Gå til innhold

Bloggere i Dubai


Oline12

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg reagerer på flere ting med svarene til Hedda og Espen i denne debatten.

Det første er at jeg ikke tror en døyt på at de hadde egentlig tenkt å skrive om baksiden av medaljen, men at de ikke fikk tid, fordi det var ganske mange snapper og instabilder fra strand, drinker og kos før shitstormen tok helt av. 

Det andre er at Hedda sier; det var ikke en betalt tur. JO! Du har fått dekket fly og hotell - ergo er du blitt betalt for å være der!

Det tredje er at begge sier at de ikke visste at andre enn Norwegian som bidro til denne turen og at turen KUN skulle promotere at Norwegian flyr direkte til Dubai. Hvem i all verden trodde de betalte for hotellet da..? De er en bedrift og må melde inn verdien på alt  de blir sponset og ikke minst hvem som har sponset de i og med at dette er skattepliktig. Ergo har de visst at det er Visit Dubai som har sponset hotellet. 

Jeg synes debatten var dårlig. Det var altfor lite kritikk av oppførselen til bloggerne som var der, og måten de svarte og blokkerte alle kritikere på, ikke merket riktig og jeg synes de slapp unna med å ikke svare direkte på det de ble spurt om flere ganger. Kritikk ble sagt av både Morten og Kristine, men ofte uten tilsvar fra bloggerne og de ble ikke stilt til veggs nok og satt krav til svarene de kom med. 

  • Liker 43
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, Kollontaj skrev:

Enig i at de ble tatt på med silkehansker. De ble igrunnen behandlet som barn. 

Det ble de. Hedda understreket ettertrykkelig at «hun kunne snakke for seg selv», men hun gjorde jo på ingen måte det.. Det var veldig tydelig at Hegseth ikke trodde på de tynne forklaringene. Nå hadde de en gyllen mulighet til å legge seg langflate og si; «Sorry, men vi takket ja på grunn av sol og artige paraplydrinker», i stedet velger de, helt planlagt, å surre seg enda mer inn i det her ved å servere løgner. Ufattelig. 

Det må være litt flaut å være godt voksen og ikke forstå det veldig mange andre har forstått, tenker jeg..  

Endret av Unika
  • Liker 30
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig spesielt av Hedda å påstå at hun visste at det kom til å bli mye styr ut av Dubai-turen, men å skrive et forklarende innlegg på forhånd om hvorfor hun dro; den tanken hadde aldri streifet henne. Enten spiller hun dum eller så vet jeg ikke.

Synes Espen gikk rett i offerrollen. På spørsmål om hvorfor han ikke forholder seg til _konstruktiv_ kritikk begynner han å snakke om «haters». I hans verden skal alle negative tilbakemeldinger avfeies med føleri og «stakkars meg, jeg er jo egentlig snill». Han får spørsmål som går på jobb-Espen, men svarer på vegne av privat-Espen. 

  • Liker 34
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

3 timer siden, Unika skrev:

Det ble de. Hedda understreket ettertrykkelig at «hun kunne snakke for seg selv», men hun gjorde jo på ingen måte det.. Det var veldig tydelig at Hegseth ikke trodde på de tynne forklaringene. Nå hadde de en gyllen mulighet til å legge seg langflate og si; «Sorry, men vi takket ja på grunn av sol og artige paraplydrinker», i stedet velger de, helt planlagt, å surre seg enda mer inn i det her ved å servere løgner. Ufattelig. 

Det må være litt flaut å være godt voksen og ikke forstå det veldig mange andre har forstått, tenker jeg..  

Ja, samtidig som hun motsa seg selv da Hedda innrømte at det å slikke sol i Dubai var en av grunnene til at hun takket ja, selvom hun prøvde i begynnelsen av debatten å si at hun var der for å skrive om de mørke sidene av Dubai. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, Blubird skrev:

Ja, samtidig som hun motsa seg selv da Hedda innrømte at det å slikke sol i Dubai var en av grunnene til at hun takket ja, selvom hun prøvde i begynnelsen av debatten å si at hun var der for å skrive om de mørke sidene av Dubai. 

Hadde de sagt i går: «Sorry, vi dreit oss ut, vi visste ingenting om Dubai og ville bare på solferie», hadde dette faktisk vært glemt i dag tror jeg. 

