Gå til innhold

Betale faktura før forfall? Dumt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du må ha utrolig få regninger. Jeg har til enhver tid flere titalls tusen stående på en sparekonto i påvente av regninger som ligger til forfall på forfallsdato. Dette blir faktisk en del penger i renter uten at jeg trenger gjøre noen innsats for det. 

Anonymkode: c0843...b4f

La oss si du i likhet med mange andre har pengene i den store banken DNB; der er renta på sparekonto 0,55% p. a. Si at du har 10 000 stående der i 10 dager hver måned (eller 20 000 i 5 dager), da vil du (fratrukket skatt) tjene litt over 1 kr i måneden.
Etter syv år får du ikke Rakel, men har tjent nok til å kjøpe deg et glass øl. Det er deg vel unt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, Vox_populi skrev:

La oss si du i likhet med mange andre har pengene i den store banken DNB; der er renta på sparekonto 0,55% p. a. Si at du har 10 000 stående der i 10 dager hver måned (eller 20 000 i 5 dager), da vil du (fratrukket skatt) tjene litt over 1 kr i måneden.
Etter syv år får du ikke Rakel, men har tjent nok til å kjøpe deg et glass øl. Det er deg vel unt.

Hele poenget er at man ikke har pengene stående på brukskonto. Jevnt over kan jeg ha 50 000 mer på aksjesparekonto da jeg aldri betaler før forfall, og kjøper alt på kreditt. 

Da snakker vi tusenlapper i besparelser. 

Men jeg er jo helt enig i at dette ikke passer for alle. For meg er det bare en god vane å legge inn forfallsdatoen når jeg betaler regninger, nettopp fordi jeg ikke gidder å være bank for andre, uansett beløp. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hele poenget er at man ikke har pengene stående på brukskonto

Mitt eksempel var da heller ikke brukskonto, det var sparekonto, som du neppe kunne unngå å se. Brukskonto i DNB har langt lavere rente, f. eks. 0,1%.

Endret av Vox_populi
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, Vox_populi skrev:

La oss si du i likhet med mange andre har pengene i den store banken DNB; der er renta på sparekonto 0,55% p. a. Si at du har 10 000 stående der i 10 dager hver måned (eller 20 000 i 5 dager), da vil du (fratrukket skatt) tjene litt over 1 kr i måneden.
Etter syv år får du ikke Rakel, men har tjent nok til å kjøpe deg et glass øl. Det er deg vel unt.

Man bruker da ikke DNB.

Den vanlige sparekontoen min har 2,1% rente. Og jeg har stort sett rundt 50000 stående der til enhver tid klar til å betale regninger. Jeg handler alltid alt på kredittkort slik at jeg får renter i en måned ekstra på alt jeg bruker på vanlige innkjøp, i tillegg til at alt som går til regninger ellers også står helt fram til forfall.

Anonymkode: c0843...b4f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 hours ago, Vox_populi said:

La oss si du i likhet med mange andre har pengene i den store banken DNB; der er renta på sparekonto 0,55% p. a. Si at du har 10 000 stående der i 10 dager hver måned (eller 20 000 i 5 dager), da vil du (fratrukket skatt) tjene litt over 1 kr i måneden.

Hvis man er så uøkonomisk at man tar til takke med 0,55% rente skjønner jeg at man ikke ser fordelen med å betale på forfall heller. Dette er neppe den eneste regningen man betaler. Betaler man regninger for 150 000 i året 15 dager for tidlig i snitt og får 1,7% rente så er det 105 kr i året. Ikke en formue, men alt man trenger er å gjøre er å velge en dato i stedet for en annen.

Anonymkode: 166e1...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Man bruker da ikke DNB.

Den vanlige sparekontoen min har 2,1% rente. Og jeg har stort sett rundt 50000 stående der til enhver tid klar til å betale regninger. Jeg handler alltid alt på kredittkort slik at jeg får renter i en måned ekstra på alt jeg bruker på vanlige innkjøp, i tillegg til at alt som går til regninger ellers også står helt fram til forfall.

Anonymkode: c0843...b4f

Hvilken bank er dette?

Anonymkode: 5bab0...d57

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 2/1/2019 at 3:02 PM, AnonymBruker said:

Du legger inn forfall den 15. Med hele beløpet som er brukt. 

Aldri forstått folk som betaler før forfall. Hvorfor låne bort penger til diverse bedrifter? Og det er da akkurat like mye jobb å betale med dagens dato som å legge inn en annen dato. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Dette. Og med efaktura som de fleste vel har i dag, er det faktisk mer jobb å betale på dagens dato siden forfallsdatoen allerede er lagt inn. Helst bør man ha avtalegiro der det er mulig, så slipper man tenke på det i det hele tatt. Nå er også kredittkortselskapene pålagt å legge inn hele beløpet og ikke minstebeløp. Så da er man sikret mot renter med mindre man setter ned beløpet selv.

