Gå til innhold

Hvorfor er det så mange fordommer mot folk med Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ikke før den nye diagnosemalen kommer i 2021.

 Da er det rart du har diagnosen, for hovedkriteriene er:

  • Kvalitative forstyrrelser i sosialt samspill 
  •  Begrenset, repetitive og stereotype mønstre i atferd, interesser og aktiviteter
  •  Forstyrelsen forårsaker klinisk signifikant forringelse av de sosiale, arbeidsmessige eller andre viktige funksjoner 

Anonymkode: 9739c...b12

Du vet at dette også inkluderer en subjektiv opplevelse av at man syns sosiale koder er vanskelige å forstå f. eks.? At man blir utmattet etter å ha vært mye sosial? At man overtenker og stresser i sosiale situasjon uten at dette syns? Bare noen eksempler, av mange såklart - men du skjønner vel greien.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Og det er disse trekkene jeg ikke ønsker å omgås. Det er disse trekkene som ødela barndommen min. 

Jeg tror ikke de greier å «fremstå som normale», kanskje de tror det selv, eller kanskje de greier det for perifere folk som ikke kjenner dem godt, men om man omgås disse personene mye, så merker man det. Det som er «utfordrende for dem vil de aldri greie å gjemme i lengden. Noe er off. 

Anonymkode: c2a9f...1c0

Så forklar meg hvordan min ektemann gjennom 10 år, og begge mine foreldre gjennom 23 år - som alle kjenner til diagnosen - fortsatt ble overrasket når jeg fikk den..?!

Anonymkode: d3256...e37

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at dette også inkluderer en subjektiv opplevelse av at man syns sosiale koder er vanskelige å forstå f. eks.? At man blir utmattet etter å ha vært mye sosial? At man overtenker og stresser i sosiale situasjon uten at dette syns? Bare noen eksempler, av mange såklart - men du skjønner vel greien.

Så forklar meg hvordan min ektemann gjennom 10 år, og begge mine foreldre gjennom 23 år - som alle kjenner til diagnosen - fortsatt ble overrasket når jeg fikk den..?!

Anonymkode: d3256...e37

Jeg er i samme situasjon selv, jeg fikk først diagnosen da jeg var 40 år. Men jeg lurer litt på om det at mennesker rundt en ble overrasket når vi fikk diagnosen kan ha noe med å gjøre at de ikke vet så mye om den? At de tenker på de som har en litt mer "åpenlys" variant, sånn som den gjerne blir fremstilt i filmer etc (og som gjerne er gutter/menn)? Jeg var sammen med min eks i mange år og de første årene klarte jeg å spille "normal" greit (med mye alenetid), men etterhvert kom mine autistiske trekk mer og mer fram, jeg klarte ikke å skjule de i lengden. Men jeg tror allikevel jeg bare ble sett på som veldig sær og rar. Og mitt innvendige stress, overtenking og konsentrasjon i forskjellige situasjoner er det ingen som ser, jeg har blitt betegnet som ekstremt rolig i stressende situasjoner. Så som du sier, det er så enormt mye som ingen ser. Men jeg tror dog at hvis noen har peiling på jenter og AS tror jeg nok de kunne pekt på mange ting som andre ikke ser så lett (eller ihvertfall setter i sammenheng med en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse). 

Anonymkode: 00ca4...617

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

 

Så forklar meg hvordan min ektemann gjennom 10 år, og begge mine foreldre gjennom 23 år - som alle kjenner til diagnosen - fortsatt ble overrasket når jeg fikk den..?!

Anonymkode: d3256...e37

Fordi folk flest ikke aner hva aspergers er?

Eller var det slik at det var helt umulig å oppdage at du hadde problemer før du fortalte om diagnosen?

Anonymkode: 9739c...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i samme situasjon selv, jeg fikk først diagnosen da jeg var 40 år. Men jeg lurer litt på om det at mennesker rundt en ble overrasket når vi fikk diagnosen kan ha noe med å gjøre at de ikke vet så mye om den? At de tenker på de som har en litt mer "åpenlys" variant, sånn som den gjerne blir fremstilt i filmer etc (og som gjerne er gutter/menn)? Jeg var sammen med min eks i mange år og de første årene klarte jeg å spille "normal" greit (med mye alenetid), men etterhvert kom mine autistiske trekk mer og mer fram, jeg klarte ikke å skjule de i lengden. Men jeg tror allikevel jeg bare ble sett på som veldig sær og rar. Og mitt innvendige stress, overtenking og konsentrasjon i forskjellige situasjoner er det ingen som ser, jeg har blitt betegnet som ekstremt rolig i stressende situasjoner. Så som du sier, det er så enormt mye som ingen ser. Men jeg tror dog at hvis noen har peiling på jenter og AS tror jeg nok de kunne pekt på mange ting som andre ikke ser så lett (eller ihvertfall setter i sammenheng med en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse). 

Anonymkode: 00ca4...617

Det er nok ikke årsaken med meg, se svaret nedenfor eventuelt. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Fordi folk flest ikke aner hva aspergers er?

