Gå til innhold

Raskeste sunne vektnedgang som er mulig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Man må tenke litt ja- og nei-mat, ellers går man ikke ned. Ellers skulle jeg gjerne spist frityrstekt fish n'chips med masse remulade og cola hver dag. Det gjelder å bytte ut de store synderne med bedre alternativer.

Anonymkode: cba3e...426

Du må slutte å tenke ja/nei-mat, ellers går du bare opp igjen. Nei, du kan ikke spise MASSE, ikke av noenting, men du kan spise akkurat hva du vil, hver dag. Slutt å tenke på mat og spising som "synd". Hadde alternativene virkelig vært "bedre", så hadde du ikke hatt noe vektproblem. 

Jeg snakker av erfaring.

Anonymkode: 8940b...837

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Ideer om kosthold blir fort hysteri og sneversyn, og ofte direkte forvrengt. Selv jeg som ikke er noen keto-fantast, greier å skjønne at selv om kroppen er avhengig av karbohydrat, trenger den ikke å få det tilført, den bryter ned fett og protein hvis den ikke får nok. Men mat som inneholder karbohydrat, inneholder andre næringsstoffer vi trenger, og de fleste synes det smaker godt, så man bør tenke gjennom det om man vurderer å spise keto. Banan tilfører først og fremst sukker (enkle karbohydrater), det er kun transfett som er usunt fett, og det er tilstrekkelig kalorier og proteiner som bidrar til muskelvekt, hvis du bruker musklene. Jeg vil også påstå at friske voksne ikke trenger "snacks" eller mellommåltider, og at den konstante småspisingen verken er bra for vekten eller tennene.

Anonymkode: 8940b...837

 

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi kroppen din bruker glukose som drivstoff. Når man ikke spiser særlig med karbohydrater bruker kroppen fett, som den omdanner til ketoner, som drivstoff. Dermed har man, sålenge man har kroppsfett, en kontinuerlig tilførsel av energi, slik at man ikke er avhengig av hyppig påfyll, og man får heller ikke "kræsjer" (bonking). Litt individiuelt, men det tar ca 2 uker fra man begynner å spise ketogent til man er tilpasset å bruke fett som energikilde. Glykogenlagrene i kroppen tilsvarer ca 1500- 2000kcal, mens fettreservene innebærer langt større energilagre- si en person på 75 kg med 20% kroppsfett, du kan jo regne ut selv..

At hjernen har vanskeligheter med å bruke andre enegrikilder enn glukose stemmer rett og slett ikke. Faktisk fungerer både hjernen og hjertet bedre på ketoner enn glukose. (Ketogen diett brukes feks med svørt god effekt som behandlig av epilepsi). Hjernen bruker en liten del glukose, dette lager kroppen selv i leveren (glukoneogenese). Vi trenger altså ikke å innta så mye som en eneste karbohydrat. 

 

Anonymkode: 7c5bb...ceb

Her har dere mye rett, men jeg liker også å lese kilder rundt påstander som kan føre til at noen tolker det på feil måte. Det er selvfølgelig opp til hver enkelt hva de ønsker å gjøre når det gjelder kosthold, men å promotere noe som kan kobles til blant annet hjerteproblemer (på grunn av mye mettet fett), er direkte farlig uten at man føyer til informasjon rundt det annet enn "du går ned masse i vekt fordi du oppnår ketose som igjen gjør at kroppen tar av fettlageret ditt". Selv om det stemmer at kroppen heller bruker fettlageret hvis man går på lavkarbo, så kommer man ikke utenom at kroppen trenger karbohydrater. Jeg har allerede lagt ved en artikkel om det, og sistnevnte AB #ceb påstår jo at det ikke stemmer det NHI skriver i artikkelen (som for øvrig er en anerkjent og trygg nettside). Jeg kan også legge til mange andre artikler som både fraråder og "de - bunker"  ketogent/lavkarbo kosthold.

Gjerne finn artikler rundt det dere påstår(som er gode og trygge kilder, ikke bare en random artikkel som tilhører en lavkarbo nettside, men nøytral kilde). 

"En slik diett kan medføre økte nivåer av triglyserider, som er en markør for høyere risiko for hjerte- og karsykdom,  samt mer urinsyre som kan føre til nyrestein. Dessuten kan man bli sløv, og en ketogen diett kan også ha negativ påvirkning på beinhelsen." (om ketogen diett/lavkarbo)

https://www.abcnyheter.no/helse-og-livsstil/helse/2017/08/20/195325149/ernaeringsfysiolog-advarer-mot-ketogen-diett

https://www.kk.no/helse/fristet-til-a-prove-ketogen-diett-68746820

 

Anonymkode: 84ea0...f11

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kunne jo begynne med å titte på de lenker jeg har postet i denne tråden.. 