Anonymkode: 275b9...a41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonym Bruker
På 1.2.2019 den 13.42, AnonymBruker skrev:

Liker å få ting ut av verden. Forfall er den 15. Gjelder kredittkort.... blir det renter av at jeg lar forfall være i dag?

Anonymkode: 975ca...6ad

Dårleg økonomi  å betale regninger før forfall.      I løpet av eit år er det ikkje ubetydeleg summer som "går ut " i regninger.   Bedre å ha pengene plassert på en høgkonto, og   oftast  bare noen "tastatrykk"  som skal til  å foreta  interne transaksjoner.     

Du får ingen bonus hos NRK etc. om du betaler lisenskravet før forfallsdato,  men må heller betale dyrt om du ikkje overholder betalingsfristen. 

Har du pengene m.a plassert  på høgrente i Norwegian bank 1.75 % rente eller Santanger 1.85 %  så er det en kurant sak å foreta transaksjoner.    

Endret av Anonym Bruker
Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 hours ago, Anonym Bruker said:

  I løpet av eit år er det ikkje ubetydeleg summer som "går ut " i regninger.   

Det er vel mer dette som er diskusjonen, - faktisk.

Noen har verdiene om å alltid ha gjort unna månedens regninger, slik at jeg vet at hver eneste gjenværende krone på kontoen min kan brukes direkte til personlig forbruk (meg), ; mens andre igjen er mer av verdien at de skal tjene de 10 kronene i renter man får fordelt over 100 år på å ha pengene på kontoen, fører regnskap, og hele tiden må vurdere i spontansituasjoner om de har råd til å kjøpe x vare. Det handler egentlig kun om verdier.

Teorien om pain of paying kan også spille inn her, ja.

Anonymkode: e64ba...827

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Noen har verdiene om å alltid ha gjort unna månedens regninger, slik at jeg vet at hver eneste gjenværende krone på kontoen min kan brukes direkte til personlig forbruk (meg), ; mens andre igjen er mer av verdien at de skal tjene de 10 kronene i renter man får fordelt over 100 år på å ha pengene på kontoen, fører regnskap, og hele tiden må vurdere i spontansituasjoner om de har råd til å kjøpe x vare. Det handler egentlig kun om verdier.

Teorien om pain of paying kan også spille inn her, ja.

Jeg tipper de fleste som bevisst betaler på forfallsdato for å få rentene, i motsetning til de som utsetter betalingen lengst mulig fordi de har lite penger, har over gjennomsnittlig god økonomisk kontroll. De har derfor penger på bok til å kjøpe det de måtte trenge. Vurderingen går mer på om man synes det er verd pengene.

Dette handler ikke om pain of paying, men om delayed gratification. Noen betaler fortest mulig for å slippe å se at pengene står på bok, selv om de taper på det. De med bedre selvkontroll kan utsette betalingen og få litt mer penger seinere.

Anonymkode: 166e1...4fc

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

La oss si at de aller fleste har faste trekk på forfallsdato på de faste utgiftene sine, som boliglån, studielån og forsikringer. Da står vi igjen med regninger på mange andre ting: kommunale avgifter, strøm, telefoni, innkjøp av ting på mastercard eller på faktura osv. Her er det store variasjoner, og NOEN spesialtilfeller vil kanskje ha slike regninger for millioner hvert år, men de fleste andre vil ikke det. De fleste har heller ikke aksjesparing som hobby, og man må huske at selv om potensiell avkastning er høy er det ikke helt uten risiko. 

Derfor: Hvis man tar godt i og sier at man får regninger for 250.000 per år blir det følgende regnestykke:

Hvis man har en konto med «høy» rente på 2,1%, vil årlig rente på 250.000 kroner være 5250 kroner.
Men kredittiden på en faktura er jo aldri et år, den er kanskje 30 dager. Dermed blir besparelsen 5250 x (30/360).
Det vil si 437,5 kroner.

Joda, det er penger å tjene, men de helt store summene blir det ikke. I realiteten har trolig de færreste regninger (utenom de faste trekkene sine) for så mye, og mange har lavere rente på kontoen de betaler regninger fra, så dermed kan summen bli mye lavere, kanskje i størrelsesorden 50-60 kroner «tjent» per år. 

Man må selvsagt avgjøre dette selv, men for noen er det kanskje verdt disse pengene? Det er ganske mange som  føler seg usikker på økonomi, og kjenner seg tryggere på hva man har å rutte med når man betaler regningene sine før forfall. 

Anonymkode: f2f50...ed1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg tipper de fleste som bevisst betaler på forfallsdato for å få rentene, i motsetning til de som utsetter betalingen lengst mulig fordi de har lite penger, har over gjennomsnittlig god økonomisk kontroll. De har derfor penger på bok til å kjøpe det de måtte trenge. Vurderingen går mer på om man synes det er verd pengene.

