Gå til innhold

Betale faktura før forfall? Dumt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Liker å få ting ut av verden. Forfall er den 15. Gjelder kredittkort.... blir det renter av at jeg lar forfall være i dag?

Anonymkode: 975ca...6ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Takk. Faktura er på 300, men jeg har brukt 1500. Kan vel legge inn alt sammen uten st det har noe å si?

Anonymkode: 975ca...6ad

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den dagen vi igjen får noe som i det hele tatt likner på innskuddsrente kan du begynne å vurdere om det lønner seg å vente med betalingen til forfall. Frem til den tid er det bare å få regningene unna så fort du bare ønsker. :) 

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Faktura er på 300, men jeg har brukt 1500. Kan vel legge inn alt sammen uten st det har noe å si?

Anonymkode: 975ca...6ad

Det lønner seg faktisk veldig å betale alt om du kan. Kredittkortregninger som betales ut fullt og helt hver måned koster deg ofte ingenting, men når du begynner å betale bare minstebeløp så det blir stående en saldo fra måned til måned begynner rentene å løpe. 

Anonymkode: 5bab0...d57

  • Liker 20
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg å lese deg godt opp på betingelsene for kredittkortet ditt. Om du bruker det riktig kan det være lurt, og skaffe deg mange fordeler. Men det kan også skaffe deg ekstra, unødvendige rentekostnader om du ikke passer på, og det høres ikke ut som du har satt deg så godt inn i dette før du skaffet deg kredittkortet. 

Anonymkode: 5bab0...d57

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk. Faktura er på 300, men jeg har brukt 1500. Kan vel legge inn alt sammen uten st det har noe å si?

Anonymkode: 975ca...6ad

Legg inn alt sammen, det er lurt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du legger inn forfall den 15. Med hele beløpet som er brukt. 

Aldri forstått folk som betaler før forfall. Hvorfor låne bort penger til diverse bedrifter? Og det er da akkurat like mye jobb å betale med dagens dato som å legge inn en annen dato. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Du legger inn forfall den 15. Med hele beløpet som er brukt. 

Aldri forstått folk som betaler før forfall. Hvorfor låne bort penger til diverse bedrifter? Og det er da akkurat like mye jobb å betale med dagens dato som å legge inn en annen dato. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Med dagens ikkeeksisterende innskuddsrente har dette null og niks å si i praksis, med mindre man har så presset økonomi at man kan ha behov for å finprioritere regninger helt opp mot forfall.  

Anonymkode: 5bab0...d57

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg anbefaler deg å lese deg godt opp på betingelsene for kredittkortet ditt. Om du bruker det riktig kan det være lurt, og skaffe deg mange fordeler. Men det kan også skaffe deg ekstra, unødvendige rentekostnader om du ikke passer på, og det høres ikke ut som du har satt deg så godt inn i dette før du skaffet deg kredittkortet. 

Anonymkode: 5bab0...d57

Jo jeg leser, men jeg misforstår så lett. Vet ikke hvem jeg skal skylde på.. meg selv for å være dum eller andre for å forklare dårlig. 

En av tingene er å spørre her og tenke logisk selv. Men det eneste så mange klarer å svare er nettopp slike svar man ikke blir klokere av. "Jeg anbefaler at du leser gjennom avtalten en gang til.." meg:"men det er dette jeg er redd for å misforstå". Slik er også typisk i kundeservice. De svarer ikke på DET du lurer på, men skriver "hvis du lurer på noe mer sjekk ut på vår hjemmeside"

Anonymkode: 975ca...6ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du legger inn forfall den 15. Med hele beløpet som er brukt. 

Aldri forstått folk som betaler før forfall. Hvorfor låne bort penger til diverse bedrifter? Og det er da akkurat like mye jobb å betale med dagens dato som å legge inn en annen dato. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Nei nå er alt betalt. Nå er jeg kvitt "gjelden". Da er det bare å opparbeidr seg neste 😛 

Anonymkode: 975ca...6ad

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Med dagens ikkeeksisterende innskuddsrente har dette null og niks å si i praksis, med mindre man har så presset økonomi at man kan ha behov for å finprioritere regninger helt opp mot forfall.  

Anonymkode: 5bab0...d57

Det er en god vane uansett. Pengene er mine, frem til datoen andre har krav på de. Og det tar akkurat like lang tid i nettbanken. 

Og jeg sparer selvfølgelig ikke på brukskonto. All overskuddslikviditet står i indeksfond og på aksjesparekonto. Alt kjøpes på kreditt, det vil si ca 50 000 (for husstanden) som gir avkastning hver måned. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg betaler som regel alltid regninger før forfall. Gidder ikke vente, vil ha dem ut av verden. Regningskontoen min har ikke spesielt god rente heller, vanlig elendig rente. Og jeg gidder ikke drive og flytte penger frem og tilbake og hauke over dem fra uke til uke.

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er en god vane uansett. Pengene er mine, frem til datoen andre har krav på de. Og det tar akkurat like lang tid i nettbanken. 

Og jeg sparer selvfølgelig ikke på brukskonto. All overskuddslikviditet står i indeksfond og på aksjesparekonto. Alt kjøpes på kreditt, det vil si ca 50 000 (for husstanden) som gir avkastning hver måned. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Men fond er vel ikke akkurat noe vi skal anbefale TS, som sliter med å sette seg inn i avtalevilkårene for kredittkort. Og med vanlige renter er vi tilbake til at det ikke har noe å si. 

