Gå til innhold

Hva kan man drikke når man faster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Periodisk faste er noe som tydeligvis har begynt å bre om seg. Jeg har hørt så mye positivt om det så jeg vurderer å prøve meg på en runde selv. Begynner med 3-4 dager hvor kun vann/kaffe/te er det man kan innta. Dvs det er det jeg har blitt anbefalt.

Har noen erfaring med dette? Er det annet som er greit å drikke? Hva med sukkerfri brus/saft?

 

Anonymkode: 5f3fd...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan drikke akkurat det du vil, når du vil, men for å ikke "bryte fasten" (hvis det er et poeng, hvilket det ikke er), må ikke væsken inneholde kalorier.

Anonymkode: c6932...9ca

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du kan drikke akkurat det du vil, når du vil, men for å ikke "bryte fasten" (hvis det er et poeng, hvilket det ikke er), må ikke væsken inneholde kalorier.

Anonymkode: c6932...9ca

Takk for svar.

Ok, hva som helst uten kalorier altså. Fint. Da blir det kanskje litt mindre kjedelig å faste...

Anonymkode: 5f3fd...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du faster jo ikke om du spiser senere den dagen, og du kan spise når som helst hvis du vil det.

Anonymkode: c6932...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Men du faster jo ikke om du spiser senere den dagen, og du kan spise når som helst hvis du vil det.

Anonymkode: c6932...9ca

Mulig jeg bruker begrepet 'periodisk faste' feil. Planen er 3-4 dager helt uten mat.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke bare en trendy måte å si at man dropper frokosten? 

Anonymkode: f0bda...674

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Forlenget faste (elonget fasting) du tenker på?

De lærdes strides. Noen sier man kan drikke sukkerfri brus, andre ikke. Det er de som sier at kunstig søtning påvirker blodsukkret, andre ikke. Litt forvirrende.

Men grønn te, sort kaffe og vann er alle enige om :)

Ser fra youtubere at mange bruker broth (buljong?) i de lange fastene.

Anonymkode: dbc3f...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg bruker begrepet 'periodisk faste' feil. Planen er 3-4 dager helt uten mat.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Tør jeg spørre hvorfor du planlegger å gå 3-4 dager uten mat?

Anonymkode: c6932...9ca

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Mulig jeg bruker begrepet 'periodisk faste' feil. Planen er 3-4 dager helt uten mat.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Blir du ikke ekstremt sulten av å gå så lenge uten mat ?

Anonymkode: 6b2c3...28a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Mulig jeg bruker begrepet 'periodisk faste' feil. Planen er 3-4 dager helt uten mat.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Hvorfor skal du gjøre dette?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Forlenget faste (elonget fasting) du tenker på?

De lærdes strides. Noen sier man kan drikke sukkerfri brus, andre ikke. Det er de som sier at kunstig søtning påvirker blodsukkret, andre ikke. Litt forvirrende.

Men grønn te, sort kaffe og vann er alle enige om :)

Ser fra youtubere at mange bruker broth (buljong?) i de lange fastene.

Anonymkode: dbc3f...956

Jeg kan ikke terminologien her. Du har sikkert rett. Ja, det er noe forvirrende mht hva man kan drikke. Ser for meg at det rett og slett kan bli litt kjedelig med bare vann og kaffe. Ang buljong så er jo det fullt av næring. Om man faster lenge så er det kanskje relevant, men får prøve å klare meg uten det.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, drue skrev:

Hvorfor skal du gjøre dette?

Fordi da får kroppen kvittet seg med de skadde cellene og giftstoffer i kroppen?

 

 

Her er Nobelprisvinneren selv:

 

Anonymkode: dbc3f...956

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Tør jeg spørre hvorfor du planlegger å gå 3-4 dager uten mat?

Anonymkode: c6932...9ca

 

3 minutter siden, drue skrev:

Hvorfor skal du gjøre dette?

Jeg kjenner en om har begynt med dette og han opplever at han får mye mer energi i hverdagen. Han er mer opplagt, han sover bedre, etc. Det har vært kjent en stund at å gå perioder uten mat ser ut til å ha en gunstig vinkling på helsa. Litt googling forteller historier om folk som opplever bedre søvn, bedre fordøyelse, et klarere hode, etc etc. Det er i hvert fall såpass mange med positive erfaringer rundt dette så jeg vil gjøre et forsøk.

 

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Blir du ikke ekstremt sulten av å gå så lenge uten mat ?

Anonymkode: 6b2c3...28a

Det kan man til en viss grad kompensere med drikke. Fyll magen med et par glass vann slik at sultfølelsen går bort. Sies det. Jeg må innrømme at jeg er spent på den delen.

Anonymkode: 5f3fd...da8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg kan ikke terminologien her. Du har sikkert rett. Ja, det er noe forvirrende mht hva man kan drikke. Ser for meg at det rett og slett kan bli litt kjedelig med bare vann og kaffe. Ang buljong så er jo det fullt av næring. Om man faster lenge så er det kanskje relevant, men får prøve å klare meg uten det.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Hva med å ta 2 dager til å begynne med? Hvor erfaren er du innen fasting?

Anonymkode: dbc3f...956

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fordi da får kroppen kvittet seg med de skadde cellene og giftstoffer i kroppen?

Da skal man også holde seg unna koffein og brus. Skal du faste, så skal det være kjedelig. Det er kjedelig de tre dagene. Jeg har gjort det en gang. Det er verst første døgnet. Du kan drikke koffeinfri te eller buljong men ikke med masse salt eller sukker. Du skal absolutt ikke drikke brus, da kan du liksågodt droppe hele greia. Og tenk hvilke magesmerter du vil få med kullsyre på tom mage! Man kan ikke rense kroppen på pepsi max😂

Anonymkode: f0bda...674

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, drue skrev:

Du vet at du har en lever og to nyrer som gjør den jobben helt fint selv? 

Med det moderne kostholdet klarer de ikke å ta alt når det hele tiden kommer påfyll....

Anonymkode: dbc3f...956

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, Catalina Culès skrev:

Kan da umulig være bra for kroppen å være helt uten mat i så mange dager :unsure:

Vi har masse å gå på. Jeg har lest om folk som har fastet i 10 dager uten at de har opplevd noe som helst av problemer. Poenget er at man tærer på kroppens egne ressurser fremfor det som ligger umiddelbart tilgjengelig i fordøyelsessystemet.

Anonymkode: 5f3fd...da8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Da skal man også holde seg unna koffein og brus. Skal du faste, så skal det være kjedelig. Det er kjedelig de tre dagene. Jeg har gjort det en gang. Det er verst første døgnet. Du kan drikke koffeinfri te eller buljong men ikke med masse salt eller sukker. Du skal absolutt ikke drikke brus, da kan du liksågodt droppe hele greia. Og tenk hvilke magesmerter du vil få med kullsyre på tom mage! Man kan ikke rense kroppen på pepsi max😂

Anonymkode: f0bda...674

Sort kaffe skal hjelpe på for autofagien sin del. Vann og grønn te er også greit.

Men brus er jeg enig i at ikke akkurat er optimalt 😛

Synes ikke fasting er kjedelig. Synes det er veldig enkelt, aldri opplevd noe så enkelt før. Nå har jeg ikke tatt over ett døgn da, men skal gjøre det og ser fram til det :)

Anonymkode: dbc3f...956

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...