Gå til innhold

Beredskapslager. Tilfelle en katastrofe inntreffer.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

7 minutter siden, Sliten&kjørt51 skrev:

 

Egentlig for langt...

a.

Hehe. 

Anonymkode: 1bd4e...900

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Det spisskammeret er jo fantastisk 😀 

Anonymkode: b7384...efe

Ja, det meste utenom jædersylta og sardinene.  Skulle vært ganske sulten da for å si det sånn!  Er ikke den første maten jeg hadde blitt tom for!:nigo:

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her har vi grunnen til at det er behov for beredskapslager. Dette er et mye mer sannsynlig scenario enn atomkrig, og er noe som skjer rundt om kring i landet med jevne mellomrom.

Quote

Det var Romerikes Blad som først meldte om at tusenvis var uten strøm tirsdag. Hafslund fikk første melding om trefall og strømbrudd like etter klokken 18.00.

...

Onsdag morgen er fremdeles rett i underkant av 800 av Hafslunds kunder uten strøm på Romerike.

 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

11 timer siden, Sliten&kjørt51 skrev:

TRIKS vdr. bruk av gass, -i kulde...

pisS på boxen, for å sTaRTE BRENNER. 

HVIss DU HaR brenner med sLaNGE, HENG boxen opp, over sIDEN aV FLaMMEN.

NÅR BUNNEN aV boxen ...popper ut... sKaL DU ROE NED OPPVaRMING. -Dratt det langt nåkk da...

Egentlig for langt...

a.

Jeg pleier bare å varme gassboksen på bålet.. 

Anonymkode: ca28e...11f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Knappt 11 000 hushåll är fortfarande utan ström efter stormen Alfrida, enligt Vattenfall. Värst drabbat är Roslagen. Enligt Mikael Petrovic Wågmark, presskontakt på Vattenfall, är den senaste prognosen satt till den 10 januari för när strömmen är tillbaka. https://www.expressen.se/nyheter/11-000-hushall-fortfarande-utan-strom/

Tulla

Strömmen tillbaka tidigast den 18 januari - Dn

Vattenfalls tidigare prognos för reparationsarbetet av elnätet i Norrtäljeområdet håller inte. På vissa öar i Roslagen är strömmen tillbaka tidigast..............

.........................................................................................................................................

Alfrida er den kraftigste stormen registrert i Finland

Stormen Alfrida er den sterkeste som noen gang er registrert i Finland. Uværet har skapt store problemer også i Sverige og Danmark. 

Publisert 03.01.2019 .... 

https://www.aftenposten.no/verden/i/G17G8l/Alfrida-er-den-kraftigste-stormen-registrert-i-Finland

EI UKE, ELLER 3 UTEN Strøm... går fint det ...

a.

 

Endret av Sliten&kjørt51
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har ikke sett den lista, men har i hvertfall mat for i hvertfall 2 mnd, medisiner nok og våpen med bæretillatelse. Hadde blitt alkis og pillenarkoman da,og neppe vært i stand til å ha glede av hverken mat eller våpen😂. Har kun vin og brennevin av drikke. Stakkars barna da...😅

Anonymkode: df866...3bf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er oppdaget nye forstyrrelser av GPS-signaler nær grensen til Russland.

Flyselskapene ble varslet om forstyrrelsene, sier Frank Gøran Nordheim i Luftfartstilsynet...

Politimester i Finnmark politidistrikt sier de er avhengig av GPS-signalene i en nødssituasjon.

– Våre politibiler bruker GPS, og i fjor vinter klarte vi å berge en savnet person i en snøstorm, fordi han ga oss posisjonen sin med en nødpeilesender med GPS. Uten denne ville vi ikke klart å finne ham i snøstormen, sier Ellen Katrine Hætta

https://www.nordlys.no/gps/finnmark/storm/nye-gps-jamminger-i-finnmark/s/5-34-1042181

Bodd i båt, -millitærøvelse. PLUTSELIG LÅ Snekka i 60 Knop :nori::link:

a.

