Gå til innhold

Hvorfor er det så mange fordommer mot folk med Asperger?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

9 hours ago, AnonymBruker said:

Har bare gått til og med videregående + læretid, og siden blitt forfremmet på jobben. 
Jeg har hatt angst, men det syns heller ikke utenpå.

Igjen, jeg har hatt angst - men det syns ikke utenpå. Som oftest oppfatter nok evt. folk meg som arrogant eller bare fysisk dårlig hvis jeg har det (om det er veldig ille, men det har ikke skjedd så ofte offentlig at det gjør noe).

Anonymkode: d3256...e37

Da er du heldig. Dette høres ut som en lett variant.

Anonymkode: 9739c...b12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Da er du heldig. Dette høres ut som en lett variant.

Anonymkode: 9739c...b12

Jeg også har en "lett" variant. For jeg tar ironi, mye bedre enn mamma og hun har IKKE as. Det er fra pappa, uten tvil. Hans slekt har klart seg ganske dårlig i forhold til mammas. På morsiden min er de fleste a4, om de ikke har stiftet familie til tross for sine 30 år (mine fettere/kusiner) så har de full jobb, godt nettverk, partner.

Ene kusina mi har ADD og slet med lærevansker. Hun fullførte ikke høyskoleutdanningen sin og slet etter dette med å få seg jobb. Nå har hun stillinger som varer så og så lenge..... aldri hatt kjæreste. 

Pappa sin slekt er bare en katastrofe. Vet ikke med farmor, men pappa var en slik man ikke holdt ut i forhold med. Mamma følte seg alene i forhold med han. 

Jeg har ikke gått gjennom livet uten problemer og det er derfor jeg utredes. Samme problemer kommer gang på gang. Jeg kommer ikke på bølgelengde med folk. Beholder aldri vennskap. 

 

Anonymkode: 23dc4...9bb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da er du heldig. Dette høres ut som en lett variant.

Anonymkode: 9739c...b12

Ja, er klar over det. Og det er jo nettopp det: Store variasjoner innad i syndromet. Du har alt fra sånne som meg til de som må bo i omsorgsbolig og ha et team rundt seg som organiserer hverdagen hele livet.

Anonymkode: d3256...e37

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 år senere...
On 1/29/2019 at 7:30 PM, AnonymBruker said:

Dette er ikke sant.

Anonymkode: 5ea67...819

Så nettopp en dansk serie på Nrk (De skjulte talenter) som handlet om ASD og arbeid, der kom det frem at 80% stod utenfor det ordinære arbeidslivet.

En undersøkelse fra Canada viser at kun 9% er gift, og 32% hadde kjæreste.

https://autismawarenesscentre.com/romance-autism-dating-possible-people-asd/

Anonymkode: 05946...bc8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det bare er slitsomt å omgås med noen som er lite smidige og ikke har like lett for å tilpasse seg. Det er ikke diagnosen som er problemet, men utfordringene som kan være medfølgende i hverdagslivet.

Anonymkode: 4501d...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Synes det bare er slitsomt å omgås med noen som er lite smidige og ikke har like lett for å tilpasse seg. Det er ikke diagnosen som er problemet, men utfordringene som kan være medfølgende i hverdagslivet.

Anonymkode: 4501d...57f

Aspergers, eller autisme som det vel kalles nå, er ganske slitsomt. Føler de vet hva de vil ha selv, men de klarer ikke å gi noe tilbake. I alle fall autisten jeg har møtt. Veldig klar og tydelig på hva som var akseptabelt fra min side, helt ukritisk til hva som var akseptabelt andre veien. Veldig følsom for kritikk, veldig flink til å kritisere selv. 

Anonymkode: 00f9c...6ac

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.1.2019 den 20.24):

Hehe, jeg får høre selv fra psykologer at de aldri ville trodd at jeg hadde det og de fleste mener at diagnosen min må være feil. Er i full jobb (eget firma), gift, har barn og hund. Aldri hatt problemer med venner eller slikt heller, men føler jo selv jeg er sosialt awkward liksom. Samtidig får jeg ofte høre, og inntrykk av, at folk syns slik jeg er bare er sjarmerende.

Anonymkode: d3256...e37

Of course…… 

Anonymkode: 21244...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv asperger. Blir sjeldent utsatt for fordommer, men da jeg søkte ufør kjempet NAV og psykologenn min veldig for at jeg skulle bli IT-ingeniør fordi de "visste" at vi med asperger var så flinke med IT. Jeg hadde ingen kompetanse eller interesse for IT. 

Anonymkode: 72d05...378

  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest dreamstar
frk.Helene Hare skrev (På 29.1.2019 den 19.42):

Jo, det er mange fordommer. Det merker man godt om man har diagnosen og tør å være åpen om det. Jeg har hatt en fastlege som uttalte seg om hva jeg likte og ikke likte, uten å ha spurt meg, kun basert på diagnosen.

Det verste jeg får høre er at jeg umulig har diagnosen, da jeg er for oppegående. Akkurat det er ganske sårende. Ingen andre enn jeg vet nøyaktig hva jeg sliter mest med. At jeg fremstår som "normal" er bare en maske.

