Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
20 minutter siden, Ida Sofie MA skrev:

Hvis man aldri vil kunne spore opp pengene (jeg vet ikke nøyaktig hvordan monero fungerer), så vil vel han ikke ha noe å tape på å overføre ti millioner til enten seg selv eller en oppdragsgiver for å opprettholde fokuset på at det «finnes» noen gjerningsmenn?

En annen ting, hvorfor bruke ti millioner på det og ikke utlove en dusør på ti millioner for tips dersom de på ekte tror henne er bortført av flere gjerningsmenn? Kanskje en ville tystet for mildere straff og penger nå som politiet nærmer seg?

Angående sporing. En på et annet forum nevner noe om dette. "Bara knäcka byte för byte ifrån en viss avsändare/mottagare."
https://www.flashback.org/sp68543185 
(Jeg har ikke greie på slikt).

Endret av @Freyja
Videoannonse
Annonse
Skrevet
På 29.8.2019 den 1.57, Sporty92 skrev:

Har ikke hun og familien det ille nok?.. 

Der er jeg faktisk helt enig med deg Sporty92👍

• Liker 3
Skrevet
8 timer siden, @Freyja skrev:

A) Ja, det virker for meg som om etterforskerne mener at hun er drept og at drapet muligens har vært planlagt i en viss tid i forkant. Og at hele kidnappingshistorien (utpressingsbrevet) med økonomisk motiv er oppdiktet.Jeg vet ikke hvilket eksakt motiv for drapet etterforskerne har teori om.

B) Jeg forstår det slik at politiet utelukker dette, ja. Og at politiet (av flere grunner, bl.a. de du nevner) ikke tror på kidnappingshistorien der det skulle være et økonomisk motiv.

C) Hvis det hadde vært en ekte kidnapping (uten at det på forhånd var planlagt å drepe) og  der motivet var å få penger, ville det ikke kalles en fingert kidnapping.

D) Du har rett. De har nok funnet beviser, regner jeg med.

Da lurer jeg på hva motivet kan være.

• Liker 1
Skrevet
6 timer siden, Bamseklemmer skrev:

Der er jeg faktisk helt enig med deg Sporty92👍

Noen har interesse av å brette ut meningene sine i kategorien singel-liv og seksualitet her på forumet, og andre syns det er spennende med dagsaktuelle saker, i dette tilfellet krim. Vi har vel aldri sagt at ikke familien har det ille eller føler med dem.

Tvert mot, hadde jeg blitt "kidnappet", og ingen snakket om meg eller teorier rundt det, så hadde jeg syns det var ganske skuffende. 

• Liker 18
Skrevet

To forskjellige ting, jeg diskuterer ikke navngitte personer. Men hver sin smak, og helt unødvendig å sitere...

Skrevet
6 minutter siden, Bamseklemmer skrev:

To forskjellige ting, jeg diskuterer ikke navngitte personer. Men hver sin smak, og helt unødvendig å sitere...

Poenget mitt er at alle har ulike interesser. Så ingen skal få lov å diskutere Maddie McCann som er verdenskjent, ingen skal få diskutere Orderud-saken eller Birgitte Tengs, kun fordi dem er navngitt? De er ute i media i håp om å finne henne, så dersom noen kan komme med en teori som kaster nytt lys over saken regner jeg med det blir tatt positivt i mot.

Siterte fordi jeg skrev til deg, og ja jeg vil si at din kommentar også var helt unødvendig. Hvis du ikke liker at vi snakker om saken så trenger du ikke trykke deg inn her heller.

• Liker 14
Skrevet

..og jeg siterte bare en bruker som jeg var enig med. Jeg skal nok holde meg unna slike saker heretter👍

Skrevet
19 minutter siden, Veslefrikk skrev:

Nå gjør de nye undersøkelser i huset igjen. Hva kan de finne av nye spor etter så lang tid og hvis det har bodd folk i huset i mellomtiden. Eller bor det ingen der?

https://www.rb.no/nyheter/anne-elisabeth-hagen/lorenskog/politiet-jobber-i-huset-til-hagen/s/5-43-1128449

Lurer på hva de sjekker nå. Har forstått det som TH allerede flyttet tilbake rundt juletider. 

• Liker 2
Skrevet
2 minutter siden, Kristanna skrev:

Lurer på hva de sjekker nå. Har forstått det som TH allerede flyttet tilbake rundt juletider. 

Ja det var det jeg trodde at jeg hadde lest eller hørt et sted også, og da lurer jeg virkelig på hva de kan finne ut nå så lenge etter. 

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke nye spor de undersøker. De må vel gjøre nye undersøkelser for å bekrefte eller avkrefte noe rundt en hypotese. Det kan være alt fra å sjekke produsenten av en dør, måle avstander mellom punkter, sjekke opp innsyns/utsynsvinkler på nytt osv i forhold til nye og gamle hypoteser de har.

• Liker 3
Skrevet
15 hours ago, Ida Sofie MA said:

Jo, det skal stå "fingert kidnapping" og ikke fingert drap selvfølgelig.

Det jeg prøver å si er hvorfor sier dem fingert kidnapping og drap, og ikke kun bruker ordet drap? Jeg mener forskjellen ligger i ordbruken.

Fingert kidnapping og drap som hovedhypotese; Dem må ha et bevis for at hun er drept, og at det hele er iscenesatt? I og med at de mener det er fingert i tillegg til at det har skjedd et drap.

