Gå til innhold

Hvorfor er det så mange fordommer mot folk med Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Neppe. Hvis man greier å oppføre seg som om man ikke har diagnosen, så har man den vel heller ikke. Asperger er en funksjonshemning, hvis funksjonen ikke er hemmet, er den jo ikke det. 

Anonymkode: c2a9f...1c0

Jeg har AS og du tar 100% feil ;) 

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

6 timer siden, BearMama skrev:

Hahahahahahahahaha 😂😂😂

Vet du NOE om autisme eller? 

Ja, jeg er som sagt vokst opp med en bror med Asperger. Du kan ikke gjemme at du har vansker nes sosiale spilleregler, kommunikasjonsproblemer, forståelsesvansler etc. Det er ganske synlig.

Anonymkode: c2a9f...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er som sagt vokst opp med en bror med Asperger. Du kan ikke gjemme at du har vansker nes sosiale spilleregler, kommunikasjonsproblemer, forståelsesvansler etc. Det er ganske synlig.

Anonymkode: c2a9f...1c0

Så fordi du kjenner én med AS så vet du hvordan alle i hele verden med AS er?

Det avhenger helt av både hvor på spekteret en ligger og hvilken grunnleggende personlighet en har.

Ikke minst hvordan foreldre takler diagnoser og hva hjelp og ressurser en har.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 hours ago, BearMama said:

Nå er det jo annerledes for vår generasjon enn det er i dag. Nå vet vi mer om hva tegn vi skal se etter og man klarer ofte å fange opp autisme allerede i barnehagen og sette diagnoser innen de er 3 år. Da har man enda bedre forutsetninger til å få bedre livskvalitet. Men det er da viktig at foreldrene er over observante og ikke minst tar tak i det, for det er dessverre en del foreldre som velger å ignorere tegn og håper det «forsvinner av seg selv»

Autisme ja, men asperger-diagnosen er det ofte vanskelig å sette før barnet har begynt på skolen.

Anonymkode: 9739c...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Autisme ja, men asperger-diagnosen er det ofte vanskelig å sette før barnet har begynt på skolen.

Anonymkode: 9739c...b12

Det vet jeg. 

Men de har fremdeles en del «tells» om man er observant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg er som sagt vokst opp med en bror med Asperger. Du kan ikke gjemme at du har vansker nes sosiale spilleregler, kommunikasjonsproblemer, forståelsesvansler etc. Det er ganske synlig.

Anonymkode: c2a9f...1c0

Nei..

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

På 4.2.2019 den 14.55, BearMama skrev:

Så fordi du kjenner én med AS så vet du hvordan alle i hele verden med AS er?

Det avhenger helt av både hvor på spekteret en ligger og hvilken grunnleggende personlighet en har.

Ikke minst hvordan foreldre takler diagnoser og hva hjelp og ressurser en har.

 

Nei da, kjennte mange, mine foreldre var veldig inn i miljøet, og hadde flere bekjente med deres barn. 

Ja, alle er forskjellige, men det er visse likhetstrekk. Om det ikke hadde vært det, så hadde det ikke vært en diagnose. Om man kunne latt være vise alle aspergertrekkene sine så ville det jo ikke vært noe syndrom, da kunne alle bare «skjerpet seg». 

Anonymkode: c2a9f...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Nei da, kjennte mange, mine foreldre var veldig inn i miljøet, og hadde flere bekjente med deres barn. 

Ja, alle er forskjellige, men det er visse likhetstrekk. Om det ikke hadde vært det, så hadde det ikke vært en diagnose. Om man kunne latt være vise alle aspergertrekkene sine så ville det jo ikke vært noe syndrom, da kunne alle bare «skjerpet seg». 

Anonymkode: c2a9f...1c0

Som en har nevnt her over, så er det veldig vanlig at de som kommer seg udiagnostisert gjennom barndom og ungdomsårene har lært seg å skjule så mye som mulig. Stimming, for eksempel. Ja, vi "skjerper oss", og må betale en høy pris for det. Dette skjer ofte med kvinner, og når vi ikke klarer å holde masken lenger, så ryker vi som regel rett i veggen. Og da kan det ta lang tid før man kommer seg på bena igjen. 

Ikke alle aspergerstrekk synes, skjønner du. Svært mange, som annerledes persepsjon, kan gi seg utslag som ikke merkes av andre enn personen med AS og eventuelt de nærmeste.

Jeg kjenner til mange som har Tesla. Mange av dem er sosiale strebere, som kjøper seg karbonsykkel for å sykle Birken, de bruker merkeklær, sånne boble/dunjakker med smale kanaler, skjorte og v-halsgenser, er gjerne eiendomsmeglere eller KAM i en eller annen bedrift. Men det betyr langt fra at alle med Tesla er som disse personene jeg kjenner. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Asperger er ikke lenger en diagnose. Det heter bare Autismespekterforstyrrelse i dag. Alternativt kalles det for
Høytfungerende Autisme. Men anyway.....