Får ikke disse menneskene noe hjelp til kommunikasjon? Veldig overraskende at de - velger - å opprettholde det kjipe bildet av seg selv. 

  • Liker 28
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Unika skrev:

Hadde de sagt i går: «Sorry, vi dreit oss ut, vi visste ingenting om Dubai og ville bare på solferie», hadde dette faktisk vært glemt i dag tror jeg. 

Får ikke disse menneskene noe hjelp til kommunikasjon? Veldig overraskende at de - velger - å opprettholde det kjipe bildet av seg selv. 

Men Hedda sa jo at hun var der i fjor og at folk reagerte da og, så hun kan ikke skylde på at hun ikke visste det. Da må hun heller late som hun reiser ned for å være aktivist. Er så latterlig at de tror at noen tror på det.

  • Liker 21
Lenke til kommentar
Del på andre sider

28 minutter siden, deedee_ skrev:

Men Hedda sa jo at hun var der i fjor og at folk reagerte da og, så hun kan ikke skylde på at hun ikke visste det. Da må hun heller late som hun reiser ned for å være aktivist. Er så latterlig at de tror at noen tror på det.

Og hun virka så sur igår. Mulig at hun ser slik ut hele tiden, for jeg har bare sett henne på bilder tidligere. 

Og Espen som sa at de ikke visste hvor alvorlig forhold det var der nede, skrev jo at han måtte ta mange runder med seg selv da han fikk tilbudet om å reise dit. 

Da lurte jeg på hva han veide for og imot før han bestemte seg for å reise🙈 

Han ville vite hvordan homofile har det der nede, men han skrev også at han ikke drar på tinderdates for det er så kleint. Han dro på trass pga kritikken. Løgn på løgn!

Hadde jeg visst at de slapp billig unna med spørsmålene, så hadde jeg dratt dit selv. 

  • Liker 24
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bra debatt! Flere sånne! Var tydelig at både Hedda og Espen løy, noe som også er bra at kommer for en dag. De innrømmer jo selv også at ingen kommer til å tro på dem uansett hva de sier. Og det er korrekt, fordi de forteller ikke sannheten. Men jeg er overbevist om at de har lært og at influensere i fremtiden kommer til å være mer bevisste. Men eneste frykt er at resultatet av dette kan bli at bransjen blir enda mer kynisk, håper dog det ikke vil skje, men at dette vil føre til mer refleksjon blant influensere og mer åpenhet rundt dem som bruker influensere for å promotere. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Marriet skrev:

Bra debatt! Flere sånne! Var tydelig at både Hedda og Espen løy, noe som også er bra at kommer for en dag. De innrømmer jo selv også at ingen kommer til å tro på dem uansett hva de sier. Og det er korrekt, fordi de forteller ikke sannheten. Men jeg er overbevist om at de har lært og at influensere i fremtiden kommer til å være mer bevisste. Men eneste frykt er at resultatet av dette kan bli at bransjen blir enda mer kynisk, håper dog det ikke vil skje, men at dette vil føre til mer refleksjon blant influensere og mer åpenhet rundt dem som bruker influensere for å promotere. 

Det er skremmende å se hvor lett det er å lyve og strekke på sannheten for noen. Jeg håper ikke dette er tendenser i samfunnet, selv om jeg tror vi dessverre heller mer den veien. Selvfølgelig skulle de ikke, på oppdrag fra VisitDubai (med røtter godt planta i myndighetene), skrive nyansert om Dubai. Det er helt latterlig at de i det hele tatt tror at noen tror på det. Det er innmari trist at folk som dem ikke kan si at de dreit seg ut, tok feil. De sender krystallklare meldinger til følgerne sine om at det ikke er greit å mangle kunnskap om noe, drite seg ut og ta feil. Man skal med andre ord være ganske så ufeilbarlig, men de feila man gjør - de skal noen andre egentlig være skyld i (Norwegian eller UI for eksempel..) Den spake unnskyldningen/forklaringen, eller hva vi skal kalle det de prøvde på i går, var egentlig bare forsøk på å redde eget rykte, og det kom så vanvittig tydelig frem. Hadde de vært ærlige, ordentlige ærlige, så hadde de fremstått troverdige, og de hadde hatt en mulighet til å vise integritet - og vise at når fakta kommer på bordet så kan de også handle klokt, men NEIDA. 

