Gå til innhold

Raskeste sunne vektnedgang som er mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg veier i dag rundt 93kg, men kunne tenkt meg å gå ned til 75kg. Av disse tenker jeg at jeg ønsker å komme meg raskest mulig ned til 80kg som et delmål, og så får jeg se hvordan det blir med de siste 5kg. Vil ha en noenlunde ok kropp til vår og sommer.

Jeg bare lurer på hva som er den mest effektive måten å nå målene på, men fortsatt innenfor et sunt nivå av kaloriunderskudd og aktivitet. Samt hvor mange kilo i uka som er realistisk. Jeg ser at noen sier 1kg/uka, som da vil være 4kg/mnd.

Per i dag er jeg lite i fysisk aktivitet. Jeg kommer ihvertfall til å gjøre noen justeringer i kostholdet. Har forstått det slik at et kaloriunderskudd på 500kcal per dag er greit, og at kostholdet spiller en større rolle enn fysisk aktivitet. Men kan man oppnå resultat fortere hvis det kombineres med utholdenhetstrening som å gå i motbakke, jogge og slikt? Eller vil det uansett være en grense for hvor fort det er forsvarlig å gå ned?

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hiver meg på her. Jeg er 86kg og skulle helst vært ~60, men kan være fornøyd med 65-70kg 😅 (164cm høy om noen blir bekymra for vektnedgangen). Jeg MÅ gjøre noe for nå går alt feil vei! Men jeg går på en smell hver gang jeg prøver 😥

Anonymkode: 6033a...b14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kutt karbohydrater (ikke alt, men reduser kraftig). Garanterer at du går ned.

Anonymkode: a0ea9...0c6

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du veier såpass mye ville jeg ikke vært nervøs for å gå for fort ned i vekt. Jeg syns appen Lifesum er fin å bruke for å få oversikt over kaloriene. Der kan du også legge inn vekten din og hva som er målet ditt, så foreslår den antall kalorier per dag. Trening har ikke så mye å si for vektnedgang, samtidig som hvertfall jeg blir veldig sulten av å trene. Men det er jo selvfølgelig sunt å være aktiv uansett da.

Anonymkode: 52a20...a7e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg burde også hive meg med.

Jeg veier vel 76 og kunne tenkt meg å kommet ned i rundt 65 + - , er 168 høy.

Har en jobb som holder meg i aktivitet men er for glad i mat og søtsaker.. 😬 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lagerbestilling

Poenget må jo være å anlegge en tankegang og en livsstil som man kan klare å leve med de neste 30-40 årene. Å hyperslanke seg i noen måneder for så å falle tilbake til gamle vaner hjelper ingenting dessverre. Hadde ikke vært redd for å gå for fort ned i vekt da vektnedgang er lettest de første ukene før det flater mer ut. Kosthold utgjør vel 80-90 % av vektnedgangen mens trening bare utgjør ca 10 % (med mindre man trener omtrent på toppidrettsnivå altså).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tenk på at det kan være smart å skille mellom hva som er mulig, hva som er sunt, og hva som er realistisk. For å gå ned 1 kg i uka, trenger du et daglig underskudd på 1000 kalorier. Har du tilstrekkelig lagret kroppsfett til å oppnå et slikt vekttap? Kanskje i et par uker. Det du kan fortsette med over tid, er mye viktigere. Synes du det er vanskelig bare å unngå å gå opp i vekt? Er trening et ork? Tror du ikke da at det vil være enda vanskeligere å spise mindre enn det du gjør nå, og være mer aktiv enn du er nå? Er du ærlig med deg selv når du tenker over hva du putter i deg? Bruker du mat som trøst, belønning, underholdning? Bare noen ting å reflektere over. 

Ditt konkrete spørsmål har et tommelfingerregel-svar: Inntil 1% av din totale kroppsvekt per uke. Og "inntil" innebærer at også denne raten synker, etterhvert som vekten din synker.

Anonymkode: 8940b...837

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

43 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Hiver meg på her. Jeg er 86kg og skulle helst vært ~60, men kan være fornøyd med 65-70kg 😅 (164cm høy om noen blir bekymra for vektnedgangen). Jeg MÅ gjøre noe for nå går alt feil vei! Men jeg går på en smell hver gang jeg prøver 😥

Anonymkode: 6033a...b14

Jeg er også 164, har gått ned fra 78 til 64 kg. Ville egentlig også til ca 60 kg, men her stoppet det, og jeg er egentlig fornøyd, så jeg gidder ikke stresse mer med det. Det tok lang tid for meg å gå ned de kiloene, over ett år, da jeg ikke helt visste hvordan i starten. Det kan nok fint gjøres raskere, fordelen er at jeg har hatt god tid til å venne meg til nye vaner. 