Eller var det slik at det var helt umulig å oppdage at du hadde problemer før du fortalte om diagnosen?

Anonymkode: 9739c...b12

Både mamma, pappa og mannen min kjenner til diagnosen. Mamma har jobbet i omsorgsbolig der flere av de som var der hadde aspergers eller andre autismelidelser + hun jobbet i bokbutikk og de hadde en "inturn" som hadde AS. Som jeg også skrev tidligere ble jeg og en venninne "oppfordret" til å "ta litt vare på" en i klassen som hadde AS, så han var mye hos oss og pga. det leste mamma seg opp og prøvde å sette seg inn i diagnosen. Pappa har jobbet med flere som har det og kan generelt mye om alt. Ektemannen min har vokst opp med en far som har jobbet på psykiatrisk for barn og unge, i barnevernet, som familieveileder, de har hatt fosterbarn med AS +++. Så jo, alle de har kjennskap til diagnosen.

Mine problemer syns ikke utenpå, spesielt ikke i den grad at man oppfatter det som at jeg er autistisk. Jeg var hun typisk populære "bimboen" i alle år på skolen, og har nå gjort det bra og fått en god stilling på jobben der jeg også kommer godt overens med kollegaene. Ellers fungerer jeg fint i relasjoner til egen familie, svigerfamilie og blant venner. Det er vel ikke særlig grunn til å mistenke at jeg feiler noe utifra hvordan jeg fremstår og er utad. 

Anonymkode: d3256...e37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, AnonymBruker said:

Mine problemer syns ikke utenpå, spesielt ikke i den grad at man oppfatter det som at jeg er autistisk. Jeg var hun typisk populære "bimboen" i alle år på skolen, og har nå gjort det bra og fått en god stilling på jobben der jeg også kommer godt overens med kollegaene. Ellers fungerer jeg fint i relasjoner til egen familie, svigerfamilie og blant venner. Det er vel ikke særlig grunn til å mistenke at jeg feiler noe utifra hvordan jeg fremstår og er utad. 

Anonymkode: d3256...e37

Virker som du fungerer kjempegodt, så jeg forstår ikke hvorfor du har fått diagnosen da ett hovedkriterium for å få den er: Forstyrelsen forårsaker klinisk signifikant forringelse av de sosiale, arbeidsmessige eller andre viktige funksjoner 

Anonymkode: 9739c...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som du fungerer kjempegodt, så jeg forstår ikke hvorfor du har fått diagnosen da ett hovedkriterium for å få den er: Forstyrelsen forårsaker klinisk signifikant forringelse av de sosiale, arbeidsmessige eller andre viktige funksjoner 

Anonymkode: 9739c...b12

Som hun skriver - hennes problemer synes i svært liten grad utad. Dette er faktisk helt vanlig for enkelte med AS. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Virker som du fungerer kjempegodt, så jeg forstår ikke hvorfor du har fått diagnosen da ett hovedkriterium for å få den er: Forstyrelsen forårsaker klinisk signifikant forringelse av de sosiale, arbeidsmessige eller andre viktige funksjoner 

Anonymkode: 9739c...b12

Ja, men så trenger det ikke å synes UTENPÅ for at det skal være et problem. :) 
Jeg kan jo ha det jævlig på innsiden.

Anonymkode: d3256...e37

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men så trenger det ikke å synes UTENPÅ for at det skal være et problem. :) 
Jeg kan jo ha det jævlig på innsiden.

Anonymkode: d3256...e37

Lite apropos; det er mange etterlatte etter selvmord som forteller at de ikke forstod at vedkommende som endte livet sitt hadde det så vanskelig. Hvorfor? Hen hadde alt/var alltid glad/virket ikke deprimert. Fordi vedkommende skjulte det hen slet med. 

Det er lett å ha det jævlig på innsiden, og klare å opprettholde fasaden. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

50 minutter siden, frk.Helene Hare skrev:

Lite apropos; det er mange etterlatte etter selvmord som forteller at de ikke forstod at vedkommende som endte livet sitt hadde det så vanskelig. Hvorfor? Hen hadde alt/var alltid glad/virket ikke deprimert. Fordi vedkommende skjulte det hen slet med. 

Det er lett å ha det jævlig på innsiden, og klare å opprettholde fasaden. 

Nettopp!!

Anonymkode: d3256...e37

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, AnonymBruker said:

Virker som du fungerer kjempegodt, så jeg forstår ikke hvorfor du har fått diagnosen da ett hovedkriterium for å få den er: Forstyrelsen forårsaker klinisk signifikant forringelse av de sosiale, arbeidsmessige eller andre viktige funksjoner 

Anonymkode: 9739c...b12

Det er vel derfor det kreves en 6-årig utdannelse for å stille den diagnosen, at en synser på kg som ikke syntes vedkommende burde ha diagnosen fordi det ikke samsvarer med fordommene ikke kan stille diagnose

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest BearMama
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ja, men så trenger det ikke å synes UTENPÅ for at det skal være et problem. :) 
Jeg kan jo ha det jævlig på innsiden.

Anonymkode: d3256...e37

Og et tillegg.

