Gå til innhold

Hvorfor denne forakten mot veganere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Hvorfor skal du insisterer på å bruke et annet begrep om kostholdet ditt enn det som er korrekt?

Anonymkode: 0ff1d...ac9

 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kall kostholdet ditt vegetarisk. Det er idioti å skulle insistere på å kalle kostholdet sitt plantebasert fordi du ikke vil innrømme at du tar feil.

 

Anonymkode: 0ff1d...ac9

Har du hoppet over innleggene der jeg svarer deg at jeg faktisk kan spise noe fisk? Jeg har også spist mat med eggehvite i når det har vært på 40% hos Coopen her. Så igjen, gi meg definisjonen om det ikke er plantebasert? Vegansk får jeg nemlig ikke lov å kalle det når jeg kan spise noe fisk. 

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kildekritikk?

Begrepet plantebasert har en allmenn definisjon. Det har ingenting med at matprat vil selge deg noe å gjøre.

 

https://hepla.no/hjem/kostrad-plantebasert-kosthold/helsefordeler/

Hepla står for helsepersonell for plantebasert kosthold.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

Fra artikkelen du la inn "Plantebasert kosthold, altså et kosthold der hovedmengden næringsstoffer kommer fra mat fra planteriket, med lite eller uten mat fra dyr, kan gi flere helsefordeler og har bl.a. derfor økende popularitet i hele verden"

Her står det da virkelig UTEN mat fra dyr også?

Videre står det "Det å spise plantebasert, blant annet vegansk, kan være et rent helsemessig valg. "

Leser du kildene dine selv, eller er jeg særdeles dårlig på å tolke de?

Endret av Inwe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Geirfuglen
1 minutt siden, Inwe skrev:

 

Har du hoppet over innleggene der jeg svarer deg at jeg faktisk kan spise noe fisk? Jeg har også spist mat med eggehvite i når det har vært på 40% hos Coopen her. Så igjen, gi meg definisjonen om det ikke er plantebasert? Vegansk får jeg nemlig ikke lov å kalle det når jeg kan spise noe fisk. 

Fra artikkelen du la inn "Plantebasert kosthold, altså et kosthold der hovedmengden næringsstoffer kommer fra mat fra planteriket, med lite eller uten mat fra dyr, kan gi flere helsefordeler og har bl.a. derfor økende popularitet i hele verden"

Her står det da virkelig UTEN mat fra dyr også?

Pescetarianer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, Inwe said:

Fra artikkelen du la inn "Plantebasert kosthold, altså et kosthold der hovedmengden næringsstoffer kommer fra mat fra planteriket, med lite eller uten mat fra dyr, kan gi flere helsefordeler og har bl.a. derfor økende popularitet i hele verden"

Her står det da virkelig UTEN mat fra dyr også?

Poenget er at du gang på gang bruker feil begrep.

Jeg vet godt hva et plantebasert kosthold er. 

Bruk rett begrep. Da blir du kanskje tatt mer på alvor.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Geirfuglen skrev:

Pescetarianer

Jeg vil si plantebasert passer bedre, sier jeg Pescetarianer vil folk begynne å servere meg fisk og jeg spiser særdeles lite av det. Kun om det ikke er annet tilgjengelig eller om jeg har veldig lyst på det. Har spist fisk 2 ganger i løpet av et år nå. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Poenget er at du gang på gang bruker feil begrep.

Jeg vet godt hva et plantebasert kosthold er. 

Bruk rett begrep. Da blir du kanskje tatt mer på alvor.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

Kan du gi meg begrepet? Jeg spiser planter med NOE innslag fra dyreriket, ifølge alle dine innlegg er det plantebasert, men ikke når det gjelder meg? Artiklene dine er jo tilogmed enig, men er det også bare når det ikke gjelder meg?

Jeg forsøker virkelig å forstå hva du mener så vi kan ha en diskusjon rundt det, men du overser jo deler av mine innlegg. 

Tar forresten artikkelen feil når den sier vegansk kost er plantebasert?

Endret av Inwe
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Inwe said:

Jeg vil si plantebasert passer bedre, sier jeg Pescetarianer vil folk begynne å servere meg fisk og jeg spiser særdeles lite av det. Kun om det ikke er annet tilgjengelig eller om jeg har veldig lyst på det. Har spist fisk 2 ganger i løpet av et år nå. 

Kjøre deg, du kan ikke bare age egne definisjoner på ting.

Du er pescetarianer. Du har hovedsakelig et VEGETARISK kosthold.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Just now, Inwe said:

Kan du gi meg begrepet? Jeg spiser planter med NOE innslag fra dyreriket, ifølge alle dine innlegg er det plantebasert, men ikke når det gjelder meg? Artiklene dine er jo tilogmed enig, men er det også bare når det ikke gjelder meg?

Jeg forsøker virkelig å forstå hva du mener så vi kan ha en diskusjon rundt det, men du overser jo deler av mine innlegg. 

Når du omtaler vegansk og vegetarisk kosthold som plantebasert er du upresis.

Plantebasert kosthold betyr IKKE vegansk/vegetarisk, selv om man selvsagt kan si at de to også er plantebasert kosthold.

Du legger opp til å bli misforstått når du ikke klarer å bruke rett begrep.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Kjøre deg, du kan ikke bare age egne definisjoner på ting.

