Gå til innhold

Mange foreldre ser så slitne ut..

Fremhevede innlegg

Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Men hva med når du er for gammal og skrøpelig til å være sosial? Du orker knapt å gå ut døren og om vinteren orker du knapt å måke snøen bort fra inngangsdøren?

Hva hvis du blir syk og blir sengeliggende eller skader deg og ingen legger merke til at du ikke har gitt livstegn fra deg på evigheter?

Man hører om lignende historier hvor folk har død i egen bolig i flere måneder uten at noen har lagt merke til det. Fordi de har ingen.

Anonymkode: 6cc2f...1b4

Men dette bør absolutt ikke være grunnen til at man får barn..

Anonymkode: 9e72d...447

• Liker 7
Videoannonse
Annonse
Skrevet
39 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke logisk. De fleste kvinner får barn. Din påstand da er at de fleste kvinner ser eldre ut enn de er. Men man sammenligner jo mot normalen, og siden de fleste kvinner "ser eldre ut" er det jo det som er normalen, og de ser akkurat ut som de er så gamle som de skal være. 

Det finnes jo ingen objektiv fasit på hvordan man ser ut ved en viss alder. Fra naturens side ville de fleste mennesker sett enda eldre ut hvis vi hadde levd helt naturlig, med eksponering for sol, vær og vind, uten sminke, hard kamp for maten etc. 

Så det blir mer riktig å si at de barnløse kvinnene ser yngre ut, mot normalen. 

(Men jeg er nå ikke helt enig i det, da. Syns ikke barnløse generelt ser så mye yngre ut). 

Anonymkode: 1a29c...82c

Jeg syns barnløse kvinner ser yngre ut, og mange relativt unge kvinner ser eldre ut enn de ville gjort dersom de ikke hadde fått barn. Det finnes alltid unntak, men de fleste vil se eldre ut - naturlig nok. Å ha barn tærer på, og å argumentere mot at det ikke endrer deg, både på inn- og utsiden er ikke logisk. Jeg ser det hele tiden når det gjelder venninner, familiemedlemmer og bekjente. Dette er jo allment kjent. Når det er sagt, livet til en kvinne handler ikke om å være pen og å se bra ut til enhver tid, så hvem bryr seg? Det finnes kvaliteter og ting som betyr så mye mer. Vi blir alle gamle - enten vi har barn eller ikke. Jeg vurderer å ikke få barn pga. alt stresset, maset og bekymringene, lite søvn og lite tid til ting som gir meg noe - dersom dette gjør at jeg ikke vil se sliten og dratt ut, så er det bare en bonus.

Anonymkode: 7aba9...f7f

• Liker 1
Skrevet

Jeg synes ikke det er så slitsomt å få barn jeg, bortsett fra småbarnsperioden selvfølgelig. Da har man mangel på søvn og lite tid til seg selv, men så går det seg til. Jeg ser ikke sliten ut, og heller ikke gammel. Folk tar meg ofte for å være yngre enn jeg er. Jeg ville aldri i verden droppet å få barn fordi jeg var redd for å eldes raskere. Familielivet blir hva du gjør det til, og du klarer uansett ikke å holde alderen på avstand så veldig mye lenger selv om du bare har deg selv å tenke på. Dessuten tror jeg all kjærligheten og kosen man gir og får fra barna også setter sine spor på utseendet. Pene spor, that is :) 

Skrevet

Men hva med når du er for gammal og skrøpelig til å være sosial? Du orker knapt å gå ut døren og om vinteren orker du knapt å måke snøen bort fra inngangsdøren?

Hva hvis du blir syk og blir sengeliggende eller skader deg og ingen legger merke til at du ikke har gitt livstegn fra deg på evigheter?

Man hører om lignende historier hvor folk har død i egen bolig i flere måneder uten at noen har lagt merke til det. Fordi de har ingen.

Det handler om å ha folk rundt deg som bryr seg om deg, trenger ikke å være barn. Å få barn sikrer deg ikke mot ensomhet, barna dine vil uansett få sine egne liv med studier, jobb og kanskje sine egne barn. Noen flytter til andre byer, mens andre flytter til utlandet. Du har ikke noen rundt deg mer enn barnløse nødvendigvis, dersom du ikke har barn som velger å bosette seg i barndomsbyen/bygda og bo i nærheten av deg. 