Personlig har jeg ikke hatt et vanskelig liv pga fordommer eller forskjellsbehandling rettet mot autismen min.
Men det kan jo være fordi jeg fungerer bra sosialt og virker veldig "normal". Det skal nevnes at utseendet spiller en rolle det også. Om du ser attraktiv ut bryr sikkert folk seg mindre.

Så utifra personlig erfaring kan jeg ikke klage. Nå er ikke jeg samfunnsfaglærer, men jeg mistenker at ting hadde vært verre om du hadde autisme i asia og kanskje amerika. Kultur har mye å si

Endret av Lexicon
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Lexicon skrev:

Asperger er ikke lenger en diagnose. Det heter bare Autismespekterforstyrrelse i dag. Alternativt kalles det for
Høytfungerende Autisme. Men anyway.....

Personlig har jeg ikke hatt et vanskelig liv pga fordommer eller forskjellsbehandling rettet mot autismen min.
Men det kan jo være fordi jeg fungerer bra sosialt og virker veldig "normal". Det skal nevnes at utseendet spiller en rolle det også. Om du ser attraktiv ut bryr sikkert folk seg mindre.


Så utifra personlig erfaring kan jeg ikke klage. Nå er ikke jeg samfunnsfaglærer, men jeg mistenker at ting hadde vært verre om du hadde autisme i asia og kanskje amerika. Kultur har mye å si

Enig i dette. Jeg har hatt det greit sosialt - alltid hatt venner, kjærester osv. Er gift og fungerer fint i arbeid. Har forekommet at jeg har fått beskjed at jeg er "for pen og velstelt" til å ha asperger, selvom det ikke egentlig har noe å si. Samtidig ser jeg jo at mange med AS ser litt spesielle ut i mange tilfeller, så det er vel en fordom. 

Anonymkode: d3256...e37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Lexicon skrev:

Asperger er ikke lenger en diagnose. Det heter bare Autismespekterforstyrrelse i dag. Alternativt kalles det for
Høytfungerende Autisme. Men anyway.....

Personlig har jeg ikke hatt et vanskelig liv pga fordommer eller forskjellsbehandling rettet mot autismen min.
Men det kan jo være fordi jeg fungerer bra sosialt og virker veldig "normal". Det skal nevnes at utseendet spiller en rolle det også. Om du ser attraktiv ut bryr sikkert folk seg mindre.

Så utifra personlig erfaring kan jeg ikke klage. Nå er ikke jeg samfunnsfaglærer, men jeg mistenker at ting hadde vært verre om du hadde autisme i asia og kanskje amerika. Kultur har mye å si

Det er helt riktig, men ettersom ICD-11 er ganske ny, så tror jeg betegnelsen Aspergers kommer til å brukes en stund enda. Spesielt av, og kanskje også for, personer som har begrenset kunnskap om hva diagnosen innebærer. Jeg har begynt å kalle meg selv autist, men for "vanlige" folk med mangelfull kunnskap vil dette trigge enda fler fordommer enn AS-diagnosen allerede gjør. (Som alle AS-tråder på forumet her klart viser.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Lexicon said:

Asperger er ikke lenger en diagnose.

Ikke før den nye diagnosemalen kommer i 2021.

36 minutter siden, Lexicon said:

Det heter bare Autismespekterforstyrrelse i dag. Alternativt kalles det for
Høytfungerende Autisme. Men anyway.....

Personlig har jeg ikke hatt et vanskelig liv pga fordommer eller forskjellsbehandling rettet mot autismen min.
Men det kan jo være fordi jeg fungerer bra sosialt og virker veldig "normal".

Da er det rart du har diagnosen, for hovedkriteriene er:

  • Kvalitative forstyrrelser i sosialt samspill 
  • Begrenset, repetitive og stereotype mønstre i atferd, interesser og aktiviteter
  • Forstyrelsen forårsaker klinisk signifikant forringelse av de sosiale, arbeidsmessige eller andre viktige funksjoner 

Anonymkode: 9739c...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, frk.Helene Hare said:

Det er helt riktig, men ettersom ICD-11 er ganske ny,

ICD-11 er ikke tatt i bruk ennå.

25 minutter siden, frk.Helene Hare said:

så tror jeg betegnelsen Aspergers kommer til å brukes en stund enda. Spesielt av, og kanskje også for, personer som har begrenset kunnskap om hva diagnosen innebærer. Jeg har begynt å kalle meg selv autist, men for "vanlige" folk med mangelfull kunnskap vil dette trigge enda fler fordommer enn AS-diagnosen allerede gjør. (Som alle AS-tråder på forumet her klart viser.)

Helt enig.

Anonymkode: 9739c...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

ICD-11 er ikke tatt i bruk ennå.

Helt enig.

Anonymkode: 9739c...b12

Nei, og folk flest vet ikke hva ICD er engang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Nei da, kjennte mange, mine foreldre var veldig inn i miljøet, og hadde flere bekjente med deres barn. 

