Gå til innhold

Bloggere i Dubai


Oline12

Anbefalte innlegg

6 minutter siden, Diamant skrev:

Syntes VG og MH forsvarte det godt. De driver redaksjonell redigering og tar etiske beslutninger som ikke influencere tar. (Åpenbart). De balanserer også med kritiske reportasjer ved andre anledninger. 

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1 time siden, bibbis skrev:

To ting jeg sitter igjen med etter debatten. 

Det er utrolig hvor medhårs disse bloggerne skal behandles når de først møter opp til debatt. Det er en kjensgjerning at bloggere er allergisk mot å bli stilt til veggs for feilene de gjør, så når de først møter opp så behandles de med silkehansker. «Så utrolig modige dere er som møter opp» Nei, det var han bloggeren/tweeteren fra Dubai som har stått opp mot et diktatorisk styre gang på gang med trusler om fengsel og verre hengende over seg. Til slutt havnet han i fengsel også. Det er modig det. 

Så må jeg si at jeg egentlig ikke forstår begrunnelsen til at HS i det hele tatt møtte opp. Hun klarte ikke å formidle noe nytt utover at de får mye hat, hun har vært før og vet hvordan tilstanden er der nede, for så å kaste inn verdens mest gjennomsiktige løgn. Elsker det at ingen i panelet trodde noe særlig på den løgnen. Og da han fra amnesty kom med krem-uttalelsen om hva konsekvensene av å være eller skrive kritisk om Dubai, da skålte jeg i Colan min. I intervjuet etter debatten kunne HS syrlig fortelle at hun hadde lært å fortsatt stole på sine verdier og meninger og at ingen hører på kongens nyttårstale. Så sånn var det med dne saken. 

 

Ikke glem at hun sa at hun har lært at det ikke nytter å boikotte da🙈

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hedda Skoug sa (https://www.vgtv.no/live/170314/direkte-debatt-om-bloggernes-dubai-tur) at det blir spennende å se i høstferien om færre reiser til Dubai, og hun snakket  intervjuet etterpå som om det var dette det handler om - det at privatpersoner reiser til Dubai på ferie.

Det virket ikke som om hun helt forsto debatten hun deltok i.

Innlegget hun skrev i oktober 2017 - der hun fullrose(male)r Dubai og kaller det til tider mer vestlig enn Norge (https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:R2XSzuSMbl0J:https://www.heddaskoug.no/2017/10/29/dubai-er-ikke-som-du-tror-det-er-bedre/+&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no) - slettet hun etter at de kom hjem fra Dubai nå, noe som i mine øyne ikke taler for at hun før den siste turen hadde forandret syn (eller fått mer kunnskap om dette) siden hun var der sist, eller planla å skrive en kritisk reisereportasje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

53 minutter siden, Fvonk skrev:

Hedda Skoug sa (https://www.vgtv.no/live/170314/direkte-debatt-om-bloggernes-dubai-tur) at det blir spennende å se i høstferien om færre reiser til Dubai, og hun snakket  intervjuet etterpå som om det var dette det handler om - det at privatpersoner reiser til Dubai på ferie.

Det virket ikke som om hun helt forsto debatten hun deltok i.

Innlegget hun skrev i oktober 2017 - der hun fullrose(male)r Dubai og kaller det til tider mer vestlig enn Norge (https://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:R2XSzuSMbl0J:https://www.heddaskoug.no/2017/10/29/dubai-er-ikke-som-du-tror-det-er-bedre/+&cd=1&hl=no&ct=clnk&gl=no) - slettet hun etter at de kom hjem fra Dubai nå, noe som i mine øyne ikke taler for at hun før den siste turen hadde forandret syn (eller fått mer kunnskap om dette) siden hun var der sist, eller planla å skrive en kritisk reisereportasje.

Hverken Hedda eller Espen skjønner hva debatten EGENTLIG handler om. De sammenligner privatpersoner som drar på ferie til Dubai og bedrifter som skal promotere et feriested som bryter med alle menneskerettigheter man har. 

 

  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Imponert over Kristine Ullebø i denne debatten. Hun har virkelig vokst det siste året. En tydelig og konstruktiv stemme. Hun er også en blogger som er spennende å følge. Minimalt med reklame og gode innlegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Zeitgeist
13 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Hennes innlegg fra i dag (https://kristineullebo.com/derfor-synes-jeg-ikke-synd-pa-influencere/ )

er virkelig bra, fikk et helt nytt inntrykk av henne etter denne debatten. Åpenbart at hun har trent litt siden Debatten på NRK. 

Det finnes fortsatt håp. Kristine Ullebø kommer med tidvis ramsalt kritikk av og til sine "egne". Lurer på hvordan resten av bloggerne skal takle denne kritikken. Vil de kalle Ullebø for ei potetgullfråtsende, arbeidslaus kjerring? At hun ikke vet hva de prater om? At hun bare er misunnelig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Prinsesse788 skrev:

Hennes innlegg fra i dag (https://kristineullebo.com/derfor-synes-jeg-ikke-synd-pa-influencere/ )

er virkelig bra, fikk et helt nytt inntrykk av henne etter denne debatten. Åpenbart at hun har trent litt siden Debatten på NRK. 