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jo jeg leser, men jeg misforstår så lett. Vet ikke hvem jeg skal skylde på.. meg selv for å være dum eller andre for å forklare dårlig. 

En av tingene er å spørre her og tenke logisk selv. Men det eneste så mange klarer å svare er nettopp slike svar man ikke blir klokere av. "Jeg anbefaler at du leser gjennom avtalten en gang til.." meg:"men det er dette jeg er redd for å misforstå". Slik er også typisk i kundeservice. De svarer ikke på DET du lurer på, men skriver "hvis du lurer på noe mer sjekk ut på vår hjemmeside"

Anonymkode: 975ca...6ad

Det er nok dessverre fakta at avtalevilkår av denne typen ikke alltid er så lettleste. Men vi klarer ikke hjelpe deg å tolke dem når vi ikke vet hva det står i avtalen/hvilket kort du har. Det som imidlertid bør komme klart frem er hvilke gebyrer det er, hvor mye renten er på, og når renten slår inn. 

Har du noen som kan hjelpe deg å se på hva avtalen innebærer? Familiemedlem, venn eller god kollega med litt greie på økonomi? For dette er ganske viktig å kunne om du har planer om å bruke kredittkort. 

Anonymkode: 5bab0...d57

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Du legger inn forfall den 15. Med hele beløpet som er brukt. 

Aldri forstått folk som betaler før forfall. Hvorfor låne bort penger til diverse bedrifter? Og det er da akkurat like mye jobb å betale med dagens dato som å legge inn en annen dato. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Jepp, men det er jammen ikke mange ørene jeg taper på å betale noen dager før forfall. Det er en luksus jeg tar meg råd til, så er regningene ute av verden og jeg vet at ingenting av det som står igjen på brukskontoen skal til annet enn eget forbruk og sparing. Etter mange år med presset økonomi er det en vane jeg har lagt meg til, og det funker gull for meg og sikkert for TS også :) Folk er forskjellige. 

Anonymkode: 5880b...b9e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det å betale 15. vs. f.eks. 20. eller 25 spiller jo ingen rolle. Ja, du gir vekk 5-10 dager med renteinntekter i teorien, men hvor mye utgjør det? Hvis du til enhver tid betaler før forfall vil du kanskje i løpet av 50-60 år ha ''tapt'' 10-20 kr. i potensielle renter hvis du hadde holdt betalingen helt til fristen. Men om dette er 10-20 kr. tapt, eller ikke, er helt individuelt, ja.

Anonymkode: e64ba...827

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Liker å få ting ut av verden. Forfall er den 15. Gjelder kredittkort.... blir det renter av at jeg lar forfall være i dag?

Anonymkode: 975ca...6ad

Aldri farlig å betale en faktura for tidlig, men skjeldent smart. 

Legg fakturaen inn med forfall og la nettbanken gjøre jobben med å trekke den på forfallsdato, da vel? 

Ellers bør alle ha kredittkortfakturaene sine på avtale og efaktura. 

Anonymkode: ab008...eae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Alt kjøpes på kreditt, det vil si ca 50 000 (for husstanden) som gir avkastning hver måned. 

Anonymkode: 1c86b...9d3

Hvorfor kvitter ikke kredittkortfirmaet seg med deg ? De ønsker vel kunder som ikke alltid betaler, og den gratis lån er vel mer for å lokke til seg dumme kunder som de tjener grovt på? Er det redd for dårlig reklame om de sier deg opp ?

Anonymkode: d3af9...5f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

58 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor kvitter ikke kredittkortfirmaet seg med deg ? De ønsker vel kunder som ikke alltid betaler, og den gratis lån er vel mer for å lokke til seg dumme kunder som de tjener grovt på? Er det redd for dårlig reklame om de sier deg opp ?

Anonymkode: d3af9...5f9

Selskapet tjener penger også på denne "dårlige" kunden, for de han handler hos betaler noen prosenter i gebyr til kredittkortselskapet. Disse utgiftene må jo kjøpmannen få inn på en eller annen måte, og dermed setter han opp prisen. 

Altså er det de kundene som betaler kontant og med debetkort (bankkort) som finansiere den før nevnte sleipe, "dårlige" kredittkortbrukeren.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det å betale 15. vs. f.eks. 20. eller 25 spiller jo ingen rolle. Ja, du gir vekk 5-10 dager med renteinntekter i teorien, men hvor mye utgjør det? Hvis du til enhver tid betaler før forfall vil du kanskje i løpet av 50-60 år ha ''tapt'' 10-20 kr. i potensielle renter hvis du hadde holdt betalingen helt til fristen. Men om dette er 10-20 kr. tapt, eller ikke, er helt individuelt, ja.

Anonymkode: e64ba...827

Du må ha utrolig få regninger. Jeg har til enhver tid flere titalls tusen stående på en sparekonto i påvente av regninger som ligger til forfall på forfallsdato. Dette blir faktisk en del penger i renter uten at jeg trenger gjøre noen innsats for det. 

Anonymkode: c0843...b4f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...