• Liker 1
Gjest wildfig
Skrevet

Men er det noen som antyder at de kan skille barnløse fra foreldre basert på hvordan de ser ut? Det høres helt på jordet ut 😅

Skrevet
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det handler om å ha folk rundt deg som bryr seg om deg, trenger ikke å være barn. Å få barn sikrer deg ikke mot ensomhet, barna dine vil uansett få sine egne liv med studier, jobb og kanskje sine egne barn. Noen flytter til andre byer, mens andre flytter til utlandet. Du har ikke noen rundt deg mer enn barnløse nødvendigvis, dersom du ikke har barn som velger å bosette seg i barndomsbyen/bygda og bo i nærheten av deg. 

Det stemmer, og jeg har selv valgt å bosette meg langt unna foreldrene mine. 

Men jeg har likevel sørget for at de hadde det bra så lenge de levde. F.eks betalte jeg en sykepleierstudent til å besøke han 2-3 ganger i uka. Tilrettelagt huset slik at han ikke måtte flytte hjemmefra. Vi fikk fulgt hverandres hverdag via FaceTime. 

Også kom vi på besøk så ofte vi kunne. Mine og min manns foreldre investerte mye tid i oss som barn og for det skyldte vi dem en fin alderdom. Den tradisjonen har vi tenkt å videreføre vår sønn. 

Skrevet
11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv er jeg i midten av 30-åra og uten barn, og når jeg ser foreldre i slutten av 20-åra så blir jeg overrasket over hvor slitne, herjet og markerte de er i ansiktet. Er det virkelig så slitsomt å ha barn?

En av de flotteste kvinnene jeg vet om er 38 år, og er uten barn. Hun er fremdeles ungdommelig, og ser 15 år yngre ut. Nekter plent å bruke livet sitt på barn. Holder man seg bedre fysisk om man avstår fra å få barn?

Jeg vil ha barn (tror jeg), men har ikke engang nevøer eller nieser, så føler jeg egentlig ikke kan nok om barn! Er det så slitsomt som det ser ut som?

Anonymkode: 2a28b...134

Ja, det er veldig slitsomt, og det tørner livet ditt opp ned for x antall år. Samtidig får du mye kjærlighet og hengivelse, samtidig som du føler at du må gi hele tiden. Du har ikke så mye å gi til andre, og særlig ikke fysisk, ettersom barnet krever deg hele tiden mens den er baby og til ihvertfall 3 år.

Er du ikke villig til å ofre ditt gode utseende, bør du nok ikke bli mor. For det innebærer jo strekkmerker og en mage som er som en bolledeig i lang tid etter fødsel. Samt at mange legger på seg mye i graviditeten. Brystene blir jo også endel annerledes.

Men det betyr også at du ikke får noen "etter deg". Vil du det? Jeg har en mann som ikke har barn selv, og som ikke vil ha barn. Men jeg har følt litt på det at han ikke får noen etter seg, ikke når det gjelder arv, men bare å ha noen der med samme gener og en du kan se deg selv i som gammel. Han føler ikke på det selv, så derfor har det ikke blitt noen barn for oss sammen. 

Nå er vi 50 begge to, og jeg ser mer enn han at han taper på å ikke ha noen etter seg. Han selv ser det ikke. 

Jeg har barn fra før, og jeg fikk dem fra jeg var 20-25. de er voksne nå. Jeg har alltid hatt stor glede av dem, selv om tenåringstiden var svært krevende. Nå er er de selvstendige voksne, med god utdanning, og med barn. 

Men jeg ser også utfordningene. De er der i form av at begge nå må være i jobb for å kunne kjøpe bolig. Det er trang økonomi, og det er dyrt å ha barn i barnehage. Barn må i barnehage fra de er 10 mnd, det er før de kan gå. Det er vondt å sette et barn som fortsatt er så avhengig av nærheten til mor i barnehage, og det er vondt at barnet enda ikke kan gå selv når det blir overlatt til andre for at mor må på jobb for at familien skal ha råd til vanlige utgifter.

Da jeg hadde småbarn, var det ikke barnehage tilgjengelig før barna var 3 år. der jeg bodde Det var jo en utfordring på 90-tallet. Jeg jobbet natt i mange år for å få det til. Vi hadde barnehage 2 og 3 ganger i uka, fra kl 10-14. Det var altså ikke lagt opp til at mor skulle jobbe fullt. Jeg husker mange dager da jeg hadde vært på nattevakt der jeg også måtte passe barna.

Anonymkode: 66afe...9c4

Skrevet

Ja, det er slitsom, men verdt hver eneste rynke😂😃❤️

Anonymkode: a997e...96b

• Liker 2
Skrevet
2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det stemmer, og jeg har selv valgt å bosette meg langt unna foreldrene mine. 