Endret av Sliten&kjørt51
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har fått min mor til å lagre litt siden hun har store boder. Sa også at om strømmen går vil jo alle samles, naboer eller familie for å samarbeide. Selv har jeg fem pakker fyrstikker og litt mat, batterier, og varme klær. Tror jeg skal kjøpe soveposer til alle i familien som tåler 30 minusgrader, men er det nødvendig? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til deg som synes det var rart at det ikke sto noe om det i media: https://www.nrk.no/dokumentar/dette-bor-du-ha-i-skapet-for-katastrofen-inntreffer-1.14246101

https://www.aftenposten.no/norge/i/Ge67x/Vet-du-at-myndighetene-oppfordrer-deg-til-a-ha-dette-hjemme

https://www.itromso.no/nyheter/2018/10/27/Slik-setter-du-sammen-ditt-eget-beredskapslager-ved-krig-strømbrudd-eller-naturkatastrofe-17767962.ece

https://www.tv2.no/a/9005098/

Så vidt jeg ser har "alle" lokalavisene også skrevet om det.



Vi har mye av utstyret på listen, og litt av maten sånn generelt, men har ikke lagret ekstra til dette formålet. Vi har egen brønn, men om vi ikke kan bruke den har vi ikke vann. Må få oss en dunk til å lagre vann i. 

Anbefaler dere å lese "I morgen er alt mørkt"-serien av Sigbjørn Mostue, selv om det er en ungdomsserie.  https://www.cappelendamm.no/serie/I morgen er alt mørkt
Vil tro det er en fordel å bo i enebolig på landet, kontra leilighet i by når det gjelder "doomsday-prepping". Og så jeg som så på doomday-prepperne i USA og tenkte de var crazy, nå tenker jeg de kanskje er inne på noe.. :P 

Endret av FlyBabe
Flere lenker
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Vi har alltid kriselager siden vi bor en plass med fare for naturkatastrofer.

-Hermetikk

-Vann

-Lommelykter

-Batterier

-Lighter

-Førstehjelpsskrin

-Smertestillende tabletter

-Gatorade e.l

-Salte kjeks

-Peanøttsmør 

I tillegg har vi alltid vannflasker i frysen så vi kan bruke til kjøleelement i kjøleboks og første etg blir oversvømt og strømmen går. 

Husk at mat i fryser mest sannsynlig ikke kan brukes om du ikke har koke/stekemulighet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 6 måneder senere...

Jeg blåser litt liv i denne tråden igjen, da mannen og jeg holder på å lage et lager på loftet.

Jeg har sett litt på jodtablettene de har på Apotek1, og ser at de har både Jodix (hvor det står tydelig på pakken at det er for å forebygge effekten av radioaktivitet) og NycoPlus Jodtabletter som kun er oppgitt som et kostilskudd. Nycoplus er langt billigere enn Jodix. Kan man bruke Nycoplus eller er Jodix det beste å ha på lageret? Jeg kommer til å kjøpe det mest egnede, men for 100 tabletter er det over 800,- forskjell 😲

Anonymkode: ed7af...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alterego666

Dette er de offisielle rådene:

https://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/hendelser-og-kriser/beredskap-i-hjemmet/

Jeg har mye, men ikke alt. Jeg bør nok lagre vann og noe hermetikk.

Jeg bor i hus med vedfyring og har primus, grill og drivstoff, samt tørrvarer.

Jeg bruker ikke medisiner, men har førstehjelpsutstyr.

Jeg har også jaktvåpen. 

Blir det virkelig ille, har jeg nok alkohol til å gå på fylla i én måned....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Holder dere tett om beredskapslageret deres? Jeg har sagt til noen at jeg skal bygge opp et, og da er det mange som sier "fint, da kommer jeg til deg når verden går under".

Anonymkode: ed7af...c6b

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg blåser litt liv i denne tråden igjen, da mannen og jeg holder på å lage et lager på loftet.

