Gå til innhold

Raskeste sunne vektnedgang som er mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

jeg ville vært forsiktig med å basere planen for resten av vektnedgangen på det som skjer de første tre ukene. Min erfaring er at alle som starter på en kur går ned relativt mye de første tre-fire ukene, og at mye av dette er vann. Jeg veier omtrent det samme som deg,og hadde jeg spist over 2000 kcal pr dag ville jeg gått opp i vekt.

Anonymkode: df082...7c5

gikk tilbake til første side og ser at ts er mann. Det endrer jo forutsetningene for regnestykkene endel. Jeg har automatisk gått ut fra at ts er kvinne. JEG kan ikke gå ned i vekt på 2000 kcal pr dag, men en mann som er yngre og høyere kan helt sikkert det.

Anonymkode: df082...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har innspill! Nedgangen står i perfekt forhold til ditt registrerte matinntak - du burde hatt en premie, det er nesten ingen nybegynnere som får til det. Det betyr at du har vært ærlig når du har logget, noe som er et stort fortrinn i dette gamet.

Regnestykket ditt, har ingenting å si på det. Et sted mellom de to tallene, ja, det ser riktig ut, legg deg der, jeg er ganske sikker på at du fikser det.

Anonymkode: 8940b...837

Det stemmer ihvertfall godt overens med forbrenningen som regnes ut på kalkulatorene, men det er fortsatt en del feilmarginer i og med at jeg har regnet ut forbrenningen basert på målt vekttap (vekt kan jo variere med en kilo fra dag til dag). Underskuddet er estimert deretter med 7000kcal per kg. Inntaket skal være ganske nøyaktig registrert forutsatt at merking på matvarene er riktig. Det eneste som ikke er registrert er ubetydelige mengder krydder. (saus med jevner blir registrert). Ellers er alt beregnet etter beste evne ned til det minste grammet. At tallene stemmer såpass overens gir uansett en dobbel bekreftelse og en god indikasjon på faktisk forbrenning. Skal forsøke å ligge på ca. 1850-2000 fremover og fortsette å registrere.

Ellers tenker jeg å se litt på hvor langt ned i vekt jeg egentlig trenger å gå. I følge BMI så vil jeg være "normalvektig" ved 183cm/83kg. Men BMI tar ikke hensyn til kroppssammensetning, og jeg vil nok se ganske skinnyfat ut ved 83kg (forrige gang jeg tok grep var da jeg var 87kg og husker jeg var "feit" da også). I og med at jeg ikke har veldig mye muskler, hadde jeg opprinnelig tenkt ut 75kg som mål. Kanskje det kan holde med å gå ned til 80kg for deretter å holde vekten og begynne med styrketrening. Jeg vet ikke hvor lett det er å prøve å bygge muskler når man ligger i kaloriunderskudd og om det har noe hensikt å begynne med det før jeg når 80kg. Håper å være der om 2-2.5 mnd.

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er hvit basmatiris dårlige greier? Jeg så tilfeldigvis at den har ganske lav GI, faktisk målbart mot havregryn og kokte rotgrønnsaker. Bedre enn mye annet man kan ha på tallerkenen egentlig.
Jeg trodde egentlig at all hvit ris hadde GI tilsvarende sukker og hvetemel. Men da kan jeg kanskje "friskmelde" risen på tallerkenen igjen. Som en bonus synes jeg faktisk at basmatirisen er bedre enn jasmin også og har alltid kjøpt det. Har ikke prøvd brun basmatiris, men den er sikkert hakket bedre.

Nå snakker jeg kun ut fra metthetsfølelsen som risen gir. Jeg regner med det ikke er det mest rike på vitaminer og mineraler. Brun er sikkert bedre der. Hvis basmati har såpass lav GI har den kanskje et litt ufortjent rykte for "tomme kalorier"?