Ja, alle er forskjellige, men det er visse likhetstrekk. Om det ikke hadde vært det, så hadde det ikke vært en diagnose. Om man kunne latt være vise alle aspergertrekkene sine så ville det jo ikke vært noe syndrom, da kunne alle bare «skjerpet seg». 

Anonymkode: c2a9f...1c0

Og det sier vi jo. At de har fellestrekk pga diagnosen.

Men så har det mye å si hvor på spekteret de ligger og hvordan den grunnleggende personligheten er. Noen takler det bedre enn andre og de som har selvinnsikt og ser hva de må jobbe med for å fremstå som «normal» de vil man ikke klare å skille ut i mengden. Det betyr ikke at de ikke vet at de har diagnosen og at visse ting er mye mer utfordrende for dem en for «vanlige» folk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, frk.Helene Hare skrev:

Som en har nevnt her over, så er det veldig vanlig at de som kommer seg udiagnostisert gjennom barndom og ungdomsårene har lært seg å skjule så mye som mulig. Stimming, for eksempel. Ja, vi "skjerper oss", og må betale en høy pris for det. Dette skjer ofte med kvinner, og når vi ikke klarer å holde masken lenger, så ryker vi som regel rett i veggen. Og da kan det ta lang tid før man kommer seg på bena igjen. 

Ikke alle aspergerstrekk synes, skjønner du. Svært mange, som annerledes persepsjon, kan gi seg utslag som ikke merkes av andre enn personen med AS og eventuelt de nærmeste.

Jeg kjenner til mange som har Tesla. Mange av dem er sosiale strebere, som kjøper seg karbonsykkel for å sykle Birken, de bruker merkeklær, sånne boble/dunjakker med smale kanaler, skjorte og v-halsgenser, er gjerne eiendomsmeglere eller KAM i en eller annen bedrift. Men det betyr langt fra at alle med Tesla er som disse personene jeg kjenner. 

Da er vi jo helt enige da. Om du prøver å skjule den så kommer den til utrykk like vel om man kjenner en person godt. Man kan ikke «skjerpe seg» ut av Asperger. 

Anonymkode: c2a9f...1c0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

12 minutter siden, BearMama skrev:

Og det sier vi jo. At de har fellestrekk pga diagnosen.

Men så har det mye å si hvor på spekteret de ligger og hvordan den grunnleggende personligheten er. Noen takler det bedre enn andre og de som har selvinnsikt og ser hva de må jobbe med for å fremstå som «normal» de vil man ikke klare å skille ut i mengden. Det betyr ikke at de ikke vet at de har diagnosen og at visse ting er mye mer utfordrende for dem en for «vanlige» folk.

Og det er disse trekkene jeg ikke ønsker å omgås. Det er disse trekkene som ødela barndommen min. 

Jeg tror ikke de greier å «fremstå som normale», kanskje de tror det selv, eller kanskje de greier det for perifere folk som ikke kjenner dem godt, men om man omgås disse personene mye, så merker man det. Det som er «utfordrende for dem vil de aldri greie å gjemme i lengden. Noe er off. 

Anonymkode: c2a9f...1c0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da er det rart du har diagnosen, for hovedkriteriene er:

  • Kvalitative forstyrrelser i sosialt samspill 
  • Begrenset, repetitive og stereotype mønstre i atferd, interesser og aktiviteter
  • Forstyrelsen forårsaker klinisk signifikant forringelse av de sosiale, arbeidsmessige eller andre viktige funksjoner 

Anonymkode: 9739c...b12

Du vet det at symptomene varierer i grad for hver person right? Det er jo derfor det kalles et spekter.
Og så er jo hverken du eller jeg psykolog

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og det er disse trekkene jeg ikke ønsker å omgås. Det er disse trekkene som ødela barndommen min. 

Jeg tror ikke de greier å «fremstå som normale», kanskje de tror det selv, eller kanskje de greier det for perifere folk som ikke kjenner dem godt, men om man omgås disse personene mye, så merker man det. Det som er «utfordrende for dem vil de aldri greie å gjemme i lengden. Noe er off. 

Anonymkode: c2a9f...1c0

Nå må du ta å kutte ut! Du har ingen rett til å generalisere folk på den måten 🤬 

På grunn av slike som deg så velger jeg å ikke fortelle folk jeg møter at jeg har as, helt ufattelig at folk skal bli sett ned på og unngått pågrunn av en enkel diagnose :kjempesinna:

Og vi lever i 2019 liksom 🙄

Anonymkode: 5ea67...819

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Og det er disse trekkene jeg ikke ønsker å omgås. Det er disse trekkene som ødela barndommen min. 

Jeg tror ikke de greier å «fremstå som normale», kanskje de tror det selv, eller kanskje de greier det for perifere folk som ikke kjenner dem godt, men om man omgås disse personene mye, så merker man det. Det som er «utfordrende for dem vil de aldri greie å gjemme i lengden. Noe er off. 

Anonymkode: c2a9f...1c0

Ærlig talt så tror jeg det må ha vært deg som ikke var noen fryd å vokse opp med.....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...