Men jeg har likevel sørget for at de hadde det bra så lenge de levde. F.eks betalte jeg en sykepleierstudent til å besøke han 2-3 ganger i uka. Tilrettelagt huset slik at han ikke måtte flytte hjemmefra. Vi fikk fulgt hverandres hverdag via FaceTime. 

Også kom vi på besøk så ofte vi kunne. Mine og min manns foreldre investerte mye tid i oss som barn og for det skyldte vi dem en fin alderdom. Den tradisjonen har vi tenkt å videreføre vår sønn. 

Det er nok ikke alle som er like heldige. Jeg studerer og jobber på hjemmesykepleien ved siden av og jeg har ikke telling på hvor mange eldre jeg har møtt som har barn som bor langt unna, de sees omtrent aldri , det er og til og med i høytidene er det mange som ikke møter familien sin. Jeg har forståelse for barna deres også ettersom de bor langt unna, har fulltidsjobber og barn å forholde seg til, det er ikke alltid like enkelt. Når det er sagt, kommer jeg alltid til å stille opp for foreldrene mine når de har behov for hjelp, vil aldri at de skal føle seg forlatt og ensomme. Jeg ville bare få fram at å få barn er ingen garanti for ikke å være ensom når en blir eldre. 

• Liker 3
Skrevet

Ja, det er slitsom, men verdt hver eneste rynke😂😃❤️

Anonymkode: a997e...96b

Et ærlig svar, noen her vil jo ikke innrømme at det er tøft og slitsomt, men påpeker at de ser ut som supermodeller til tross for våkenetter, stress og slit 🙈 At det blir sånn er ikke vanskelig å forstå, jeg syns dere foreldre gjør en kjempejobb! Søsteren min har tre småbarn, jobber nesten fulltid samtidig som hun tar master, at hun syns det er tungt? Uten tvil. Ser hun en del eldre ut enn for noen år siden? Ja. Men det er ikke det som betyr noe. 

Gjest Anonymus Notarius
Skrevet
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg går med hæler, bruker mye kjoler og strømpebukser, skinny jeans, har langt hår og sminker meg noen ganger. Likevel ser jeg mellom ti og tjue år eldre ut ifølge andre.

Anonymkode: 85fa5...602

Hvem er det som driver og sier det, da?

Jeg tror tilfeldige kommentarer/gjetninger om alder er nettopp tilfeldige, og ikke noe man kan basere hele selvbildet sitt på, uansett om folk tror man er eldre eller yngre. En gang jeg var innlagt på sykehus trodde dama jeg delte rom med at jeg var en ungdom som bodde hjemme hos foreldrene mine (gikk frem av spørsmål/prat fra henne). Jeg var da 30 år. Jeg tror likevel ikke jeg ser ut som jeg er 18, liksom. Folk kan blingse fælt, og situasjon kan ha mye å si for hvor gammel man oppfatter andre.

Skrevet

Vi fikk premature tvillinger. Jeg så 10 år eldre ut på 6 måneder. Har heldigvis normalisert seg etter noen år, nå ser jeg omtrent ut som det jeg er, 38.

Anonymkode: b3aac...d89

Skrevet
2 timer siden, Anonymus Notarius skrev:

Hvem er det som driver og sier det, da?

Jeg tror tilfeldige kommentarer/gjetninger om alder er nettopp tilfeldige, og ikke noe man kan basere hele selvbildet sitt på, uansett om folk tror man er eldre eller yngre. En gang jeg var innlagt på sykehus trodde dama jeg delte rom med at jeg var en ungdom som bodde hjemme hos foreldrene mine (gikk frem av spørsmål/prat fra henne). Jeg var da 30 år. Jeg tror likevel ikke jeg ser ut som jeg er 18, liksom. Folk kan blingse fælt, og situasjon kan ha mye å si for hvor gammel man oppfatter andre.

Både kjente og mindre kjente folk sier at jeg ser ut som rundt 50 år

Anonymkode: 85fa5...602

Skrevet (endret)

Jeg tror nok jeg så rimelig utslitt ut de første par årene som mamma. Ungen min sov ikke natten gjennom før han var to år, han våknet opptil 7-8 ganger pr natt. Altså kunne det gå maks en time i mellom hver gang han våknet. Ofte rakk jeg ikke sovne igjen før neste runde med våkning og skriking. Det var et helvete, og jeg var utkjørt. Ikke noe rart jeg var ofte syk og borte fra jobben. Kronisk mangel på søvn senker immunforsvaret, og man blir mottagelig for alt av infeksjoner. Mannen min var av den typen som uansett sovnet igjen så fort hodet traff puta, så han fikk mye mer søvn sammenlagt enn meg.

