Gå til innhold

Hva kan man drikke når man faster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

22 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, her var det mye mangel på elementær kildekritikk og vitenskapsforståelse!

Fasting har svært lite for seg. Og helsetrender og youtubevideoer er sjelden en god kilde for fakta.

Kunne ha skrevet sidevis om dette men må på jobb. Les litt om placeboeffekten. Les om ernæring i vitenskapelige og andre seriøse tidskrifter, ikke youtubevideoer. Selv om noen har tittelen professor betyr det ikke at de ikke kan ha noen veldig sprø ideer.

Anonymkode: d33ff...a57

Det er godt mulig du har rett at det ikke har noe for seg, men det mangler egentlig ikke på forskning som sier at moderat fasting kan være bra for kroppen.

Anonymkode: 5f3fd...da8

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt mulig du har rett at det ikke har noe for seg, men det mangler egentlig ikke på forskning som sier at moderat fasting kan være bra for kroppen.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Og som vanlig, når litt er bra, er mye, mye bedre!

Anonymkode: c6932...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er godt mulig du har rett at det ikke har noe for seg, men det mangler egentlig ikke på forskning som sier at moderat fasting kan være bra for kroppen.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Før og etter fastebør du gå par dager på lettfordøyelig mat som ris og fiskeboller, loff og grønnsaker. Pepsi max er fy fy, men du kan kjøpe urtete. En ts honning per dag er tillatt. På helsekost får du kjøpt buljong med lite salt. Buljongen blir middag og bør spises med skje. Ett glass økologisk gulrotjuice, tomatjuice eller rødbetjuice r også innenfor. Spis med skje. Drikk mye vann, ha økologisk sitron i vannet. Den andre dagen er verst sultmessig. Av den økologiske juicen kan du drikke to glass daglig. Buljong og juice blir dagens høydepunkt og noe du vil se frem til. Denne fasten renser og jeg har brukt den opptil fem dager. Man føler seg veldig våken og med alle sansene utvidet etter tre dager. Hvis du må ha kaffe ville jeg kjøpt økologisk og holdt meg til en kopp dagen. 

Anonymkode: c41bd...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Før og etter fastebør du gå par dager på lettfordøyelig mat som ris og fiskeboller, loff og grønnsaker. Pepsi max er fy fy, men du kan kjøpe urtete. En ts honning per dag er tillatt. På helsekost får du kjøpt buljong med lite salt. Buljongen blir middag og bør spises med skje. Ett glass økologisk gulrotjuice, tomatjuice eller rødbetjuice r også innenfor. Spis med skje. Drikk mye vann, ha økologisk sitron i vannet. Den andre dagen er verst sultmessig. Av den økologiske juicen kan du drikke to glass daglig. Buljong og juice blir dagens høydepunkt og noe du vil se frem til. Denne fasten renser og jeg har brukt den opptil fem dager. Man føler seg veldig våken og med alle sansene utvidet etter tre dager. Hvis du må ha kaffe ville jeg kjøpt økologisk og holdt meg til en kopp dagen. 

Anonymkode: c41bd...ec7

Takk for bra info. Når det gjelder juice så har jeg fortsått det slik at man skal unngå det siden det inneholder energi.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Fordi da får kroppen kvittet seg med de skadde cellene og giftstoffer i kroppen?

 

 

Her er Nobelprisvinneren selv:

 

Anonymkode: dbc3f...956

Nobelprisen til Oshumi hadde INGENTING med faste å gjøre. Han har studert virkningsmekanismene bak autofagi som er en prosess som skjer i kroppen din hele tiden. Det er studier som kan tyde på at faste kan være gunstig, men å gå i dagsevis uten å spise har ikke noe for seg. Generelt når noen sier du skal "rense kroppen for giftstoffer" er det ganske klart bullshit-signal.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Da skal man også holde seg unna koffein og brus. Skal du faste, så skal det være kjedelig. Det er kjedelig de tre dagene. Jeg har gjort det en gang. Det er verst første døgnet. Du kan drikke koffeinfri te eller buljong men ikke med masse salt eller sukker. Du skal absolutt ikke drikke brus, da kan du liksågodt droppe hele greia. Og tenk hvilke magesmerter du vil få med kullsyre på tom mage! Man kan ikke rense kroppen på pepsi max😂

Anonymkode: f0bda...674

Hva er det for noe sludder? :fnise: Jeg drikker kullsyret brus daglig på tom mage, og har aldri hatt noen tegn til magesmerter av den grunn.

Anonymkode: e0d17...64e

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

31 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Takk for bra info. Når det gjelder juice så har jeg fortsått det slik at man skal unngå det siden det inneholder energi.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Det er riktig at du får inn noen kalorier hvis du drikker økologisk usukret juice, men det er kanskje 60-120 kcal og har ingen betydning. Det vil gjøre fasten lettere å gjennomføre siden du får i deg litt karbohydrater og andre smaker enn vann og te. Juicen kan du lage selv også, men hold deg unna frukt. Du kan for eksempel blande gulrotjuice med buljong og innta det som suppe. Da har du noe å se frem til under fasten og likevel få frem de sunne aspektene. Husk at alt bør være økologisk. 

