Gå til innhold

Betale faktura før forfall? Dumt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 hours ago, AnonymBruker said:

Syns det er morsomt hvordan noen i denne tråden nærmest har et manisk forhold til å ikke betale regninger før forfall. De har liksom så vanvittig mye bedre økonomisk sans fordi de kan spare en femtilapp i året. My way is the only way, altså?

Anonymkode: d195e...a3f

Ikke den eneste, bare den økonomisk sett beste. Jeg har forståelse for at det sitter langt inne å innrømme det for de med så dårlig impulskontroll at de må få pengene de skylder ut fortest mulig for å unngå å ende opp som gjeldsslaver.

Anonymkode: 166e1...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jo flere ganger poengtert at det er veldig smart av de med dårlig økonomistyring å betale regningene først som sist, før det er tomt på konto. Og når man har få regninger og lave kostnader så har selvfølgelig dette helt marginalt å si.

Men for oss, der alt handles med kredittkort, er årlige regninger på ganske mange hundtretusener. Det blir en del kroner om jeg skal betale kredittkortregningene 15 dager før forfall hver måned i stedet for å la overskuddslikviditet stå i indeksfond. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Hvorfor er du så besatt av å si at de som betaler før forfall har dårlig økonomistyring fordi de ikke sparer femti kroner i året?  Jeg har ikke en krone i gjeld, men foretrekker å betale når regningen kommer. 

Men we get it- du er smart og rik og gjør alt etter boka og alt er flott.

Anonymkode: d195e...a3f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ikke den eneste, bare den økonomisk sett beste. Jeg har forståelse for at det sitter langt inne å innrømme det for de med så dårlig impulskontroll at de må få pengene de skylder ut fortest mulig for å unngå å ende opp som gjeldsslaver.

Anonymkode: 166e1...4fc

Så alle som betaler før forfall har dårlig impulskontroll. Dette blir jo bare mer og mer latterlig.

Anonymkode: d195e...a3f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hvorfor er du så besatt av å si at de som betaler før forfall har dårlig økonomistyring fordi de ikke sparer femti kroner i året?  Jeg har ikke en krone i gjeld, men foretrekker å betale når regningen kommer. 

Men we get it- du er smart og rik og gjør alt etter boka og alt er flott.

Anonymkode: d195e...a3f

De har dårlig økonomistyring fordi de behøver å se at pengene forsvinner fra konto for å forstå at det er penger man ikke har til forbruk den måneden... Er jo det som er hovedargumentet til de som betaler raskest mulig her, og vil si det ikke akkurat vitner om god økonomisk styring. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Så alle som betaler før forfall har dårlig impulskontroll. Dette blir jo bare mer og mer latterlig.

Anonymkode: d195e...a3f

Ikke noe mer latterlig enn de som mener at man må være manisk for å gjøre det som er mest lønnsomt selv om ikke det koster en kalori ekstra.

Anonymkode: 166e1...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har jo flere ganger poengtert at det er veldig smart av de med dårlig økonomistyring å betale regningene først som sist, før det er tomt på konto. Og når man har få regninger og lave kostnader så har selvfølgelig dette helt marginalt å si.

Men for oss, der alt handles med kredittkort, er årlige regninger på ganske mange hundtretusener. Det blir en del kroner om jeg skal betale kredittkortregningene 15 dager før forfall hver måned i stedet for å la overskuddslikviditet stå i indeksfond. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

På en annen side kan man jo risikere å nå limiten på kredittkortet. Jeg har flere ganger betalt regningene for tidlig slik at kreditten har blitt "fylt opp" igjen. Om man når limit før regningen blir betalt må man bruke bankkort og går glipp av fordelene med å betale med kredittkort. Evt. må man bruke et kredittkort som gir dårligere fordeler. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

De har dårlig økonomistyring fordi de behøver å se at pengene forsvinner fra konto for å forstå at det er penger man ikke har til forbruk den måneden... Er jo det som er hovedargumentet til de som betaler raskest mulig her, og vil si det ikke akkurat vitner om god økonomisk styring. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Noen kanskje. Ikke alle. Du kan ikke skjære alle under en kam. 

Jeg er økonom med svært god peiling på privatøkonomi, og har gjennom smale og feite år prøvd litt av hvert mtp privat økonomistyring. Har i mange år hatt en regningskonto hvor det alltid er nok pengene til regningene som kommer, men har den siste tida i større og større grad gått over til å betale så snart fakturaene kommer inn. Jeg tror kanskje at grunnen til at jeg nå i større grad betaler før forfall er at jeg alltid har nok på regningskontoen, og ikke trenger å vente på lønning. Jeg har overhode ikke noe problem med å vite hvor mye jeg har tilgjengelig, og det er ikke derfor jeg betaler før tida. Det bare gir meg tilfredsstillelse å ha tom forfallsmappe i nettbanken. På samme måte som jeg ikke liker å ha mye på huskelista. 

De 100-200 kr som jeg kanskje, muligens, taper i renter i året (i verste fall) gjør meg ingenting. Sløser bort nok andre penger på caffe latte og å spise ute til at det heller er der jeg skal kutte om økonomien tilsier det. 

Anonymkode: 681f1...fda

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, -jk- skrev:

På en annen side kan man jo risikere å nå limiten på kredittkortet. Jeg har flere ganger betalt regningene for tidlig slik at kreditten har blitt "fylt opp" igjen. Om man når limit før regningen blir betalt må man bruke bankkort og går glipp av fordelene med å betale med kredittkort. Evt. må man bruke et kredittkort som gir dårligere fordeler. 

Har fire ulike kredittkort med ulike fordeler, som brukes avhengig av hva jeg trekker kortet på. Har aldri vært i nærheten av å nå limiten på noen av kortene. 

Total besparelse er 5-10% av alt jeg bruker. Så kommer avkastningen som ligger i utsatt betaling på toppen. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har fire ulike kredittkort med ulike fordeler, som brukes avhengig av hva jeg trekker kortet på. Har aldri vært i nærheten av å nå limiten på noen av kortene. 

Total besparelse er 5-10% av alt jeg bruker. Så kommer avkastningen som ligger i utsatt betaling på toppen. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Jeg har også 4 kort, men har til tider vært oppe i limit på flere av de. Det skjer lett når man holder på med tyngre oppussing ;) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...