 

Anonymkode: 7c5bb...ceb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

23 minutter siden, AnonymBruker skrev:

84ea0...f11

Du kan også lese feks her etterpå du er redd for mettet fett:

Meta-analysis of prospective cohort studies evaluating the association of saturated fat with cardiovascular disease:

https://academic.oup.com/ajcn/article/91/3/535/4597110 

"Conclusions: A meta-analysis of prospective epidemiologic studies showed that there is no significant evidence for concluding that dietary saturated fat is associated with an increased risk of CHD or CVD. More data are needed to elucidate whether CVD risks are likely to be influenced by the specific nutrients used to replace saturated fat."

 

Anonymkode: 7c5bb...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

30 minutter siden, AnonymBruker skrev:

kroppen trenger karbohydrater

Det er essensielle fettsyrer, essensielle aminosyrer, men ingen essensielle karbohydrater. 

Anonymkode: 7c5bb...ceb

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående pulsbeltet så tok jeg bare for morroskyld og hadde det på når jeg var hjemme og satt i ro. Jeg er litt usikker på nøyaktig hva som ligger bak utregningen av kalorier. Men ved å sitte stille i 24 minutter viser den av jeg har gått 320 meter (pga GPS ikke er 100% nøyaktig og viser et par meter hele tiden), puls som varierer mellom 100-120 og 200 kalorier forbrent. Har riktignok 4 kopper kaffe innabords så er vel sikkert derfor pulsen er litt høy.

Så hvordan er dette med kaffepuls + trening? La oss si man trener og har en aktivitet som gir 140 bpm, vil man fortsatt ha omtrent 140 bpm både med og uten kaffe, forutsatt helt identisk intensitet? Eller vil man fortsatt ha høyere puls på toppen igjen pga. kaffen?

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du lurer på mye rart 😁 Hvordan går det med registreringen av matinntaket ditt? 

Anonymkode: 8940b...837

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg tenker at pulsbelte sikkert er fint til trening, hvis du synes det er nyttig å vite hvor er ift makspuls og soner og sånn for treningseffektens skyld. Men for slankingens skyld bør du stappe det i do, for hvis du ikke kan tolke informasjonen det gir, er det en ganske stor risiko for å bli lurt til å tro at du forbrenner mer enn du gjør. Finn heller en god online kalkulator som hjelper deg å regne ut basalforbrenningen, og den riktige aktivitetsfaktoren og gange opp med, slik at du vet omtrent hva du forbrenner pr dag.

Pass på at hjelpemidlene du bruker trekker fra basalforbrenningen. Det er mange som har blitt lurt i slankeprosessen når de bruker kaloritellere, og glemmer at du forbrenner kalorier også når du sitter stille i sofaen, og disse kaloriene må du vite om dingsen trekker fra når du måler treningen din med en dippedutt. Jeg går med fitbit til daglig, men jeg tar det AV når jeg trener, fordi joggeappen også måler kalorier og begge kommuniserer med kaloritelleappen jeg bruker (myfitnesspal) og jeg er livredd for å måle forbrenningen tre ganger oppå hverandre!

Anonymkode: df082...7c5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

The film follows a lean, fit, seemingly healthy 41 year old man on a quest to hack his genes and drop dead healthy by avoiding the heart disease and diabetes that has afflicted his family. Kevin O'Neill, an Irish Gaelic football star from the 1960s, won the first of 2 All Ireland Championships with the Down Senior Football Team in 1960 before the biggest crowd (94,000) ever seen at an Irish sporting event. When Kevin suffered a heart attack later in life, family and friends were shocked. How does a lean, fit and seemingly healthy man - who has sailed through cardiac stress tests - suddenly fall victim to heart disease? Can a controversial diet consisting of 70% fat provide his son with the answers?

 

 

Run on Fat charts world class triathlete Sami Inkinen's transition from pre-diabetic sugar burner to a faster, healthier, fat fueled endurance athlete under the guidance of New York Times bestselling author Dr Stephen Phinney. When Sami embarks on an epic anti sugar crusade with his wife Meredith - rowing 4,000 kms unsupported from California to Hawaii - their remarkable journey reveals the astonishing performance benefits and pitfalls of successful fat fueling strategies for athletic performance. As more and more evidence emerges of world class athletes adopting a similar protocol - with remarkable results in some cases - "Run on Fat" challenges the very foundations of sports nutrition.