I starten bare spiste jeg mindre (ingen nøtter, mindre porsjoner, mest salat i kantina på jobb, mindre dressing osv). Det var nok i starten, men så stoppet det opp og jeg måtte telle kalorier. De dagene jeg ikke trente måtte jeg være veldig forsiktig med hva jeg spiste, men jeg trener de fleste dagene (sykler til og fra jobb i tillegg til annen trening). Det fungerte, og det virker greit å holde vekten. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rossin

Anbefaler deg å sjekke ut denne podcasten:

Det første du vil høre, er at han ikke anbefaler mer enn 0,5-1% av kroppsvekta di i reduksjon pr. uke. Ellers anbefaler han styrketrening parallelt med vektreduksjonen. Han snakker også en del om potensielle farer ved raskere vektnedgang. Han toucher også inn på cardio-spørsmålet. 

 

Det virker kanskje litt "amerikansk" i stilen, men han er veldig nøktern og legger fram gode forskningsbaserte råd. Det er i bunn grunn snakk om langsom vektreduksjon parallelt med styrke, basert på vanlig kaloriunderskudd - ikke for mye cardio.

Endret av Rossin
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ketogent kosthold kombinert med tidsbegrenset spising ("periodisk faste"). Det er også en livsstil der du kan nyte god mat og helse. 

Anonymkode: 7c5bb...ceb

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dævendøtte
3 timer siden, AnonymBruker skrev:

Har forstått det slik at et kaloriunderskudd på 500kcal per dag er greit, og at kostholdet spiller en større rolle enn fysisk aktivitet. Men kan man oppnå resultat fortere hvis det kombineres med utholdenhetstrening som å gå i motbakke, jogge og slikt?

Stemmer dette, vektnedgang på kjøkkenet gir raskere resultater på vekta enn trening.

Klarer du å kombinere dette med trening, gir det ikke bare raskere vektnedgang, men også en sterkere og sunnere kropp.

Med et underskudd på 500 kcal hver dag, skal man fint klare å trene i tillegg :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

20 timer siden, Rossin skrev:

Anbefaler deg å sjekke ut denne podcasten:

Det første du vil høre, er at han ikke anbefaler mer enn 0,5-1% av kroppsvekta di i reduksjon pr. uke. Ellers anbefaler han styrketrening parallelt med vektreduksjonen. Han snakker også en del om potensielle farer ved raskere vektnedgang. Han toucher også inn på cardio-spørsmålet. 

 

Det virker kanskje litt "amerikansk" i stilen, men han er veldig nøktern og legger fram gode forskningsbaserte råd. Det er i bunn grunn snakk om langsom vektreduksjon parallelt med styrke, basert på vanlig kaloriunderskudd - ikke for mye cardio.

Mye fornuft i dette virker det som.

Men jeg tenker likevel, til tross for rådene i podcasten, å starte litt med cardio først den første delen av vektnedgangen (er dette utholdenhetstrening på norsk?), og deretter gå mer over på styrketrening.

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De to raskeste som jeg selv har prøvd ut er PSMF (google it) og ketogent kosthold. Dropp karbsa rett og slett.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har begynt med noen gåturer. Det er en tur i oppoverbakke (og ned igjen) som tur-retur tar ca. 50 minutter. Prøvd å gå en gang hver dag når jeg har hatt tid, men blir litt travlere fremover. App på telefonen med pulsbelte viser at jeg forbrenner ca. 650kcal per tur (altså 550kcal mer enn hvile).

Men hvordan finner man ut av forbrenning? Har brukt Denne kalkulatoren til å regne ut. Mann, 30 år, 183cm, 93kg. Jobb med mye bilkjøring og litt gåing, mekking og skruing, men vanligvis ikke tungt arbeid. Den gir meg 1930kcal hvileforbrenning, men med aktivitetsfaktor på 1.4-1.5 så øker det til 2700-2900kcal/dagen. Det er da uten de eventuelle turene som da jeg sikkert kan plusse på 550kcal ekstra de dagene jeg går tur. Så 3250 - 3450 med turer.

Jeg er redd jeg er i et ganske heftig kaloriunderskudd i og med at jeg har endret kosten veldig mye (sluttet å spise raske kalorier og mye fett), samt sluttet å drikke brus og øl. Det har gått en del i kyllingsalat, grovt brød med lettmargarin og magert pålegg, samt havregryn med melk. Jeg føler meg ikke sulten, og har tatt meg noe å spise når magen melder seg, men mistenker at jeg noen dager er nede i bare kanskje 1600-1700kcal, som da egentlig er for lavt. Men så lenge jeg ikke føler meg sulten, er dette noe jeg bør bry meg om? At apetitten plutselig kan øke og slikt eller at det er muskelmassen som forsvinner? Eller går det fint med ekstra underskudd i begynnelsen når det er "mye å ta av"? Har gått ned ca. 1kg på 6 dager, men vekt varierer litt fra gang til gang alt etter når på dagen det er, så litt vanskelig å si nøyaktig.