Drap som hovedhypotese; De ville sagt at hovedhypotesen er at hun antagelig er drept, dette på grunn av mangel på livsbevis, tid osv.

Men siden hovedhypotesen er fingert kidnapping og drap, så mener jeg det lyder som at dem har bevis på at hun faktisk antagelig er drept. Eller har et klart bevis på at det ikke er kidnapping, og de antar at hun er drept. Noe ligger til grunn for at dem skriver "fingert".

Her beveger du deg fra hypotese til noe som er bevist og sikkert i en og samme post. En hypotese er en teori. Hovedhyoptese er den teorien de mener er mest sannsynlig. Og at det fortsatt bare er en hypotese betyr jo at de ikke har bevis.

Og da kan ikke politiet lukke andre hypoteser. 

• Liker 1
Skrevet
14 hours ago, @Freyja said:

A) Ja, det virker for meg som om etterforskerne mener at hun er drept og at drapet muligens har vært planlagt i en viss tid i forkant. Og at hele kidnappingshistorien (utpressingsbrevet) med økonomisk motiv er oppdiktet.Jeg vet ikke hvilket eksakt motiv for drapet etterforskerne har teori om.

B) Jeg forstår det slik at politiet utelukker dette, ja. Og at politiet (av flere grunner, bl.a. de du nevner) ikke tror på kidnappingshistorien der det skulle være et økonomisk motiv.

C) Hvis det hadde vært en ekte kidnapping (uten at det på forhånd var planlagt å drepe) og  der motivet var å få penger, ville det ikke kalles en fingert kidnapping.

D) Du har rett. De har nok funnet beviser, regner jeg med.

Politiet har kun presentert fingert kidnapping som sin hovedteori. Hadde de kunnet bevise at hun var drept, ville det vært kjent, familien kunne ikke motsatt seg det og fokuset ville vært på gjerningsmann. Det vil være «livsfarlig» for politiet å låse seg til EN teori uten bevis. 

Det kan også være taktikkeri for å få kidnsppere til å gi lyd fra seg. 

• Liker 2
Skrevet

Hvem lekket opplysningene om hva mer som sto i brevet? At video ville bli lagt ut? Mulig jeg har gått glipp av noe her, hvis dere har nevnt det. 

• Liker 2
Skrevet

Rart at han ønsker å bo i huset. Høres ikke så fristende ut å bo der din kone har blitt kidnappet. 

• Liker 9
Skrevet
2 minutter siden, HerKommerMummi skrev:

Rart at han ønsker å bo i huset. Høres ikke så fristende ut å bo der din kone har blitt kidnappet. 

Hvorfor ikke? Det er jo her de har bodd i store deler av sitt liv og sikkert har gode minner fra. Det er deres hjem. 

• Liker 3
Skrevet (endret)
4 timer siden, SoWhat? skrev:

Hvem lekket opplysningene om hva mer som sto i brevet? At video ville bli lagt ut? Mulig jeg har gått glipp av noe her, hvis dere har nevnt det. 

Jeg tror ikke at det sto noe i avisene om hvem som hadde opplyst om dette.
Det har vært publisert mye nyheter i denne saken i det siste. Kanskje det kommer en ny artikkel hver dag fremover?

"ifølge VG ble familien til Anne-Elisabeth Hagen truet med at en video av drapet på Anne-Elisabeth Hagen ville bli lastet opp på internett dersom Tom Hagen ikke betalte løsepenger. VG viser til opplysninger fra ikke navngitte kilder." https://www.tv2.no/a/10812549/

Endret av Smaagodt
  • Liker 2
Skrevet

VG siterer anonyme kilder og sier ikke hvor de har informasjonen fra, ifølge Aftenposten.

• Liker 2
Skrevet
48 minutter siden, Smaagodt skrev:

Jeg tror ikke at det sto noe i avisene om hvem som hadde opplyst om dette.
Det har vært publisert mye nyheter i denne saken i det siste. Kanskje det kommer en ny artikkel hver dag fremover?

"ifølge VG ble familien til Anne-Elisabeth Hagen truet med at en video av drapet på Anne-Elisabeth Hagen ville bli lastet opp på internett dersom Tom Hagen ikke betalte løsepenger. VG viser til opplysninger fra ikke navngitte kilder." https://www.tv2.no/a/10812549/

Rart at hver gang politiet har hatt pressekonferanse, så kommer info og opplysninger som handler om kidnappingsteorien. 

• Liker 5
Skrevet (endret)

"Tidligere kriminaltekniker og leder av Kripos’ ID-gruppe, Per Angel, beskriver etterforskningen som nå pågår omkring skoene, som voldsom. Utfordringene betegnes som mange."https://www.dagbladet.no/nyheter/tilnaermet-umulig/71540490

Fra artikkelen i Dagbladet: "skoene bar preg av å være lite brukt. Det kan tyde på at de er kjøpt spesifikt til å brukes i ekteparet Hagens enebolig i Lørenskog. Hvis utstyret er kjøpt inn konkret til denne handlingen, så peker det på at det er godt planlagt, sier Horst."

"Politiet har funnet indikasjoner på at den eller de som står bak Anne-Elisabeth Hagens forsvinning, kan ha planlagt i uker og måneder."https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/awpdoA/polititeori-om-motparten-planla-i-uker-og-maaneder

Endret av Smaagodt
  • Liker 3
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...