Hun hadde det i seg da også, men med tanke på det dårlige forholdet hun var i så ble det så som så. Hun virker som et menneske som er intelligent nok til å lære av egne feil og samtidig vokse på de. Hun har hatt en ravende utvikling det siste året, og fremstår mer og mer som et forbilde. Skal også få kudos for å ikke utlevere forholdet sitt som tok slutt. Her har iallefall en stykk voksen blogger noe å lære.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

42 minutter siden, Malika skrev:

Hun hadde det i seg da også, men med tanke på det dårlige forholdet hun var i så ble det så som så. Hun virker som et menneske som er intelligent nok til å lære av egne feil og samtidig vokse på de. Hun har hatt en ravende utvikling det siste året, og fremstår mer og mer som et forbilde. Skal også få kudos for å ikke utlevere forholdet sitt som tok slutt. Her har iallefall en stykk voksen blogger noe å lære.

Nei altså.

Hvor mye skal skyldes på forholdet hennes?

Dette blir for dumt.

Man blir ikke bedre/dårligere i å diskutere ut ifra sivilstatus/hvem man er kjæreste med.

Hun har nok bare satt seg bedre inn i saken å begynt å tenke før munnen åpnes.

Og hun har jo utlevert xen i den grad at vi vet han var utro,i hennes leilighet med flere andre partnere.

Endret av J..
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er ironisk er at brorparten av alle influenere og andre mediafolk hadde takket ja til en gratis-tur i bytte mot å lage en reisereportasje om det. Mens neste gang de får et slikt tilbud så må de tenke over om de kan få noe backlash eller bli outa av noen i sin egen bransje som trenger litt pr - ikke fordi de genuint bryr seg. Disse folka lever the fast life, noe som er høyere stilt enn etikken.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

55 minutter siden, Rosalie skrev:

Skulle gjerne sett den debatten med Fredrik Solvang som ordstyrer/debattleder.

Sant! Håper snart at bloggere og influensere blir stilt til veggs på også mer seriøse kanaler slik at det blir synlig for også "folk flest" hvordan denne gruppen opererer. Digger Fredrik Solvang. Seriøs mann som også er i stand til umiddelbart å ta selvkritikk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
4 timer siden, Diamant skrev:

Jeg vet ikke helt hva jeg synes om dette innspillet i debatten. Hvorfor er bloggerne betegnet som «småfolk» som liksom ikke burde stilles til ansvar? Jeg er ikke uenig i at annonsører bør kritiseres og kanskje er det likevel slik at nettopp ved å gå på annonsørene så vil det ha effekt på merking og etikk hos bloggerne. Men det er altså jobben til voksne folk vi snakker om, så det er jo litt trist at de betraktes som stakkarer som man ikke kan forvente noe av. 

Det andre er at Thomas Leikvoll kan mistenkes for å bruke det mest oppbrukte kortet i enhver debatt på Internett. La oss devaluere meningene til MortenH ved å påpeke dobbeltmoral. La oss for all del ikke diskutere det han mener, nei la oss heller devaluere ham slik at hans meninger ikke bør tas alvorlig. Jeg oppfatter det som nedrig debattskikk. Det er relativt tynt å ansvarliggjøre Morten for hva andre avdelinger i VG gjør. Jeg lurer på hvorfor ThomasL hadde et så stort behov for å devaluere MortenH. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, CecilieX skrev:

Det andre er at Thomas Leikvoll kan mistenkes for å bruke det mest oppbrukte kortet i enhver debatt på Internett. La oss devaluere meningene til MortenH ved å påpeke dobbeltmoral. La oss for all del ikke diskutere det han mener, nei la oss heller devaluere ham slik at hans meninger ikke bør tas alvorlig. Jeg oppfatter det som nedrig debattskikk. Det er relativt tynt å ansvarliggjøre Morten for hva andre avdelinger i VG gjør. Jeg lurer på hvorfor ThomasL hadde et så stort behov for å devaluere MortenH. 

Dette! Enig, ufint, og et lite relevant bidrag. 

Ja, man kan jo lure... 😬

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2 timer siden, Malika skrev:

Hun hadde det i seg da også, men med tanke på det dårlige forholdet hun var i så ble det så som så. Hun virker som et menneske som er intelligent nok til å lære av egne feil og samtidig vokse på de. Hun har hatt en ravende utvikling det siste året, og fremstår mer og mer som et forbilde. Skal også få kudos for å ikke utlevere forholdet sitt som tok slutt. Her har iallefall en stykk voksen blogger noe å lære.

Jeg mener å huske at hun kom inn som «stand in» i siste liten i debatten på NRK. Det var flere andre de ville ha inn som ikke ville møte og da kom KU inn i stedet, som turde komme, selv om hun egentlig ikke var noen av de «verste» de ønsket der den gangen. Altså fikk hun ikke god tid til å forberede seg. Jeg syntes hun den gang var bra med de forutsetningene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest CecilieX
17 minutter siden, Unika skrev:

Dette! Enig, ufint, og et lite relevant bidrag. 

Ja, man kan jo lure... 😬

Saken i seg selv er jo en «nobrainer». De brudd på menneskerettighetene som landet bedriver er forferdelige og det er ugreit å være med i en kampanje som har til hensikt å skjønnmale landet. Så at noen har behov for å kaste seg inn i debatten helt uten argumenter annet enn å gå på person, vel det skjønner jeg ikke. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

36 minutter siden, Justlooking skrev:

Jeg mener å huske at hun kom inn som «stand in» i siste liten i debatten på NRK. Det var flere andre de ville ha inn som ikke ville møte og da kom KU inn i stedet, som turde komme, selv om hun egentlig ikke var noen av de «verste» de ønsket der den gangen. Altså fikk hun ikke god tid til å forberede seg. Jeg syntes hun den gang var bra med de forutsetningene.

Ja. Hun var modig og stilte opp. En debut på NRK i den alderen, det står det respekt av. Hun er smart hun Kristine. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

×
×
  • Opprett ny...