Gå til innhold

Hvorfor denne forakten mot veganere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg forholder meg til det norske språket. Du får skrive innleggene dine på engelsk om du vil være korrekt.

En veganer er ikke nødvendigvis en som har en vegansk livsstil.

 

Og det fremste ankepunktet mitt er når dere hevder at 'plantebasert kosthold betyr vegetarisk eller vegansk. Det er fullstendig feil.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

Men det norske ordet er jo fra det engelske ordet - definisjonen blir en helt annen når det oversettes? Jeg er en vegan i engelsktalende land, men ikke en veganer, som betyr vegan, i Norge? Hva er jeg i Norge, da? 

Jeg har ikke hevdet noe som helst om plantebasert kosthold, så ikke gi meg det kollektive ansvaret. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

19 hours ago, deedee_ said:

Jesus christ hva er greia med at alle plutselig skal henge seg opp i norske ordbok definisjoner av hva en veganer er, hvordan utgjør dette noen forskjell i noen av deres liv. 

Hva er greia med at veganere plutselig skal lage egne definisjoner på ord, i stedet for å bruke det norske språks offisielle definisjon?

19 hours ago, deedee_ said:

 jeg driter egentlig totalt i hva dere mener er feil her. 

Da har vi jo et fantastisk utgangspunkt for denne debatten. Og du forstår fortsatt ikke hvorfor enkelte veganere kan oppfattes som arrogante og høye på seg selv? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, Miklo Velka skrev:

Hva er greia med at veganere plutselig skal lage egne definisjoner på ord, i stedet for å bruke det norske språks offisielle definisjon?

Da har vi jo et fantastisk utgangspunkt for denne debatten. Og du forstår fortsatt ikke hvorfor enkelte veganere kan oppfattes som arrogante og høye på seg selv? 

Jeg gidder faktisk ikke sitte å debattere om ordbokdefinisjonen eller definisjonen som er satt av norsk vegansamfunn er det riktige. Jeg forholder meg til det alle andre i veganmiljøet mener er den riktige definisjonen, så bryr jeg meg ikke nevneverdig mye om hva som står i ordboken. Jeg er så totalt uinteressert i denne "debatten" om definisjon. Det finnes viktigere ting å ta tak i i verden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

57 minutter siden, deedee_ said:

så bryr jeg meg ikke nevneverdig mye om hva som står i ordboken.

Helt greit det, men da blir det dumt å kritisere de som faktisk bruker den offisielle definisjonen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 22.2.2019 den 14.01, Miklo Velka skrev:

Helt greit det, men da blir det dumt å kritisere de som faktisk bruker den offisielle definisjonen. 

Har aldri kritisert noen? Er jeg som blir slengt dritt etter og blir fortalt at jeg er dum og ikke kan lese og må være trist å være så dum som meg. Jeg bare nevnte at den definisjonen i ordboken ikke ser riktig ut. Eller at den har mangler. Hvem kritiserer egentlig hvem her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er kjempe bra og støtter veganere fullt ut :) 

Eneste «hatet» jeg har mot veganere er de som faktisk ser ned på deg om du spiser kjøtt. Syns ingen har rett til å presse sin livsstil over på andre. Vi må respektere alles valg av livsstil.

Vil ikke høre at jeg får disse og disse sykdommene fordi jeg spiser kjøtt eller «vet du hvordan det du spise nå ble til?».

Spar meg. Samme som kjøttetere som reagerer kraftig og sjokkerende fordi andre velger å ikke spise kjøtt. La alle få velge sin egen livsstil uten å bli hakket på.

På sosiale medier er «the vegan police» helt ekstrem. Er veganere som har valgt å kalle seg plant based istedenfor veganer fordi de til og med da blir hakket på fordi de ikke er «ordentlig veganer». Utrolig trist. Disse veganerne som blander seg i alt å alle misliker jeg. Samme med kjøttetere som hakker på de som velger å ikke spise kjøtt.

De som faktisk bør få kredit er de som har valgt å for eksempel leve vegansk, men som gjør det for seg selv, og på bakgrunn av hva de står for uten å hovere rundt å fortelle hvordan alle andre skal leve eller ikke leve. 

 

 

Anonymkode: 93c26...9cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...