Det er mange Aspergerstråder her inne, ja. Det er også flere tråder om alt fra Tinder-dating, bryllupsplanlegging, dumme svigerforeldre osv.

Folk med asperger er ikke mindre "oppegående" enn andre. Intelligensnivået er normalt eller litt høyere enn gjennomsnittet.

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, AnonymBruker said:

Synes det bare er slitsomt å omgås med noen som er lite smidige og ikke har like lett for å tilpasse seg. Det er ikke diagnosen som er problemet, men utfordringene som kan være medfølgende i hverdagslivet.

Anonymkode: 4501d...57f

Har asperger og kjenner meg igjen.  Er selv veldig opptatt av å gjøre ting på min måte. Har blitt mye frustrasjon fra familiemedlemmer. I tillegg har det også gjort terapitimene vanskeligere siden jeg ikke gjør det psykologen anbefaler. 

Anonymkode: 72d05...378

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var ikke han moskeattentattfyren som myrdet sin søster også asperger? Han morderen i Kongsberg var i hvert fall det. Og så er det jo en rekke av morderne på tru crime som tydelig er aspergere.

Anonymkode: 66731...9ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker said:

Var ikke han moskeattentattfyren som myrdet sin søster også asperger? Han morderen i Kongsberg var i hvert fall det. Og så er det jo en rekke av morderne på tru crime som tydelig er aspergere.

Anonymkode: 66731...9ff

Har selv asperger og tviler ikke på at vi aspergere er overrepresentert når det kommer til terror og slikt. Terrorister er jo ofte de som har falt utenfor samfunnet og har man asperger så er man ofte venneløs, kjæresteløs og jobbløs. 

Men selvsagt er det kun veldig veldig få som begår terror og ikke noe som er typisk for aspergere. 

Anonymkode: 0dec5...ce0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fordi noen bruker asperger som et «frikort» til å oppføre seg kjipt mot andre. Da settes alle i et dårlig lys. Man lærer det allerede tidlig i skoleløpet ved at læreren lager unnskyldninger for dårlig oppførsel fra medelever som har en «diagnose». Da lærer man seg at det eneste man kan gjøre er å holde seg unna. 

Anonymkode: 30c2a...7e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun jeg kjenner med asperger er helt utrolig krevende.  Kan ikke se andres perspektiv i det hele tatt. Hun syns det var innafor å skulle ha meg til å lage mat til henne uten å skjønne at jeg hadde like dårlig tid og råd som henne (altså, at jeg skulle gjøre klar alle måltider for henne også skulle hun hente det i matbokser slik at hun slapp å lage mat selv). Kunne kommet med utallige slike eksempler. 

Anonymkode: ba50b...c58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Hun jeg kjenner med asperger er helt utrolig krevende.  Kan ikke se andres perspektiv i det hele tatt. Hun syns det var innafor å skulle ha meg til å lage mat til henne uten å skjønne at jeg hadde like dårlig tid og råd som henne (altså, at jeg skulle gjøre klar alle måltider for henne også skulle hun hente det i matbokser slik at hun slapp å lage mat selv). Kunne kommet med utallige slike eksempler. 

Anonymkode: ba50b...c58

samme her. Skulle bestille takeaway på en restaurant og han bare brøler frem sin bestilling etter jeg har bestilt. Ble helt satt ut. Fikk sitteplass på stappfull T-bane og han måtte stå ved siden av et stopp, fikk massivt med kjeft etterpå fordi han måtte stå og fordi jeg var så frekk at jeg satt. 
 

Jeg følte han oppførte seg som en kvinne som er helt ekstremt vakker lol.  Som kommer seg unna alt fordi skjønnheten er så givende. Men han var rett og slett stygg. 😅

 

Anonymkode: 00f9c...6ac

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker said:

samme her. Skulle bestille takeaway på en restaurant og han bare brøler frem sin bestilling etter jeg har bestilt. Ble helt satt ut. Fikk sitteplass på stappfull T-bane og han måtte stå ved siden av et stopp, fikk massivt med kjeft etterpå fordi han måtte stå og fordi jeg var så frekk at jeg satt. 
 

Jeg følte han oppførte seg som en kvinne som er helt ekstremt vakker lol.  Som kommer seg unna alt fordi skjønnheten er så givende. Men han var rett og slett stygg. 😅

Anonymkode: 00f9c...6ac

For en sammenligning. :ler2:

Har selv asperger.  Jeg slipper ikke unna med hva som helst. Men jeg sliter veldig med å se andres perspektiv. Så jeg har gjort mye andre opplever som frekt/sårende/osv.  Veldig leit, for jeg mener jo ikke gjøre andre sure. Det bare blir sånn. 

Vil legge til at jeg lærer av feilene mine. Når jeg ser noen blir lei seg så skjønner jeg at jeg har gjort noe jeg ikke burde. Det er bare at jeg ikke skjønte det før de ble synlig lei seg. 

Anonymkode: 0dec5...ce0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist å lese hvor mye fordommer folk har her, lenge leve uvitenhet…

Anonymkode: aa867...382

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen legger merke til at jeg har Asperger. Så møter ingen fordommer. 

Anonymkode: be3fa...eea

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...