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hvit basmatiris dårlige greier? Jeg så tilfeldigvis at den har ganske lav GI, faktisk målbart mot havregryn og kokte rotgrønnsaker. Bedre enn mye annet man kan ha på tallerkenen egentlig.
Jeg trodde egentlig at all hvit ris hadde GI tilsvarende sukker og hvetemel. Men da kan jeg kanskje "friskmelde" risen på tallerkenen igjen. Som en bonus synes jeg faktisk at basmatirisen er bedre enn jasmin også og har alltid kjøpt det. Har ikke prøvd brun basmatiris, men den er sikkert hakket bedre.

Nå snakker jeg kun ut fra metthetsfølelsen som risen gir. Jeg regner med det ikke er det mest rike på vitaminer og mineraler. Brun er sikkert bedre der. Hvis basmati har såpass lav GI har den kanskje et litt ufortjent rykte for "tomme kalorier"?

Anonymkode: cba3e...426

vet ikke om GI, for ris har så masse kalorier at jeg unngår det av den grunn alene....

Anonymkode: df082...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker said:

vet ikke om GI, for ris har så masse kalorier at jeg unngår det av den grunn alene....

Anonymkode: df082...7c5

Fortell meg hvor alle disse kaloriene i ris kommer fra?

For karbohydrater (som ris utelukkende består av) har like mange kalorier gram for gram, som protein..........

Anonymkode: 064ea...f63

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/23/2019 at 10:35 PM, AnonymBruker said:

Dere som nevner at man må kutte karbohydrater:

Spesifikt hva snakker vi om her? List gjerne opp alt du kommer på som man bør unngå. 

Jeg er ikke ts, men kunne gjerne tenkt meg å gå ned selv etter fødsel for et par mnd siden. Problemet mitt nå er at jeg blir fort sulten igjen pga amming. Drikker veldig mye vann da :) 

Anonymkode: 87d95...244

Hvis man vil kutte karbohydrater, så kutter man nettopp karbohydrater............

Så første prioritet er å lære seg hva karbohydrater er, og hvordan man ser eller vet hvilke matvarer som består av det.

Bevisst slanking mens man ammer er forresten ikke anbefalt, da man lagrer mye rusk og rask (avfallsstoffer) i fettlagrene sine som blir frigjort i større mengder når man raskt går ned i vekt, som da ender opp i fettet i melka.

Anonymkode: 064ea...f63

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Er hvit basmatiris dårlige greier? Jeg så tilfeldigvis at den har ganske lav GI, faktisk målbart mot havregryn og kokte rotgrønnsaker. Bedre enn mye annet man kan ha på tallerkenen egentlig.
Jeg trodde egentlig at all hvit ris hadde GI tilsvarende sukker og hvetemel. Men da kan jeg kanskje "friskmelde" risen på tallerkenen igjen. Som en bonus synes jeg faktisk at basmatirisen er bedre enn jasmin også og har alltid kjøpt det. Har ikke prøvd brun basmatiris, men den er sikkert hakket bedre.

Nå snakker jeg kun ut fra metthetsfølelsen som risen gir. Jeg regner med det ikke er det mest rike på vitaminer og mineraler. Brun er sikkert bedre der. Hvis basmati har såpass lav GI har den kanskje et litt ufortjent rykte for "tomme kalorier"?

Anonymkode: cba3e...426

 

Jepp, basmatiris er dårlige greier. Alle ristyper er dårlige greier. Tomme kalorier og masse karbohydrater. Spis heller næringsrik, sunn mat som kjøtt, fisk, innmat, egg som gir deg vitaminer og mineraler. Og det er ikke "ganske lav GI" forresten. Det er medium GI. Havregryn og kokte rotgrønnsaker er heller ikke bra. Ikke noe korn er bra. Det finnes noe som heter antinæringsstoffer som finnes i alt av planter, men spesielt mye i korn, frø, belgfrukter og nøtter. Antinæringsstoffer binder seg til vitaminer og mineraler og gjør at vi tar opp mye mindre av måltidet enn om vi ikke hadde spist maten med antinæringsstoffer. For eksempel 120 gram østers eller 120 gram østers + 120 gram svarte bønner eller 120 gram østers + 120 gram maistortilla. Bare se denne grafen som viser hvor mye næringsstoffer man tar opp av disse tre scenarioene:

https://pbs.twimg.com/media/DWVIckiWAAAbMdd.jpg

 

