Gå til innhold

YummyMummy

Gjest TyrkiskPepper

Anbefalte innlegg

Viola712 skrev (2 minutter siden):

Oppfatter ikke at hun heier på vektoppgangen, men hun heier på at SE snakker om det. Det er en stor forskjell 

Og vedr intelligens og "vanlig" jobb- det er vel ingen tvil om at Veronica Simone er ei smart, reflektert og oppegående dame som har vist at hun er i stand til en "vanlig" jobb. Hun er journalist, samfunnsdebattant, forfatter, foredragsholder, har jobbet mange år som reporter i TvVest, og hun setter opp store show som går for fulle hus. 

Ja, hun heier på at SE snalker om det og ufarliggjør denne vektøkningen. SE sier man kan drite i vekten når man er gravid. Det er bare et tall. Trodde alle kvinner som har vært gravid visste at man skal ikke spise for to. At man kan få svangerskapdiabetes, svangerskapsforgiftning, store barn , større risiko for spontanabort osv osv. Synes man da det er greit både at SE deler det på den måten hun gjør, og at YM heier og sier det er flott hun driter i faren hun utsetter seg selv og barnet for? Virkelig?! Jeg heier hvertfall ikke på dumskap. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Bibbi_ skrev (22 minutter siden):

Ja, hun heier på at SE snalker om det og ufarliggjør denne vektøkningen. SE sier man kan drite i vekten når man er gravid. Det er bare et tall. Trodde alle kvinner som har vært gravid visste at man skal ikke spise for to. At man kan få svangerskapdiabetes, svangerskapsforgiftning, store barn , større risiko for spontanabort osv osv. Synes man da det er greit både at SE deler det på den måten hun gjør, og at YM heier og sier det er flott hun driter i faren hun utsetter seg selv og barnet for? Virkelig?! Jeg heier hvertfall ikke på dumskap. 

Gikk in på snap og så nå, og syntes ikke YM sa noe gale der? Men hu Marianne virket jo litt rabiat.... Som skaper bra inhold for YM, hun setter helt sikker pris på det!

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (17 minutter siden):

Gikk in på snap og så nå, og syntes ikke YM sa noe gale der? Men hu Marianne virket jo litt rabiat.... Som skaper bra inhold for YM, hun setter helt sikker pris på det!

Ok. Så du å synes det er greit å ufarliggjøre å drite i helsen til seg selv og et ufødt barn? For det synes jo tydeligvis YM også,  siden hun må løfte frem Sara Emilie? Det er greit det. Jeg synes man skal tenke både på sin egen helse og barnets helse. Men meg om det. 

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (27 minutter siden):

Ok. Så du å synes det er greit å ufarliggjøre å drite i helsen til seg selv og et ufødt barn? For det synes jo tydeligvis YM også,  siden hun må løfte frem Sara Emilie? Det er greit det. Jeg synes man skal tenke både på sin egen helse og barnets helse. Men meg om det. 

Jeg tviler veldig på at dene jenta har sagt at hun DRITER i helsa til sit uføte barn. Jeg så på hennes snap også, og jeg så i det minste ingen ting der om å ikke bry seg om barne sitt..... Jeg forstår ikke helt hva du hiser deg opp over, kansje du har en dårlig dag og trenger noen å være sinte på? I såfal skule jeg ønske du fant noen andre en nybakte mødre.

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (36 minutter siden):

Får en feeling her av at det er du som er Marianne.. 

Har du noen gang vært gravid? Vet du i det hele hvordan det funker? I teorien så burde en kun gå opp vekten av barnet pluss fostervann. Mens i realiteten så kommer andre faktorer i tillegg som vann i kroppen, det kan gi maaaaaange kilo. Du er bekymra for svangerskapsdiabetes, men det kommer ikke fordi mor spiser sjokolade eller kjeks. Det er fordi bukspyttkjertelen ikke klarer å produsere nok insulin. 

Kilde om det kan du lese her. 

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/svangerskapsdiabetes

Du kan være verdens sunneste, spise sukkerfritt leve av grønnsaker og proteiner å fremdeles få svangerskapsdiabetes. Fordi kroppen reagerer på det å faktisk gro ett annet menneske. Så hva er det som er problemet ditt? 