 

Anonymkode: 7c5bb...ceb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan da notere her.
16.01.19:
Frokost: 3 brødskiver med margarin og kjøttpålegg: 450kcal
Lunsj: 2 brødskiver med margarin og kjøttpålegg: 300kcal
Mellommåltid: 1 brødskive med ost: 180 kcal
Sen middag/kvelds: 375g kalkun med blomkålstuing (litt olje og rømme i blomkålen): 550 kcal
Melk i te over dagen: ca 70kcal..

= 1550kcal.
Har også gått tur som viste 650kcal forbrenning (men som jeg tar med en klype salt)

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 15.1.2019 den 18.11, AnonymBruker skrev:

Selv om det stemmer at kroppen heller bruker fettlageret hvis man går på lavkarbo, så kommer man ikke utenom at kroppen trenger karbohydrater. J

Det er korrekt at bl.a. hjernen ikke kan fungere på kun ketoner, men at den også må ha glukose. Kroppen kan dog bryte ned protein for å produsere glukose via en prosess som heter glukoneogenese.

Kroppen trenger derfor ikke ekstern tilførsel av karbohydrater som kilde til glukose.

Anonymkode: 9181b...f58

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Kan da notere her.
16.01.19:
Frokost: 3 brødskiver med margarin og kjøttpålegg: 450kcal
Lunsj: 2 brødskiver med margarin og kjøttpålegg: 300kcal
Mellommåltid: 1 brødskive med ost: 180 kcal
Sen middag/kvelds: 375g kalkun med blomkålstuing (litt olje og rømme i blomkålen): 550 kcal
Melk i te over dagen: ca 70kcal..

= 1550kcal.
Har også gått tur som viste 650kcal forbrenning (men som jeg tar med en klype salt)

Anonymkode: cba3e...426

Blir kanskje litt mye brød i lengden? Ikke at jeg er særlig bedre selv :) 

det kan hende at du blir veldig sulten etterhvert på 1500 og trening. Jeg spiser 1500-2200 kalorier alt ettersom hvor sulten jeg er, og det fungerer bra for meg med litt åpent slingringsmonn :) hvis jeg ikke hadde hatt det hadde jeg sikkert glippet av ulvehunger og spist mengder med godteri. 

Anonymkode: 3be7e...21b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Kan da notere her.
16.01.19:
Frokost: 3 brødskiver med margarin og kjøttpålegg: 450kcal
Lunsj: 2 brødskiver med margarin og kjøttpålegg: 300kcal
Mellommåltid: 1 brødskive med ost: 180 kcal
Sen middag/kvelds: 375g kalkun med blomkålstuing (litt olje og rømme i blomkålen): 550 kcal
Melk i te over dagen: ca 70kcal..

= 1550kcal.
Har også gått tur som viste 650kcal forbrenning (men som jeg tar med en klype salt)

Anonymkode: cba3e...426

Det var ikke helt det jeg mente - jeg har ingenting med hva du spiser - det jeg var ute etter, var om du er nøyaktig med loggingen (bruker du vekt, leser du etiketter, tar du med alt) og om du synes det er greit å holde deg til 2000 kcal eller om du blir plagsomt sulten, om du har funnet fram til en måltidsrytme og mat du liker. 

Men siden du forteller hva du spiser, så ser det ut som du åpner for tilbakemeldinger, så da spør jeg: Spiser du ikke frukt, og grønnsaker bare til middag? Er det noen spesiell grunn til alle brødskivene, og hvorfor margarin, og ikke smør? Noen spesiell grunn til så stor mengde kjøtt, eller hvis det er hele måltidet, noen spesiell grunn til så liten middag? 

Anonymkode: 8940b...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spiser ikke det samme hver dag. I går ble det slik. Jeg bruker vekt og ganger opp med kcal på pakken (evt hvis vekt står spesifisert og jeg spiser halvparten av noe så tar jeg totalvekt og deler det på to). Har telt tidligere også, bare ikke notert noe. Bare hatt det i bakhodet gjennom dagen.

Middagen var ganske stor. 375g kalkunbryst (et halvt bryst) i skiver er faktisk ganske mye mat. Det var også en halv blomkål som var most. Et massivt måltid med få kalorier.

Spiser så mye kjøtt fordi det er magert og proteinrikt - god metthetsfølelse. Margarin fordi det er halve mengden kcal. (Vet fettet der er mindre sunt enn vanlig smør. Men her er kaloriene det som avgjør)

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser ikke det samme hver dag. I går ble det slik. Jeg bruker vekt og ganger opp med kcal på pakken (evt hvis vekt står spesifisert og jeg spiser halvparten av noe så tar jeg totalvekt og deler det på to). Har telt tidligere også, bare ikke notert noe. Bare hatt det i bakhodet gjennom dagen.