Om et menneske har kreft, har ikke det menneske kreft allikevel fordi en ikke kan se det?

Hva en ser og hva et menneske går igjennom på innsiden er to helt forskjellige historier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, magikeren skrev:

Det er vel derfor det kreves en 6-årig utdannelse for å stille den diagnosen, at en synser på kg som ikke syntes vedkommende burde ha diagnosen fordi det ikke samsvarer med fordommene ikke kan stille diagnose

Ofte har de mer enn seks år også. Psykologspesialist, nevropsykolog etc...

Anonymkode: 64640...2a5

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 hours ago, BearMama said:

Og et tillegg.

Om et menneske har kreft, har ikke det menneske kreft allikevel fordi en ikke kan se det?

Kan overhodet ikke sammenlignes.

Og hvis man har gått igjennom barneskole, ungdomsskole, videregående skole, tatt høyere utdanning, vært i arbeid og stiftet familie uten tegn på problemer har en neppe aspergers.

Anonymkode: 9739c...b12

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest BearMama
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan overhodet ikke sammenlignes.

Og hvis man har gått igjennom barneskole, ungdomsskole, videregående skole, tatt høyere utdanning, vært i arbeid og stiftet familie uten tegn på problemer har en neppe aspergers.

Anonymkode: 9739c...b12

Og igjen så viser det bare hvor kunnskapsløs og uviten du er...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 hours ago, AnonymBruker said:

Ja, men så trenger det ikke å synes UTENPÅ for at det skal være et problem. :) 
Jeg kan jo ha det jævlig på innsiden.

Anonymkode: d3256...e37

Behøver ikke syntes utenpå at det er akkurat aspergers, nei. Det kan lett forveksles med f.eks. angst eller en personlighets forstyrrelse. Men hvis ingen noengang har oppfattet har personen har problemer er det noe som skurrer.

Anonymkode: 9739c...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

4 minutter siden, BearMama said:

Og igjen så viser det bare hvor kunnskapsløs og uviten du er...

Jeg forholder meg til fakta.

Anonymkode: 9739c...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest BearMama
29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 

Jeg forholder meg til fakta.

Anonymkode: 9739c...b12

Vel dine fakta er oppspinn oppi hjernen din

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan overhodet ikke sammenlignes.

Og hvis man har gått igjennom barneskole, ungdomsskole, videregående skole, tatt høyere utdanning, vært i arbeid og stiftet familie uten tegn på problemer har en neppe aspergers.

Anonymkode: 9739c...b12

Har bare gått til og med videregående + læretid, og siden blitt forfremmet på jobben. 
Jeg har hatt angst, men det syns heller ikke utenpå.

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Behøver ikke syntes utenpå at det er akkurat aspergers, nei. Det kan lett forveksles med f.eks. angst eller en personlighets forstyrrelse. Men hvis ingen noengang har oppfattet har personen har problemer er det noe som skurrer.

Anonymkode: 9739c...b12

Igjen, jeg har hatt angst - men det syns ikke utenpå. Som oftest oppfatter nok evt. folk meg som arrogant eller bare fysisk dårlig hvis jeg har det (om det er veldig ille, men det har ikke skjedd så ofte offentlig at det gjør noe).

Anonymkode: d3256...e37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier, jeg har masse empati. Men jeg har denne diagnosen.

Anonymkode: 62804...e78

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 1. februar 2019 den 23.24, AnonymBruker skrev:

Ikke i alt på skolen. Broren min var en kløpper i matte og naturfag, men falt utenfor i fag der  egen refleksjon og sammendrag var en del av pakken. Det er faglige situasjoner der det går dårlig. Min fars favoritteksempel er da broren min får i oppgave å «skrive om sommerferien» han begynner da med : «fredag 2. Juni kl.  08:00...» klassisk Asperger. Skjønner ikke grove trekk, at man skal trekke ut  essensen etc. 

Det som gjør min bror krevende, er Asberger  trekkene.  Jeg innrømmer gladelig at jeg er bitter, han stjal barndommen min. 

Min bror har ikke venner, kjærester eller relasjoner til andre enn foreldrene mine. Ikke jobb, og strever med basale ting som personlig hygene. Han er rigid og kan for eksempel ikke dele noe som helst. Han er en ivrig bærplukker og har 4 fryseskap i boligen sin fyllt med bær, men om min mor som er og gjør «alt» for han spør om hun kan få en liten pakke er det nei. Hvis ikje ting eg nøyaktig slik han har sett for seg går livet i grus.

Hele barndommen min var jeg tvunget til å være den fleksible. Hadde gledet meg i et halvt år til å dra i dyreparken, men så finner broren min ut at det er for uforutsigbart, og jeg må da jenke meg, for stakkars han han ikke noe for det. 

Dette jeg beskriver er heller ikke uvanlig med denne diagnosen. Du hørtes ut som du er veldig lett rammet. 

Anonymkode: c2a9f...1c0

Han kan ikke noe for at han ble født, og han kan ikke noe for at han har diagnosen. 

Anonymkode: 62804...e78

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...