltet klippfisk fra lofoten. Vasker jeg den risikerer jeg den vil se ut som en glassert figur belagt med is, våren kan bare ikke komme raskt nok. Kjøpte noe "stoff" som skulle tine isen, bare tull. Joda den tiner litt, men det gjør at det ligger vann oppå isen som gjør det enda glattere. Neste år skal  jeg ha en kasse med strøsand, og ikke noe annet tilgjengelig. Så får jeg ta ryddejobben når våren kommer.

Endret av Duftavsommerregn
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Zaga skrev:

I det gule huset på bildet så det kaldt ut stakkars.

Mye snø nå ja. Trenger ikke mere snø nå i år.

 Ser da ut som tørr fin snø, masse ja. Men det kan man lett løse med en god snøfreser, og få snøen vekk ut på områder man ikke bruker, inne i en by må dette kjøres vekk. Tar heller masse tørr snø foran den dritten vi har nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte bare at det virker kaldt i det gule huset siden varmen fra huset ikke smelter snøen på veggene. Men det kan jo selvfølgelig være varmt inne der alikevell da. Jeg vet ikke. Kan ikke noe om sånne ting jeg. Antar her bare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, Duftavsommerregn skrev:

 Her jeg bor er det 20 cm is over alt! Bare det  å gå til bussen er risikosport :)  Skulle trene og må løpe i bilveien, for ellers vil det ende med et lengre sykehusopphold :)  Selv brodder sliter på stålisen. Bilen ser ut som en saltet klippfisk fra lofoten. Vasker jeg den risikerer jeg den vil se ut som en glassert figur belagt med is, våren kan bare ikke komme raskt nok. Kjøpte noe "stoff" som skulle tine isen, bare tull. Joda den tiner litt, men det gjør at det ligger vann oppå isen som gjør det enda glattere. Neste år skal  jeg ha en kasse med strøsand, og ikke noe annet tilgjengelig. Så får jeg ta ryddejobben når våren kommer.

Mye is her også. Jeg ramlet skikkelig her om dagen på glatten (bor på Vestlandet).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

23 timer siden, AnonymBruker skrev:

det er ikke vinter før nordlendingene gjør narr av søringene som sliter i snøen :)

Anonymkode: 42455...a19

Og det er ikke rart. Vi er en del her nede som rister på hodet av flere her i Oslo og nærliggende strøk. Vi blir jo fader i meg like forfjamset og forvirret hvert eneste år!! At det går an sier nå jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner ikke at nordlendinger som har en halv km motorvei, to lyskryss og en rundkjøring tror at de er så fantastiske sjåfører 😅😅😅 Er jo såvidt folk der oppe, ergo færre ulykker. 

Er sammen med en nordlending på femtende året, samtlige i hans slekt tør ikke kjøre bil i Oslo-området.

De siste årene har det forøvrig vært mye mer snø på Østlandet enn i nord.

Anonymkode: 87005...f4b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også lei av denne sytingen over søringer som syter. Jeg er også litt lei over søringer som syter over at nordlendinger syter over at søringer syter.  😉

Er fra Nordland selv og fra et sted der det sjeldent er over 30 cm snø, men mye storm, nullføre og glatt. Der er det kaldeste jeg har opplevd -17. Snøen blåser forresten ofte på havet.

Så flyttet jeg til et sted noen mil unna, med mye snø, innlandsklima og ofte mellom -25 - -30 på vinteren, men ned til  -35 da jeg bodde det. - Motoren var såvidt blitt varm, når jeg hadde kjørt i 40 minutter til jobb og jeg måtte kjøre med tykke votter for ikke å få neglebitt av å holde i rattet. 

Her jeg bor sør i Troms, er det kanskje en halvmeter snø og fine vinterveier, selv om det er tørr is. Jevnt og fint klima på vinteren, sjeldent mye vind og nesten aldri kaldere enn -20 på det kaldeste.

Steder i Nord-Norge er veldig forskjellige, så man kan egentlig ikke generalisere over hvordan det er i nord i forhold til i sør. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjørte bil i Oslo her om dagen og det var faktisk skikkelig jævlig. Jeg anser meg selv som en relativt god sjåfør på vinterføre og jeg bryr meg ikke om å kjøre på snø, men der inne var det faktisk ganske kjipt. Lite sikt, masse trafikk og fotgjengere som veiva ut i veien både her og der gjorde det til en ganske utrivelig opplevelse. 

Det er ikke rart at de ikke sliter i nord hvor en vinter faktisk er en vinter og ikke noe sånt snøslapshelvete blandet med salt som du finner på øst og sørlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting jeg lurer på er hvorfor dere tror vi i nord bare har kalde vinterdager? Været her jeg bor varierer fra mildvær til kaldt og sånn veksler det hele vinteren. Nå har det vært uvanlig lenge kjølig her. Kanskje greit å ha litt peiling før man uttaler seg skråsikkert 😊

Anonymkode: e00ff...16a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Snø er penger!!! Snøen gjør at jeg kan jobbe noen få måneder i året, og ha fri resten av året! 

Anonymkode: 22e72...99c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

13 timer siden, Zaga skrev:

Tenkte bare at det virker kaldt i det gule huset siden varmen fra huset ikke smelter snøen på veggene. Men det kan jo selvfølgelig være varmt inne der alikevell da. Jeg vet ikke. Kan ikke noe om sånne ting jeg. Antar her bare.

Om snøen smelter på veggen er huset dårlig isolert. Huset på bildet er nok derfor enten godt isolert, eller nesten ikke varmet opp i det hele tatt. :) 

Anonymkode: 61895...733

Lenke til kommentar
Del på andre sider

At det bor flere nordlendinger i Oslo omegn enn i nord-Norge tenker visst ikke de som fortsatt bor "oppi der" på 😂😂😂

Endret av Fjugur
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I Nord-Norge er det bare én vei. Ikke vanskelig å holde den snøfri og kjørbar selv når det snør masse.

I Oslo er en million tungt trafikkerte småveier som aldri blir brøytet fordi brøytebilen står fast på rødt lys.

Anonymkode: 376a6...c79

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er litt komisk.

Vi har flere fra Nordland og Troms i nabolaget, og det er ingen som klager så mye på vinteren som dem.

Søringer kan ikke kjøre på vinterføre i følge dem.  Da blir det litt morsomt at det er de som setter seg oftest fast, men da er det søringer som ikke kan brøyte som er problemet.

Husene står for tett, det er ingen steder å måke bort snøen.

De flyttet sørover fra å slippe vinteren, vel, da flyttet dere ikke langt nok sør... :ler:

Anonymkode: 9da67...6d1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 minutter siden, AnonymBruker skrev:

I Nord-Norge er det bare én vei. Ikke vanskelig å holde den snøfri og kjørbar selv når det snør masse.

I Oslo er en million tungt trafikkerte småveier som aldri blir brøytet fordi brøytebilen står fast på rødt lys.

Anonymkode: 376a6...c79

Du vet at det ikke bare er langs E6, E8 og E10 det bor folk? Sist jeg sjekket var det langt flere meter vei, pr person, enn sørpa. Vi får ikke holdt veiene helt kjørbare vi heller, men vi kjenner oftere noen som eier en snøfres og som kan ringes.

Anonymkode: 45011...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dvs, ca 3 ganger så mye mer offentlig vei og mer enn dobbelt så mye privat veg. 

Anonymkode: 45011...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

..og det er ikke PR person, så PR person er det nok omtrent 10 ganger så mye vei i nord, enn i Oslo/ Akershus.

Anonymkode: 45011...c60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...