• Nyttig 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bibbi_ skrev (2 timer siden):

Haha, ser Yummymummy får kjørt seg nå når hun heier på den farlige vektoppgangen til Sara Emilie. Bruker samme filter som henne. Det er gøy at hun har sunket ned på det nivået der. Trudde YM var mer profesjonell enn det. Ikke svarte hun konkret på meldingene heller. Prøvde bare å latterliggjøre vedkommende som faktisk prøvde å forklare at slik vektoppgang er farlig for både den gravide og fosteret. Men men. Var gøy å se at YM faktisk er barnslig og uprofesjonell også. Får tankene mine til å spinne på at det er en grunn til hvem som blir influenser, det er ikke mange av de som hadde klart en skikkelig jobb. Både med tanke på hva de gidder og hva slags intelligens de har. 

Jeg er ingen fan av YummyMummy, men her bommer du iallefall grovt! 

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (42 minutter siden):

Jeg tviler veldig på at dene jenta har sagt at hun DRITER i helsa til sit uføte barn. Jeg så på hennes snap også, og jeg så i det minste ingen ting der om å ikke bry seg om barne sitt..... Jeg forstår ikke helt hva du hiser deg opp over, kansje du har en dårlig dag og trenger noen å være sinte på? I såfal skule jeg ønske du fant noen andre en nybakte mødre.

Nå er jo dette YM sin tråd. Men legger ved bilde hvor du kan se SE ufarliggjør vektoppgangen sin. Å nei, jeg bryr meg ikke om noen veier 50 eller 200 kg. Men det å ufarliggjøre denne vektoppgangen i et svangerskap- det bør man ikke dele med mange hundre tusen lettlurte følgere. Å da at andre heier på dette er ikke bra. 

Så kan du rulle inn kommentaren om at jeg har en dårlig dag, takk! 

Skjermbilde fra SET sin snap

Screenshot_20250122_205949_Snapchat.jpg

Screenshot_20250122_210144_Snapchat.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frustrert solabu skrev (38 minutter siden):

Har du noen gang vært gravid? Vet du i det hele hvordan det funker? I teorien så burde en kun gå opp vekten av barnet pluss fostervann. Mens i realiteten så kommer andre faktorer i tillegg som vann i kroppen, det kan gi maaaaaange kilo. Du er bekymra for svangerskapsdiabetes, men det kommer ikke fordi mor spiser sjokolade eller kjeks. Det er fordi bukspyttkjertelen ikke klarer å produsere nok insulin. 

https://www.helsebiblioteket.no/innhold/artikler/pasientinformasjon/svangerskapsdiabetes

Du kan være verdens sunneste, spise sukkerfritt leve av grønnsaker og proteiner å fremdeles få svangerskapsdiabetes. Fordi kroppen reagerer på det å faktisk gro ett annet menneske. Så hva er det som er problemet ditt? 

Bare legger ved skjermbilde fra NHI jeg.

Screenshot_20250130_165005_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frustrert solabu skrev (40 minutter siden):

Jeg er dessverre ikke Marianne. Hadde nok kjørt på mer om jeg hadde kommentert hos YM. Men jeg heier på Marianne, virkelig. 

Om jeg har vært gravid? Ja det har jeg. Har du? I mitt ene svangerskap gikk jeg opp 4,5 kg, babyen var rundt 3 kg da det ble født. Andre svangerskap husker jeg ikke helt hvor mye jeg gikk opp, men husker jeg hadde gått opp 7 kg når jeg var 7 mnd på vei. Noe mer du lurte på? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (8 minutter siden):

Bare legger ved skjermbilde fra NHI jeg.

Screenshot_20250130_165005_Chrome.jpg

Å Sara Emilie var 82 kg i starten av graviditeten, og er 178 høy. Som utgjør en bmi på 25,9. Hu var i henhold til bmi når hu ble gravid 4 kg fra å være normalvektig. 

Det er faktisk ganske normalt med vektoppgang som gravid. 

Selv om du ikke gikk mye opp så er ikke din erfaring fasit. 

Ja, har faktisk vært gravid 3 ganger. 

Første gikk jeg ned 15 kg, selv om jeg trødde ned det jeg kunne av mat. 

Neste gikk jeg opp 12 kg, spiste normalt. 

Tredje gikk jeg opp 18 kg. 

Ingen av barna var i fare, fordi du vet, SVANGERSKAPSKONTROLLER. 

Endret av frustrert solabu
Nye opplysninger fra bibbi
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

frustrert solabu skrev (4 minutter siden):

Å Sara Emilie var 82 kg i starten av graviditeten, og er 178 høy. Som utgjør en bmi på 25,9. Hu var i henhold til bmi når hu ble gravid 4 kg fra å være normalvektig. 