Middagen var ganske stor. 375g kalkunbryst (et halvt bryst) i skiver er faktisk ganske mye mat. Det var også en halv blomkål som var most. Et massivt måltid med få kalorier.

Spiser så mye kjøtt fordi det er magert og proteinrikt - god metthetsfølelse. Margarin fordi det er halve mengden kcal. (Vet fettet der er mindre sunt enn vanlig smør. Men her er kaloriene det som avgjør)

Anonymkode: cba3e...426

Din bruk av vekt høres riktig ut, bra! 

Maten, smaker det godt?

Anonymkode: 8940b...837

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Smaker greit. Det har jo vært litt eksperimentelt nå i begynnelsen. F.eks. er ikke blomkålmos noe jeg har pleid å lage, og vanligvis ville det nok vært potetmos med godt med smør og fløte. Nå ble det blomkål med en klatt 5% rømme, litt olje og div. krydder. Korianderpulveret jeg hadde i ble "feil", tror jeg heller skal kjøpe fersk koriander eller noen andre urter til neste gang, men ellers ville det nok vært greit.

Men jeg ser uansett at jeg sikkert har mer kalorier å gå på i matlagingen om jeg vil ha mer smak på maten. Jeg tror 1550kcal egentlig er litt i det minste laget. Blir mer enn 1000kcal underskudd per dag. Jeg regnet ut at jeg har en forbrenning på 2800kcal for dagen med det normale arbeidet jeg har, og uten turer. Men er delvis sykemeldt for tiden og går turer istedet, samt turer i helgene.

Anonymkode: cba3e...426

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg begynte å faste i oktober, og har nå gått ned fra 66 til 58 kg. Jeg spiser ett måltid om dagen, og da spiser jeg så mye jeg vil, med desert hvis jeg har lyst på. For meg har det vært mye lettere enn å prøve å kutte på kaloriene, fordi jeg har et veldig ustabilt blodsukker som ikke tåler brødmat, så om jeg spiser en skive brød er jeg desperat sulten og skjelven etter et par timer og blir nødt til å fortsette å spise hele dagen. Jeg har ikke hatt den skjelvende sulten når jeg har fastet, selv ikke på min lengste faste på 75 timer.  Jeg skal ned 3 kg til, men jeg gidder ikke stresse med det nå på vinteren. ( En lei ulempe ved fasting og vektreduksjon er at du fryser noe helt forjævlig) Så nå vedlikeholder jeg ved å spise ett måltid hver dag ca halve uka, og kose meg i helga. 

Jeg anbefaller fasting på det sterkeste, jeg har endelig stålkontroll på vekta:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg spiser ikke det samme hver dag. I går ble det slik. Jeg bruker vekt og ganger opp med kcal på pakken (evt hvis vekt står spesifisert og jeg spiser halvparten av noe så tar jeg totalvekt og deler det på to). Har telt tidligere også, bare ikke notert noe. Bare hatt det i bakhodet gjennom dagen.

Middagen var ganske stor. 375g kalkunbryst (et halvt bryst) i skiver er faktisk ganske mye mat. Det var også en halv blomkål som var most. Et massivt måltid med få kalorier.

Spiser så mye kjøtt fordi det er magert og proteinrikt - god metthetsfølelse. Margarin fordi det er halve mengden kcal. (Vet fettet der er mindre sunt enn vanlig smør. Men her er kaloriene det som avgjør)

Anonymkode: cba3e...426

tips: Jeg har byttet ut smøret og margarinen med philadelphia light når jeg har kjøttpålegg på skiva. Færre kalorier enn smør eller margarin, bedre næringsstoffer og så smaker det jo godt med ost sammen med f.eks skinke.

Anonymkode: df082...7c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Margarin fordi det er halve mengden kcal. (Vet fettet der er mindre sunt enn vanlig smør. Men her er kaloriene det som avgjør)

Anonymkode: cba3e...426

Det stemmer ikke at fettet der er mindre sunt. Nå spørs det helt om man er redd for metta fett eller ikke, men i alle tilfeller er det ingenting galt med "brødskivemargarin" da disse er planteolje tilsatt emulgator (altså som i majones). Tradisjonell margarin inneholder hydrogenert olje (altså fullherda fett), hvis sunnhetsverdi kan diskuteres, men det skal i verste fall egentlig ikke være "verre" enn annen metta fett. Ulempen med raffinerte oljer er at vitaminene også forsvinner, men det er ikke "fettets skyld".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...