Jeg husker de småbarnsårene med gru. De to første årene ligger i en døs, jeg husker knapt noe.

Endret av Million
  • Liker 1
Skrevet
7 timer siden, lillemy02 skrev:

Min mor har en del venninner i vennekretsen. Alle har barn og barnebarn bortsett fra en. Hun valgte å ikke få så det var høyst frivillig. Hun var opptatt av å leve livet, reise og jobbe. Vel det er en person som angrer bittert nå. Hun har ingen! Hun er blitt forlatt og er helt alene i livet uten gjenlevende familie. Hennes største sorg ble at hun aldri fikk barn. Når alle hennes venninner er opptatt med barnebarna er hun ensom og alene. Tenk etter, barn er ikke bare en glede når de er små. Det er faktisk familien din også når du blir eldre. Familie er det aller viktigste i livet selv om det lett kan glemmes når du er ung!

Jeg ser at det kan bli vanskeligere uten familie, spesielt høytider som jul, 17mai osv. Merker på min vennekrets at de med barn vanker mye sammen, det er naturlig fordi da har barna noen å leke med og man får kjørt to fluer i i en smekk. Barna får aktivisert seg og man får vært sosial selv. Men det å holde på venner er viktig selv om man har barnebarn! Man har vel egne interesser og sosialt liv ved siden av barnebarna? 

Anonymkode: 4e374...19e

Skrevet
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvis vi fikk være hjemmeværende på heltid så ville dette ikke vært noe problem.

Anonymkode: 4312c...233

Hvem nekter deg det? 

Anonymkode: 08368...0d4

• Liker 3
Skrevet

Jeg ser ihvertfall 10 ganger mer sliten ut nå enn for - 5 år og - 3 barn siden 😂 Herregud som jeg ser ut etter en natt utensøvn. Fordelen er at jeg kun skal gå en tur med vogna etter levering i bhg og så skal jeg legge meg igjen med gullet.  Ingen som ser meg utenom mannen, de i kassa på kiwi og barnehagepersonalet. Blir bedre når babyen bikker 3 mnd tipper jeg, selv om rynkene er kommet for å bli. 

Anonymkode: c169d...5d6

Skrevet

Jeg er i midten av 30 årene og har ingen barn. Jeg får ofte høre at jeg ser minst 10 år yngre enn mine venninner i 30 årene som har barn. Jeg ser det selv og. Jeg ser mye yngre ut. Dem har ingen tid til seg selv, trene, ta seg en ansiktsmaske, ha et sunt kosthold da ungene bestemmer maten, den  har ikke mulighet for en liten blund om ettermiddagen da ungene skal underholdes eller følges opp på trening osv. Jeg derimot koser meg, slapper av når jeg trenger det, går turer, spiser sunt og godt, har ofte egenpleiedager, sover litt lengre når jeg kan osv. 

Anonymkode: 3596a...213

• Liker 2
Skrevet
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er i midten av 30 årene og har ingen barn. Jeg får ofte høre at jeg ser minst 10 år yngre enn mine venninner i 30 årene som har barn. Jeg ser det selv og. Jeg ser mye yngre ut. Dem har ingen tid til seg selv, trene, ta seg en ansiktsmaske, ha et sunt kosthold da ungene bestemmer maten, den  har ikke mulighet for en liten blund om ettermiddagen da ungene skal underholdes eller følges opp på trening osv. Jeg derimot koser meg, slapper av når jeg trenger det, går turer, spiser sunt og godt, har ofte egenpleiedager, sover litt lengre når jeg kan osv. 

Anonymkode: 3596a...213

Tror det er veldig individuelt. Jeg har heller ikke barn og får mye tilbakemeldinger på at jeg ser mye yngre ut enn det jeg er. Men det er genene for min del. Begge foreldrene mine og besteforeldrene mine ser mye yngre ut enn alderen. Og det er plenty av mødre som har tid til seg selv. Jeg har ihverfall flere venninner med barn som trener flere ganger i uken og som har sunt kosthold. 

Anonymkode: 4e374...19e

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men dette bør absolutt ikke være grunnen til at man får barn..

Anonymkode: 9e72d...447

Hvorfor ikke? Arvinger og nokon som kan ta vare på deg når du blir gammel er verdens beste grunn til å få unger

Anonymkode: 08368...0d4

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...