Screenshot_20250130_170048_Chrome.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

frustrert solabu skrev (5 minutter siden):

Ok, fint for deg. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bibbi_ skrev (4 timer siden):

Nå er jo dette YM sin tråd. Men legger ved bilde hvor du kan se SE ufarliggjør vektoppgangen sin. Å nei, jeg bryr meg ikke om noen veier 50 eller 200 kg. Men det å ufarliggjøre denne vektoppgangen i et svangerskap- det bør man ikke dele med mange hundre tusen lettlurte følgere. Å da at andre heier på dette er ikke bra. 

Ja dette må da være helt uproblematisk? Eller mener du overvektige menesker (gravide eller ei) har mindre værdi? Jeg ser ingen oppfordring til å legge på seg eller drite i barne sitt, men heller fjerning av skam og oppfordring til å ikke begrense seg som meneske bare på grund av et tall. Som da må være posetivt, for ingen blir sunnere av å skame seg. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (25 minutter siden):

Ja dette må da være helt uproblematisk? Eller mener du overvektige menesker (gravide eller ei) har mindre værdi? Jeg ser ingen oppfordring til å legge på seg eller drite i barne sitt, men heller fjerning av skam og oppfordring til å ikke begrense seg som meneske bare på grund av et tall. Som da må være posetivt, for ingen blir sunnere av å skame seg. 

Jeg velger  å ikke diskutere mer med deg da jeg skjønner det er helt håpløst, for du forstår faktisk ikke problemet. Å når du i tillegg  er så .... å skriver at jeg mener overvektige mennesker har mindre verdi!  da er det like greit å ønske deg en god kveld .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bibbi_ skrev (14 minutter siden):

Jeg velger  å ikke diskutere mer med deg da jeg skjønner det er helt håpløst, for du forstår faktisk ikke problemet. Å når du i tillegg  er så .... å skriver at jeg mener overvektige mennesker har mindre verdi!  da er det like greit å ønske deg en god kveld .

Nei jeg forstår ikke problemet med at hun sier at overvektige ikke skal måle verdien sin på et tall.... Om du ikke er uenig med henne heller, så forstår jeg enda mindre hvorfor du hiser deg opp over det. Det var i det minste bra å se at hun ikke oppfordret noen til å drite i barns helse. Du får ha en god kveld du også!

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Bibbi_ skrev (8 timer siden):

Vekt er bare et tall ja. Så da kan man liksom bare veie enten 53 kg eller 153kg. Det er jo tross alt bare et tall som ikke betyr noe…

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pippi Lotta skrev (5 timer siden):

Eneste jeg ser at SE oppfordrer folk til å ikke henge seg sånn opp i vekta når en er gravid, fordi en gror tross alt en baby inni der, hormonene jobber på å for noen blir det mer vann i hele kroppen, både i fettvev, muskler, organer osv, så har en vekta av babyen, vekta av fostervannet, så vekta av hovne legger og ankler. Er slik det er å være gravid, mens andre går gjennom en graviditet der de kansje såvidt øker en størrelse opp i klær eller at barnet ligger såpass langt bak at de kommer til føden med så å si flat mage å blir mistrodd fordi det ikke står en mage på spreng ut. 

SE sier bare at en skal ikke skamme seg for vektoppgang, Yummy støtter dette. Så sitter Marianne, Bibbi, dojakitty og merete å rakker ned å spyr ut eder og galle fordi andre ikke har samme syn som dere. 

Men en ting er sikkert damer, det er det at gravide får oppfølging, de går på svangerskapskontroller, det tas blodprøver, urinprøver og mer for å passe på både mor og barn. 

Håper ikke at en av mine barn treffer på dere den dagen de blir gravide, for med slike holdninger dere kommer med så mener dere jo at den kommende mor er uansvarlig fordi hu kansje har hatt vektøkning som er mer enn baby+vann i fostersekken. Gravide som hovner opp i fingre og føtter er uansvarlige og driter i barnet de bærer. 

Det er notert, Bibbi, Marianne, og Merete dere er og har fasit. Så er bare dere en skal lytte til fra nå. Ikke de som faktisk tar svangerskapskontrollene som sitter med medisinsk utdannelse. 

Bare å få dere organisasjonsnummer i brønnøysundsregisteret. 

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...