Jeg har sett litt på jodtablettene de har på Apotek1, og ser at de har både Jodix (hvor det står tydelig på pakken at det er for å forebygge effekten av radioaktivitet) og NycoPlus Jodtabletter som kun er oppgitt som et kostilskudd. Nycoplus er langt billigere enn Jodix. Kan man bruke Nycoplus eller er Jodix det beste å ha på lageret? Jeg kommer til å kjøpe det mest egnede, men for 100 tabletter er det over 800,- forskjell 😲

Anonymkode: ed7af...c6b

Du trenger ikke å ha 100 tabletter. Mannen kjøpte i går og fikk beskjed på apoteket at det var Jodix han skulle ha. Trenger vel bare 1 stk pr person i husholdningen.

Følte behovet for dette da vi bor i Finnmark, og det med all sannsynlighet var en atomulykke i Russland i forrige uke.

 

Anonymkode: ca580...577

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å ha 100 tabletter. Mannen kjøpte i går og fikk beskjed på apoteket at det var Jodix han skulle ha. Trenger vel bare 1 stk pr person i husholdningen.

Følte behovet for dette da vi bor i Finnmark, og det med all sannsynlighet var en atomulykke i Russland i forrige uke.

 

Anonymkode: ca580...577

Vi bor på Østlandet og tok jod alle mann i dagene etter ulykken. Bedre å sikre seg selv om det stod at de ikke hadde merket noen stor forskjell på målingene. 

Anonymkode: 62e15...cf1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du trenger ikke å ha 100 tabletter. Mannen kjøpte i går og fikk beskjed på apoteket at det var Jodix han skulle ha. Trenger vel bare 1 stk pr person i husholdningen.

Følte behovet for dette da vi bor i Finnmark, og det med all sannsynlighet var en atomulykke i Russland i forrige uke.

 

Anonymkode: ca580...577

Takk for svar! Da kjøper jeg pakka med 10 stk :)

Anonymkode: ed7af...c6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
On 8/13/2019 at 10:16 PM, AnonymBruker said:

Vi bor på Østlandet og tok jod alle mann i dagene etter ulykken. Bedre å sikre seg selv om det stod at de ikke hadde merket noen stor forskjell på målingene. 

Anonymkode: 62e15...cf1

Er du seriøs?

Å ta stabilt jod som forebygging mot radioaktivitet er bortkastet i Norge. For det første har jod-131 en halveringstid på kun en uke, slik at om en ulykke skjer i et av våre naboland, så vil det radioaktive jodet allerede være så og si borte før det kommer hit. Jod hjelper heller ikke mot ting som strontium, cesium etc. 

Jodpiller trenger man ikke om man har et normalt norsk kosthold uansett, da vi får i oss nok jod gjennom maten.

Å ta jodtabletter kan i verste fall være skadelig.

Jeg gjentar: Jodtabletter hjelper kun mot radioaktivt jod, ikke alle typer radioaktivitet. Du kan også oppnå samme effekt ved å ha et normalt kosthold - som gir den gevinsten at du ikke utsetter deg selv for potensiell jodforgiftning, som i seg selv er kreftfremkallende.

Edit: For å legge til; om man først får kreft, så er kreft i skjoldbruskkjertelen noe av det snilleste man kan få - 98% overlevelsesrate. radioaktivt jod kan kun gi kreft i skjoldbruskkjertelen hos voksne personer.

Hilsen en kjernefysiker.

Endret av physics
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal flytte så tenkte å lage meg et lite lager. 

Jod-tabletter, hermetikk og annen mat, vann til oss og hundene, hundefor, medisiner, førstehjelpsskrin, sanitærprodukter, tepper/dyner/varme klær har vi inne, fyrstikker og lys, hodelykt, har primus. 

Anonymkode: e73f3...1e8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Kanskje det snakkes om det som skjer i verden nå? 😮

Anonymkode: 98873...63d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...