Det blir mye bedre hvis du bløtlegger korn/frøene/nøttene eller bruker det i surdeig, men det er det de færreste som gjør. Og rotgrønnsaker er fulle av karbohydrater. Jeg regner med du snakker om kalde, kokte rotgrønnsaker. For varme rotgrønnsaker (for eksempel bakt potet) har nesten like høy GI som sukker.

 

GI har egentlig lite for seg, fordi det tar ikke hensyn til mengdene vi spiser. Se heller på glykemisk belastning.

Anonymkode: 7fc97...068

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, AnonymBruker skrev:

Er hvit basmatiris dårlige greier? Jeg så tilfeldigvis at den har ganske lav GI, faktisk målbart mot havregryn og kokte rotgrønnsaker. Bedre enn mye annet man kan ha på tallerkenen egentlig.
Jeg trodde egentlig at all hvit ris hadde GI tilsvarende sukker og hvetemel. Men da kan jeg kanskje "friskmelde" risen på tallerkenen igjen. Som en bonus synes jeg faktisk at basmatirisen er bedre enn jasmin også og har alltid kjøpt det. Har ikke prøvd brun basmatiris, men den er sikkert hakket bedre.

Nå snakker jeg kun ut fra metthetsfølelsen som risen gir. Jeg regner med det ikke er det mest rike på vitaminer og mineraler. Brun er sikkert bedre der. Hvis basmati har såpass lav GI har den kanskje et litt ufortjent rykte for "tomme kalorier"?

Anonymkode: cba3e...426

Ikke gå i "kan jeg spise ditt eller datt"-fella. GI er sludder. Ingen spiser bare én matvare til et måltid. Alle matvarer kan være en del av et sunt kosthold. Spis ris hvis du liker det og du synes det passer i/til den retten du lager. Ris er stort sett ris, ikke stor forskjell på næringsinnhold mellom typer og farger. Metthetsfølelsen er nært knyttet opp til næringsinnholdet. Og metthetsfølelse er ikke bare individuell, subjektiv og situasjonsbestemt, den er blåst opp til massehysteri av slankeindustrien, så du skal glemme å huske på at det er mange andre grunner til at vi spiser, og til slutt gå på en smell når du er drittlei "mettende, kalorifattig" kaninfor, uten å skjønne hva som traff deg, så du er klar for å starte på nok en diett.

Du har kommet lenger enn dette.

Anonymkode: 8940b...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
På ‎10‎.‎01‎.‎2019 den 22.40, Gjest Rossin skrev:

Lavkarbomenigheten. De (dere?) mener jo at kalorier inn vs. ut ikke spiller noen rolle. Hvis du ikke er en av dem, så kan du se bort ifra utfordringa.

Veldig nedsettende måte å starte en diskusjon på.... uansett..

Det er egentlig litt mer komplisert enn kalorier inn - kalorier ut. Når man sier det, sier man også at alle kalorier er like, man tar ikke hensyn til hvordan kroppen reagerer på kalorier fra sukker og hvordan den reagerer på kalorier fra f.eks fett. Det er nemlig forskjellige prosesser i kroppen som blir startet ved å spise mye karbohydrater. Du får et høyere nivå av insulin, og insulin er også hormonet som er ansvarlig for å lagre fett på kroppen. Et høyt nivå av insulin hindrer også kroppen i å bruke eget fett som energikilde (forbrenne fettet på kroppen din). 