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg har begynt med noen gåturer. Det er en tur i oppoverbakke (og ned igjen) som tur-retur tar ca. 50 minutter. Prøvd å gå en gang hver dag når jeg har hatt tid, men blir litt travlere fremover. App på telefonen med pulsbelte viser at jeg forbrenner ca. 650kcal per tur (altså 550kcal mer enn hvile).

Men hvordan finner man ut av forbrenning? Har brukt Denne kalkulatoren til å regne ut. Mann, 30 år, 183cm, 93kg. Jobb med mye bilkjøring og litt gåing, mekking og skruing, men vanligvis ikke tungt arbeid. Den gir meg 1930kcal hvileforbrenning, men med aktivitetsfaktor på 1.4-1.5 så øker det til 2700-2900kcal/dagen. Det er da uten de eventuelle turene som da jeg sikkert kan plusse på 550kcal ekstra de dagene jeg går tur. Så 3250 - 3450 med turer.

Jeg er redd jeg er i et ganske heftig kaloriunderskudd i og med at jeg har endret kosten veldig mye (sluttet å spise raske kalorier og mye fett), samt sluttet å drikke brus og øl. Det har gått en del i kyllingsalat, grovt brød med lettmargarin og magert pålegg, samt havregryn med melk. Jeg føler meg ikke sulten, og har tatt meg noe å spise når magen melder seg, men mistenker at jeg noen dager er nede i bare kanskje 1600-1700kcal, som da egentlig er for lavt. Men så lenge jeg ikke føler meg sulten, er dette noe jeg bør bry meg om? At apetitten plutselig kan øke og slikt eller at det er muskelmassen som forsvinner? Eller går det fint med ekstra underskudd i begynnelsen når det er "mye å ta av"? Har gått ned ca. 1kg på 6 dager, men vekt varierer litt fra gang til gang alt etter når på dagen det er, så litt vanskelig å si nøyaktig.

Anonymkode: cba3e...426

Vei deg selv hver morgen etter at du har vært på do (om du føler at du må drite, så driter du).

Regn snitt på vekta di hver uke. Du bør ikke miste så mye mer enn 1% av kroppsvekta di pr uke. Vil anbefale deg at du trener noe styrke slik at du bevarer (kanskje til og med bygger?) muskelmasse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg er ikke kostholdsekspert, men 16-1700 ckal om dagen for å gå ned i vekt synes jeg ikke høres ut som for lite. 
Du skal jo ned i vekt. Jeg veier 10 kg mindre en deg og har kcal på 1200 om dagen. Så lenge jeg ikke fyller med tomme kalorier blir jeg mett på det. 

Jeg er også uenig i de som sier at man ikke skal for fort ned i vekt. Livsstilsending og alt det er. 
Ja, det er en endring man skal gjøre hele livet. Men å ha en boost og kjapp nedgang på de første 4-6 kg,  synes jeg er veldig motiverende. Man ser at det skjer noe effektivt. 
Men man må så klart innstille hjernen på at dette er en livsstilsendring, ikke gå tilbake til gamle vaner når man har nådd idealvekta. 

Anonymkode: 844de...1de

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Greit at du trener, men er kostholet du må justere.

Søk på nett, les deg opp om karbo, proteiner og fett. Ikke gå på en håpløs diett.

Anonymkode: 5b329...e69

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 1/4/2019 at 1:01 PM, AnonymBruker said:

Ketogent kosthold kombinert med tidsbegrenset spising ("periodisk faste"). Det er også en livsstil der du kan nyte god mat og helse. 

Anonymkode: 7c5bb...ceb

Flere studier viser at periodisk faste virker bedre enn kontinuerlig kaloriunderskudd. Dvs at du bevarer mer muskelmasse og mister mer fett. Protein og styrketrening bevarer også muskelmasse, så det er en fin kombinasjon. Bare ikke tren for hardt eller for ofte når du er i underskudd.

Anonymkode: 3a96a...df2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Flere studier viser at periodisk faste virker bedre enn kontinuerlig kaloriunderskudd. Dvs at du bevarer mer muskelmasse og mister mer fett. Protein og styrketrening bevarer også muskelmasse, så det er en fin kombinasjon. Bare ikke tren for hardt eller for ofte når du er i underskudd.

Anonymkode: 3a96a...df2

Hvilke studier er dette? Jeg har ikke funnet noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...