Gå til innhold

Hva kan man drikke når man faster


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hva med å ta 2 dager til å begynne med? Hvor erfaren er du innen fasting?

Anonymkode: dbc3f...956

Totalt uerfaren! Joda, 2 dager er sikkert fint og jeg kan jo avbryte når jeg vil, men 3 dager er visstnok en slags barriere mtp hvordan kroppen reagerer. Da går man vel bl a over i ketose. Jeg skal uansett gjøre dette sammen med en erfaren.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kaffe ødelegger vel mye av fasten for kaffe er ikke akuratt sunt for kroppen. Meningen med faste er jo rensing. Hold deg til vann, ferskpresset juice , og i værste fall te uten sukker. 

 

Anonymkode: 2e3b9...5dd

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Totalt uerfaren! Joda, 2 dager er sikkert fint og jeg kan jo avbryte når jeg vil, men 3 dager er visstnok en slags barriere mtp hvordan kroppen reagerer. Da går man vel bl a over i ketose. Jeg skal uansett gjøre dette sammen med en erfaren.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Det er ganske hardt mentalt, jeg anbefaler deg å bestemme deg for hvor lenge og forberede deg godt. Trapp ned med suppe etc.   Tre døgn går helt fint om det er første gang, du blir vant med det. Hvis du er veldig sterk og motivert så får du en slags tilfredshet med å kjenne deg tom og dette hjelper deg å fortsette. Men hold deg til vann. 

Anonymkode: f0bda...674

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan drikke vann, Farris e.l, kaffe og te uten melk/fløte. Du bør styre unna alt med søtning, da dette kan gi en insulinrespons og dermed også gjøre deg sulten. Det er best å venne seg av med å drikke søtt ofte.

Du kan også drikke litt kraft/buljong, selv om du da teknisk sett bryter fasten, er det så lite kalorier (og null karbs) at det ikke ødelegger effektene av fasten. Spesielt ved faster over en uke er kraft på bein lurt, da det er mineralrikt. 

Faster du mer enn 36 timer bør du få i deg minst 2 ts salt pr døgn, gjerne mer. Rør ut i vann, eller i buljong. 

Anonymkode: aa15c...b2a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjør dette av og til, minst 1 mnd mellom hver gang.

Går 7 dager, er det første gangen vil du nok slite første 3-5 dagene. Selv drikker jeg vann og te. Kroppen skjerper seg sinnsykt, spesielt hjernen. Du blir sylskarp på omgivelsene.

Tipset utenom fastingen er å kun spise  så ren mat som mulig uten tilsetningstoffer, eller bearbeidet på noen som helst måte.

Anonymkode: 4739f...8a4

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev:

Buljong er jo full av salt, om du ikke koker krafta selv da. 

og hvis man faster er det nok lurt å få i seg litt salt. Uten at jeg nødvendigvis tror lange faster er en god ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Periodisk fasting er også fint. Spise siste måltid på kvelden ca kl 18-19. Så frokost kl 8 eller senere.

Anonymkode: 4739f...8a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest AthenaRavenLuna
5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Vi har masse å gå på. Jeg har lest om folk som har fastet i 10 dager uten at de har opplevd noe som helst av problemer. Poenget er at man tærer på kroppens egne ressurser fremfor det som ligger umiddelbart tilgjengelig i fordøyelsessystemet.

Anonymkode: 5f3fd...da8

10 dager, da må du jo bli ekstremt sulten. Men uansett så er det ikke bra å bare drikke vann https://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-vannfasting_-_-er-livsfarlig-1.13570022

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Måbarefåsiat... skrev:

Buljong er jo full av salt, om du ikke koker krafta selv da. 

Ikke terning nei. Det kan være lettere å totalt avstå fra mat enn å aktivisere seg selv med all slags drikkevarianter i kjøkkenet. Best er kun vann. Jus og alt kan gi lyst på mer og øke sultfølelse. Man blir fort hastende inn og ut av kjøkken på jakt etter en slurk av en eller annen smak. Total faste er lettere

Anonymkode: f0bda...674

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For mer info om faste, henviser jeg til dr. Jason Fung. 

Anonymkode: aa15c...b2a

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

 Og tenk hvilke magesmerter du vil få med kullsyre på tom mage! Man kan ikke rense kroppen på pepsi max😂

Anonymkode: f0bda...674

Det ser ut til at du har et poeng. Dessverre. ;)

Anonymkode: 5f3fd...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Periodisk fasting er også fint. Spise siste måltid på kvelden ca kl 18-19. Så frokost kl 8 eller senere.

