Gå til innhold

Hvorfor er det så mange fordommer mot folk med Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (På 23.1.2019 den 21.55):

Folk med Asperger er forskjellige de også. 

Javist er man det, men nå er vel "Burgers" i seg selv definert ut ifra  "forskjellig/annerleis/rar" (på enkelte måter) også, om jeg har forstått det rett? Tror ikke folk har mye fordommer imot "diagnosen" i seg selv, men det ligger litt semantikken om man skal vektlegge den slags...  Hva slags "fordommer" tenker du på da, TS?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har Aspergers men jeg oppfører meg snilt mot alle rundt meg, så kan ikke se hva noen skulle hatt i mot meg pga av diagnosen min. Jeg er lite sosial men når jeg er sosial så oppfører jeg meg normalt rundt andre og er hyggelig.

Anonymkode: aa867...382

  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/29/2019 at 5:25 PM, AnonymBruker said:

De fleste jobber ikke eller har samboer, ihvertfall ikke menn.

Anonymkode: 9739c...b12

De fleste som egentlig har en autisme diagnose (nekter å bruke asperger terminologi, og Norge burde slutte å gi diagnosen når det egentlig bare er autisme) vet ikke det selv engang. Mange går hele livet uten å bli diagnosert, så hvordan vet du dette?

Anonymkode: 77eaf...8c6

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

For en sammenligning. :ler2:

Har selv asperger.  Jeg slipper ikke unna med hva som helst. Men jeg sliter veldig med å se andres perspektiv. Så jeg har gjort mye andre opplever som frekt/sårende/osv.  Veldig leit, for jeg mener jo ikke gjøre andre sure. Det bare blir sånn. 

Vil legge til at jeg lærer av feilene mine. Når jeg ser noen blir lei seg så skjønner jeg at jeg har gjort noe jeg ikke burde. Det er bare at jeg ikke skjønte det før de ble synlig lei seg. 

Anonymkode: 0dec5...ce0

Jeg tror faktisk at han egentlig var schizofren, eller en autist med schizofreni. Kanskje han bare var en autist med verdens verste personlighet. 

Anonymkode: 00f9c...6ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

De fleste som egentlig har en autisme diagnose (nekter å bruke asperger terminologi, og Norge burde slutte å gi diagnosen når det egentlig bare er autisme) vet ikke det selv engang. Mange går hele livet uten å bli diagnosert, så hvordan vet du dette?

Anonymkode: 77eaf...8c6

Man snakker selvfølgelig om de som har diagnose! Går man rundt hele livet og klarer seg fint med jobb og familie og alt på stell har man heller ikke autisme som er en alvorlig funksjonshemming.

Anonymkode: 05946...bc8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Man snakker selvfølgelig om de som har diagnose! Går man rundt hele livet og klarer seg fint med jobb og familie og alt på stell har man heller ikke autisme som er en alvorlig funksjonshemming.

Anonymkode: 05946...bc8

Det er litt vanskelig det der...

Tidligere ga man kun diagnosen til de hvor symptomene begrenset og ødela for hverdagsfunksjonen. 

Hvor går grensen i dag?

Og hva er egentlig autisme?

Det er en teori om at det er rester av neanderthal-gener🤷🏼‍♀️

http://www.rdos.net/eng/asperger.htm

http://franklludwig.com/neanderthal.html

 

Anonymkode: 781e5...95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 29.11.2022 den 2.02):

Var ikke han moskeattentattfyren som myrdet sin søster også asperger? Han morderen i Kongsberg var i hvert fall det. Og så er det jo en rekke av morderne på tru crime som tydelig er aspergere.

Anonymkode: 66731...9ff

Brevik fikk visst også en autismediagnose i 2011. Det samme gjelder Dahmer, Lanza og Kaczynski.

Anonymkode: 8977f...4ae

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Brevik fikk visst også en autismediagnose i 2011. Det samme gjelder Dahmer, Lanza og Kaczynski.

Anonymkode: 8977f...4ae

Det har ingen sammenheng med diagnosen, jeg har Aspergers selv og har aldri vært voldelig

Anonymkode: aa867...382

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Det har ingen sammenheng med diagnosen, jeg har Aspergers selv og har aldri vært voldelig

Anonymkode: aa867...382

Tror alle skjønner at det kun er en dråpe i havet av folk med asperger som blir terrorister.

Anonymkode: 0dec5...ce0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De fleste fordommer skyldes uvitenhet. Kjenner du en med Asperger, kjenner du én med Asperger. Folk med Asperger er like forskjellige som folk flest, og det er flere grader av Asperger. Noen fungerer helt normalt i jobb og forhold, mens andre er enslig og ufør. 

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2019 den 19.46):

Det er bare tull, normale og oppegående mennesker vet at de med Aspergers er vanlige mennesker som dem, bare at dem sliter sosialt

Anonymkode: 5ea67...819

Noen sliter med litt mer enn bare det sosiale. Å være empatisk, å forstå konsekvenser, å ta ansvar, å respektere partner… Det er mye mer enn bare «å slite litt sosialt». Bodde sammen en kort stund med en som viste seg å ha Asperger… Det var mildt sagt fælt.

 

Anonymkode: 16e39...29a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.12.2022 den 9.08):

Noen sliter med litt mer enn bare det sosiale. Å være empatisk, å forstå konsekvenser, å ta ansvar, å respektere partner… Det er mye mer enn bare «å slite litt sosialt». Bodde sammen en kort stund med en som viste seg å ha Asperger… Det var mildt sagt fælt.