Dette handler ikke om pain of paying, men om delayed gratification. Noen betaler fortest mulig for å slippe å se at pengene står på bok, selv om de taper på det. De med bedre selvkontroll kan utsette betalingen og få litt mer penger seinere.

Anonymkode: 166e1...4fc

 

Dette er nok veldig sant. 

Utsagn av typen "se hva jeg har igjen på konto og kan bruke" er for meg en helt vanvittig uttalelse. Slik hadde jeg det ikke da jeg var student en gang. Jeg brukte da aldri mer bare fordi det var penger på konto, men hadde jevnt over et fornuftig forbruk. 

Om man har dårlig økonomisk styring er jeg selvfølgelig enig i at det er en styrke å få regningene betalt så fort som mulig. Men for øvrige mener jeg det eneste fornuftige er å legge inn forfallsdato i nettbanken. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Noen betaler fortest mulig for å slippe å se at pengene står på bok, selv om de taper på det. De med bedre selvkontroll kan utsette betalingen og få litt mer penger seinere.

Anonymkode: 166e1...4fc

Dette er selveste key i diskusjonen. Det handler om verdier. Hva er et tap? 10 kr. fordelt over 100 år er ikke mye tap for meg, faktisk. Et tap for meg er en seier for deg, f.eks.

Anonymkode: e64ba...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 hour ago, AnonymBruker said:

Dette er selveste key i diskusjonen. Det handler om verdier. Hva er et tap? 10 kr. fordelt over 100 år er ikke mye tap for meg, faktisk. Et tap for meg er en seier for deg, f.eks.

Anonymkode: e64ba...827

Ei krone er ei krone, uansett hvilke "verdier" man har.

Anonymkode: 166e1...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kjører med regningskonto for alle noenlunde faste regninger (dvs. i praksis alt utenom kredittkortregninger). Jeg har regnet ut hvor mye jeg må ut med på et normalt år, har så delt beløpet på 12 og lagt på 10% i buffer. Dette beløpet overføres automatisk til regningskontoen når lønna kommer inn. Samme beløp hver måned, bufferen håndterer variasjonene mellom månedene. Nesten alt går på avtalegiro, helt automatisk og på forfallsdato. Er meget fornøyd med det systemet, trenger aldri å tenke på om strømregningen ble litt høy en måned og jeg kan betale alle forsikringer en gang i året istedenfor å dele opp i terminer. 

Kredittkortregninger håndterer jeg manuelt utenom, da de kan variere ekstremt fra måned til måned. Men så betaler jeg stort sett nesten alt med kredittkort også. Kjøpte nytt kjøkken med kredittkort en gang og fikk nesten 1700 bonuspoeng av Norwegian pga. det ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 hours ago, AnonymBruker said:

Ei krone er ei krone, uansett hvilke "verdier" man har.

Anonymkode: 166e1...4fc

Nettopp!!!

Anonymkode: e64ba...827

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Neida.  Renteinntekten om du lar pengene dine stå på kontoen din, er så lav, at jeg tror du har større glede av følelsen av å ha betalt den regningen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, Zienna said:

Neida.  Renteinntekten om du lar pengene dine stå på kontoen din, er så lav, at jeg tror du har større glede av følelsen av å ha betalt den regningen :)

Jeg har greit med penger på kontoen, det er muligens derfor det ikke gir meg noen følelsesmessig forskjell om en regning er betalt eller bare lagt inn. Jeg tenker ikke noe mer på dem når jeg har lagt dem inn. Hvis jeg ved en feil hadde betalt dem for tidlig hadde jeg irritert meg litt over de tapte renteinntektene, men det hadde ikke ødelagt dagen. Man får bedre økonomi av å få gode følelser av å ta best mulig økonomiske avgjørelser, enn å få dem av å holde kontoen så vidt over 0.

Anonymkode: 166e1...4fc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er morsomt hvordan noen i denne tråden nærmest har et manisk forhold til å ikke betale regninger før forfall. De har liksom så vanvittig mye bedre økonomisk sans fordi de kan spare en femtilapp i året. My way is the only way, altså?

Anonymkode: d195e...a3f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er morsomt hvordan noen i denne tråden nærmest har et manisk forhold til å ikke betale regninger før forfall. De har liksom så vanvittig mye bedre økonomisk sans fordi de kan spare en femtilapp i året. My way is the only way, altså?

Anonymkode: d195e...a3f

Har jo flere ganger poengtert at det er veldig smart av de med dårlig økonomistyring å betale regningene først som sist, før det er tomt på konto. Og når man har få regninger og lave kostnader så har selvfølgelig dette helt marginalt å si.

Men for oss, der alt handles med kredittkort, er årlige regninger på ganske mange hundtretusener. Det blir en del kroner om jeg skal betale kredittkortregningene 15 dager før forfall hver måned i stedet for å la overskuddslikviditet stå i indeksfond. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...