Jeg håper inderlig du har rett i at debatten kan føre til mer bevisshet. Ingen er tjent med en cowboy-bransje. 

Endret av Unika
  • Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det som irriterer meg mest, er at Hedda Skoug i stedet for å beklage faktisk benytter anledningen til å glorifisere seg selv. At hun liksom skulle trekke frem baksidene ved Dubai er selvfølgelig bare piss. Da hadde hun handlet anderledes fra starten av da dette blåste seg opp. Nei, jeg har faktisk ikke ord. Den dama må være helt blåst. 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, bonsaijenta skrev:

Og hun virka så sur igår. Mulig at hun ser slik ut hele tiden, for jeg har bare sett henne på bilder tidligere. 

Og Espen som sa at de ikke visste hvor alvorlig forhold det var der nede, skrev jo at han måtte ta mange runder med seg selv da han fikk tilbudet om å reise dit. 

Da lurte jeg på hva han veide for og imot før han bestemte seg for å reise🙈 

Han ville vite hvordan homofile har det der nede, men han skrev også at han ikke drar på tinderdates for det er så kleint. Han dro på trass pga kritikken. Løgn på løgn!

Hadde jeg visst at de slapp billig unna med spørsmålene, så hadde jeg dratt dit selv. 

Jeg håper han hørte nøye etter nå Amnesty sa at de mest sannsynlig ble overvåket på reisen. 

Han hevdet han var på date.

Deretter forteller Amnesty at de som de har vært i kontakt med kan bli identifisert og straffet.

Flott Espen, greit å muligens fengsle/ straffe/ torturere folk fordi du vil være en trassig unge.

 

  • Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

To ting jeg sitter igjen med etter debatten. 

Det er utrolig hvor medhårs disse bloggerne skal behandles når de først møter opp til debatt. Det er en kjensgjerning at bloggere er allergisk mot å bli stilt til veggs for feilene de gjør, så når de først møter opp så behandles de med silkehansker. «Så utrolig modige dere er som møter opp» Nei, det var han bloggeren/tweeteren fra Dubai som har stått opp mot et diktatorisk styre gang på gang med trusler om fengsel og verre hengende over seg. Til slutt havnet han i fengsel også. Det er modig det. 

Så må jeg si at jeg egentlig ikke forstår begrunnelsen til at HS i det hele tatt møtte opp. Hun klarte ikke å formidle noe nytt utover at de får mye hat, hun har vært før og vet hvordan tilstanden er der nede, for så å kaste inn verdens mest gjennomsiktige løgn. Elsker det at ingen i panelet trodde noe særlig på den løgnen. Og da han fra amnesty kom med krem-uttalelsen om hva konsekvensene av å være eller skrive kritisk om Dubai, da skålte jeg i Colan min. I intervjuet etter debatten kunne HS syrlig fortelle at hun hadde lært å fortsatt stole på sine verdier og meninger og at ingen hører på kongens nyttårstale. Så sånn var det med dne saken. 

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Jeg håper han hørte nøye etter nå Amnesty sa at de mest sannsynlig ble overvåket på reisen. 

Han hevdet han var på date.

Deretter forteller Amnesty at de som de har vært i kontakt med kan bli identifisert og straffet.

Flott Espen, greit å muligens fengsle/ straffe/ torturere folk fordi du vil være en trassig unge.

 

Ufattelig skummelt de greiene der. Jeg håper virkelig ikke han har vært i kontakt med homofile i Dubai. 

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De var på tur sponset av myndighetene i Dubai. Garantert «big brother». At de tror noe annet er jo utrolig. Samtidig, hvis de ikke visste at myndighetene sponset dem så kan de vel ikke lastes?

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

De var på tur sponset av myndighetene i Dubai. Garantert «big brother». At de tror noe annet er jo utrolig. Samtidig, hvis de ikke visste at myndighetene sponset dem så kan de vel ikke lastes?

Det må de ha visst. Når man drar på sponsede turer så får man beskjed om hvem som står for hva. Har selv dratt på lignende turer hvor bloggere også har vært med, da står det i invitasjonen at det f. eks er EU som betaler. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...