Anonymkode: 4739f...8a4

Ikke for at det betyr noe, men det der er ikke lenge nok til å kvalifisere for noen av "offisielle" "protokollene" (det korteste "spisevinduet" er 8 timer, så man måtte slutte å spise senest kl 16, evt spise frokost kl 12).

Anonymkode: c6932...9ca

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Totalt uerfaren! Joda, 2 dager er sikkert fint og jeg kan jo avbryte når jeg vil, men 3 dager er visstnok en slags barriere mtp hvordan kroppen reagerer. Da går man vel bl a over i ketose. Jeg skal uansett gjøre dette sammen med en erfaren.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Du bør kanskje gjøre mer undersøkelser før du setter i gang altså. Dersom du skal gjøre det med en som er erfaren, snakk med vedkommede. Men ikke ta alt du hører bli sagt for godt fisk. Gjør egene undersøkelser. Les deg opp, å begynne med nobelvinneren er et fint sted.

Det er mange jalla jalla som sier mye rart uten å ha egentlig fundament for uttalelsene sine.

Anonymkode: dbc3f...956

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff, her var det mye mangel på elementær kildekritikk og vitenskapsforståelse!

Fasting har svært lite for seg. Og helsetrender og youtubevideoer er sjelden en god kilde for fakta.

Kunne ha skrevet sidevis om dette men må på jobb. Les litt om placeboeffekten. Les om ernæring i vitenskapelige og andre seriøse tidskrifter, ikke youtubevideoer. Selv om noen har tittelen professor betyr det ikke at de ikke kan ha noen veldig sprø ideer.

Anonymkode: d33ff...a57

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man faster over lengre tid, raser man ikke ned i vekt da? Spiser jeg lite i en periode, så går jeg ned i vekt. Skulle jeg fastet i en måned, så hadde jeg nok sett ut som et beinrangel til slutt 🙊

Anonymkode: 6cd15...3cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Uff, her var det mye mangel på elementær kildekritikk og vitenskapsforståelse!

Fasting har svært lite for seg. Og helsetrender og youtubevideoer er sjelden en god kilde for fakta.

Kunne ha skrevet sidevis om dette men må på jobb. Les litt om placeboeffekten. Les om ernæring i vitenskapelige og andre seriøse tidskrifter, ikke youtubevideoer. Selv om noen har tittelen professor betyr det ikke at de ikke kan ha noen veldig sprø ideer.

Anonymkode: d33ff...a57

Uff right back at ya!

Elementær fysiologi endres ikke av at det snakkes om på youtube, eller skrives om på kvinneguiden. At en video ligger på youtube betyr heller ikke at innholdet er feil. Det er det faktiske innholdet, ikke plattformen det ligger på, som er vesentlig hva kildekritikk angår.

Fasting er en 'trend' som har vart i millenia.  

Anonymkode: aa15c...b2a

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

15 minutter siden, Catalina Culès skrev:

10 dager, da må du jo bli ekstremt sulten. Men uansett så er det ikke bra å bare drikke vann https://www.nrk.no/livsstil/advarer-mot-vannfasting_-_-er-livsfarlig-1.13570022

10 dager er mye. Jeg vil forsøke 3-4 dager. Enig i at den linken er betenkelig, men andre kilder viser viser at fasting kan gi postive effekter på kroppen. Sjekk feks denne fra forskning.no. Det er riktignok et forsøk med mus, men det sier litt om hvordan kroppen reagerer på fravær av næring en periode.

Anonymkode: 5f3fd...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du bør kanskje gjøre mer undersøkelser før du setter i gang altså. Dersom du skal gjøre det med en som er erfaren, snakk med vedkommede. Men ikke ta alt du hører bli sagt for godt fisk. Gjør egene undersøkelser. Les deg opp, å begynne med nobelvinneren er et fint sted.

Det er mange jalla jalla som sier mye rart uten å ha egentlig fundament for uttalelsene sine.

Anonymkode: dbc3f...956

Joda, det er selvfølgelig greit å vite hva man gjør, men det er egentlig ikke så vanskelig heller. Man trenger ikke lese forskningsrapporter for å gjennomføre litt fasting. ;)

Anonymkode: 5f3fd...da8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...