Anonymkode: c41bd...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

29 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at du får inn noen kalorier hvis du drikker økologisk usukret juice, men det er kanskje 60-120 kcal og har ingen betydning. Det vil gjøre fasten lettere å gjennomføre siden du får i deg litt karbohydrater og andre smaker enn vann og te. Juicen kan du lage selv også, men hold deg unna frukt. Du kan for eksempel blande gulrotjuice med buljong og innta det som suppe. Da har du noe å se frem til under fasten og likevel få frem de sunne aspektene. Husk at alt bør være økologisk. 

Anonymkode: c41bd...ec7

Jeg tenkte egentlig fruktjuice. Takk for tips. :)

Anonymkode: 5f3fd...da8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Det er riktig at du får inn noen kalorier hvis du drikker økologisk usukret juice, men det er kanskje 60-120 kcal og har ingen betydning. Det vil gjøre fasten lettere å gjennomføre siden du får i deg litt karbohydrater og andre smaker enn vann og te. Juicen kan du lage selv også, men hold deg unna frukt. Du kan for eksempel blande gulrotjuice med buljong og innta det som suppe. Da har du noe å se frem til under fasten og likevel få frem de sunne aspektene. Husk at alt bør være økologisk. 

Anonymkode: c41bd...ec7

Hvor lite juice snakker du om? 1-2 dl? Det er jo like mye kalorier i juice (økologisk eller ikke) som det er i cola.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge, trodde det bare var usikre 15 åringer som gjorde dette.

Anonymkode: c644b...573

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Dette er det dummeste jeg har hørt på lenge, trodde det bare var usikre 15 åringer som gjorde dette.

Anonymkode: c644b...573

Da må du begynne å følge litt mer med. ;)

Det er for øvrig greit å påpeke at dette ikke har noe med slanking å gjøre.

Anonymkode: 5f3fd...da8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rossin skrev:

Hvor lite juice snakker du om? 1-2 dl? Det er jo like mye kalorier i juice (økologisk eller ikke) som det er i cola.

Det er 40 kcal i en dl. gulrotjuice. Cola har ikke noe med å faste å gjøre. 

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Da må du begynne å følge litt mer med. ;)

Det er for øvrig greit å påpeke at dette ikke har noe med slanking å gjøre.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Det er bra. 

Anonymkode: c41bd...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kaffe og grønn te? Koffein kan da umulig være en del av en slik vellykket faste.. 

Anonymkode: 6c4e9...aa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

42 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kaffe og grønn te? Koffein kan da umulig være en del av en slik vellykket faste.. 

Anonymkode: 6c4e9...aa8

Egentlig ikke, men det finnes kaffe uten koffein. Det anbefales å bare drikke urtete uten tein. 

Anonymkode: c41bd...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Forlenget faste (elonget fasting) du tenker på?

De lærdes strides. Noen sier man kan drikke sukkerfri brus, andre ikke. Det er de som sier at kunstig søtning påvirker blodsukkret, andre ikke. Litt forvirrende.

Men grønn te, sort kaffe og vann er alle enige om :)

Ser fra youtubere at mange bruker broth (buljong?) i de lange fastene.

Anonymkode: dbc3f...956

Så er poenget med faste å ikke ha høyt blodsukker siden du skriver at noen sier sukkerfri brus kan øke blodsukkeret? Hvordan kan folk uten diabetes få for høyt blodsukker? 

Anonymkode: 0346a...435

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sukkerholdig drikke har ikke noe i en faste å gjøre, være seg økologisk juice eller vanlig coca cola. Poenget er å redusere insulin og maksimere ketose og autofagi.

Ja, kroppen renser seg selv, men den må få anledning til å gjøre så effektivt. Dvs den må være i en fastende (postabsorptiv) tilstand, dvs ikke være opptatt med å fordøye mat. Problemet i vårt modne samfunn er at vi spiser hele tiden, altså er vi alltid i fôret( absorptiv )tilstand. 

 

Feks:

Short-term fasting induces profound neuronal autophagy:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3106288/

Anonymkode: aa15c...b2a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Sukkerholdig drikke har ikke noe i en faste å gjøre, være seg økologisk juice eller vanlig coca cola. Poenget er å redusere insulin og maksimere ketose og autofagi.

Ja, kroppen renser seg selv, men den må få anledning til å gjøre så effektivt. Dvs den må være i en fastende (postabsorptiv) tilstand, dvs ikke være opptatt med å fordøye mat. Problemet i vårt modne samfunn er at vi spiser hele tiden, altså er vi alltid i fôret( absorptiv )tilstand. 

 

Feks:

Short-term fasting induces profound neuronal autophagy:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3106288/

Anonymkode: aa15c...b2a

Det er bare tull. Nyrene og leveren vår er i stand til å ta unna avfallsstoffer når vi spiser som normalt. Jeg kan bevise det bare med meg selv: jeg har aldri fastet (utenom fra midnatt de få gangene jeg skulle operere) og jeg har ingen opphopning av avfalsstoffer i kroppen min. Jeg har ingen gulsott, hallusinasjoner, enorm hudkløe, ødem eller noe annet som tyder på opphopning av avfallsstoff. Det er fordi nyrene og leveren min fungerer. Om dine ikke fungerer må du heller gå til lege enn å drive med tull som dette. 

Anonymkode: 0346a...435

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Forumhei
På 10.1.2019 den 10.23, AnonymBruker skrev:

Er det ikke bare en trendy måte å si at man dropper frokosten? 

Anonymkode: f0bda...674

Og droppe kveldsmat, da er man der👍

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...