 

Anonymkode: 16e39...29a

Kan du utdype? Det virker som at det er få plattformer for oss som har blitt utsatt for det negative rundt aspergere/autister. Alt handler bare om autistene selv, en forklaring på at de er annerledes, men står ikke noe spesifikt hva som gjør dem annerledes. Ingen pårørende-informasjon. Man kan jo bli helt koko av autister. 

Anonymkode: 00f9c...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

54 minutter siden, AnonymBruker said:

Kan du utdype? Det virker som at det er få plattformer for oss som har blitt utsatt for det negative rundt aspergere/autister. Alt handler bare om autistene selv, en forklaring på at de er annerledes, men står ikke noe spesifikt hva som gjør dem annerledes. Ingen pårørende-informasjon. Man kan jo bli helt koko av autister. 

Anonymkode: 00f9c...6ac

Ikke skjær alle under samme kniv.

Anonymkode: 05946...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 7.12.2022 den 11.52):

Ikke skjær alle under samme kniv.

Anonymkode: 05946...bc8

Er dette et sitat fra Paradise Hotel?

Anonymkode: 8977f...4ae

Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 minutter siden, AnonymBruker said:

Er dette et sitat fra Paradise Hotel?

Anonymkode: 8977f...4ae

Nei?

Anonymkode: 05946...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 1.2.2019 den 20.41):

Han slet faglig da han for eksempel ikke skjønte reglene i lagspill i gymmen, ikke greide å skrive en kreativ fantasihistorie i Norsk, ikke greide å plukke ut hovedelementer av en tekst etc. Mange faglige ting som kan bli vanskelig med Asberger.

Mamma og pappa jobbet iherdig for at han skulle få et verdig liv, og jeg gikk for lut og kaldt vann. 

Anonymkode: c2a9f...1c0

Det høres ut som at du kan ha vært utsatt for emosjonell omsorgssvikt og utviklet traumer som følge av det? Skjønner godt at du er fed-up❤️:klemmer:

  • Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 23.1.2019 den 21.55):

Jeg har denne diagnosen. Jeg tror ikke noen som ikke vet om det klarer å gjette at Jeg har det. Jeg har tatt utdanning, og har nå jobb. Har samboer også. Lurer på hvorfor det er så mange fordommer? Folk med Asperger er forskjellige de også. 

Anonymkode: cf8cb...221

Fordi noen hadde Asperger og kanskje var veldig sær/annerledes, og dermed ble det laget et bilde av hvordan folk med Asperger er. Så blir det laget filmer og skrevet om i media, og det lages enda mer bilder av hvordan folk med as er. 
Jeg tror ikke helt på as lenger. Den kan ikke vises på bilde som feks kreft. Altså, det er et stempel du får. Har også fått den i voksen alder, men slik jeg er nå har jeg ikke særlig med symptomer. ALLE har symptomer uansett, er bare forskjellig grad. 
Det er noe man får fordi man ikke er akkurat slik samfunnet mener man skal være, for å passe inn i denne boksen. Samme med adhd. Altså er det egentlig ingenting galt, men en unnskyldning samfunnet bruker for å være ovenpå. Det er noen med makt som bestemmer, og har noen et talent (som folk med slike diagnoser ofte har) så må de heller svekkes og settes utenfor så de ikke blir en trussel for disse korrupte maktfolka. 

Anonymkode: d1cee...77f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

35 minutter siden, AnonymBruker said:

 Det er noen med makt som bestemmer, og har noen et talent (som folk med slike diagnoser ofte har) så må de heller svekkes og settes utenfor så de ikke blir en trussel for disse korrupte maktfolka. 

Anonymkode: d1cee...77f

Det var da voldsomt da.

Anonymkode: 05946...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fordi noen hadde Asperger og kanskje var veldig sær/annerledes, og dermed ble det laget et bilde av hvordan folk med Asperger er. Så blir det laget filmer og skrevet om i media, og det lages enda mer bilder av hvordan folk med as er. 
Jeg tror ikke helt på as lenger. Den kan ikke vises på bilde som feks kreft. Altså, det er et stempel du får. Har også fått den i voksen alder, men slik jeg er nå har jeg ikke særlig med symptomer. ALLE har symptomer uansett, er bare forskjellig grad. 
Det er noe man får fordi man ikke er akkurat slik samfunnet mener man skal være, for å passe inn i denne boksen. Samme med adhd. Altså er det egentlig ingenting galt, men en unnskyldning samfunnet bruker for å være ovenpå. Det er noen med makt som bestemmer, og har noen et talent (som folk med slike diagnoser ofte har) så må de heller svekkes og settes utenfor så de ikke blir en trussel for disse korrupte maktfolka. 

Anonymkode: d1cee...77f

Tror det mer handler om at mennesker er late og vil at de selv skal fungere best mulig. Det er litt ego inni bildet. Det er slitsomt å tilpasse seg. Men akkurat med Aspergers sliter de jo big time da med å tilpasse seg. Jeg skal ikke bli venn med en igjen. Jeg vil at ting skal gå litt mer på skinner og vil ikke leve i en annens virkelighet som er for langt unna min. 

Anonymkode: 00f9c...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...