Du er pescetarianer. Du har hovedsakelig et VEGETARISK kosthold.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

Men det står jo i alle dine artikler at planterbasert er hovedsaklig planter med innslag av ting fra dyreriket. Jeg har noe innslag, men spiser stort sett planter. Kan du forklare hva et plantebasert kosthold er? Jeg har lest artiklene dine og lest mye om dette selv og alt sier meg at jeg spiser plantebasert bortsett fra deg, så kan du forklare meg dette?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inwe said:

Jeg forsøker virkelig å forstå hva du mener så vi kan ha en diskusjon rundt det, men du overser jo deler av mine innlegg. 

Ja, jeg overser forsøk på stråmenn og andre usakligheter. Det er ikke så interessant å gi næring til.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Når du omtaler vegansk og vegetarisk kosthold som plantebasert er du upresis.

Plantebasert kosthold betyr IKKE vegansk/vegetarisk, selv om man selvsagt kan si at de to også er plantebasert kosthold.

Du legger opp til å bli misforstått når du ikke klarer å bruke rett begrep.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

Men det gjør jo også artiklene dine?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Inwe said:

Men det står jo i alle dine artikler at planterbasert er hovedsaklig planter med innslag av ting fra dyreriket. Jeg har noe innslag, men spiser stort sett planter. Kan du forklare hva et plantebasert kosthold er? Jeg har lest artiklene dine og lest mye om dette selv og alt sier meg at jeg spiser plantebasert bortsett fra deg, så kan du forklare meg dette?

Du er upresis. 

Plantebasert kosthold er IKKE det samme som vegansk eller vegetarisk kosthold.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, Inwe said:

Men det gjør jo også artiklene dine?

Jeg forstår ikke hvorfor du insisterer på å bruke feil begrep?

Anonymkode: 0ff1d...ac9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Ja, jeg overser forsøk på stråmenn og andre usakligheter. Det er ikke så interessant å gi næring til.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

Jeg er faktisk oppriktig interessert i definisjonen din da jeg ikke vil bli misforstått, men siden du ikke har lyst til å gi meg den ser jeg ikke hvorfor du bare diskuterer imot meg. Virker som du har noe imot meg? Noe jeg synes er rart da du ikke kjenner meg. Jeg avslutter diskusjonen her da du likevel ikke er interessert i å ha en saklig diskusjon. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Jeg forstår ikke hvorfor du insisterer på å bruke feil begrep?

Anonymkode: 0ff1d...ac9

Hva i alle dager er det du prater om? Inwe sier jo ikke at plantebasert KUN er vegetarisk eller vegansk?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, deedee_ said:

Hva i alle dager er det du prater om? Inwe sier jo ikke at plantebasert KUN er vegetarisk eller vegansk?

Hun har utallige ganger brukt feil begrep om sitt kosthold her på KG.

Nå kommer det jo frem at hun er pescetarianer, men hun har skrevet masse i mange trpder om at hun er vegetarianer.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, Inwe said:

Jeg er faktisk oppriktig interessert i definisjonen din da jeg ikke vil bli misforstått, men siden du ikke har lyst til å gi meg den ser jeg ikke hvorfor du bare diskuterer imot meg. Virker som du har noe imot meg? Noe jeg synes er rart da du ikke kjenner meg. Jeg avslutter diskusjonen her da du likevel ikke er interessert i å ha en saklig diskusjon. 

Bruk rett begrep, så skal jeg ta deg på alvor.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Hun har utallige ganger brukt feil begrep om sitt kosthold her på KG.

Nå kommer det jo frem at hun er pescetarianer, men hun har skrevet masse i mange trpder om at hun er vegetarianer.

Anonymkode: 0ff1d...ac9

Hvorfor er dette så utrolig viktig for deg uansett? I følge deg kan pescetarianer også gå inn under et plantebasert kosthold?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, Inwe skrev:

Jeg er faktisk oppriktig interessert i definisjonen din da jeg ikke vil bli misforstått, men siden du ikke har lyst til å gi meg den ser jeg ikke hvorfor du bare diskuterer imot meg. Virker som du har noe imot meg? Noe jeg synes er rart da du ikke kjenner meg. Jeg avslutter diskusjonen her da du likevel ikke er interessert i å ha en saklig diskusjon. 

Pescetareianer.

https://www.naob.no/ordbok/pescetarianer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 23.1.2019 den 9.45, deedee_ skrev:

Men grunnen til at noen velger å være veganer er at de vil avstå fra å utnytte dyr, og ikke bidra til at dyr lider. Gir det ikke mening at de da ikke spiser dyr eller noe som kommer fra dyr? Hadde en person som bryr seg om dyr og dyrevelferd såpass mye at de ikke vil påføre dem smerte på noen måte, begynt å spise kjøtt av og til, eller prøvd å forsvare bruk av pels og skinnsko, hadde ikke det vært hyklersk? Vet ikke HVOR mange ganger folk har prøvd å "ta meg" fordi jeg er veganer og de tror jeg har skinnsko f.eks (har selvfølgelig ikke det), samtidig som de skriker ut at litt er bedre enn ingenting. 

Soya som veganer bruker til matlaging er stort sett produsert og dyrket i europa eller lokalt, og kommer ikke fra regnskogen, så argumentet ditt om at det er like ødeleggende som kjøtt er bare tull. dessuten, hvor mye soya trenger et menneske å spise for å bli mett, kontra en stor ku? 

Soya er skadelig for skjoldkjertelen  så det holder jeg meg langt unna. Vil ikke at stoffskiftet skal bli enda dårligere.

Anonymkode: 39a3c...dd4

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Soya er skadelig for skjoldkjertelen  så det holder jeg meg langt unna. Vil ikke at stoffskiftet skal bli enda dårligere.

Anonymkode: 39a3c...dd4

Okei? Hold deg unna det da...? Hva hadde det med mitt innlegg å gjøre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...