Så ved å spise mer fett, som påvirker insulinet minimalt blir kroppen, holder du insulinnivået lavt, unngår svingninger i blodsukkeret og kroppen kan lettere bruke kroppsfettet ditt som energikilde. (Kroppen lager ketogener av fett fra kosten og fett fra kroppen, ketogener er en fantastisk energikilde for kroppen og hjernen, går ikke inn på alt det her siden det ikke er temaet nå).

Når man spiser mer fett blir du raskere mett og du forblir også mett lengere og unngår den kraftige sultfølelsen du ellers ville fått når blodsukkeret ditt faller. 

Derfor er ikke vi som spiser lavkarbo så opptatt av kalorier inn og ut, men har mer fokus på hva vi faktisk spiser. Det er også vanskelig å overspise når du spiser LCHF diett siden du blir så raskt mett.

Det man ellers fort overspiser er karbohydrater (tomme kalorier).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. Til syvende og sist er det vel slik at kalorier inn og kalorier ut er det som teller på vekt. Men det er forskjell på hvordan det forskjellige metter. Det er en viss sannhet i at lavkarbodiskusjonene har en tendens til å blir litt "aggressive" til tider. Selv anser jeg ikke karbohydrater som en fiende, men prøver å minimere inntaket av de dårligste karbohydratene i hverdagen. Så sånn sett blir det jo en kost med lavere karboinntak, bare ikke like "strengt" som mange av de mest trofaste LFHC-folka mener det bør være.

Ellers snakkes det mye om karbo og fett, men veldig lite om proteinene. Jeg synes ihvertfall at proteinrik mat metter godt og lenge, samtidig som det ikke er like kalorikonsentrert som fett er. Men jeg vet lite om hvordan det egentlig fungerer i kroppen. 

Ellers har jeg den siste uka latt være å telle kalorier, men bare spist med fornuft. Merker da at vektnedgangen ikke går like fort som når jeg teller i detalj og vet hva jeg har "å gå på" ut dagen. Gikk ned 0.4kg på 7 dager. Men det hører også historien til at det ble en tur på byen med frityrstekt kinamat samt kebab senere på kvelden. Det ble også noen øl og søte drinker ,ed bl.a. redbull. Så med utskeielsen i betraktning så er det sikkert helt i tråd med det som kan forventes.

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.1.2019 den 9.56, Forundret.. skrev:

jeg burde også hive meg med.

Jeg veier vel 76 og kunne tenkt meg å kommet ned i rundt 65 + - , er 168 høy.

Har en jobb som holder meg i aktivitet men er for glad i mat og søtsaker.. 😬 

Jeg er like høy som deg og veide det samme i slutten av november. Nå veier jeg 60kg. Jeg meldte meg inn i VK og fulgte kaloritelling. Gikk ned uten å trene så mye også. Kuttet ut potetgull fullstendig(!!!) du må bare ikke spise de søtsakene. Spis frukt isteden og holdt deg til små porsjoner 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 timer siden, mlifjeld skrev:

Veldig nedsettende måte å starte en diskusjon på.... uansett..

Det er egentlig litt mer komplisert enn kalorier inn - kalorier ut. Når man sier det, sier man også at alle kalorier er like, man tar ikke hensyn til hvordan kroppen reagerer på kalorier fra sukker og hvordan den reagerer på kalorier fra f.eks fett. Det er nemlig forskjellige prosesser i kroppen som blir startet ved å spise mye karbohydrater. Du får et høyere nivå av insulin, og insulin er også hormonet som er ansvarlig for å lagre fett på kroppen. Et høyt nivå av insulin hindrer også kroppen i å bruke eget fett som energikilde (forbrenne fettet på kroppen din). 

Så ved å spise mer fett, som påvirker insulinet minimalt blir kroppen, holder du insulinnivået lavt, unngår svingninger i blodsukkeret og kroppen kan lettere bruke kroppsfettet ditt som energikilde. (Kroppen lager ketogener av fett fra kosten og fett fra kroppen, ketogener er en fantastisk energikilde for kroppen og hjernen, går ikke inn på alt det her siden det ikke er temaet nå).

Når man spiser mer fett blir du raskere mett og du forblir også mett lengere og unngår den kraftige sultfølelsen du ellers ville fått når blodsukkeret ditt faller. 

Derfor er ikke vi som spiser lavkarbo så opptatt av kalorier inn og ut, men har mer fokus på hva vi faktisk spiser. Det er også vanskelig å overspise når du spiser LCHF diett siden du blir så raskt mett.

Det man ellers fort overspiser er karbohydrater (tomme kalorier).

Her syns jeg du skal være mer spesifikk, for jeg regner med at du mener bakevarer (hvitt brød/brød og sukker? Jeg kan liksom ikke se for meg at folk overspiser bær, frukt, havregryn, og kornprodukter.

Anonymkode: 84ea0...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått ned 6 kilo på knekkebrødkuren på 11 dager. 

Anonymkode: 13ad2...9c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 timer siden, Betti skrev:

Jeg er like høy som deg og veide det samme i slutten av november. Nå veier jeg 60kg. Jeg meldte meg inn i VK og fulgte kaloritelling. Gikk ned uten å trene så mye også. Kuttet ut potetgull fullstendig(!!!) du må bare ikke spise de søtsakene. Spis frukt isteden og holdt deg til små porsjoner 

Så bra.

Hva er forresten VK?

Akk og ve!! Jeg er super elendig på å ta tak i meg selv om det så gjelder vektreduksjon, studier, osv osv. Gjør alt i siste stund, noe som ikke gir resultater på slankefronten.

Endret av Forundret..
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Forundret.. skrev:

Så bra.

Akk og ve!! Jeg er super elendig på å ta tak i meg selv om det så gjelder vektreduksjon, studier, osv osv. Gjør alt i siste stund, noe som ikke gir resultater på slankefronten.

Jeg er småbarnsmor og heltidsstudent 🤪 det går med selvdisiplin! Men det er vanskelig i starten, det var det for meg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, Betti skrev:

Jeg er småbarnsmor og heltidsstudent 🤪 det går med selvdisiplin! Men det er vanskelig i starten, det var det for meg også.

Jeg eier ikke selvdisiplin 😖

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

5 minutter siden, Forundret.. skrev:

Jeg eier ikke selvdisiplin 😖

Gledelig nyhet! Du må ikke basere deg på selvdisiplin.

Skaff deg gode vaner isteden. Det er noe du kan hvis du vil. Den var verre...

Anonymkode: 8940b...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker skrev:

Gledelig nyhet! Du må ikke basere deg på selvdisiplin.

Skaff deg gode vaner isteden. Det er noe du kan hvis du vil. Den var verre...

Anonymkode: 8940b...837

Jeg har gode vaner, men også dårlige der jeg godter meg med det jeg finner i hus etter ungene er lagte.

Ikke hjelper det om jeg slutter å kjøpe inn for min mann hamstrer inn og fyller godteskapet han også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, Betti skrev:

Ikke ha godteskap 😂😂😂😂

Enig. Det beste er å la fristelsene ligge igjen i butikken. Da har man ikke en skuff å gå til, og man tvinges til å spise ordentlig. Man må bare passe på at man har noe "ok" mat som er lett å ty til når man er sulten og trenger noe raskt, slik at man ikke lager seg noe kjapt og usunt istedet. Det var en periode jeg hadde fryser med harryhandlet bacon, og hadde da en tendens til å steke bare bacon (evt kjøttdeig), koke pasta, og bare blande dette sammen med ost på toppen. Fordi det var så kjapt og enkelt med det jeg hadde tilgjengelig når magen først skrek og det ikke var andre ferske varer tilgjengelig. Ikke fordi det var "godt".
Så vil anbefale å ha noe slik som brød og pålegg liggende som gjør at man unngår enkle usunne ostedyngede måltider.

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...